Pakilliseen porakoneeseen . On siisti akseli, puslalla vauhtipyörässä ei kyllä laakeri ollut eikä väljyyttä, menettelee. Tuo kytkinlevy ei mikään huonokaan mutta jotenkin pinta erillainen mitä aijemmissa oli. https://aijaa.com/cJtut2 Pumppu oottaa sinne postitusta.
mikaelin remontti nuffield 4/60
Valvoja: automies560
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
- Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
- NLCF r.y jäsen Nro: 345
- Paikkakunta: Kittilä
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Voiman edessä se vakioakseli SAATTAA hieman joustaa....
Viimevuonna vaihdettu ehjä käytettykkin on näköjään nyt jo lievästi ruuvilla, Humppilan pulling-kisan jäljiltä....
Parannettavaa siis on....
Kuvan aksila siis viimevuoden kevään jäljiltä.....
Viimevuonna vaihdettu ehjä käytettykkin on näköjään nyt jo lievästi ruuvilla, Humppilan pulling-kisan jäljiltä....
Parannettavaa siis on....
Kuvan aksila siis viimevuoden kevään jäljiltä.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
- Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
- NLCF r.y jäsen Nro: 345
- Paikkakunta: Kittilä
Tuo nuffini remontin alla nyt oleva siina onkin kone vuodelta -59 (30 H 9) ja kansi -59 (18 M 9) lisäksi pohjattomat suutin holkit, ite traktori malli -63 Kuulin että olisi vaihdettu vaihtokone joskus. Ihmetytti nuo venttilien lautasten koot imu 43 mm ja pako 38 mm. Sylinterin pinta tasosta kovasti koholla ehkä pari mm. Imulautanen yhtä laaja kuin seetin ulkoreuna. Männissä taas syvänteet venttiili lautasten kohdilla. https://aijaa.com/X5MuGG , https://aijaa.com/2aQfSf. Kytkinlevy oli taas erilainen mitä nuissa aijemmissa nuffeissa sellainen kovapintainen jossa jotain kiilteli olisiko kuparia, paksuutta on 7,5 mm, tuskin vaihdan, mielestäni kelvollinen? https://aijaa.com/hDd2Ef. Nuo venttiilit ihmetyttää vain?
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
4/60 Nuffis ei ole venttiilikoloja männissä..... Eikä 10/60 eikä 4/65 koneissa....
Ne on vasta Leukun 98-sarjan koneissa ( sylinteriporaus 98mm ja iskun pituus 125mm, kun 460 Nuffissa 100/120mm vastaavat mitat )
Nuffis venttiilit myös kansitasopinnan "yläpuolella" eli ikäänkuin kannessa sisällä, kun taas Leukun 98 sarjan koneissa venttiililautaset on n.1.2mm kansitasopintaa alempana, sylinterin puolella......
Muutama kuva moottorin molemmilta sivuilta voisi valaista paremmin asiaa.....
Herää epäilys, että onko moottori -79 mallisesta Leukusta, 4/98 NT tai DT moottori ?
Uuden kytkinlevyn paksuus on noin 9.3 - 9.8mm, tuossa ihan normi massalevy näkyy olevan. Eli jos kulunut 7.5mm mittaan, mennee vähillä käyttömäärillä pitkään, n.6mm alkaa olla sellanen, ettei pitua enää oikein vakiotehoillakaan löydy jos piukka paikka sattuu ....
Ne on vasta Leukun 98-sarjan koneissa ( sylinteriporaus 98mm ja iskun pituus 125mm, kun 460 Nuffissa 100/120mm vastaavat mitat )
Nuffis venttiilit myös kansitasopinnan "yläpuolella" eli ikäänkuin kannessa sisällä, kun taas Leukun 98 sarjan koneissa venttiililautaset on n.1.2mm kansitasopintaa alempana, sylinterin puolella......
Muutama kuva moottorin molemmilta sivuilta voisi valaista paremmin asiaa.....
Herää epäilys, että onko moottori -79 mallisesta Leukusta, 4/98 NT tai DT moottori ?
