Jo heti alkuun totean,
-tämä ei ole halvin konsti korjata kierteet
-tämä ei ole täsmällisin ja mittatarkin eikä varmasti toimivin tapa korjatata kierteet
-ammattilaiset tekisi tämän ihan toisin
-ja kaikenlisäksi korjauksessa ei vahingoitettu suomen eläinkuntaa.
No asiaan.
Oxsa lingosta repesi tukijalan M16 kierteet 2 kpl juurmultineen irti. Koska rakenne on sellainen, että kierteet on hitsattu runkopalkkien sisään, eli runkopalkin sisässä on rakennusvaiheessa hitsattu M16 mutterit niin korjaus ei onnistu kauniisti ja maalipintaa vahingoittamatta hitsaamalla uudet kierteet. Koska arvostan alkuperäisyyttä enkä pullopersesian tavalla rytösteltyjä hitsauksia ja kilikalimaalipurkin pohjia, en halunnut alkaa runkopalkkia aukomaan rälläkällä.
Koska kyseessä oli vain 2:n kierteen korjaus, olisi tutumpi Helicoil -irtokierresarja maksanut noin 80 euroa kun siinä tulee asennustyökalujen lisäksi kymmenkunta kierteenkorjaus inserttiä.
Nettiä selatessa huomasin Wurthin tarjoavan erilaista kierteenkorjaussarjaa, jossa insertti kierteyttää itse paikkansa. Nämä maksoivat 9 € kpl. Tarvitaan vain poranterä, joka Dormerilta kavennettuna 13 mm istukkaan sopien akkukoneeseen maksoi 20 €. Yhteiskulut olivat siis vielä alta 50 €. Poranterä jää vielä tästä sitten muihin hommiin, niitä ei ole koskaan liikaa.
Miten kierre korjataan:
1. Porataan reikä isommaksi, M16 pultille 19mm reikä on sopiva. Käytä runsaasti leikkuunestettä tai öljyä jos muuta ei ole.
2. Etsi M16 pultti, johonka mahtuu insertin ja mutterin lisäksi muutama kierros tyhjää kierrettä.
3. Kierrä mutteri pultin päähän, kierrä insertti pultin päähän niin, että se on pultinkannan tasalla. Kiristä mutteri insertin juureen.
4. Leikkuunesteen kanssa kierrä pultti reikään välillä pyöräyttäen n. kolmannes kierroksesta takaisinpäin. Kuulet selvästi kun irtoava metallilastu rasahtaa poikki ja eteenpäin kiertäminen hetkeksi helpottuu.
5. Kun insertti on pinnantasoa myöten kierretty reikäänsä, aukaise mutterin lukitus ja kierrä pultti käsin pois.
Nyt voit asentaa osan takaisin paikalleen kierre on valmis.
Jos joku epäilee irtokierteen reijässä pysyvyyttä niin leikkuunesteen tilalla voisi koettaa käyttää kierrettäessä lukkoliimaa. Tosin en itse ruvennut kokeilemaan, uskon sen siellä pysyvän.
Kierteen korjaus
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 930
- Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
- NLCF r.y jäsen Nro: 110
- Paikkakunta: Kangasniemi
Tuossa tosiaan vois tehdä niin, että kiertää sen insertin vielä pois löysäämättä lukitusmutteria ja pesemällä syntyneen kierteen sekä insertin jarrrugleanerilla jonka jälkeen vetää sen takaisin punaisella lukkoliimalla kasteltuna. Antaa kuivua noin vuorokauden ja katsos uusi pitävä kiere on valmis.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Jääkö toi korjausholkki ylös tasosta?
Ihan hyvä systeemi varmaan mutta kalliita kierteitä tulee.
Itse olisin siirtyny M18 pulttiin ihan jo senkin takia että tois 16:nen ei tainnu pitää paikassaan.
Ihan hyvä systeemi varmaan mutta kalliita kierteitä tulee.
Itse olisin siirtyny M18 pulttiin ihan jo senkin takia että tois 16:nen ei tainnu pitää paikassaan.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tai M20 ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Töissä noita käytettiin kesällä, erään koneen säädettävän kaavarin säätöruuvien kierteiden korjaukseen. Levyn joka oli 25mm vahva, noita kierreholkkeja vetäistiin siihen 6kpl. Nätisti meni, kun pulttikoneella pätkytettiin paikoilleen. Nuo piti vaan saada just, eikä melkeen suoraan menemään paikoilleen, jos pikkuisenkin vinossa, niin holkki hirtti kiinni vähän matkaa mentyään.
Ja tasolle ne menivät, eivät jääneet ylös.
Nuo kestää paljon paremmin useammin irroitettaksi tarkoitetussa paikassa kuin helicoil kierteet. Eli nuo ei lähde ollenkaan yhtä herkästi mukaan kuin Helicoil/Recoil kierteet.
Ja tasolle ne menivät, eivät jääneet ylös.
Nuo kestää paljon paremmin useammin irroitettaksi tarkoitetussa paikassa kuin helicoil kierteet. Eli nuo ei lähde ollenkaan yhtä herkästi mukaan kuin Helicoil/Recoil kierteet.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Ei jää ylös tasosta kuten kuvissakin pitäisi näkyä.jamppi kirjoitti:Jääkö toi korjausholkki ylös tasosta?
Ihan hyvä systeemi varmaan mutta kalliita kierteitä tulee.
Itse olisin siirtyny M18 pulttiin ihan jo senkin takia että tois 16:nen ei tainnu pitää paikassaan.
Kallis se on, mutta työjälki siisti eikä korjausta huomaa kuin irroittamalla osa, tämä tärkeä mm. vanhoja traktoreita kunnostaessa.
Kuten yllä sanoin, ammattimiehet korjaisi eritavalla
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
No juu, tuon rakennehan on ihan perustaltaan jo aivan perseestä .... Hitsattu mutteri palkin sisässä, jonka materiaali on mitälie meltorautaa .....
Jykevämpi olis rakenne, jos olis 10-12mm latikka hitsattu sinne taaje, ja sitten reikä porattu ja kierteytetty vasta.......
Näin kierreosuutta olisi 13-16mm matkalla vs mutterin n. 10mm
Jykevämpi olis rakenne, jos olis 10-12mm latikka hitsattu sinne taaje, ja sitten reikä porattu ja kierteytetty vasta.......
Näin kierreosuutta olisi 13-16mm matkalla vs mutterin n. 10mm
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Eiköhä se toimi toisellakin puolella holkki
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.