Nuffield 4DM käy huonosti.

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

nuffimies123
Nelos -nuffisti
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Tammi 2015, 16:27

28 Huhti 2015, 14:56

Elikkäs tein täydellisen moottoriremontin ja nyt käy tyhjäkäynnillä ja puoli kaasulla sillai vou... vou... vou...
Onko jako mennyt väärin vaikka laitoin ketjun merkinnät ja hammaspyörien 0-merkinnät hohdakkain?
Vai syöttöpumpussa jotain häikkää? suuttimien avautumispaine on 150bar
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

28 Huhti 2015, 16:09

Alipainesäätöisen pumpun ilmaputket oikein päin paikoillaan ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5083
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

28 Huhti 2015, 16:30

Oletko vaihtanut ruiskumpumpu öljyjä, öljythän pitäis vaihtaa 200 h. välein :?:
Tuossa kuva ruiskupumpusta, jos sinulla on tuo uusittu vanhempi malli niin öljynvaihto ohjeet tuonnempana. http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... +malli.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Irroita tulpat aukoista ( A ) ja / ( B ) anna öljyn valua ulos aukosta ( A ).
Pana tulppa A paikoilleen ja täytä pumppu nopeasti aukon B kautta mootoriöljyllä A , kunnes öljyn pinta nousee täyttöaukon niskan alakierteen tasalle. Pane tulppa B heti paikalleen, äläkä odota öljypinnan laskeutumista. Öljyn oikea määrä on 230 kuutiosenttimetriä.

Uusimissa pumpuissa alempi tulppa jätetty pois ja ylivuotoputki on siiretty korkeammalle nokka-akselin kotelon.
Ruiskupumpun lopullinen malli ei kaipaa määräaikaishuoltoa, mutta voi siihenkin silloin tällöin lisätä öljyä kunnes öljy vuotaa nokka-akselin kotelossa olevasta ylivuotoputkesta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
nuffimies123
Nelos -nuffisti
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Tammi 2015, 16:27

28 Huhti 2015, 19:45

Tarvii tarkistaa onko ne alipaine putket oikeinpäin ja vaihtaa ruiskutuspumpun öljyt. miten pystyy säätämään ruiskutusennakkoa ja syöttöä?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5083
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

28 Huhti 2015, 20:54

Ajoituksen säätö:
Kierrä kampiakselia kitaasti sen normaaliin kiertosuuntaan, kunnes sylinterin n:o 1 pakoventtiili ( n:o1 ) on juuri sulkeutumassa ja saman sylinterin imuventtiili ( n:o 2 )juuri avautuu. Tämä osoittaa männän n:o 1 alkavan imutahdissaan liikua alaspäin. Jatka kiertämistä, kunnes ruiskutuksen 28 asteen ajoitusmerkki vauhtipyörän takapinnassa ( tämän merkin kohdalla ei ole tunnuskirjaimia ) on ajoituksen osoittimen kohdalla.

Löysää käyttävän laipan säädön nastalevyyn kiinitettävät molemmat säätöpultit. ( Koplinkin oikealla puolella olevat. )
Kierrä ruiskutuspumpun kytkinlaipaa käsin, kunnes laipan reunassa oleva viiva on ajoituslevyssä olevan merkin kohdlla. Yllämainitun menettelyn aikana ei käyttävä laippa saa liikua.
Kiristä käyttävän laipan säädön kiinittävät molemmat säätöpultit. Lopuksi on tarkastettava, että vauhtipyörä on yhä ajoitusasemassa 28 astetta ennen ykk:aa.