Uuden kytkinlevyn paksuus on noin 9.3 - 9.8mm, tuossa ihan normi massalevy näkyy olevan. Eli jos kulunut 7.5mm mittaan, mennee vähillä käyttömäärillä pitkään, n.6mm alkaa olla sellanen, ettei pitua enää oikein vakiotehoillakaan löydy jos piukka paikka sattuu ....
Viimeksi muokannut jusape, 11 Syys 2020, 00:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
- Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
- NLCF r.y jäsen Nro: 345
- Paikkakunta: Kittilä
Olisiko sitten leukun kone vuodelta -69. Voi olla kun kuulin myöskin sen että tehty aijemmin remontti ja vaihtokone. Käyn vielä ottamassa kuvat.jusape kirjoitti: ↑10 Syys 2020, 21:55 4/60 Nuffis ei ole venttiilikoloja männissä...... Ne on vasta Leukun 98-sarjan koneissa ( sylinteriporaus 98mm ja iskun pituus 125mm, kun 460 Nuffissa 100/120mm vastaavat mitat )
Nuffis venttiilit myös kansitasopinnan "yläpuolella" eli ikäänkuin kannessa sisällä, kun taas Leukun 98 sarjan koneissa venttiililautaset on n.1.2mm kansitasopintaa alempana, sylinterin puiolella......
Muutama kuva moottorin molemmilta sivuilta voisi valaista paremmin asiaa.....
Uuden kytkinlevyn paksuus on noin 9.3 - 9.8mm, tuossa ihan normi massalevy näkyy olevan.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ei voi olla, koska Leyland tuli vasta siinä 69-70 taitteessa, ja silloin alkupään koneissa oli ihan BMC-kone ( esim Ley 384 ), eli täysi Nuffi uusituin pellein .....mikael kirjoitti: ↑10 Syys 2020, 22:05Olisiko sitten leukun kone vuodelta -69. Voi olla kun kuulin myöskin sen että tehty aijemmin remontti ja vaihtokone. Käyn vielä ottamassa kuvat.jusape kirjoitti: ↑10 Syys 2020, 21:55 4/60 Nuffis ei ole venttiilikoloja männissä...... Ne on vasta Leukun 98-sarjan koneissa ( sylinteriporaus 98mm ja iskun pituus 125mm, kun 460 Nuffissa 100/120mm vastaavat mitat )
Nuffis venttiilit myös kansitasopinnan "yläpuolella" eli ikäänkuin kannessa sisällä, kun taas Leukun 98 sarjan koneissa venttiililautaset on n.1.2mm kansitasopintaa alempana, sylinterin puiolella......
Muutama kuva moottorin molemmilta sivuilta voisi valaista paremmin asiaa.....
Uuden kytkinlevyn paksuus on noin 9.3 - 9.8mm, tuossa ihan normi massalevy näkyy olevan.
Lisäksi ratasjakopää tuli vasta malli´vuodelle -62 , jos olisi -59 , niin olisi ketjujakopäällä
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
- Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
- NLCF r.y jäsen Nro: 345
- Paikkakunta: Kittilä
https://aijaa.com/WsXl2t , https://aijaa.com/kfY3mG , https://aijaa.com/8Lui4L , https://aijaa.com/YmgHjL Ratas jakopää on.jusape kirjoitti: ↑10 Syys 2020, 22:07Ei voi olla, koska Leyland tuli vasta siinä 69-70 taitteessa, ja silloin alkupään koneissa oli ihan BMC-kone ( esim Ley 384 ), eli täysi Nuffi uusituin pellein .....mikael kirjoitti: ↑10 Syys 2020, 22:05Olisiko sitten leukun kone vuodelta -69. Voi olla kun kuulin myöskin sen että tehty aijemmin remontti ja vaihtokone. Käyn vielä ottamassa kuvat.jusape kirjoitti: ↑10 Syys 2020, 21:55 4/60 Nuffis ei ole venttiilikoloja männissä...... Ne on vasta Leukun 98-sarjan koneissa ( sylinteriporaus 98mm ja iskun pituus 125mm, kun 460 Nuffissa 100/120mm vastaavat mitat )
Nuffis venttiilit myös kansitasopinnan "yläpuolella" eli ikäänkuin kannessa sisällä, kun taas Leukun 98 sarjan koneissa venttiililautaset on n.1.2mm kansitasopintaa alempana, sylinterin puiolella......
