Ford 5000 ja käynnistys
Valvoja: automies560
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Tänään(kin) jäi käynnistymättä. Pari tuntia kokeilin kaikenlaista temppua, mutta kun ei käynnisty, niin ei sitten. Viimeksi kone kävi moitteettomasti 2 päivää sitten, silloin käynnistyi normaalisti, noin 5min starttauksella. Mikäköhän tuota vaivaa, kun lämmitin moottorin, mm.imusarjaan painoin kuumailmapuhaltimella kuumaa ilmaa puoltuntia yhteen soittoon, ilmasin polttoainejärjestelmän varoiksi, sauhua tulee piipusta ja ainetta saa. Mutta ei edes yritä käynnistyä. Tässä samassa paskassa on tätä vaivaa ollut ennenkin, joskus lähtee -10 asteessa käyntiin ja useimmiten ei edes lämmittämällä vaikka olisi 10 astetta plussan puolella. Syöttöpumpun sivuluukusta varmistin, että säätötanko on täyden syötön asennossa, pakkosyöttö toimii, hehku palaa iloisella liekillä. Mikä tämmöisen voi aiheuttaa? Ihan jonkun verran alkaa ottamaan kupoliiin koko perhanan Foordi, olisi lähtenyt kuin kuin kuppa töölöstä jo moneen kertaan, mutta kun on kaivuriversio, se ns.maailman paras traktorikaivurinalusta Lähinnä on tullut mieleen voisiko jostain syystä ruiskutuksen ajoitus heitellä rajusti? Silloin harvoin kun kone käy, niin se ei savuta tyhjäkäynnillä yhtään, ja käy klonkottaa niinkuin Foordit yleensä.
P.S.vaihtaisin ilomielin koko hemmetin himmelin Leyland tai Volvo-alustaiseen vastaavaan Vammas Kersanttiin.
P.S.vaihtaisin ilomielin koko hemmetin himmelin Leyland tai Volvo-alustaiseen vastaavaan Vammas Kersanttiin.
onko savu sellasta vaaleaa utua? Dexta just samanlainen että sitä saa pyörittää käyntiin vaikka kuinka kauan ja sitte ku se lähtee niin on talli täys savua. no nyt siitä on kyllä tartti paskana joten savut leviää hienosti ku sitä vedetään pitkin tietä käyntiin
majuri vm.1956, sillä mennään vaikka kuuhun
http://kuvablogi.com/blog/13067/
http://kuvablogi.com/blog/13067/
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
On se vaaleaa, mutta kyllä yleensä koneet silti käyntiin lähtee vaikka startatessa tulee savua. Se minun tapauksessa on jännää, kun vika on ollut toisaikainen, ja nyt viime aikoina muuttunut akuutimmaksi.forssoni kirjoitti:onko savu sellasta vaaleaa utua? Dexta just samanlainen että sitä saa pyörittää käyntiin vaikka kuinka kauan ja sitte ku se lähtee niin on talli täys savua. no nyt siitä on kyllä tartti paskana joten savut leviää hienosti ku sitä vedetään pitkin tietä käyntiin
No ensiksikin suutinhuoltoa ei saa laiminlyödä. Siispä jos suuttimet pissii ei kone tahdo käynnistyä. Kyllä polttoaine pitää tulla sumuna ei pisaroina palotilaan. Myös suutinkärkien avautumispaine on oltava oikea ja ajoitus kohdallaan. Tämä on tärkeää, etenkin fordit tuntuu olevan arkoja, jos ei ole pakkosyöttöä. Syöttöpumppu yleensä toimii, mutta mahdollinen takaiskuventtiili saattaa fuskata. Lähtisin etsimään vikaa takaiskuventtiilistä ja huoltaisin ruiskutus-suuttimet.
PS. Jäi tuossa mainitsematta ne venttiilit, josko ois pikkuhiljaa palaneet ja alkaneet fuskaamaan.
PS. Jäi tuossa mainitsematta ne venttiilit, josko ois pikkuhiljaa palaneet ja alkaneet fuskaamaan.
