Sivu 1/2

Leyland 255 koneremppa

Lähetetty: 01 Syys 2020, 13:16
Kirjoittaja Jani1990
Onko millanen homma.putkien pois otto ja uusien asennus?muita vinkkejä hommaan

Re: Leyland 255 koneremppa

Lähetetty: 01 Syys 2020, 17:36
Kirjoittaja kari t
Jani1990 kirjoitti: Onko millanen homma.putkien pois otto ja uusien asennus?muita vinkkejä hommaan
Ei paha homma. Koneesta oljyt ja nesteet pois. Kansi irti. Leukussa vissiin pitää irroittaa kolmiotuki. Öljypohja irti. Kiertkankien pultit auki. Mäntä yläkautta pois paikaltaan. Putket ulosvetäjällä irti. Siinä lyhyesti, apuja sitten jatkossa jos ja kun tarviit.

Re: Leyland 255 koneremppa

Lähetetty: 02 Syys 2020, 13:00
Kirjoittaja Jani1990
Kolmiotuki?putkien asennus?

Re: Leyland 255 koneremppa

Lähetetty: 02 Syys 2020, 19:18
Kirjoittaja kari t
Jani1990 kirjoitti: 02 Syys 2020, 13:00 Kolmiotuki?putkien asennus?
Kolmiotuki on koneen alla, etuakselilta vaihdelaatikkoon päin.
Putkien asennus: Suojaa kiertokankien kaulat. Puhdista moskat pois lokista. Puhdista alapään tiivisteurat, ne missä on O-rengas.
Kokeile uusia putkia ilman O-rengasta paikoilleen, pitäis pyöriä helposti, ei saa jumittaa.
Sylinteri putken ulkonema ( lokin pinnan yläpuolella) 0.08-0,15 mm, korkeusero 0,02 mm.
Putekien lopullinen asennus: Tiivisteuraan Hylomar masaa, o-rengas paikoilleen, hylomaaria o-renkaan päälle, sekä putken alaosaan, painat putket paikoilleen, ei lyömällä.
Tuollaisella systeemillä minä painan putket paikilleen. Tasaisesti pyörität molempia muttereita yhtäaikaa.
Ammattimiehet korjailkoot neuvoja.

Re: Leyland 255 koneremppa

Lähetetty: 02 Syys 2020, 21:34
Kirjoittaja jusape
Hylomar lie tarkoitettu ensisijaisesti massa-kannentiivisteiden lisätiivisteeksi.

Re: Leyland 255 koneremppa

Lähetetty: 02 Syys 2020, 22:02
Kirjoittaja nuhvi63
jusape kirjoitti: 02 Syys 2020, 21:34 Hylomar lie tarkoitettu ensisijaisesti massa-kannentiivisteiden lisätiivisteeksi.
No eipäs ole.
Ei toimi yksinään tasotiivisteenä, mutta paperitiivisteen kanssa kyllä.
Ja myös sylinteriputken O-renkaan kanssa.
Helppo purettavuus on myös plussaa.
Käytän moottorin kasauksessa, kestää öljyt sisällä.

Re: Leyland 255 koneremppa

Lähetetty: 02 Syys 2020, 22:40
Kirjoittaja jusape
nuhvi63 kirjoitti: 02 Syys 2020, 22:02
jusape kirjoitti: 02 Syys 2020, 21:34 Hylomar lie tarkoitettu ensisijaisesti massa-kannentiivisteiden lisätiivisteeksi.
No eipäs ole.
Ei toimi yksinään tasotiivisteenä, mutta paperitiivisteen kanssa kyllä.
Ja myös sylinteriputken O-renkaan kanssa.
Helppo purettavuus on myös plussaa.
Käytän moottorin kasauksessa, kestää öljyt sisällä.
Mutta alkujaan kehitetty massa-kannentiivisteiden lisätiivistykseksi, jenkkilässä kiihdytyshemmoille ....
Loctite 5923 tiivistelakka on halvempaa ja ajaa saman asian alapään oorenkaiden tiivistyksessä, normi-paskakoneissa .....

Re: Leyland 255 koneremppa

Lähetetty: 03 Syys 2020, 07:30
Kirjoittaja kari t
Käytännössähän jos ja kun tiivisteura on kunnossa, ei ole ruostunut pahasti, ei tarvitse mitään massoja tiivistämiseksi.
Itsekin olen joskus laittanu pelkällä mäntysuovalla putket paikoilleen ja hyvin on pysynyt nesteet ja öljyt erillään.
Sen jälkeen kun sain kymppimallien nuhvien korjausohjekirjan olen käyttänyt aina Hylomaaria.

https://www.puuilo.fi/HYLOMAR-TIIVISTYSLIIMA-80ML

Re: Leyland 255 koneremppa

Lähetetty: 07 Syys 2020, 19:31
Kirjoittaja nuhvi63
jusape kirjoitti: 02 Syys 2020, 22:40
nuhvi63 kirjoitti: 02 Syys 2020, 22:02
jusape kirjoitti: 02 Syys 2020, 21:34 Hylomar lie tarkoitettu ensisijaisesti massa-kannentiivisteiden lisätiivisteeksi.
No eipäs ole.
Ei toimi yksinään tasotiivisteenä, mutta paperitiivisteen kanssa kyllä.
Ja myös sylinteriputken O-renkaan kanssa.
Helppo purettavuus on myös plussaa.
Käytän moottorin kasauksessa, kestää öljyt sisällä.
Mutta alkujaan kehitetty massa-kannentiivisteiden lisätiivistykseksi, jenkkilässä kiihdytyshemmoille ....
Loctite 5923 tiivistelakka on halvempaa ja ajaa saman asian alapään oorenkaiden tiivistyksessä, normi-paskakoneissa .....
Aina ollut siinä uskossa että on Rolls-Roycen kehittämä tökötti.

Re: Leyland 255 koneremppa

Lähetetty: 13 Syys 2020, 08:28
Kirjoittaja Jani1990
No nyt putket irti ja tiivisteet poikki.mites ootte korot putkille mitannut.keinuvipu pukin momentti onko ........venttiilien säätö arvoja ja vinkkejä hommaa.

Re: Leyland 255 koneremppa

Lähetetty: 13 Syys 2020, 14:50
Kirjoittaja jusape
Putkien koron mittaus magneettijalkaisella heittokellolla , mittatarkkuus kellossa oltava 0.01mm.
Olake n.0.09-0.15 mm lohkopinnan yli, putkien keskinäinen korkoero oltava 0.03mm sisällä.
Keinuvipuakselien pulttien momentti, pienet 5/16" pultit 20Nm ja ne pari isompaa 3/8" pulttia 40Nm.
Venttiilivälys ensin saa olla 0.35mm kun jälkikiristyksen jälkeen kuitenkin uudelleen säädettävä.
Ohjearvo 0.33mm eli "löysä" 0.30 tai "nahkea" 0.35mm

Re: Leyland 255 koneremppa

Lähetetty: 14 Syys 2020, 08:14
Kirjoittaja kari t
Sylinteriputkien koron mittauksessa on muitakin tapoja mitä heittokello.
Heittokello löytyy minultakin, mutta käytän pääasiassa nuhvin alkuperäisen korjausohjekirjan antamaa ohjetta.

Ensimmäinen kuva, kuvassa on vanhanmallinen putki jossa ei ole liekkirengasta, mittausta ei suoriteteta liekkirenkaan päältä.
Toisena työkaluna on toisen kuvan mukainen työntömitta.

Jo edesmennyt nuhvin / leukun huoltomies kertoi että, riitää kun esim. työntömitan päällä työntää lohkon tasopinnasta ja jos tökkää putken se riittää. Kannatta kuitenkin pysyä noissa annetuissa mitoissa.

Re: Leyland 255 koneremppa

Lähetetty: 24 Syys 2020, 14:18
Kirjoittaja Jani1990
Nonni sellanen tul mielee et mikähä mahtaa olla vika ku nostolaite nytkää ylös

Re: Leyland 255 koneremppa

Lähetetty: 25 Syys 2020, 00:32
Kirjoittaja jusape
Nostomännän tiivisteen vuoto ?

Re: Leyland 255 koneremppa

Lähetetty: 26 Syys 2020, 10:55
Kirjoittaja Kerkänmatti
Mahdollisia vuotopaikkoja on nostomännän lisäksi takaiskuventtiili (255:ssa sijaitsee painesuodattimen yhteydessä) ja itse nostolaiteventtiili.
Nostomäntähän ei täysin tiivis rakenteellisesti olekaan koska tiivistetty samanlaisilla renkailla kuin männänrenkaat.

Nyt ulkomuistista, kesällä tuli lueskeltua Leylandin korjaamokirjaa, niin tuohon taisi olla sellainen tarkastusohje että nostetaan nostolaitteella taakka ylös, jätetään ylös ja sammutetaan moottori. Kun taakka on laskeutunut alas, avataan nostolaitteen kansi ja tarkastellaan onko männän yläpuolella öljyä. Pieni määrä taisi olla normaalia mutta isompi määrä viittasi männän liialliseen vuotoon.