Muutama kuva moottorin molemmilta sivuilta voisi valaista paremmin asiaa.....
Uuden kytkinlevyn paksuus on noin 9.3 - 9.8mm, tuossa ihan normi massalevy näkyy olevan.
Lisäksi ratasjakopää tuli vasta malli´vuodelle -62 , jos olisi -59 , niin olisi ketjujakopäällä
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Väittäisin näin äkkiseltään, että tuo itse lohko on Leylandin 4/98 peruinen.
Olis että paikoin lievästi Leylandin runkosinistä olis havaittavissa raaputtelun jäljiltä, siirtopumpun puolella tuo ala-valuvahvikejäykiste, ja lisäksi laturin takakorvakkeelle kaksi eri kiinnityspaikkaa ....
Myös kannen etupään oikea yläkulma on kantikas, Nuffin moottorissa eri, venttiilikopan tiivistepinnassa näkyy 10kpl kierrereikiä = Leyland venakopa, Nuffissa venakopan kiristyt päältä, 1 j4 cyl keinuvipupukkien kohdalla pinnapultit, kahdella käsin kierrettävällä "tattimutterilla", eli edelleen ilmeisemmin 4/98 kansi kyseessä.
Lohkon startin puolella , yläosan vesikanavan ulkovalu myös kantikas.....
Kyl pitää päiväseltään itekki nyt tarkistella miten ne oli , nuo -61 kolmonen, -62 460KKK, 3kpl 384 koneita, 460Turbonuffi, -61 four ja -64 460 lohkot + pari muuta romu/varaosalohkoa...
-54 koneesta ei tarvii käydä kuikuilemassa .....
Kurkkaas moottorin kansitasopintaa, oikealta ( penkanpuoleinen ) takakulma, mitä siihen kansitason pintaan on ylhäältäpäin stanssattu ...
Eo oletusväittämille pitää itselle vielä täskohden laittaa tuo vastuuvapauslauseke, eli saatan nyt näin äkkiä pohtien muistella väärin tai sekoittaa eri malleja, yms.....
Olis että paikoin lievästi Leylandin runkosinistä olis havaittavissa raaputtelun jäljiltä, siirtopumpun puolella tuo ala-valuvahvikejäykiste, ja lisäksi laturin takakorvakkeelle kaksi eri kiinnityspaikkaa ....
Myös kannen etupään oikea yläkulma on kantikas, Nuffin moottorissa eri, venttiilikopan tiivistepinnassa näkyy 10kpl kierrereikiä = Leyland venakopa, Nuffissa venakopan kiristyt päältä, 1 j4 cyl keinuvipupukkien kohdalla pinnapultit, kahdella käsin kierrettävällä "tattimutterilla", eli edelleen ilmeisemmin 4/98 kansi kyseessä.
Lohkon startin puolella , yläosan vesikanavan ulkovalu myös kantikas.....
Kyl pitää päiväseltään itekki nyt tarkistella miten ne oli , nuo -61 kolmonen, -62 460KKK, 3kpl 384 koneita, 460Turbonuffi, -61 four ja -64 460 lohkot + pari muuta romu/varaosalohkoa...
-54 koneesta ei tarvii käydä kuikuilemassa .....
Kurkkaas moottorin kansitasopintaa, oikealta ( penkanpuoleinen ) takakulma, mitä siihen kansitason pintaan on ylhäältäpäin stanssattu ...
Eo oletusväittämille pitää itselle vielä täskohden laittaa tuo vastuuvapauslauseke, eli saatan nyt näin äkkiä pohtien muistella väärin tai sekoittaa eri malleja, yms.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
- Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
- NLCF r.y jäsen Nro: 345
- Paikkakunta: Kittilä
Lukema 498VBAK120N15840 Toinen numero melko varmasti 9 voi olla 0 tai 8. maali on pohjamaali punertava ei saa raaputeltua on niin lujassa ja ainoastaan lohkossa.jusape kirjoitti: ↑11 Syys 2020, 00:10 Väittäisin näin äkkiseltään, että tuo itse lohko on Leylandin 4/98 peruinen.
