Universal four 4DM herättely
Valvoja: automies560
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Mielenkiintoista. Onkohan tuohon vaihettu akseli joskus, onko kruunumutterin puolella tiheät vai harvat boorit? Vai oisko vaihettu koko vasen banjo 460 mallista.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Kruunumutterin puoli on tiheäboorinen ja toinen harva.
Laakerit ovat ihan priimat eikä väljää tuntunut ennen purkamista.
Sitä vaan nyt ihmettelen, että molemmissa akseleissa on 41mm pitkät stefaholkit. Eikö tuossa uudemmassa kuuluisi olla 45mm?
Laakerit ovat ihan priimat eikä väljää tuntunut ennen purkamista.
Sitä vaan nyt ihmettelen, että molemmissa akseleissa on 41mm pitkät stefaholkit. Eikö tuossa uudemmassa kuuluisi olla 45mm?
Viimeksi muokannut Nelitahtari, 10 Heinä 2023, 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Samaa päättelin kun nyt luin Tractor spare partsin katalogia uudelleen.
Tämä on sikäli positiivinen tilanne, että nyt ei tarvitsekaan tilata mitään palikoita lisää kun laakerikin oli ehjä.
Hitsaamiselle ei edelleenkään ole löytynyt selitystä.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Silloin aikoinaan kun tetätettiin yhdistykselle Veli Matti Vainion toimesta stefaholkkia, niin minä annoin mitat 255:sen leukun holkista ja pituudeksi tuli 44,5 mm.Nelitahtari kirjoitti: ↑10 Heinä 2023, 19:32Samaa päättelin kun nyt luin Tractor spare partsin katalogia uudelleen.
Tämä on sikäli positiivinen tilanne, että nyt ei tarvitsekaan tilata mitään palikoita lisää kun laakerikin oli ehjä.
Hitsaamiselle ei edelleenkään ole löytynyt selitystä.
Muutama vuosi sitten oli jäsenlehdessä juttua kyseisestä konepajasta, tuolloin stefaholkin hinta oli 25 €.
Hinta sarjalle, holkki akselitiivistesarja ja huopatiiviste 110 € (sis alv)
https://vmv-start.fi/
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
41mm: https://www.tractorspareparts.co.uk/nuf ... erearaxle/
45mm: https://www.tractorspareparts.co.uk/ley ... erearaxle/
Siinä harvaboorisessa akselissa, jossa on halkaistu mutteri, tuo stefaholkin pituusvaatimus lienee melko tarkka.
Jos nyt oikein järkeilen niin se määrää ulommaisen laakerin sisäkoolin paikan akselilla ja sitä kautta laakerivälyksen.
Eli jos holkin pituus heittää kympän niin sisimmäisen laakerin yhteydessä oleva sovitusholkki pitäisi vaihtaa vastaavasti sopivan paksuiseen. Ainakin periaatteessa.
Tässä lienee kaksi vaihtoehtoa: Jos holkki on liian pitkä niin välyksen voinee säätää sopivaksi mutterilla. Mutta jos se on liian lyhyt niin säätö pohjaa ja akseliin jää väljää.
Ps. Tuossa allekirjoitukseni youtube-linkissä tarinaa projektin etenemisestä.
45mm: https://www.tractorspareparts.co.uk/ley ... erearaxle/
Siinä harvaboorisessa akselissa, jossa on halkaistu mutteri, tuo stefaholkin pituusvaatimus lienee melko tarkka.
Jos nyt oikein järkeilen niin se määrää ulommaisen laakerin sisäkoolin paikan akselilla ja sitä kautta laakerivälyksen.
Eli jos holkin pituus heittää kympän niin sisimmäisen laakerin yhteydessä oleva sovitusholkki pitäisi vaihtaa vastaavasti sopivan paksuiseen. Ainakin periaatteessa.
Tässä lienee kaksi vaihtoehtoa: Jos holkki on liian pitkä niin välyksen voinee säätää sopivaksi mutterilla. Mutta jos se on liian lyhyt niin säätö pohjaa ja akseliin jää väljää.
Ps. Tuossa allekirjoitukseni youtube-linkissä tarinaa projektin etenemisestä.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
En epäile ollenkaan etteiko nämä varaosana tilatut olisikin. Ja ainakin tönäritarkkuudella mitattuna niin onkin.
Lähinnä pohdin ääneen teoriaa jos vaikka olisi innostunut itse sorvaamaan.
Prikan paikalleen saamista helpottaakseni tein putken pätkästä oppaan, jonka toivon auttavan prikkaa nousemaan boorille.
Akselin pää onkin näköjään valmiiksi viistetty.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Irto-osiin maalia pintaan.
Nyt kun keksintö on lähes purettuna niin samalla putsaan rungon ja ruiskin siihenkin uuden maalin.
Vaihdelaatinkon kyljessä olevat kolme proppua, jotka tiivistelin viime kesänä väliaikaisesti possuliimalla, irottelin ja liimasin kierreliimalla takaisin.
Ne taka-aselin vanhat stefat olivat niin huonot. että kumma kun oljyt ylipäätään pysyivät sisällä.
Eihän ne edes ole varsinaiset huulitiivisteet vaan jotkut jousella varustetut huopaviritykset.
Nyt kun keksintö on lähes purettuna niin samalla putsaan rungon ja ruiskin siihenkin uuden maalin.
