Sivu 1/1

Leyland 255 piristys

Lähetetty: 13 Huhti 2024, 16:51
Kirjoittaja j.raisanen
Hei,

Kävin tuossa viemässä 8,3m3 kuorman märkiä koivuklapeja ja totesin, että aika hengetönhän tuo peli on noilla massoilla. Pienikin mäki, niin hyytyy nopean puolen vitosella. Kone on tosiaan tehty ylös ja suuttimet uudet ja pumppu käyty läpi. Mustaa ei tule yhtään vaikka vedättää eli syötön säädöllä varmasti saisi hieman kulkua lisää..

Tuli kuitenkin mieleen, että onko 270 isommat suuttimet kuin 255. Jos on, niin onko männät ja suutinkulmat etc samat. Ajatuksena laittaa isommat suuttimet. Sen tiedän että 270 on rivipumppu ja tässä jakaja. Pumppu ei varmaankaan ole ongelma jos tavoitteena on ottaa 75hp ulos?

-JR

Re: Leyland 255 piristys

Lähetetty: 13 Huhti 2024, 16:54
Kirjoittaja j.raisanen
Hei,

Korjatkaa olenko väärässä, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että voimansiirto etc kestää, kun pysytään alle 100hp lukemissa..
Toki pieni ahdin ja välijäähytin joillakin mitättömillä 0,3-0,4 ylipaineilla menisi varmaankin vielä ilman ahdonalaista syöttöä..

-JR

Re: Leyland 255 piristys

Lähetetty: 13 Huhti 2024, 19:10
Kirjoittaja Tuusaaja
Tuossahan on jakajapumppu. Syöttöä tuohon saa lisää, pumpusta se pieni sivuluukku auki ja sieltä 2 ruuvia löysälle ja syötönsäätölevyä kääntämällä se tapahtuu.
Jusapella taitaa olla youtubessa video tuosta säädöstä, suosittelen katsomaan sen ensin :lol:

Re: Leyland 255 piristys

Lähetetty: 16 Huhti 2024, 05:33
Kirjoittaja jusape
Alle kilon ahdoilla välijähy on aika turhan kapistus.
Riippuu minkälainen nestepää siellä on, että millaisia syöttöjä sieltä saa - esim 7mm nestepäällä ei merkillisä uloskaan saa......
Ja summamutikassa syötönsäätölevyn kääntäminen, ilman pumpun penkkiajoa, on todellakin aivan summamutulla touhuamista .......

Re: Leyland 255 piristys

Lähetetty: 16 Huhti 2024, 05:34
Kirjoittaja jusape
jusape kirjoitti: 16 Huhti 2024, 05:33 Alle kilon ahdoilla välijäähy on aika turhan kapistus.
Riippuu minkälainen nestepää siellä on, että millaisia syöttöjä sieltä saa - esim 7mm nestepäällä ei merkillisä uloskaan saa......
Ja summamutikassa syötönsäätölevyn kääntäminen, ilman pumpun penkkiajoa, on todellakin aivan summamutulla touhuamista .......

Re: Leyland 255 piristys

Lähetetty: 16 Huhti 2024, 18:37
Kirjoittaja j.raisanen
Hei,

Kiitoksia vinkeistä. Autoista olen joskus säätänyt syöttöä savutuksen mukaan. Lähtötilanteessa ei käytännössä lainkaan savua ja säätää hieman lisää siten, että kuormalla savuttaa hieman. Persdynolla sitten mitattu lievää tehonnousua. En näe syytä, että miksei kävisi traktorissakin? Vakionestepäähän tässä on ja pumppu säädetty dieselhuollon penkissä ennen koneremonttia. Mihin lie säätöihin, sitä en tiedä. Suutinkärjet uudet..

-JR

Re: Leyland 255 piristys

Lähetetty: 16 Huhti 2024, 19:04
Kirjoittaja j.raisanen
Hei,

Onhan se totta, että tuo pumppu on pirun tarkka käännettävä ja helposti menee liikaa. Pitää nyt hiukka tuumia tätä. Tietääkö kukaan onko 270 mallissa isommat suuttimet ja käykö ne 255 malliin?

Re: Leyland 255 piristys

Lähetetty: 18 Huhti 2024, 03:32
Kirjoittaja jusape
Tuon CAV DPA pumpun syötönsäätö on aika pirullista tehdä kotioloissa....
Jos menee säätölevyä kääntämään, se kääntyy joko liian vähän tai liikaa - ja alkuperisasetuksia ei saa enää takaisin - kotikonstein.

Suutinkärkien koosta kyseisissä malleissa en tiedä, mutta CAV-suutinrunkohan on niissä sama - että sen puolesta sopii, ja saa sinne vaikka 150x5x0.310 tai 150x5x0,350 tai 150x5x0.410 kärkeäkin .....

Vakio lienee jokin 140x4x0.250 tai 140x4x0.270 luokkaa, voi olla jopa 0.300 kokoisetkin .