Re: Nuffield 4/60 + James
Lähetetty: 07 Joulu 2018, 12:11
No niin, pienen tauon jälkeen tännekkin.
Nuhvi pääsi välillä sisätiloihin niin oli mukavampi hieroa vasenkin puoli jarruista kuntoon. Kyllä oli totisen näköistä osaa purkuvaiheessa. Stefat oli aivan loppu jne.
No nyt on molemmin puolin puhtaat osat, uudet hihnat ja jarruakselin stefat. Jarrutankojen vanhat ja kelvottomaksi vääntyneet pituus-säädöt vaihtui Puuilon pikkunäppäriin M10 vanttiruuveihin.
Jarrut tuntuu nyt ihan hyvältä, oikeastaan yllättävänkin hyvältä mitä näistä nyt olen juttuja kuullut. Ja varmasti vielä paranevat kun osat hakevat vähän "paikkaansa". Pääasia taitaa olla että öljy pysyy tästä lähtien stefan sisäpuolella...
Kytkinkopan pohjalle oli kertynyt paljon moottoriöljymoskaa, jopa niin paljon että vauhtipyörän hammaskehä alkoi jo vispaamaan öljyä pitkin koppaa, ja tietysti myös kytkimelle. Kytkin alkoi ravistelemaan siihen malliin että epäilykset alkoi heräämään. Pohjan poistoreikä oli tietysti tukossa niin ei heti huomannut.
Öljy on todnäk päässyt ajansaatossa valumaan vauhtipyörän stefan läpi (vai millainen tiiviste siellä on) kytkinkoppaan kun moottorissahan oli kaikkiaan 22 litraa löpön sekaista öljyä kun laitteen ostin.
Nyt on kytkinkoppa tyhjennetty ja pesty sen verran mitä siitä luukusta pääsee pesemään. Lukitsin kytkinpolkimen pohjaan niin että sain huuhdeltua kytkimen kitkapintojakin, ja vielä koneen käydessä ruiskein puhdistusainetta asetelmaan ja kytkimen keskiölle niin että ulkokehälle kulkeutuessaan puhdistaisi pintoja. Sen verran ehdein kytkintäkin jo koeajolla testaamaan että minusta tuo ravistus on hävinnyt, ainakin suuremmaksi osin. Seurataan siis tilannetta ennen kuin aletaan enempää purkamaan.... Ehkä sekin vielä paranee kun vähän luistattelee ja osat lämpeää kunnolla?
Muutama kysymyskin olisi tähän väliin, jos joku tohtii vastailla.
Mitä sillä vivulla säädetään joka on oikealla puolella, satulan alla, sellainen hammastettu pitkä säätö-ura? Jotain nostolaitteisiin liittyvää?
Entäs se säätöruuvi siellä takana satulan alapuolella, sellainen sormilla kierrettävä ruuvi jossa on spiraalijousi juuressa, mitä tällä säädetään. Jossain olen nähnyt kaksikin tuollaista säätöruuvia vieretysten siellä takana vai muistanko väärin? Tässä on vain yksi säätöruuvi ja sen oikealla puolella vähän alempana on pelkästään pultti kiristettynä tyhjään reikään.
Nuhvi pääsi välillä sisätiloihin niin oli mukavampi hieroa vasenkin puoli jarruista kuntoon. Kyllä oli totisen näköistä osaa purkuvaiheessa. Stefat oli aivan loppu jne.
No nyt on molemmin puolin puhtaat osat, uudet hihnat ja jarruakselin stefat. Jarrutankojen vanhat ja kelvottomaksi vääntyneet pituus-säädöt vaihtui Puuilon pikkunäppäriin M10 vanttiruuveihin.
Jarrut tuntuu nyt ihan hyvältä, oikeastaan yllättävänkin hyvältä mitä näistä nyt olen juttuja kuullut. Ja varmasti vielä paranevat kun osat hakevat vähän "paikkaansa". Pääasia taitaa olla että öljy pysyy tästä lähtien stefan sisäpuolella...
Kytkinkopan pohjalle oli kertynyt paljon moottoriöljymoskaa, jopa niin paljon että vauhtipyörän hammaskehä alkoi jo vispaamaan öljyä pitkin koppaa, ja tietysti myös kytkimelle. Kytkin alkoi ravistelemaan siihen malliin että epäilykset alkoi heräämään. Pohjan poistoreikä oli tietysti tukossa niin ei heti huomannut.
Öljy on todnäk päässyt ajansaatossa valumaan vauhtipyörän stefan läpi (vai millainen tiiviste siellä on) kytkinkoppaan kun moottorissahan oli kaikkiaan 22 litraa löpön sekaista öljyä kun laitteen ostin.
Nyt on kytkinkoppa tyhjennetty ja pesty sen verran mitä siitä luukusta pääsee pesemään. Lukitsin kytkinpolkimen pohjaan niin että sain huuhdeltua kytkimen kitkapintojakin, ja vielä koneen käydessä ruiskein puhdistusainetta asetelmaan ja kytkimen keskiölle niin että ulkokehälle kulkeutuessaan puhdistaisi pintoja. Sen verran ehdein kytkintäkin jo koeajolla testaamaan että minusta tuo ravistus on hävinnyt, ainakin suuremmaksi osin. Seurataan siis tilannetta ennen kuin aletaan enempää purkamaan.... Ehkä sekin vielä paranee kun vähän luistattelee ja osat lämpeää kunnolla?
Muutama kysymyskin olisi tähän väliin, jos joku tohtii vastailla.
Mitä sillä vivulla säädetään joka on oikealla puolella, satulan alla, sellainen hammastettu pitkä säätö-ura? Jotain nostolaitteisiin liittyvää?
Entäs se säätöruuvi siellä takana satulan alapuolella, sellainen sormilla kierrettävä ruuvi jossa on spiraalijousi juuressa, mitä tällä säädetään. Jossain olen nähnyt kaksikin tuollaista säätöruuvia vieretysten siellä takana vai muistanko väärin? Tässä on vain yksi säätöruuvi ja sen oikealla puolella vähän alempana on pelkästään pultti kiristettynä tyhjään reikään.