koneen lämmöistä jotain höpinää
Valvoja: automies560
meinasin nyt kun oma nuhvi seisoo telakalla jarru remontin takia niin tehään nyt kun on alotettu taas, no juu heitin tuolla mekaanisella flektillä varista irrotin tuolta yhdestä romu autosta sähkö flektin metalli kehikkoineen josta saa sitten leikattua passelin tuohon nuhviin ja syy tähän on talvella ei lämmöt nouse juuri yhtään ja kesällä taas työn teossa nousee niin tällähän tämä on ratkastu mutta tossa jo vähän sovittelin ei sitä keskelle saa mutta eiköhän sillekkin paikka löydy.
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Mahtaneeko olla termostaatissakin vähän aukijäämistä. Muuten kyllä nousee talvellakin lämmöt, vaikka tietysti hitaammin.
Sähköflekti saattaa olla kyllä joka tapauksessa hyvä.
Sähköflekti saattaa olla kyllä joka tapauksessa hyvä.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Siinä on jotain vikaa kyllä jos se ei toimi kunnolla omalla järjestelmällään. Sähköflekti voi lieventää oireita mutta ei korjaa vikaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
on varmasti vikaakin ja eihän tämä enään uusi ole on yleensäkkin helvetin hitaita talvella lämpiin vanhat dieselit jos lämpii ollenkaan vähän täytyy jeesaa vanhusta. vähän sama asia kun menis saunaan missei ole kiuasta
sulla on varmasti hienot vepastot. meijän käyttö autotkaan ei lämpii kymppi minuuttiin pakkasilla vaikka on vähän isompia bensiini moottoreita 5.7 ja 5.0 litraa ja tomaatti tarvii lämpöö että päästää liikkumaan. pihakin on pienen puoleinen että pärjäisin ilman flektejä vaikka koko talven tai melkein kesänkin käyttö on vähäistä tällä hetkellä.
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Talvi taas kohta tulee, niin otetaan aika kylmäkäynnistyksestä (ilman lisälämmittimen käyttöä) täyteen lämpöön tiellä ajaen. Jäähdytin on minulla talvella osittain peitettynä, ehkä 50 % normi-ilmamäärästä menee jäähdyttimen läpi. Palataan aiheeseen.
Niin Nuhvissahan on tuo kaihdin termostaattia avittamassa. Meidän Nuhvissa oli myös tuota kylmänä käymistä alussa kun vedet virtaili vapaana ilman termostaattia. Jo pelkän uuden termostaatin asennus toi sen, että nyt 1965 valmistettu traktori toimii sille otollisissa tehtävissä pitäen lämpötilän mukavasti vihreällä alueella. Savutus väheni ja käyntiäänikin parani ainakin omasta mielestä
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kuinka monessa koneessa oikeasti on vielä jäljellä, ja varsinkin täydellisenä ja toimivana ??Tunkki kirjoitti:Niin Nuhvissahan on tuo kaihdin termostaattia avittamassa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Ei diesel osakuormalla lämpene, paitsi ehkä ne vanhemmat alipainesäätimellä varustetut. Niissä on kuristusläppä imupuolella eikä sisäinen jäähdytys ole niin tehokasta.lisenssi kirjoitti:Jos se on kunnossa, niin talvella n 10 minuutissa lämpenee ajossa, jos ei nyt ihan mahdotonta pakkasta ole.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Kannattaa se alkuperäinen flekti kuitenkin laittaa talteen. Kun koneen seuraava omistaja kunnostelee lämpöleikannutta konetta, niin hän pääsee vähän helpommalla, kun ei puutu moottorin toiminnalle elintärkeitä osia.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ei mulla mitään lämpöongelmaa ole, kun pitää kierrokset alle 2200 esim äestäessä 4.8metrisellä, ulkoilman ollessa jtn +20-23ast...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
ei kai tommosesta nyt ainakaan tarvitse kinastella. perkele minä en ole museo ihminen joten jo pelkästään tekemisen ilosta nukyaikastan jossain määrin omia harrastuksia ja muutan miten haluan kysymättä keneltäkään yhtään mitään.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Jokainen tekee omallaan mitä haluaa, sehän on selvä.
Tuossa sähköflektissä on minusta vaan ongelmana se että jos sen ohjausta ei laita lämpökytkimen taakse
niin helposti saattaa käydä että se tohinassa unohtuu ja kone ylikuumenee.
Mä olen omastani joskus termarin keitelly kattilassa ja katsonu miten toimii vai toimiiko ollenkaan.
Jotenkin tulee mieleen että olisko orastavaa tiiviste/putkivikaa ja ilmaa jäähdytysjärjestelmässä, se ilma pirulainen saa outoja aikaiseksi.
Mutta sinne maskin sisään sopii kyllä isompikin flekti...
Tuossa sähköflektissä on minusta vaan ongelmana se että jos sen ohjausta ei laita lämpökytkimen taakse
niin helposti saattaa käydä että se tohinassa unohtuu ja kone ylikuumenee.
Mä olen omastani joskus termarin keitelly kattilassa ja katsonu miten toimii vai toimiiko ollenkaan.
Jotenkin tulee mieleen että olisko orastavaa tiiviste/putkivikaa ja ilmaa jäähdytysjärjestelmässä, se ilma pirulainen saa outoja aikaiseksi.
Mutta sinne maskin sisään sopii kyllä isompikin flekti...
Mukana kuin peräpukama!