Termostaateista
Valvoja: automies560
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Kahta sorttia termostaattia on tyrkyllä.
Tuossa kuvassani on aluperäinen termostaati ja tilalle ostamani uusi.
Jostain Jusapen videosta bongasin toisenkin tyyppisen termostaatin. Sellaisen pitemmän mallisen, jossa on laippa toisessa päässä. Tämän laipan tarkoituksena lienee tukkia sisäisen kierron reikä silloin kun termostaati aukeaa.
Osaako joku sanoa kuuluuko 4DM:ään se laipallinen vai kuvan mukainen termostaatti?
Tuossa kuvassani on aluperäinen termostaati ja tilalle ostamani uusi.
Jostain Jusapen videosta bongasin toisenkin tyyppisen termostaatin. Sellaisen pitemmän mallisen, jossa on laippa toisessa päässä. Tämän laipan tarkoituksena lienee tukkia sisäisen kierron reikä silloin kun termostaati aukeaa.
Osaako joku sanoa kuuluuko 4DM:ään se laipallinen vai kuvan mukainen termostaatti?
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Tuollainen on fourissa minullakin mikä on tuossa kuvassa oikealla. Tähänpä vois joku asiantuntia kertoa onko tuo vasen alkuperäinen?
Kuulapää nuhvissa ja leukuissa on tuo sisäinen kierto erilainen ja termostaatissa on laippa myös toisessa päässä joka sulkee sisäisen kierron kun neste alkaa kiertämään jäähdyttimen kautta.
Tämä uudemman mallin termostaatti kyllä sopii fouriinkin mutta termostaatti kotelossa ei ole mitään mikä vastaa siihen alempaan laippaan, toimii muuten mutta ei se sisäkiertoa sulje.
Kuulapää nuhvissa ja leukuissa on tuo sisäinen kierto erilainen ja termostaatissa on laippa myös toisessa päässä joka sulkee sisäisen kierron kun neste alkaa kiertämään jäähdyttimen kautta.
Tämä uudemman mallin termostaatti kyllä sopii fouriinkin mutta termostaatti kotelossa ei ole mitään mikä vastaa siihen alempaan laippaan, toimii muuten mutta ei se sisäkiertoa sulje.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
No eihän mulla ole oikeastaan mitään tietoa siitä onko se alkuperäinen.
Päättelin siitä, että se on englantilainen ja vanhan näköinen.
Smiths X85023/88
Toi koodi voi olla myös /89
Päättelin siitä, että se on englantilainen ja vanhan näköinen.
Smiths X85023/88
Toi koodi voi olla myös /89
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuo vasemmanpuoleinen termostaatti on uhviveraalin alkuperäinen, tarkastin alkuperäisestä varaosakirjasta.
Olisin laittanut kuvankin, mutta on ongelmia saada siirettyä puhelimesta kuvia tietokoneelle.
Olisin laittanut kuvankin, mutta on ongelmia saada siirettyä puhelimesta kuvia tietokoneelle.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Laitoin 3 seen "oikean puoleisen" ikh n termostaateissa ei ole ilmareikää minkäänlaista. Tasopintaan johonkin kovtaan 2mm reikä niin toimii hyvin.
Mulla kirjan kuvassa vasen näyttäs tutulta.
Mulla kirjan kuvassa vasen näyttäs tutulta.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Onnistuihan tuo skannaamalla.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... taatti.pdf
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... taatti.pdf
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Tuo alkuperäinen ei ole sulkeutunut varmaan 80-luvun jälkeen.
Harmi kun ei tullut otettua valokuvaa sieltä kotelon sisäpuolelta. Jotenkin muistelen, että siellä pohjalla olisi ollut kuin putken pää jossa keskellä sormen mentävä reikä. Siitä muistikuvasta ja Jusapen videosta rupesin pohtimaan, että tuliko sinne sittenkin väärän tyyppinen termostaatti.
Taidan ostaa laipallisen mukaan varuiksi kun lähden mökille. Jospa kurkkaisi sinne pesään ja samalla vaihtaisi ylävesiletkun kun se on aika koppura.
Harmi kun ei tullut otettua valokuvaa sieltä kotelon sisäpuolelta. Jotenkin muistelen, että siellä pohjalla olisi ollut kuin putken pää jossa keskellä sormen mentävä reikä. Siitä muistikuvasta ja Jusapen videosta rupesin pohtimaan, että tuliko sinne sittenkin väärän tyyppinen termostaatti.
Taidan ostaa laipallisen mukaan varuiksi kun lähden mökille. Jospa kurkkaisi sinne pesään ja samalla vaihtaisi ylävesiletkun kun se on aika koppura.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Juu tuo oikeanpuoleinen tosiaan käy, Varmista vain, että siinä on se ilmareikä.Nelitahtari kirjoitti: ↑03 Joulu 2023, 22:22 Tuo alkuperäinen ei ole sulkeutunut varmaan 80-luvun jälkeen.
Harmi kun ei tullut otettua valokuvaa sieltä kotelon sisäpuolelta. Jotenkin muistelen, että siellä pohjalla olisi ollut kuin putken pää jossa keskellä sormen mentävä reikä. Siitä muistikuvasta ja Jusapen videosta rupesin pohtimaan, että tuliko sinne sittenkin väärän tyyppinen termostaatti.
Taidan ostaa laipallisen mukaan varuiksi kun lähden mökille. Jospa kurkkaisi sinne pesään ja samalla vaihtaisi ylävesiletkun kun se on aika koppura.
Paperitiiviste varmaan onkin ja liimaa
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Tuo oikeanpuoleinen siellä on paikallaan.Massey-Nuffield kirjoitti: ↑04 Joulu 2023, 20:01 Juu tuo oikeanpuoleinen tosiaan käy, Varmista vain, että siinä on se ilmareikä.
Paperitiiviste varmaan onkin ja liimaa
Sitä minä tässä pohdin, että olisiko sinne pitänyt kuitenkin laittaa se laipallinen malli. Sehän ei selviä muuten kuin kurkistamalla onko pesässä se sisäisen kierron reikä jonka laippa tukkii.
Tuusaajan mukaan ei ole mutta mulla on vaan semmonen muistijälki että olisi. En malta olla kurkistamatta
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kaikissa nuhveissa, aina kymppimalleihin asti on se sisäisenkierron reikä. Alavesiputkesta haarautuu yläosasta kolmenvartin yhde josta letkulla jatkuu termostaatin kotelossa olevaan putken natsaan.Nelitahtari kirjoitti: ↑04 Joulu 2023, 20:26Tuo oikeanpuoleinen siellä on paikallaan.Massey-Nuffield kirjoitti: ↑04 Joulu 2023, 20:01 Juu tuo oikeanpuoleinen tosiaan käy, Varmista vain, että siinä on se ilmareikä.
Paperitiiviste varmaan onkin ja liimaa
Sitä minä tässä pohdin, että olisiko sinne pitänyt kuitenkin laittaa se laipallinen malli. Sehän ei selviä muuten kuin kurkistamalla onko pesässä se sisäisen kierron reikä jonka laippa tukkii.
Tuusaajan mukaan ei ole mutta mulla on vaan semmonen muistijälki että olisi. En malta olla kurkistamatta
Huono kuva, mutta periaate selvinnee.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... 4_0001.pdf
Tuusaaja näköjään laittoi paremman kuvan.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Voi olla että mun muisti tekee tepposet.
Sen eron siis näkee päällepäin siitä termostaattikotelon letkuliitoksesta.
https://www.youtube.com/watch?v=jDedrT9mlc4
Tuossa videossa näkyy sitten uudempi malli 4:00 kohdalla.
Sen eron siis näkee päällepäin siitä termostaattikotelon letkuliitoksesta.
https://www.youtube.com/watch?v=jDedrT9mlc4
Tuossa videossa näkyy sitten uudempi malli 4:00 kohdalla.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Tuo tosiaan on uudemman mallinen termostaattikotelo, lähtee tuo vesiletku toiselle puolelle moottoria.
Mielenkiintoista ois tietää onko tuossa koko kansi uudemmasta, kotelot ei muistaakseni käy ristiin, uudempi kiinni neljällä pultilla ja vanhassa 2 pulttia.
Mielenkiintoista ois tietää onko tuossa koko kansi uudemmasta, kotelot ei muistaakseni käy ristiin, uudempi kiinni neljällä pultilla ja vanhassa 2 pulttia.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuostahan sen näet, neljäs kuva ylhäältä laskien.Nelitahtari kirjoitti: ↑04 Joulu 2023, 22:45 Voi olla että mun muisti tekee tepposet.
Sen eron siis näkee päällepäin siitä termostaattikotelon letkuliitoksesta.
https://www.youtube.com/watch?v=jDedrT9mlc4
Tuossa videossa näkyy sitten uudempi malli 4:00 kohdalla.
viewtopic.php?f=13&t=8189&start=525
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
No juu, kyllähän sen tiesin että omassa versiossa se pikkuletku tulee kotelon oikeaan kylkeen. Mutta ennen tätä keskustelua en tiennyt sitä, että letkuliitoksen paikka kertoo sen onko kotelossa sisäisen kierron sulku. Kaikki aisat eivät ole kaikille niin itsestään selviä pelkästään päältä vilkaistuna.kari t kirjoitti: ↑05 Joulu 2023, 15:01Tuostahan sen näet, neljäs kuva ylhäältä laskien.Nelitahtari kirjoitti: ↑04 Joulu 2023, 22:45 Voi olla että mun muisti tekee tepposet.
Sen eron siis näkee päällepäin siitä termostaattikotelon letkuliitoksesta.
https://www.youtube.com/watch?v=jDedrT9mlc4
Tuossa videossa näkyy sitten uudempi malli 4:00 kohdalla.
viewtopic.php?f=13&t=8189&start=525
Mutta näköjään noita termostaattikoteloita on sitten ainakin kolmea mallia.
Tässä omassa on mittarin anturin kiinnys eri tavalla kuin tuossa Tuusaajan kuvassa vaikka letkuliitos onkin sama. Tässä ei ole sitä anturin vieressä olevaa proppua. Harmi kun ei ole kuvaa ilman termostaattia niin ei näy sisukset..
Ja huom: Tässä IKH:n termostaatissa on ilmareikä ihan vakiovarusteena.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos