Hyvinhän sulla on hanskassa tuo huoltopuoli kyllä nuo on jo riittävät varokeinot. Syöttöpumppuun voi lorotella öljyä reilusti, sehän vaihtuu ylivuotoputken kautta.
Itse löisin vaan nesteet sisään ja koneen käyntiin, tämä siksi että jos ilmenee isompia vikoja, vaikka sylinteriputkien o-rengasvuoto, niin ei mee heti uudet öljyt ja suotimet pilalle.
Vettä lootaan pääsee vaihdekepin, mittatikun ja nostolaitelukituksen kautta. 10 vuotta seissy vaihteisto osaa olla melko ruosteessa yläosistaan.
Universal four 4DM herättely
Valvoja: automies560
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5101
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Muuten noi mitat on aika lähelle mutta pituus on lähempänä 325:ttä milliä.Leveys 180. Laita kaksi pienempää rinnan, ehjä nuhvi lähtee yhdelläkin. Siksi kaksi että liekä edes yksi sadasta kun näkee pilkkomattoman akkukotelon.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 108
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
- Konekalustoani: 10/60
- Paikkakunta: Oulu
Hep! Täällä yhden sadasta ehjästä akkukotelosta omistava
Kaksi 12V akkua on rinnankytketty. Ah määrää en edes tiedä kun edellinen uusinut akut enkä ole käyttänyt niitä pois kotelosta. Oisko 60 Ah.
Uniikki koppi lähti viime viikolla.
Jos joku tuntee tarvetta kopin rungolle niin saa hakea ilmaiseksi. Oli muuten seppä väkertänyt viimeisen päälle mutta todella ahdas kulkea. Siksi otin pois.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Aika usein se putki on katkennu banjon juuresta. Omiin olen tinannu 6mm kuparista uuden putken. Saattaa multa löytyä purkuosakin.Nelitahtari kirjoitti: ↑17 Elo 2021, 12:23 Siiten kysymys:
Saakohan sitä ruskutuspumpun huohotinputki/banjoliitin systeemiä mistään?
Vai pitääkö alkaa itse askartelemaan.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5101
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kokeileppas noiden jarrukenkien puhdistusta etikalla, tällä konstilla nuorenamiehenä minin jarrurukenkiä pehmennettiin ennen katsastukseen menoa.Nelitahtari kirjoitti: ↑20 Elo 2021, 16:08 No niin, harjakaisryypyn paikka!
Nuffi liikkuin eilen ensikertaa kymmeneen vuoteen omin voimin!
Havaintoja:
-Kytkin oli aluksi jumissa, kuten arvata saattoi, mutta lähti helposti irti kun starttasi vaihde päällä.
-Ja kytkin tuntuu pitävänkin vaikka niistä varaosakyselyistä saattoi päätellä, että kytkin olisi kaput. Nythän on tosin ajettu vasta tyhjänä.
-Jarrut olemattomet. Mekaanisesti toimivat mutta pito on lähes nolla.
Avasin rummut. Kengissä on vielä vähän pintaa ja rummut Ok. Täytynee uusia kengat, josko olisivat vähän pehmeämmät.
Mutta mikä on normaali käynnistyvyys nuffille?
Nyt näillä 10-15'C keleillä ei käynnisty kylmänä ilman pakkosyöttöä. Savua tupruttaa kyllä mutta ei käynnisty. Sitten kun napsauttaa pakkosyötön päälle niin lähtee heti. Normaalia vai epänormaalia?
Kyllä nelosnuvin pitäis näillä keleillä pärskähtää käyntiin ilman pakkosyöttöä, paripäivää siiten 342: nen lähti nöyrästi käyntiin ilman pakkosyöttöä.
En muista nyt oletko säätänyt venttiilit herättelyn yhteydessä. Kansi kannattais käyttää irti ja katsella kuinka syvässä on venttiilit kannen tasopintaan nähden.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5101
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
En ole katsonut jusapen laittamia fideoita, mutta jo aiemmin olen antanut tällä palstalla ohjeita jokseenkin samansuuntaiset mitä sinä mainitsit jusapen ohjeista.
Jos ja kun vaikuttaa, ettei siirtotako tosiaan toimin niinkuin pitää, ota sivuluukku auki, käynnistä kone ruiskuta, VD-nelikymppistä molenpiin siirtotankon päihin, ei haittaa vaikka ruiskutat nokka-akselillkin ja nostimiin.
HUOM Ruiskupumpun öljyjen vaihto tuo toiminpiteen jälkeen.
Jos ja kun vaikuttaa, ettei siirtotako tosiaan toimin niinkuin pitää, ota sivuluukku auki, käynnistä kone ruiskuta, VD-nelikymppistä molenpiin siirtotankon päihin, ei haittaa vaikka ruiskutat nokka-akselillkin ja nostimiin.
