Ohjaussylinteri
Valvoja: automies560
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 13
- Liittynyt: 10 Touko 2020, 13:43
Terve vaan kaikille.Nuffield 4 vm 61 tuli taloon perinnön kautta.Uusi tuttavuus minulle,tuntuu toimivan ok,näyttää päällepäin hyvinkin alkuperäiseltä mutta sitten kysymykseen.Koneessa on ollut alkuperäinen ohjaustehostin ja kaikki muut osat eli pumppu,säiliö,letkut tallella myös hihnapyörä paikallaan mutta sylinteri vaurioitunut kymmeniä vuosia sitten ja kuinkas muuten heitetty menemään.Onko täällä kellään tietoa mikä/mistä sylinteri joka olisi edes lähellä alkuperäistä.Joitakin tarvike tehostin sarjoja näyttää noihin laitetun mutta yrittäisin mielummin lähempänä alkuperää olevaa.Koneen mukana tuli suomenkielinen korjausopas jossa tarinaa tehostetusta ohjauksesta nyt vaan tunkki hukassa.Oisko tietoa /apuja uudelle Nuhvin omistajalle?
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kunnosti 2018 nelivetonuhvin ohjauksen tehostajan sylinterin, tuo on nähtävästi jostain kuorma-autosta. en tiedä varmaksi mistä.
Käväisen varikolla ottamassa kuvan, tuosta kunnostetusta.
Kuvagalleriasta löytyi tuollinen.
https://www.nuhvi.fi/index.php/fi/korja ... rakentelut.
Rullaat alaspäin, olikohan 4:äs rivi alhaalta.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Neliveton ... G_0021.JPG > Oikealle löytyy muutama kuva lisää.
Käväisen varikolla ottamassa kuvan, tuosta kunnostetusta.
Kuvagalleriasta löytyi tuollinen.
https://www.nuhvi.fi/index.php/fi/korja ... rakentelut.
Rullaat alaspäin, olikohan 4:äs rivi alhaalta.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Neliveton ... G_0021.JPG > Oikealle löytyy muutama kuva lisää.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 13
- Liittynyt: 10 Touko 2020, 13:43
No tuostahan jo näkee minkämoinen sylinteri pitäs löytää....onkos sulla tuossa neliveto koneessa alkuperästä nuo pumppu ja säiliö?Tässä pumppu aika samanoloinen mutta säiliö erinäköinen ja käsittääkseni sijainnut moottorin etupäässä?
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 13
- Liittynyt: 10 Touko 2020, 13:43
No tuo kuulostaa hyvältä,edellyttäen että on myynnissä,viallinenkin kelpais jos on kunnostettavissa...
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Pumppusta en ole varma onko nuhvin alkuperäinen lisävaruste, säiliö on kuorma-autoosta.Samulius70 kirjoitti: ↑10 Touko 2020, 17:44 No tuostahan jo näkee minkämoinen sylinteri pitäs löytää....onkos sulla tuossa neliveto koneessa alkuperästä nuo pumppu ja säiliö?Tässä pumppu aika samanoloinen mutta säiliö erinäköinen ja käsittääkseni sijainnut moottorin etupäässä?
Tuossahan oli minulle tullessa betfoordin kuutoskone, siinä oli pumppu toisella puolella ja säiliökin pumpun yläpuolella mootorin etupäässä. Bmc kuutoseen säiliö ei sopinut muuallekuin tuohon akkukotelon kylkeen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 13
- Liittynyt: 10 Touko 2020, 13:43
Muutamalle traktoripurkaamolle soittelin tuosta mutta hiljasta pitelee...jos jamppi kerkeät tutkia varastoja niin olisi hieno juttu saada vaikka alkuperänen sylinteri....toki muukin sopiva käy..
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Etsinnät jatkuu. Tawaraa on monessa paikassa ja melko runsaasti. En kyllä muista myyneeni sylinteriä.Samulius70 kirjoitti: ↑11 Touko 2020, 19:13 Muutamalle traktoripurkaamolle soittelin tuosta mutta hiljasta pitelee...jos jamppi kerkeät tutkia varastoja niin olisi hieno juttu saada vaikka alkuperänen sylinteri....toki muukin sopiva käy..
Mukana kuin peräpukama!
