Nelitahtari kirjoitti: ↑24 Elo 2021, 21:16
"Tuurii onkii näet kahen laista...."
Aloin purkamaan ohjauspylvään laakeria irti.
Ensinnäkin se laakerin mutteri oli aivan helkkarin kireällä. Käsipelillä ei inahtanutkaan eikä edes 1000N pyssyllä.
Vasta kun annoin mutterille vähän lämpöä niin alkoi kiertyä pyssyn voimalla. Olisikohan ollut joku locktite välissä kun haisi vähän sille.
No sitten se laakerin irroitus putkesta. Moskulaa sen valmiiksi viallisen akselin päähän. Ei irtoa.
Varovasti lämpöä putkelle ja moskulan paukautus: Irtosi.
Rakennehan on sellainen, että vesi sinne uuteenkin laakerin tulee pääsemään ellei jotain tee.
Sen verran tein tutkimuksia, että kyllä siihen stefan saa istutettua pienellä sovitusholkin sorvaamisella.
Samanlaista hommaa täälläkin eilen.
Sillä erolla että laakeri ja sen mutteri lähtivät lähes itsestään irti.
Alunalkaen arvelin ratin istuvan tiukassa jotenka liottelin sitä viikon päivät irrotusöljyllä.
Lähti lopulta ilman suurempaa väkivaltaa leveällä, n. 20 mm ruuvitaltalla kampeamalla ja varovaisella naputtelulla entisen kupumutterin päähän. Ilmeisesti joku aiempikin omistaja koittanut irrotella rattia ja takonut mutterin pään tasaiseksi.
Ensimmäinen ja ainut pettymys tuli vastaan kun normimittainen hylsy ei yltänytkään laakerimutteriin. Puuilosta 38 mm pitkän mallin hylsy ja mutteri auki. Melko löyhässä oli. Aiempi seppä oli takonut mutterin nurkkia jollain tuurnan kärjellä tms. Ilmeisesti pitkää hylsyä huutanut hänenkin työmaa.
Olin varautunut taistelemaan laakerin kanssa uudella ulosvetäjällä, sellaisella jossa vedinjalat laitetaan kuulien väliin ja pyöräytetään 90 astetta jotta jalat lukittuu koolien väliin kuulauriin. Kylmäsprayta hommasin myös.
No kumpaakaan ei tarvinnut. Laakeri nousi itsestään ylös putkesta kun pyöritin rattiakselia
Ilmeisesti irrotusöljy oli tehnyt tehtäväänsä myös laakerin ja sen mutterin irtoamiseksi. Varmasti myös hytti on suojannut sadevesien valumiselta akseliputkeen ruostuttamaan. No, hyttiä ei enää ole. Eikä tule.
Sitten pari kysymystä:
Onko laakerin alapuolella, akselin urassa olevalla tiivisteellä minkälainen merkitys ja oletteko yleensä uusineet sen? Ja jos ootte uusineet niin onko Hahto tai Marjakangas paikat josta tiivistettä löytyy?
Entäpä rattiakselin putken ja ohjausvaihdekotelon sauman tiiviste? Tuossa ei tainnut olla mitään välissä. Yksi pulttikin oli jäänyt kirimättä. Sen verran oli kierteissään kuin sormin voisi kuvitella menneen.
Poikittaisakselin puslat laitoin uudet ja samoin O-rengas tiivisteen vivun ja kotelon väliin.
Kohtalainen homma oli saada sovitettua akseli ja uudet puslat siten että pyörii kevyesti mutta ei mene väljäksi. Jonkunlaista soikeutta ilmeni varsinkin vivun puoleisessa laakeroinnissa. Vastapäinen akselin pää ei mennyt puslaan ollenkaan hoonaamatta.
Se vähäinen öljy mitä oli jäänyt vuotokohdan, eli poikittaisakselin läpiviennin alapuolelle, oli aikalailla vedestä vapaata mönjää.
Proppuja ei oltu aukaistu varmaan ikinä maalauksesta päätellen.