Nuffield 3DL joutui meille
Lähetetty: 13 Maalis 2016, 10:19
Ajattelin parhaaksi ihan suoraan vaan availla tänne projektiblogi-puolelle ketjua. Tuleehan tässä samalla esittäydyttyä.
Täällä siis nelikymppinen mieshenkilö, joka puuhastelee niitä näitä omalla pienellä pajalla Kanta-Hämeen eteläisellä puoliskolla.
Meille kotiutui siis tuommoinen Nuffield 3DL jonka vuosimalli taitaa olla 1961. Tämä on ensimmäinen itse omistamani traktori, joskin kokemusta on aikaisemmasta elämästä 80-luvun neliveto Ursuksesta, eikä sitäkään kokemusta paljoa ole.
Mutta mutta, pidemmittä puheitta käyn asiaan.. Hyvin tuo nuffi näyttäisi pelaavan noin yleisesti ottaen. Käsikirjakin löytyy ja sähköisessä muodossa on jopa tuo workshop manual-kirjanen.
Ainakin seuraavaa kysyttävää ja mainittavaa tulee mieleen:
-Ohjaustehostimen hihnan vaihto (ei enää kiristysvara riitä) - mistä kannattaa pujottaa hihna akselin ympärille?
-Jarrut toimivat huonosti - minkä tyyppiset jarrut nuo oikein on? vivut liikkuu kyllä pedaaleista ja huonosti jarruttaa.. onko jokin pantajarru? Vaikea fiksattava?
-Ohjaus on huomattavan väljä, joku simpukka taitaa siellä olla väljyyntynyt tms - lieneekö fiksattavissa helposti?
-Venttiilien välykset säädeltiin eilen 0,4mm, ohjekirjan mukaan pitäisi olla 0,33mm, mutta lienee ok? En tunne ollenkaan vanhoja dieseleitä tai muutenkaan kovin hyvin polttomoottoreita.
Mitä tässä nyt kannattaisi ensimmäisenä ruveta puuhaamaan noin yleisesti ottaen? Huoltoa/öljyjen vaihtoa/suodattimien vaihtoa?
Ja tosiaan, tästä tulee ihan käyttötraktori, ei mikään entisöintikohde. Lumihommat ja vähän tuota kasvimaan tekoa ja laajennusta sun muuta mitä keksitäänkin. Saa vinkata edullisista/ilmaisista vanhoista traktorien perävehkeistä, kuten kyntöauraa yms..
Rattorissa on nyt ihan hyväkuntoinen koppi, perälevy ja etukuormaaja. Menee vielä totuttautumiseksi, kokemusta on pienkuormaajista, joten mm huono näkyvyys eteen kauhalle haittaa aika paljon. Samoin vielä vaatii perälevyn käyttö totuttelua
Maalia ja muuta kaunistusta tuo rohjake vielä kaipaa kyllä. Ajattelin että otan ajan ja tilaisuuden salliessa osia irti ja teen hiekkapuhalluksen ja sitten joko kompuran kanssa maalaus tai ihan vaan spray-purkista. Neuvoja kuunnellaan.
Kuvia tulee kyllä, kunhan muistan ottaa!
Täällä siis nelikymppinen mieshenkilö, joka puuhastelee niitä näitä omalla pienellä pajalla Kanta-Hämeen eteläisellä puoliskolla.
Meille kotiutui siis tuommoinen Nuffield 3DL jonka vuosimalli taitaa olla 1961. Tämä on ensimmäinen itse omistamani traktori, joskin kokemusta on aikaisemmasta elämästä 80-luvun neliveto Ursuksesta, eikä sitäkään kokemusta paljoa ole.
Mutta mutta, pidemmittä puheitta käyn asiaan.. Hyvin tuo nuffi näyttäisi pelaavan noin yleisesti ottaen. Käsikirjakin löytyy ja sähköisessä muodossa on jopa tuo workshop manual-kirjanen.
Ainakin seuraavaa kysyttävää ja mainittavaa tulee mieleen:
-Ohjaustehostimen hihnan vaihto (ei enää kiristysvara riitä) - mistä kannattaa pujottaa hihna akselin ympärille?
-Jarrut toimivat huonosti - minkä tyyppiset jarrut nuo oikein on? vivut liikkuu kyllä pedaaleista ja huonosti jarruttaa.. onko jokin pantajarru? Vaikea fiksattava?
-Ohjaus on huomattavan väljä, joku simpukka taitaa siellä olla väljyyntynyt tms - lieneekö fiksattavissa helposti?
-Venttiilien välykset säädeltiin eilen 0,4mm, ohjekirjan mukaan pitäisi olla 0,33mm, mutta lienee ok? En tunne ollenkaan vanhoja dieseleitä tai muutenkaan kovin hyvin polttomoottoreita.
Mitä tässä nyt kannattaisi ensimmäisenä ruveta puuhaamaan noin yleisesti ottaen? Huoltoa/öljyjen vaihtoa/suodattimien vaihtoa?
Ja tosiaan, tästä tulee ihan käyttötraktori, ei mikään entisöintikohde. Lumihommat ja vähän tuota kasvimaan tekoa ja laajennusta sun muuta mitä keksitäänkin. Saa vinkata edullisista/ilmaisista vanhoista traktorien perävehkeistä, kuten kyntöauraa yms..
Rattorissa on nyt ihan hyväkuntoinen koppi, perälevy ja etukuormaaja. Menee vielä totuttautumiseksi, kokemusta on pienkuormaajista, joten mm huono näkyvyys eteen kauhalle haittaa aika paljon. Samoin vielä vaatii perälevyn käyttö totuttelua
Maalia ja muuta kaunistusta tuo rohjake vielä kaipaa kyllä. Ajattelin että otan ajan ja tilaisuuden salliessa osia irti ja teen hiekkapuhalluksen ja sitten joko kompuran kanssa maalaus tai ihan vaan spray-purkista. Neuvoja kuunnellaan.
Kuvia tulee kyllä, kunhan muistan ottaa!