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 13
- Liittynyt: 10 Touko 2020, 13:43
Eipä tällä kiirettä,otan samantien tuon ohjausvaihteen kunnostukseen,siitäkin vähä väljiä pois,kun ei tarvi konetta kun ens talvena jos sattuu lunta tulemaan.Mutta kuulolla ollaan sylinterin suhteen.....
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 13
- Liittynyt: 10 Touko 2020, 13:43
Ohjausvaihde purettu,sektoriakselissa en huomaa väljyyksiä,mutta yllätys oli se että akselin päässä oleva tulppa sopisko nimeksi proppu on hitsattu kiinni valuun???.Sieltä on myös tihkunu öljyä joten sauma ei ole tiivis,mitenhän tuon korjais?Reilummin väljää on siinä tangossa joka on kiinni sektoriakselissa....ja toinen pää siis raidetangossa.Onko hitsi ainoa tapa saada tuo kiinni tukevasti sektoriakselliin?
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Voi pyhä sylvi, kaikenlaisia seppiä meidän nuhvimiesten keskuudessa on.
"Onko hitsi ainoa tapa saada tuo kiinni tukevasti sektoriakselliin?"
Ei tosiaan ole, siinähän on ns.linssilommi, menee tiiviiksi kun tasapaisellä, vähän pienemmällä tuurnalla mitä reikä on, lyö keskelle lommia.
Jos epäilee ettei tule tiivis, voi käyttää mys lisäksi moottorisilikoonia.
"Onko hitsi ainoa tapa saada tuo kiinni tukevasti sektoriakselliin?"
Ei tosiaan ole, siinähän on ns.linssilommi, menee tiiviiksi kun tasapaisellä, vähän pienemmällä tuurnalla mitä reikä on, lyö keskelle lommia.
Jos epäilee ettei tule tiivis, voi käyttää mys lisäksi moottorisilikoonia.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 13
- Liittynyt: 10 Touko 2020, 13:43
Kirjoitin varmaan vähän epäselvästi,eli se lommi on hitsattu siihen valurautakoteloon kiinni jo joskus kauan sitten.En ole hitsaamassa sinne yhtään mitään,pohdin vain että vieläkö kannattaa alkaa hioa saumaa pois ja yrittää vaihtaa uusi lommi,vai annanko olla,muuten kelpais mulle noinkin mutta tuo hitsi ei ole tiivis vaan on vuotanut öljyä koneen vasemmalle puolelle kytkin polkimen päälle.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kyllä ymmärsin tuon lommin hitsauksen koteloon, mikäli et meinaa vaihtaa simpukkakotelon holkkia niin tuossa sinulle liimamassa millä varmasti loppuu öljyvuodot. Puhdistat pinnat kirkkaalle raudalle ja Fix Allia kerros pintaan, pysyy öljyt sisällä.Samulius70 kirjoitti: ↑16 Touko 2020, 08:07 Kirjoitin varmaan vähän epäselvästi,eli se lommi on hitsattu siihen valurautakoteloon kiinni jo joskus kauan sitten.En ole hitsaamassa sinne yhtään mitään,pohdin vain että vieläkö kannattaa alkaa hioa saumaa pois ja yrittää vaihtaa uusi lommi,vai annanko olla,muuten kelpais mulle noinkin mutta tuo hitsi ei ole tiivis vaan on vuotanut öljyä koneen vasemmalle puolelle kytkin polkimen päälle.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 13
- Liittynyt: 10 Touko 2020, 13:43
Tervehdys vaan .Tämäkin projekti on ollut vähän jäissä muiden hommien takia mutta nyt alkaisi olla osat suurinpiirtein paikallaan ainoastaan letkut puuttuu ja siitäpä ois tarve saada vähän varmistusta.Eli öljysäiliöstä suodatinlähdöstä letku pumppuun,pumpulta sylinteriin ja sylinteriltä säiliön toiseen liittimeen,meneekö oikein?Miten päin letkut tulee sylinterissä,samanlaiset nipat kumpikin,mistä tietää kumpaan paineletku?Ei ole tuo hydraulipuoli ihan vahvinta aluetta,siksipä hyvä saada varmistusta ja sais letkut kerralla oikean pituisiksi.