Olis että paikoin lievästi Leylandin runkosinistä olis havaittavissa raaputtelun jäljiltä, siirtopumpun puolella tuo ala-valuvahvikejäykiste, ja lisäksi laturin takakorvakkeelle kaksi eri kiinnityspaikkaa ....
Myös kannen etupään oikea yläkulma on kantikas, Nuffin moottorissa eri, venttiilikopan tiivistepinnassa näkyy 10kpl kierrereikiä = Leyland venakopa, Nuffissa venakopan kiristyt päältä, 1 j4 cyl keinuvipupukkien kohdalla pinnapultit, kahdella käsin kierrettävällä "tattimutterilla", eli edelleen ilmeisemmin 4/98 kansi kyseessä.
Lohkon startin puolella , yläosan vesikanavan ulkovalu myös kantikas.....
Kyl pitää päiväseltään itekki nyt tarkistella miten ne oli , nuo -61 kolmonen, -62 460KKK, 3kpl 384 koneita, 460Turbonuffi, -61 four ja -64 460 lohkot + pari muuta romu/varaosalohkoa...
-54 koneesta ei tarvii käydä kuikuilemassa .....
Kurkkaas moottorin kansitasopintaa, oikealta ( penkanpuoleinen ) takakulma, mitä siihen kansitason pintaan on ylhäältäpäin stanssattu ...
Eo oletusväittämille pitää itselle vielä täskohden laittaa tuo vastuuvapauslauseke, eli saatan nyt näin äkkiä pohtien muistella väärin tai sekoittaa eri malleja, yms.....
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
498 ..... Eli leukun 4/98 kone, nuffin moottoreissa numerosarja on 38TD.......
Kansihan sulla on siitä auki, helppo mitata sylinterihalkaisija, onko se 95 ( 34TD 3.4ltr ) tai 100mm ( 38TD 3.77ltr ) vaiko leukun 4/98 koneen 98mm ( 3.77ltr ) ....
Kansihan sulla on siitä auki, helppo mitata sylinterihalkaisija, onko se 95 ( 34TD 3.4ltr ) tai 100mm ( 38TD 3.77ltr ) vaiko leukun 4/98 koneen 98mm ( 3.77ltr ) ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
460 Nuffin kannen etu-yläkulma, huom venakopan tiivistepinnassa ei ole myöskään pikkureikiä
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
- Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
- NLCF r.y jäsen Nro: 345
- Paikkakunta: Kittilä
Oli 98mm yläpuolelta mitattu ja puhdistin kunnolla. Huomasin että on kulumaa, eli siihen kohtaan putkessa mihin männänrenkaat ulottuu kun mäntä ylhäällä. siitä alas päin, siis selvää pykälää sormin kokeiltuna. Kyllä taidan koneen nostaa pois, tutkia laakerit ja meneekö uusiksi putketkin. Tuolla koneella on ajettu aijemmin huonoilla öljyillä melko varmasti.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kannen etu-yläkulma -72 384 Leylandin ( 38TD ). Venakoppa näissä jo 10nellä pikkuruuvilla kiinni.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
- Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
- NLCF r.y jäsen Nro: 345
- Paikkakunta: Kittilä
Kymmenellä ruuvilla. mutta oli kuitenkin kahdella pitkällä pinnapultilla kopan päältä kiini kuten 460 nuffissa https://aijaa.com/2D4l1s. Kampiakselin hihnapyörä hyvin löysällä ja kiilatonna vain mutterin varassa, oli leveä kiilan paikka mulle passas ainakin ei temppuillut että liian tiukalla olisi ollut. https://aijaa.com/0vXf17 Nosto valmiina, öljypumpun irrotin kans ettei ainakaan mitään vahinkoa satu.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Oliko etusiivan momentti jotain 360Nm.... Eli pienellä nohtuudella on kiinni....
Ja tuossa jälkimmäisessä näkyy aluvalu stefalaippa kampuran takapäässä.... Nuffissa ei mitään stefaa siellä takana ole....
Ja tuossa jälkimmäisessä näkyy aluvalu stefalaippa kampuran takapäässä.... Nuffissa ei mitään stefaa siellä takana ole....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68