4/65 öljynsuodattimen jalka
Lähetetty: 15 Huhti 2025, 22:25
Hei
Pahoittelen jo alkuunsa jos tästä aiheesta on jo jossain viestiketjussa keskusteltu mutta uutena kirjottajana en jaksanut lähteä kaikkia ketjuja setvimään. Mutta ongelmani on seuraavanlainen:
Olen käyttökunnostanut isolla kädellä Nuffield 4/65 vm 68 mallin traktoria ja nyt viimeisenä hommana vaihtelin siihen öljynsuodatinta. Suodatin on siis pysty mallin suodatin ja patruunaan alla on jousitoiminen peltilaippa. Tuon laipan alta näkyi todennäköisesti muovia olevia ohuita levyn palasia ja putsailin ne pois. Osa oli pieniä, osa 1/4 ympyrän kokoisia "kiekkoa".
Jäin miettimään mitä ne oli ja tulin siihen tulokseen, että peltilaipan alla on ollut laipan kokoinen muovikiekko, tiivisteenä kait.
Lienee kyse siitä ettei suodatin pääse tyhjentymään kun koneen sammuttaa.
Kysymykseni onkin onko täällä kokeneilla konemiehillä kokemusta tuon laipan tärkeydestä, onko se syytä siellä ehdottomasti olla vai kykeneekö peltilaippa ilman tiivistettä suodatinta öljyissä pitämään.
Toiseksi, otan kiitollisena vastaan neuvoja mistä voisin saada uuden suodattimen jalan jossa tämä tiiviste löytyisi. Ikh, järvi-suomen traktori, Hahto Mauri jne käyty läpi eikä sitä ole kellään
Jalka näyttää sille, että sitä ei ole tarkoitettu purettavaksi että tekisi sinne itse tiivisteen mutta jos joku sellaisen homman on tehnyt nii olen kiinnostunut siitä kuulemaan.
Yt Timo Jurvelin
Pahoittelen jo alkuunsa jos tästä aiheesta on jo jossain viestiketjussa keskusteltu mutta uutena kirjottajana en jaksanut lähteä kaikkia ketjuja setvimään. Mutta ongelmani on seuraavanlainen:
Olen käyttökunnostanut isolla kädellä Nuffield 4/65 vm 68 mallin traktoria ja nyt viimeisenä hommana vaihtelin siihen öljynsuodatinta. Suodatin on siis pysty mallin suodatin ja patruunaan alla on jousitoiminen peltilaippa. Tuon laipan alta näkyi todennäköisesti muovia olevia ohuita levyn palasia ja putsailin ne pois. Osa oli pieniä, osa 1/4 ympyrän kokoisia "kiekkoa".
Jäin miettimään mitä ne oli ja tulin siihen tulokseen, että peltilaipan alla on ollut laipan kokoinen muovikiekko, tiivisteenä kait.
Lienee kyse siitä ettei suodatin pääse tyhjentymään kun koneen sammuttaa.
Kysymykseni onkin onko täällä kokeneilla konemiehillä kokemusta tuon laipan tärkeydestä, onko se syytä siellä ehdottomasti olla vai kykeneekö peltilaippa ilman tiivistettä suodatinta öljyissä pitämään.
Toiseksi, otan kiitollisena vastaan neuvoja mistä voisin saada uuden suodattimen jalan jossa tämä tiiviste löytyisi. Ikh, järvi-suomen traktori, Hahto Mauri jne käyty läpi eikä sitä ole kellään
Jalka näyttää sille, että sitä ei ole tarkoitettu purettavaksi että tekisi sinne itse tiivisteen mutta jos joku sellaisen homman on tehnyt nii olen kiinnostunut siitä kuulemaan.
Yt Timo Jurvelin