Vaihdelaatinkon kyljessä olevat kolme proppua, jotka tiivistelin viime kesänä väliaikaisesti possuliimalla, irottelin ja liimasin kierreliimalla takaisin.
Ne taka-aselin vanhat stefat olivat niin huonot. että kumma kun oljyt ylipäätään pysyivät sisällä.
Eihän ne edes ole varsinaiset huulitiivisteet vaan jotkut jousella varustetut huopaviritykset.
Viimeksi muokannut Nelitahtari, 12 Heinä 2023, 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Tätä rojektia on mukava seurailla täällä, videot on hyviä myös ja niistä on kyllä taatusti apuja niille jotka saman remontin joskus tekee
Jospa itekkin innostuis joskus vielä tälläisen projetkiblogin tänne avaamaan.
Tuossa vaiheessa kun on reppu purettu niin männänvarren sokka yläpäästä on hyvä vaihtaa myös.
Jospa itekkin innostuis joskus vielä tälläisen projetkiblogin tänne avaamaan.
Tuossa vaiheessa kun on reppu purettu niin männänvarren sokka yläpäästä on hyvä vaihtaa myös.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
"Ne taka-aselin vanhat stefat olivat niin huonot. että kumma kun oljyt ylipäätään pysyivät sisällä.
Eihän ne edes ole varsinaiset huulitiivisteet vaan jotkut jousella varustetut huopaviritykset"
Alkuperäiset stefat on peltiset ja jousella varustetut huulitiivisteet, ja huopatiiviste (pölytiiviste) on pelkkä huopa, ei mitenkään jousviritteiset.
No, joku kyläseppä näköjään on laittanut mitä on jostain sattunut löytämään
Laitappa kuva minkälaiset tiivisteet sinne oli laitettu.
Eihän ne edes ole varsinaiset huulitiivisteet vaan jotkut jousella varustetut huopaviritykset"
Alkuperäiset stefat on peltiset ja jousella varustetut huulitiivisteet, ja huopatiiviste (pölytiiviste) on pelkkä huopa, ei mitenkään jousviritteiset.
No, joku kyläseppä näköjään on laittanut mitä on jostain sattunut löytämään
Laitappa kuva minkälaiset tiivisteet sinne oli laitettu.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Noissa on pelti molemmin puolin ja jousi sisällä. Kumia ne ei ole vaan tuntuu ihan huovalta.kari t kirjoitti: ↑12 Heinä 2023, 15:38 Alkuperäiset stefat on peltiset ja jousella varustetut huulitiivisteet, ja huopatiiviste (pölytiiviste) on pelkkä huopa, ei mitenkään jousviritteiset.
No, joku kyläseppä näköjään on laittanut mitä on jostain sattunut löytämään
Laitappa kuva minkälaiset tiivisteet sinne oli laitettu.
Noita on kaksi puolellaan ja lisäksi ulommaisena erillinen huoparengas
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuollaisiltahan ne näyttää varaosakuvastossakin, tuon näköiset varmaan olleet minullakin silloin aikoinaan kun olen noita vaihtanut.Nelitahtari kirjoitti: ↑12 Heinä 2023, 17:31Noissa on pelti molemmin puolin ja jousi sisällä. Kumia ne ei ole vaan tuntuu ihan huovalta.kari t kirjoitti: ↑12 Heinä 2023, 15:38 Alkuperäiset stefat on peltiset ja jousella varustetut huulitiivisteet, ja huopatiiviste (pölytiiviste) on pelkkä huopa, ei mitenkään jousviritteiset.
No, joku kyläseppä näköjään on laittanut mitä on jostain sattunut löytämään
Laitappa kuva minkälaiset tiivisteet sinne oli laitettu.
Noita on kaksi puolellaan ja lisäksi ulommaisena erillinen huoparengas
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Työlästä toi putsaaminen ja maalaaminen.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Stefaholkit ja stefat asennettuna.
Tiheäboorinen akselikin jo paikallaan. Meni yllättävän helposti.
Hommaa helpotti se että kiilasin rattaan valmiiksi hollilleen niin että boorit näkyivät symmetrisesti laakerin reijästä kiikaroidessa. Akseli lumpsahti boorille kerralla.
Mutterin kiristäminen ei tunnu olevan ihan yksiseliteinen juttu. Kiristin ensin perille ja sitten löysäsin reilusti. Löysäämisestä huolimatta en saanut käsin kiskomalla päittäisvälystä akseliin. Kai se on vaan kiristettävä mutu-tuntumalla sillain sopivasti.
Huomenna sitten harvaboorista akselia sovittelemaan.
Tiheäboorinen akselikin jo paikallaan. Meni yllättävän helposti.
Hommaa helpotti se että kiilasin rattaan valmiiksi hollilleen niin että boorit näkyivät symmetrisesti laakerin reijästä kiikaroidessa. Akseli lumpsahti boorille kerralla.
Mutterin kiristäminen ei tunnu olevan ihan yksiseliteinen juttu. Kiristin ensin perille ja sitten löysäsin reilusti. Löysäämisestä huolimatta en saanut käsin kiskomalla päittäisvälystä akseliin. Kai se on vaan kiristettävä mutu-tuntumalla sillain sopivasti.
Huomenna sitten harvaboorista akselia sovittelemaan.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos