Uusi nuffiharrastaja kyselee
Valvoja: automies560
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 7
- Liittynyt: 11 Huhti 2022, 15:42
- Konekalustoani: Ferguson Tea20 x3 , Nuffield Universal Four -61, CFMoto 450 , Pappa tuna
- Paikkakunta: Luumäki
Moikka, eli meille muutti 4DM nuffi. Olisi tietäjille muutama kysymys aluksi. Pystyykö ulosotto/nostolaitevivun tiivisteen vaihtamaan ulkopuolelta? Ja jos olisi jollain tietoa minkälainen tiiviste siihen tulee. Sitten toisena kylmäkäynnistyksen niksit. Kolmantena, haluaisin siivapyörän pois. Lähteekö ihan ruuvit avaamalla ja vetämällä pois ja laippa tilalle? Nejäntenä oletteko löytäneet valmiina vo akselin päälle suojaa? Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Ulosoton vivun juuresss on o-rengas alunperin, stefakin siihen löytyy. Kokoa en nyt muista. Saa vaihdettua vivun irrottamalla ulkopuolelta.
Käynnistys, pakkosyöttö päälle samnutinvivusta, ja startataan. Kunnossaoleva lähtee heti käyntiin.
Siivapyörän voi irrottaa ja lätkä tilalle. Lätkässä stoppari kytkipolkimelle. Taitaa irrotuttaa takarenkaan edestä pois.
Akselin suojaholkkia tais saada uuttakin, tosin ei ole kummonen askarrella itsekkään.
Käynnistys, pakkosyöttö päälle samnutinvivusta, ja startataan. Kunnossaoleva lähtee heti käyntiin.
Siivapyörän voi irrottaa ja lätkä tilalle. Lätkässä stoppari kytkipolkimelle. Taitaa irrotuttaa takarenkaan edestä pois.
Akselin suojaholkkia tais saada uuttakin, tosin ei ole kummonen askarrella itsekkään.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Tarkoitatko vipua repun vasemmalla puolella josta kytketään ulosotto ja hydraulipumppu?
jos tarkoitat niin tiivisteen pystyy vaihtamaan ulkopuolelta, mutteri ja vipu vaan irti, O-rengas sieltä löytyy. Marjakankaalta se ainakin löytyy.
Kylmäkäynnistys ei sen kummempia niksejä tarvi kun vaan kone on kunnossa
avaimesta käyntiin ja pakkosyöttö päälle jos on kylmempää.
Juuri noin olen itsekkin toisesta ottanu hihnapyörän pois ja laippa vaan tilalle, laippaan vaan toppari ettei kytkin poljin nouse liian ylös.
Ulosottoakselin suojaan löytyy mitat täältäkin jos vaan hakua käyttää ja haluaa tehdä itse.
Valmiina niitä myy ainakin marjakangas ja LH-osa.
jos tarkoitat niin tiivisteen pystyy vaihtamaan ulkopuolelta, mutteri ja vipu vaan irti, O-rengas sieltä löytyy. Marjakankaalta se ainakin löytyy.
Kylmäkäynnistys ei sen kummempia niksejä tarvi kun vaan kone on kunnossa
avaimesta käyntiin ja pakkosyöttö päälle jos on kylmempää.
Juuri noin olen itsekkin toisesta ottanu hihnapyörän pois ja laippa vaan tilalle, laippaan vaan toppari ettei kytkin poljin nouse liian ylös.
Ulosottoakselin suojaan löytyy mitat täältäkin jos vaan hakua käyttää ja haluaa tehdä itse.
Valmiina niitä myy ainakin marjakangas ja LH-osa.
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 7
- Liittynyt: 11 Huhti 2022, 15:42
- Konekalustoani: Ferguson Tea20 x3 , Nuffield Universal Four -61, CFMoto 450 , Pappa tuna
- Paikkakunta: Luumäki
Näillä neuvoilla päästään eteenpäin, kiitoksia.
Käynnistyksestä vielä, entinen omistaja sanoi että traktorissa olisi hehkutus kun kääntää avaimen toiseen asentoon? Onko näin?