Seuraavaksi voisi tarkistella vaikkapa ventiilien pitävyyttä. Omituiset äänet pakoputken päästä ovat varma merkki ventiilivuodosta. Vuotavat ventiili aiheuttavat juuri tuollaiset käynnistysominaisuudet.
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Eilen pyörittelin moottoria ja katsoin ruiskutusennakkoa, minun mielestäni se vaihtelee. Toisaalta, jos ennakko muuttuu aina välillä, niin eihän konekaan silloin voi käynnistyä. Vaihteeksi lähti jopa käyntiinkin, ja ei edes käynnistyksen jälkeen savuttanut ja kävi nätisti.
UniversalDM4 kirjoitti:Eilen pyörittelin moottoria ja katsoin ruiskutusennakkoa, minun mielestäni se vaihtelee. Toisaalta, jos ennakko muuttuu aina välillä, niin eihän konekaan silloin voi käynnistyä. Vaihteeksi lähti jopa käyntiinkin, ja ei edes käynnistyksen jälkeen savuttanut ja kävi nätisti.
Leukkuun ja Volvoon kerroit jo aiemmin ilomielin vaihtavasi Foordisi mutta miten olisi Urkki-pohjainen Kersantti? Tämmöinen Urkki nimittäin lähtee aina (ennemmin tai myöhemmin) käyntiin, jos kaasua vaan tohossa riittää:
http://www.youtube.com/watch?v=yovaXrvy81Y
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
Ethän vaan sammuttanu sitä?UniversalDM4 kirjoitti:Vaihteeksi lähti jopa käyntiinkin, ja ei edes käynnistyksen jälkeen savuttanut ja kävi nätisti.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 34
- Liittynyt: 28 Joulu 2007, 18:22
5000 ford ei oo oikein hyvä lähtijä jo pikkupakkasella vaatii pakkosyötön ja imusarjahehkun käytön toisaalta saa vielä -20 näillä käyntiin
Ursus on maatilan järkevää liiketaloutta, näin Urkin mainoksessa kolmekymmentä vuotta takaperin. Videon Ursus on hoi kotvasen vanhempi.
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
ja vielä kolmannen polven poikamies
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Ei tietenkään. Tuolla se metsän reunassa klonkottaa tyhjäkäyntiä. Tein sillä tänään juontohommiakin, vedin muutaman tuulenkaadon pihalle Tuo Ursuksen käynnistysvideo pätee pitkälti minun 5000:eenkin. Ensinnäkin on varmistettava on kaikkien taivaankappaleiden sijaintien ja kolmosen säätiedotusten puolesta edes teoriassa mahdollista käynnistää Voordi. Mikäli näyttäisi nämä asiat olevan kondiksessa, niin suoritetaan lempeä suostuttelu joko Delvacia syöttämällä tai puhelemalla mukavia (tässä voi vähän huijatakkin ja kehua kaivuria, ei se foortti sitä hoksaa, kun se siellä kaivurin alla kuitenkin on). Sitten laitetaan virrat päälle, ja aloitetaan hehkutus, hyvä peruslähtökohta pluskeleillä on 30 sekuntia per pyörä. Samalla voi miettiä, että mihin ne kaikki öljyt häviävät ja laskea hiljalleen pariin sataan. Sitten kytkin pohjaan ja laitetaan Joseph Lucasin startti töihin. Kuten em.Ursuksen käynnistysvideossakin, kuuluu tuhahduksia sieltä täältä, sinistä ja valkoista sauhua on kaikkialla. Tunnelma on kuin talvisodassa, paitsi lumi puuttuu. Jokaisesta reiästä tuhahtelee sauhun kiehkuroita, mutta mitään ei varsinaisesti tapahdu. Starttikin sauhuaa, taitaa toimia höyryllä sekin. Sitten voi viellä koettaa antamalla tulta suoraan imuaukkoon, mutta todennäköisesti Ford pitää tänään vapaapäivän. Se ei enää jaksa aina lähteä töihin.Leukkumies kirjoitti:Ethän vaan sammuttanu sitä?UniversalDM4 kirjoitti:Vaihteeksi lähti jopa käyntiinkin, ja ei edes käynnistyksen jälkeen savuttanut ja kävi nätisti.
Joskus harvoin voi käydä sitten niin, että kun hehkuttaa sen 200 sekuntia, ja starttaa, niin avot, vehje lähtee iloisesti käyntiin ja puksuttaa koko päivän iloisesti kauhaa heilutellen ja kirmaa montulta toiselle etupyörät ilmassa.
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Naisen logiikan mukaan useimmat sähkölaitteethan toimiikin juuri savulla,
ja kun savu tulee ulos vekottimesta se ei enää toimi
Mitenkähän tämä mahtaa päteä foordissa
ja kun savu tulee ulos vekottimesta se ei enää toimi
Mitenkähän tämä mahtaa päteä foordissa
Tämä se vetää sanattomaksi! Oliskohan joku entinen kova Foord-fanittaja aikoinaan ajatellut. että siirtyminen Nuffikantaan sujuisi vähemmillä vieroitusoireilla:
Nuffi 5000:n Foordin koneeella, tämmöisen traktorin käyntiinlähtöön voi vaikuttaa Foordin omien murheiten lisäksi vielä Lord Nuffieldin kova vit***skin tuolta "yläkerrasta":
Nuffi 5000:n Foordin koneeella, tämmöisen traktorin käyntiinlähtöön voi vaikuttaa Foordin omien murheiten lisäksi vielä Lord Nuffieldin kova vit***skin tuolta "yläkerrasta":
Tiesitkös, että tuolla liekkitulpalla hehkuttaessa enemmän ei ole paremmin. Kun aikansa hehkuttaa, niin se polttaa kaiken ilman imusarjasta ja sitten lähtee huonosti. Kokeile joskus ihan testimielessä hehkuttaa vain 15s ja käynnistää sitten. Jos se tulpan syttymistussahdus kuuluu, niin silloin sitä pitäisi heti startata.
Testailin asiaa joskus ihan perusteellisesti. Jos Valmettia hehkuttaa vaikka lämpimänä 40s, niin lähtee aika huonosti ja mustan savun saattelemana käyntiin. Toisaalta 25 asteen pakkasessa 15-20s on juuri oikea aika. Onhan se fordissakin samanlainen hehkutulppa, joten luulempa, ettei sitkään kärsi sen enempää hehkutella.
Testailin asiaa joskus ihan perusteellisesti. Jos Valmettia hehkuttaa vaikka lämpimänä 40s, niin lähtee aika huonosti ja mustan savun saattelemana käyntiin. Toisaalta 25 asteen pakkasessa 15-20s on juuri oikea aika. Onhan se fordissakin samanlainen hehkutulppa, joten luulempa, ettei sitkään kärsi sen enempää hehkutella.
Olen kattonut testimielessä imusarjan päästä tommoisen 5000:n liekkihehkun syttymistä ja välttämättä ei mitään tussahdusta aina tapahdu, kun liekki syttyy!!Velu kirjoitti:Tiesitkös, että tuolla liekkitulpalla hehkuttaessa enemmän ei ole paremmin. Kun aikansa hehkuttaa, niin se polttaa kaiken ilman imusarjasta ja sitten lähtee huonosti. Kokeile joskus ihan testimielessä hehkuttaa vain 15s ja käynnistää sitten. Jos se tulpan syttymistussahdus kuuluu, niin silloin sitä pitäisi heti startata.
Eikös tuolla aiemmin UniversaldDM4 kirjoittanut, että on antanut lämpöä pitkäänkin imusarjaan, silloin on se kumiletku luonnollisesti ollut poissa ja happirikasta ilmaa menee Foordin kiduksiin imusarjasta sen, mitä sähköfööni tuuppaa.
Oliskohan vaan niin, että syöttöpumpulla alkaa olla tunnit täynnä?