460+BMC6+kkk+turbo
Valvoja: automies560
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Noniin, suunnitelmat muuttu kun edullisia nikkelipuikkoja ei löytyny.
Hitsasin railon kyljet Certanium 707:lla ja loput 48:lla kolmen sentin pätkissä vasaroiden.
Hieman railon sivussa näkyy halkeamaa mutta toivotaan että se on vaan pinnassa.
Lopullinen vahvuus saadaan kyllä levyillä sisä-ja ulkopuolelle.
Ei ole helppoa hitsata valurautaa
Hitsasin railon kyljet Certanium 707:lla ja loput 48:lla kolmen sentin pätkissä vasaroiden.
Hieman railon sivussa näkyy halkeamaa mutta toivotaan että se on vaan pinnassa.
Lopullinen vahvuus saadaan kyllä levyillä sisä-ja ulkopuolelle.
Ei ole helppoa hitsata valurautaa
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Valun hitsaus on kyllä oma taiteenlajinsa.
Sihen ei jokainen, oikeakaan "hitsari" , tee kestävää saumaa
Sihen ei jokainen, oikeakaan "hitsari" , tee kestävää saumaa
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Juu ei se sun pisteitä laske..... En tiedä ( vaikka itse olen kyllä yhtä ja toista hitsaillut jonkin verran, telakallakin olin 7v hommissa ) pystyisinkö itse paljoa parempaan .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Ei sitä oikein muuten saa työstettyä kuin laikalla.
Railon tein U-muotoon ja jouhevat reunat.
Railon tein U-muotoon ja jouhevat reunat.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Melkeinpä punahehkuun saa lämmittää, ettei valurauta karkene puikkohitsauksessa. Se kärsii tuosta laikalla hiomisestakin ja siksi ne railot yleensä on suositeltavaa koneistaa eikä rälläköidä (se siis lukee noissa hitsausohjeissa, niin kuin tuolla joku jo totesi). Viimevaiheen voisi vetää vaikka pyörivällä kovametalliviilalla mieluummin kuin kipinöivällä hionnalla.
Valuraudassa on hiiltä niin julmetusti ja hiili saa aikaan karkenemisen "lasikovaksi", hauraaksi ja johtaa murtumiseen. Hitsattavassa teräksessä hiiltä on vain n 0,35 % tai vähemmän (tarkemmin sanoen hitsattavuuden ratkaisee nk hiiliekvivalentti, jossa muutkin seosaineet otetaan huomioon ja se on laskettavissa oleva suure). Ja valurauta on heikompaa kuin esim nuo 48 puikot ja siksi jäähtymisvaiheessa repeytyy valun puolelta.
Oikeastaan tuossa hitsauksessa olisi hyvä olla erikseen se lämmitysmies (no nainen käy yhtä hyvin), joka pitää valun punaisena (jatkuva jännitystenpoistohehkutus päällä ja lämpötila niin kova, ettei karkeneminen tapahdu; sehän edellyttää runsaan jäähtymisnopeuden eli sammutuksen) sekä hitsauksen aikana että vähän sen jälkeenkin ja antaa hitaasti jäähtyä, ettei karkenemista pääse tapahtumaan eikä jännityksistä johtuvaa repeytymistä. Nikkelipuikossa nikkeli antaa periksi eikä siinä tuoda hiiltä lisää hitsiin. Mutta taitaa tosiaan olla hinnoissa tuo nikkeli. Mutta eikös se Talvivaara juuri sen takia kompuroi, kun nikkelin hinta on niin alhainen?
Pieni koehitsaus ja lujuustesti ennen lopullista hitsausta voisi olla paikallaan.
jusape teki yhden hitsikokeilun pienille kappaleille melko onnistuneesti. Voisi tehdä vielä kunnollisen vertailun kahdelle pienelle samanlaiselle kappaleelle, joista toinen on hitsaamaton ja toisessa on keskellä hitsi, joka on tehty kappaleet 600 C lämmössä pitäen (lämmitysapulaisen avustamana).