Käynnistyksestä vielä, entinen omistaja sanoi että traktorissa olisi hehkutus kun kääntää avaimen toiseen asentoon? Onko näin?
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Melkein identtiset vastaukset tuli ja vielä yhtäaikaa eipä se haittaa.
Eikai näissä alunperin mitään hehkua ole, oisko liekkitulppa voitu laittaa jälkeenpäin?
sen kyllä huomaa jos on laitettu, imusarjasta pitäs löytyä.
Eikai näissä alunperin mitään hehkua ole, oisko liekkitulppa voitu laittaa jälkeenpäin?
sen kyllä huomaa jos on laitettu, imusarjasta pitäs löytyä.
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Tarkoititko sitä 'suojakuuppaa'? Vai putkisuojaa akselin päälle? Kuuppa voi löytyä Mauri Hahto Oulu (muutakin uutta ja vanhaa nuffiosaa) häneltä ja Marjakankaalta se holkkisuoja löytyy.
Muistaakseni Torissa ilmoitin kun ostin tuon kuupan.
Sen verta että käsikaasu jotain puoleenväliin; silloin vasta pakkosyöttönappi jää sisään. Sitten kun kiipeät penkille painat jalkakaasua ja päästät käsikaasun ni ei turhaan huuda.
Muistaakseni Torissa ilmoitin kun ostin tuon kuupan.
Sen verta että käsikaasu jotain puoleenväliin; silloin vasta pakkosyöttönappi jää sisään. Sitten kun kiipeät penkille painat jalkakaasua ja päästät käsikaasun ni ei turhaan huuda.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 7
- Liittynyt: 11 Huhti 2022, 15:42
- Konekalustoani: Ferguson Tea20 x3 , Nuffield Universal Four -61, CFMoto 450 , Pappa tuna
- Paikkakunta: Luumäki
Juu sellaisen suojan itse tein nuukuksissani. Putkesta ja laserilla laipat päihin ja tigillä liimaus. Sain kokeneelta nuffihenkilöltä kylmäkäynnistykseen juuri eilen samanlaisen ohjeen. Kaasupohjaan ja sitten pakkosyöttönappula painetaan. Ja kas konehan pyörähti nätisti käyntiin.
Enää ei olisi kuin se o-renkaan koko selvitettävä siihen ulosotonvivun juureen.
Mutta nöyrät kiitokset vastauksistanne tällä erää. Oikein mukavaa wappua kaikille.
Enää ei olisi kuin se o-renkaan koko selvitettävä siihen ulosotonvivun juureen.
Mutta nöyrät kiitokset vastauksistanne tällä erää. Oikein mukavaa wappua kaikille.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Kokotietoja ei valitettavasti ole kertoa mutta tuossa se rengas olisi tarjolla:
https://www.konekorjaamo.fi/lent-3383-u ... engas.html
https://www.konekorjaamo.fi/lent-3383-u ... engas.html
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
"Enää ei olisi kuin se o-renkaan koko selvitettävä siihen ulosotonvivun juureen."
Akselin vahvuus 19 mm, tiivisteen reijän ulkomitta 25 mm, elikkä 19 x 25 x 6 mm.
Työntömitan kuvilla varmennettu.
Akselin vahvuus 19 mm, tiivisteen reijän ulkomitta 25 mm, elikkä 19 x 25 x 6 mm.
Työntömitan kuvilla varmennettu.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Kutos -nuffisti
- Viestit: 69
- Liittynyt: 22 Helmi 2021, 18:48
- Konekalustoani: Leyland 384
voisko olla 3/4x1"x1/4" tiivisteenmitta kun tuumamitoitus koneesta kyse?
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
[/quote]
.
Omasta mielestäni tämä on oikea tuumamittainen tiiviste.janne.kosonen kirjoitti: ↑30 Huhti 2022, 14:10 voisko olla 3/4x1"x1/4" tiivisteenmitta kun tuumamitoitus koneesta kyse?
.
jampilla muuten oikea, muuta x1" puuttuu.
Lieneekö sitte Tuussaajalla nyt sitten oikea o.rengas irrallaan ?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !