Sivu 1/1

Startin huoltotarve, rallaattaa ajoittain

Lähetetty: 18 Loka 2016, 19:26
Kirjoittaja Maikki_S
255 ja vm 73

Startti alkanut kesällä rallattelemaan ajoittain. Noin joka kymmenes startti epäonnistuu. Pyörittää muilta osin kyllä vaihdikkaasti.

Akku pitäisi olla ok.
Uusitut akunkengät, virtakaapelit.

Ohessa kuvatukset osista.
Riittääkö pelkkä osien puhdistus vai tuleeko suoraan hankkia uutta bendixiä / solenoidia?

Re: Startin huoltotarve, rallaattaa ajoittain

Lähetetty: 18 Loka 2016, 19:50
Kirjoittaja jusape
Vauhtipyörän hammaskehän hampaat näyttäis kyllä vähän tyssääntyneiltä ......
Veikkaan, että hammaskehän vaihto on edessä vauhtipyörälle.....

Re: Startin huoltotarve, rallaattaa ajoittain

Lähetetty: 18 Loka 2016, 20:55
Kirjoittaja kari t
jusape kirjoitti:Vauhtipyörän hammaskehän hampaat näyttäis kyllä vähän tyssääntyneiltä ......
Veikkaan, että hammaskehän vaihto on edessä vauhtipyörälle.....
Ei tartte vaihtaa hammaskehää, kääntä voi jos on tarve.
Käytä kuitenkin ensin starttimootori jossain asiantuntialla tarkastuksella.

Re: Startin huoltotarve, rallaattaa ajoittain

Lähetetty: 18 Loka 2016, 21:05
Kirjoittaja jusape
kari t kirjoitti:
jusape kirjoitti:Vauhtipyörän hammaskehän hampaat näyttäis kyllä vähän tyssääntyneiltä ......
Veikkaan, että hammaskehän vaihto on edessä vauhtipyörälle.....
Ei tartte vaihtaa hammaskehää, kääntä voi jos on tarve.
Käytä kuitenkin ensin starttimootori jossain asiantuntialla tarkastuksella.

Voi toki kääntääkkin, mutta eikös kehän hampaissa ole pieni viiste startin puoleisella reunalla, ja sitä viistettä hampaissa ei taustapuolella ole

Re: Startin huoltotarve, rallaattaa ajoittain

Lähetetty: 18 Loka 2016, 21:18
Kirjoittaja HL-Zetor
Hionta tyssääntyneisiin auttaa kummasti.

Re: Startin huoltotarve, rallaattaa ajoittain

Lähetetty: 18 Loka 2016, 21:28
Kirjoittaja jusape
Auttaa sekin alkuun kyllä, mut jos kovin on jo kulunut, niin ei loputtomasti auta sekään .....
Lisäksi, eikös bendiksin rattaan liikeradan sijainti ole säädettävissä, sillä epäkeskopultilla, niin kantsii sekin tutkia, että on riittävän lähellä ratas kehää, lepotilassa ollessa .....

Re: Startin huoltotarve, rallaattaa ajoittain

Lähetetty: 18 Loka 2016, 21:40
Kirjoittaja Maikki_S
Innostuin vielä illaksi purkamaan startin. Poistin metallipurut jotka tuosta tyssäämisestä oli tullut, puhdistin osat ja uusin rasvat. Tuon epäkeskopultin itsekin huomasin osia kiinnitellessäni.

Huomenna pienellä viilalla rattaan hampaiden hionta ja testaus.

Löytyykö tuohon jotain käytännön vinkkiä, miten epäkeskopultin asennon saa parhaiten kohdalleen?

:D Kiitos jo näistä huomioistanne.

Re: Startin huoltotarve, rallaattaa ajoittain

Lähetetty: 18 Loka 2016, 22:08
Kirjoittaja jusape
Ota mitta hammaskehän reunasta startin kiinnityspintaan, siinä kaavelissa.
Sitten mittaat startin lepoasennossa startin kiinnityslaipasta etäisyyden bendix-rattaan ulkoreunaan.
Tästä sitten niin, että rattaan etäisyys tasopintaan on milli-puoltoista vähemmän, mitä kaavelin tasopinnasta hammaskehän reunaan .....

Ja sen hammaskehän hampaiden viistosuunnan näet, kun hiukan pyöräytätä konetta starttikehästä meisselillä kammeten, käsittääkseni pitäis ekakuvan suunnasta kattoen olla taakse alaviistoon n. 30-45ast kulmassa viisteet .....

Re: Startin huoltotarve, rallaattaa ajoittain

Lähetetty: 19 Loka 2016, 06:17
Kirjoittaja jamppi
Bendix säädetään epäkeskolla siten että ääriasennossa jää milli vajaaksi päätykotelosta. Tämä sen vuoksi että bendix ei hakkaa päätyä hajalle. Hammaskosketukseen sillä ei ole tekemistä.

Re: Startin huoltotarve, rallaattaa ajoittain

Lähetetty: 19 Loka 2016, 08:43
Kirjoittaja lisenssi
Pikkuvinku ja pyörivä kovametalliviila siinä on sopiva työkalu hammaskehän hampaiden viisteiden tekoon. Yli 100 hammasta on muuten turhan kova urakka. Viistehän on suurin piirtein saman kokoinen jä näköinen kuin startin pyörässä.

Re: Startin huoltotarve, rallaattaa ajoittain

Lähetetty: 19 Loka 2016, 09:46
Kirjoittaja kari t
jamppi kirjoitti:Bendix säädetään epäkeskolla siten että ääriasennossa jää milli vajaaksi päätykotelosta. Tämä sen vuoksi että bendix ei hakkaa päätyä hajalle. Hammaskosketukseen sillä ei ole tekemistä.
Kuten jamppi mainitsi.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandiin ... %C3%B6.odt" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Startin huoltotarve, rallattaa ajoittain

Lähetetty: 19 Loka 2016, 20:01
Kirjoittaja Maikki_S
Kovametalliviilalla ja porakoneella urakoitu pyöristellen jälkiä. Ei se epäkeskopultin asennon muuttaminen kyllä vaikuttanut bendixiin. Lieneekö haarukka väljä tms. vika solenoidissa. Välys rattaiden välillä oli nyt 2 mm.

Loppuloksena muutaman käynnistyksen jälkeen Leila parkaisi tutun rallatuksen. Peijoona sentään.

Re: Startin huoltotarve, rallaattaa ajoittain

Lähetetty: 19 Loka 2016, 21:06
Kirjoittaja sompio
Ei kai siinä ole bendiksinpyörän vapaakytkin kulunut ja lyö läpi?

Re: Startin huoltotarve, rallaattaa ajoittain

Lähetetty: 19 Loka 2016, 21:11
Kirjoittaja jusape
Ainaski pariin taavin starttiin olen bendiksin jousia vaihdellut kun ovat ajan myötä katkeilleet.
Yleensä niissä ollut oireena sitten se, että lähtee pyörittään, mut kerrankin kun mottori yrittää vähänkin lähteä käyntiin, lyö vapaalle ja startti vaan pyörii iloisesti, moottori ei enää....
Sekä nuis halpis - tarvikestarteissa on ollu niin paksuja nuljuja bendiksissä tehtaan jäljiltä, että on kuin jäistä voita, eikä pakkasessa tai kylmällä toimi sitten laisinkaan kunnolla, kesälämpimällä jotenkin ....

Re: Startin huoltotarve, rallaattaa ajoittain

Lähetetty: 20 Loka 2016, 08:37
Kirjoittaja kari t
Minullahan oli samantyypinen ongelma startin kanssa tuossa BBC:n kuutoskoneessa, betvoordin mootorissa pelas moiteetta.

Nuhvin korjausohjekirjassa sanotaan. " Tarkistetaan käynnistinkehän hammastus kulumisen ja vaurioitumisen varalta. Hampaiden kytkeytymispinnan tulee olla,062 - ,072" ( 1,57 - 1,83 mm ) levyinen, jos pinta on kulunut pois tai pahoin lohkeillut, on hammaskehä vaihdettava."

Vaihdoin hammaskehän toisin päin tein muistaaksen viisteen, sama ongelma jatkui ei lyönyt starttia hammaskehälle.
Vein starttimootorin autosähkömiehelle tarkastettavaksi, penkissä pelas moitetomasti. Kuitenkin startti puretiin puhdistetiin, vaihdetiin solenoidin kärkiyksikkö, mitatiin veto ja pitokäämit. Pitokäämeistähän se vika löytyi. Vaihdetiin käytetystä bossilaisesta pitokäämit, startti BMC kuutosen kylkeen ja niin saatiin kuutoskoneesta ensisavut täysremontin jälkeen.

Muutamia arvoja ja mittoja leylandin korjausohjekirjasta.
Vetokäämi 0,13-0,15 Ohm.
Pitokäämi 0,63-0,73 Ohm.
Ankkuri akselin päittäisvälys 0,05- 0,63 mm.
Hammaspyörän asetus ( kytkentäasennossa ) 0,40-0,63 mm:n välys hammaspyörän ja painelevyn välissä.