Valuraudassa on hiiltä niin julmetusti ja hiili saa aikaan karkenemisen "lasikovaksi", hauraaksi ja johtaa murtumiseen. Hitsattavassa teräksessä hiiltä on vain n 0,35 % tai vähemmän (tarkemmin sanoen hitsattavuuden ratkaisee nk hiiliekvivalentti, jossa muutkin seosaineet otetaan huomioon ja se on laskettavissa oleva suure). Ja valurauta on heikompaa kuin esim nuo 48 puikot ja siksi jäähtymisvaiheessa repeytyy valun puolelta.
Oikeastaan tuossa hitsauksessa olisi hyvä olla erikseen se lämmitysmies (no nainen käy yhtä hyvin), joka pitää valun punaisena (jatkuva jännitystenpoistohehkutus päällä ja lämpötila niin kova, ettei karkeneminen tapahdu; sehän edellyttää runsaan jäähtymisnopeuden eli sammutuksen) sekä hitsauksen aikana että vähän sen jälkeenkin ja antaa hitaasti jäähtyä, ettei karkenemista pääse tapahtumaan eikä jännityksistä johtuvaa repeytymistä. Nikkelipuikossa nikkeli antaa periksi eikä siinä tuoda hiiltä lisää hitsiin. Mutta taitaa tosiaan olla hinnoissa tuo nikkeli. Mutta eikös se Talvivaara juuri sen takia kompuroi, kun nikkelin hinta on niin alhainen?
Pieni koehitsaus ja lujuustesti ennen lopullista hitsausta voisi olla paikallaan.
jusape teki yhden hitsikokeilun pienille kappaleille melko onnistuneesti. Voisi tehdä vielä kunnollisen vertailun kahdelle pienelle samanlaiselle kappaleelle, joista toinen on hitsaamaton ja toisessa on keskellä hitsi, joka on tehty kappaleet 600 C lämmössä pitäen (lämmitysapulaisen avustamana).
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Kyllä mun tarvii antaa periksi ja tyytyä siihen mitä saan turattua.
Pelkällä kosanilla tuollaisen lämpötilan saavuttaminen ja ylläpito on aika hankalaa ja iso riski polttaa itsensä(ja talli).
Mulla meni eilen illalla lähes kaksi tuntia toisen puolen pelkän sivun hitsaamisessa, joten nyt tarvii panostaa enemmän noihin vahvikkeisiin.
Mutta jotain uuttakin, takarenkaista tein tänään kaupat mutta eivät mokomat mahtunu transportterin kyytiin.
Taurus 520/70-34, lähes uudenveroiset
Keskiöt noihin tarvii viritellä mutta se jäänee kevääksi kun ei taida ovesta mahtua ulos noilla kumeilla.
Pelkällä kosanilla tuollaisen lämpötilan saavuttaminen ja ylläpito on aika hankalaa ja iso riski polttaa itsensä(ja talli).
Mulla meni eilen illalla lähes kaksi tuntia toisen puolen pelkän sivun hitsaamisessa, joten nyt tarvii panostaa enemmän noihin vahvikkeisiin.
Mutta jotain uuttakin, takarenkaista tein tänään kaupat mutta eivät mokomat mahtunu transportterin kyytiin.
Taurus 520/70-34, lähes uudenveroiset
Keskiöt noihin tarvii viritellä mutta se jäänee kevääksi kun ei taida ovesta mahtua ulos noilla kumeilla.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Joo ei kosaanilla oikeen saa tarvittavaa esilämpöä noin isoon kokkareeseen aikaiseksi .....
Haluis kans jotkin tuollaiset takaset ..... ehkä 480 riittäis, mutta .....
Haluis kans jotkin tuollaiset takaset ..... ehkä 480 riittäis, mutta .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Vahvikelevyt kun teet tarkoilla reijityksillä ja vahvoilla pulteilla niin kestää keulimisenkin Vuolenkosken vetokisoissa
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Jos se ny siel mitään pärjää edes .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Riippuu menekö tuunattuihin vai vakiosarjaan, toimitsijat sais olla tarkempana ku viimeks, sillonhan vakioissa oli Majuri kuutosella
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Mikkäs ne vakion säädökset olikaan, sallitaanko ahdinta ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68