Syöttöä en kyllä rupeis lisäilemään näihin vanhoihin veteraaneihin :evil:
Matliinin Lassen nuhvin koneremonttia 003.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
nuffimies123
Nelos -nuffisti
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Tammi 2015, 16:27

29 Huhti 2015, 18:46

Juu en todellakaan ala tälläistä veteraani vehjettä syötöllä pilaamaan, mutta syöttöä on kuitenkin joku edellisistä omistajista lisännyt (sinetti poikki) niin joutuu sitäkin säätämään että saa vakio säätöihin. onko syöttöruuvi se pumpun etupäädyssä oleva talttapäinen ruuvi+mutteri?
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

29 Huhti 2015, 20:39

Sepä se on, siinä pumpun päällä etuosassa.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5083
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

30 Huhti 2015, 10:34

Kertoskahan tuo kuva mitään :?: Skannaus ei nyt onnistu, sillä sais isompia ja selvempiä kuvia välitettyä kuvat.fi kautta, tulostimen värikaseteista kaksi ollut tilauksessa jo puolitoista kuukautta 30.5:ttä lupasivat että tulis maahantuojalle :evil: Samasugilla asiakasystävällistä tuo toiminta :evil:
Liitteet
Nelivetonuhvin simpukka Ruiskupumpun osakuva 002.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Lepa
Proto suunnittelija
Viestit: 110
Liittynyt: 14 Touko 2007, 14:07
NLCF r.y jäsen Nro: 30
Paikkakunta: Oulu/Siikalatva

07 Touko 2015, 11:37

kari t kirjoitti:Ajoituksen säätö:
...
Löysää käyttävän laipan säädön nastalevyyn kiinitettävät molemmat säätöpultit. ( Koplinkin oikealla puolella olevat. )
Kierrä ruiskutuspumpun kytkinlaipaa käsin, kunnes laipan reunassa oleva viiva on ajoituslevyssä olevan merkin kohdlla. Yllämainitun menettelyn aikana ei käyttävä laippa saa liikua.
Kiristä käyttävän laipan säädön kiinittävät molemmat säätöpultit.
...
Omassa 4DM nuhvissa loppui koplingista ajoituksen säätövara. Syynä oli kulunut kiilaura koplingin akselin reiän sisäpuolella. Ongelma korjaantui koplingin ja kiilan uusimisella. Tosin tuli tilattua vääräntyyppinen (pumpun kartio erilainen), mutta yhdistämällä vanhaan puoliskoon homma onnistui.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Touko 2015, 13:04

Täältä tarvikeliikkeistä myytävät lienee tuollaisia vääränlaisia jotka ei sovi, vaikka nuffin osissa ovatkin....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
nuffimies123
Nelos -nuffisti
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Tammi 2015, 16:27

14 Touko 2015, 15:13

Putsasin säätäjän kalvon ja katsoin että säätötanko liikkuu vapaasti ja sitten säädin säätötangon. Nyt käy jo paljon paremmin. Vielä haluaisin saada syötön vakio säätöihin, miten se onnistuu?
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

14 Touko 2015, 22:48

Dieselkorjaamossa 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

14 Touko 2015, 23:04

Joo ei muuten onnistu....
Pumpuissa kun ei ole mitenkään merkattuna "normiasetusta" vaan säätö on aina pumppukohtainen, ja mistä tietää miten joku on kenties joskus ruuvannut....
Pumppupenkki on ainoa joka kertoo todelliset ( ja sylinterien keskinäiset erot annostuksessa ) tyrkättävät soppamäärät, muuten on ihan täysin arpapeliä ruuvin kääntely......
"Omatoimipenkillä" saa (ehkä) jotenkin keskinäiset erot säädeltyä itse vähän "sinnepäin tasan" muttei kuitenkaan kokonaissopasta ole silti hajuakaan....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
nuffimies123
Nelos -nuffisti
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Tammi 2015, 16:27

15 Touko 2015, 08:17

Juu kai sitä tarttee vaan ruuvata savun perusteella. mutta siis auki päin ruuvatessa syöttö lisääntyy ja kiinnipäin ruuvatessa vähentyy?
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

16 Touko 2015, 10:06

nuffimies123 kirjoitti:Juu kai sitä tarttee vaan ruuvata savun perusteella. mutta siis auki päin ruuvatessa syöttö lisääntyy ja kiinnipäin ruuvatessa vähentyy?
Juu, kiinnipäin ruuvia kääntäessä syöttö pienenee. Omassa toisessa nuhvessa oli sinetit paikallaan, ruuvi mittauksen perusteella puolenvälin tuntumassa. Vaikka pumppukohtannen se aina on.
"Black smoke don't mean it's broke"
Vastaa Viestiin