HUOM Ruiskupumpun öljyjen vaihto tuo toiminpiteen jälkeen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5101
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Yksi olennainen toiminpide rouiksupmpun säädöistä. Kokeileppas säätää säätötanko tuon ohjeen mukaan, katsotaan onko mitään vaikutusta käyntiinlähdön suhteen.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... usohje.jpg
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... usohje.jpg
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Tämä on hyvä muutos, fiksusti toteutettu. Tämä pitäs saada työselosteineen ja mittoineen yksiin kansiin, luulen että monella on sama ongelma.Nelitahtari kirjoitti: ↑28 Elo 2021, 14:52 Jos ketä sattuu kiinostamaan niin tällainen siitä rattiakselin vesitiivistyksestä tuli.
Stefa on niin lähellä laakeria, että vaikka akseli hieman liikkuukin säteen suunnassa niin stefa seuraa akselia ihan mukavasti.
Kaempana liike olisikin jo ongelma.
Stefa tuli lopulta vain 1,5mm putken suun ulkopuolelle.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5101
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
On.Nelitahtari kirjoitti: ↑05 Syys 2021, 17:56 Kysymys tietäjille.
Onko vm -61 4DM ja pari vuotta uudemman 460:n lokasuojat vaihtokelpoiset?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Näköjään on erilaisia kiinnityksiä, omassani (DM4) on 1” UNF kierre.Nelitahtari kirjoitti: ↑07 Syys 2021, 20:14 Taas kysymystä:
Onko nuffeissa eri malleissa eri kierteitä rattiakselissa/mutterissa?
Mulla oli alkujaan siinä ratin keskiössä sellainen kruunumutteri jonka saa sokalla lukittua. Akselissa ei kuitenkaan ole sokan reikää. Oletin, että se ei siihen kuulu.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5101
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Onko Normadur 65 hs, N 65 B / punainen ?
Ilmanpuhdistajan kopan väri yleensä musta.
Ilmanpuhdistajan kopan väri yleensä musta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5101
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Aika yleinen vika nuhveissa hydrailiikkapumpun pesän, hammaspyörien akseleitten, holkkien, karojen, nostosylinterin ja männänrenkaitten kuluminen väljiksi.Nelitahtari kirjoitti: ↑07 Loka 2021, 18:27
Mutta kuten oli tiedossakin tai ennakoitavissa, hyrrauliikka ei toimi.
Traktorin papereissahan oli tulostettu sähköposti jossa kysyttiin tarjousta mm hydrauliikkapumpusta.
Onkohan syytä uskoa, että vika on todella itse pumpussa vai onko jotain muuta tyypillistä?
Nostolaiteen vipu on täysin hervoton.
Olen täysin ummikko näissä nostolaite- ja hydrauliikkahommissa.
Lisäksi muutama ongelmakohta, pumpulta lähtevän putken helimiliitos ja itse putki, sekä fiipeitiivisteet muissakin putkissa.
Peräreppu irti ja tutkimaan mitä löytyy, yritän parhaani mukaan avustaa kunnostuksessa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 87
- Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
- Konekalustoani: 272
Olikos näissäkin se vaihteiston keskilaakeri vähän heikko paikka? Mulla Leylandissa löystyi niin että lukituspellin sai kääntää seuraavaan loveen viidessä vuodessa vaikka laakeri näyttää hyvältä jne.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8935
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Liekö noista kumpikaan maalisävy OIKEASTI oikeaa ..... TUSKIN ......Nelitahtari kirjoitti: ↑30 Syys 2021, 08:16Maali on Marjakankaalta. Vaihtoehtoja oli kaksi. Nuffin punainen ja oranssi. Googlettelun perusteella oranssi olisi oikea mutta voi olla että arpa ei osunut.
Ilmanputsri näyttää useissa kuvissa tosiaan olevan musta. Ei kylläkään aina.
Jotenkin vaan omaan silmään sopi paremmin iloisempi väri.
Tämä koko homma karkasi vähän käsisitä, koska alunperin piti vain käyttökunnostaa.
Mutta kun sen akkukotelon joutui rakentamaan uudelleen ja penkkiäkin hitsaamaan.
Varaosalokareihinkin piti laittaa uutta peltiä joten maalaushommiin oli pakko ryhtyä vaikkei pitänyt.
Nyt on sitten seuraavassa erässä maalattava konepelti, tankki ja keula.
Mutta edelleenkään ei ole tarkoitus tehdä varsinaista entisöintiä. Laajennettu käyttökunnostus olkoon terminä. Toistaiseksi...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68