Terveppä terve.
Eli tuli tuossa ostettua elämän ensimmäinen traktori (leyland 272) lankisen konepajan etukuormaajalla jossa näytti lukevan malli Leyland 384, 344
Pistin merkille että kylmänä suoraan startista nousee kauha että heilahtaa mutta sen jälkeen vaatii kierroksia jonkin verran että jaksaa nostaa kauhaa kunnolla, etenkin jos on vähänkin lisäpainoa kuten sorakauha tms kyydissä.
Liittimet näytti vuotavan sieltä täältä aika paljonkin ja niitä tuossa päivällä jo vähän kävin läpikin ja pahimpiin riittikin pelkkä kiristys, mutta koska tämä maailma on itselleni vielä aivan vieras niin tarvitsisin ihan niinkin yksinkertaisia vinkkejä kuin että mistä tuon hydraulinesteen tason voi tarkistaa ja mistä lisätä sekä mitä tuonne yleensä on tungettu?
aisat kyllä kestää ylhäällä hyvin kun traktori seisoo sammuksissa, jätin puoliväliin tunniksi kun kävin kahvit hörppimässä eikä ainakaan sinä aikana ollut vielä mihinkään valunut. kauha taasen tuppaa hiukan valumaan "alas" ainakin silloin kun tuota sorakauhaa lumikauhassa kuljetin jonkun matkaa niin piti pikkasen korjata kauhan asentoa pariin otteeseen.
eli vinkkejä siihen mitä tuossa kannattaa tarkastaa otetaan mielellään vastaan.
myös valot ja löpö/lämpö mittarit tuosta on pimeänä. vilkut sentään näytti toimivan
edit: niin ja onkohan näihin saatavilla jostain tuollaisia alfamer tyylisiä "korjausoppaita" ei ole vielä auennut edes kaikkien hytin vipujen käyttötarkoitus niin tuollaisesta olisi apua
leyland 272 tutuksi ja etukauhan tehottomuus.
Valvoja: automies560
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuosta oikealle löydät vastauksia muutamiin kysymyksiin.edit: niin ja onkohan näihin saatavilla jostain tuollaisia alfamer tyylisiä "korjausoppaita" ei ole vielä auennut edes kaikkien hytin vipujen käyttötarkoitus niin tuollaisesta olisi apua
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandiin ... teet+1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Oikeasta lidasta löydät myös kuvien suurennusnamiskan.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 38
- Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
- Konekalustoani: 272
- NLCF r.y jäsen Nro: 246
- Paikkakunta: Kymi
Kiitos kari.
Kuvat selvensi useampaakin mielessä pyörinyttä kysymystä.
Ensimmäiseksi varmaan kannattaa tuota kuormaajan voimattomuutta selvitellä tuon riittävän öljyn ja tukkeutumattoman suotimen suunnilta.
Mitkö muut tekijät tuota huonoa nostoa voisi aiheuttaa? Holoksi kuluneen pumpun lisäksi siis.
Kuvat selvensi useampaakin mielessä pyörinyttä kysymystä.
Ensimmäiseksi varmaan kannattaa tuota kuormaajan voimattomuutta selvitellä tuon riittävän öljyn ja tukkeutumattoman suotimen suunnilta.
Mitkö muut tekijät tuota huonoa nostoa voisi aiheuttaa? Holoksi kuluneen pumpun lisäksi siis.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Eiköhän se pumppu ole kuitenkin se vikakohde...
Kuormaaja sekä venttiilistö kunnossa kun pysyy ylhäällä
Öljyn vähyyden tai tukkeutuneen imusuotimen kuulee kyllä korvalla
Vaan avata täytyy että varmuudella selviää..
Kuormaaja sekä venttiilistö kunnossa kun pysyy ylhäällä
Öljyn vähyyden tai tukkeutuneen imusuotimen kuulee kyllä korvalla
Vaan avata täytyy että varmuudella selviää..
Mukana kuin peräpukama!
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 456
- Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
- Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
- NLCF r.y jäsen Nro: 161
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Eräs etukuormaaja nousi vain hieman matkaa ylöspäin. Vikana oli löysässä ollut hydrauliikan pikaliitin.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 38
- Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
- Konekalustoani: 272
- NLCF r.y jäsen Nro: 246
- Paikkakunta: Kymi
Liittimet olen jo käynyt läpi ja suuremmat vuodotkin on nyt tiukattu.
Nyt kun tuon kanssa olen ehtinyt vähän enemmän testailemaan niin on tullut todettua että suoraan ns. "kylmiltään" tuo nostaa ihan lumikauhallakin maata niin että itselläni ainakin loppui kantti kesken ettei mitään hajoa.
Sorakauhallinen heiluu sitäkin kepeämmin ilman turhia kaasutteluita, kuitenkin 10-15 minuuttia ajelua ja pihan tasailua niin ei nouse edes tyhjä kauha ilman kaasua.
lienee siis pumppu vaan holona ja kun kama kuumettuaan notkistuu niin ei jaksa tehdä painetta.
Toki öljyn kuntokin kai jotain vaikuttaa mutta eikai se noin dramaattisesti voi romahtaa pelkästään vanhoilla öljyillä?
minkälainen homma tuo pumppu olisi amatöörin tarkastaa?
Nyt kun tuon kanssa olen ehtinyt vähän enemmän testailemaan niin on tullut todettua että suoraan ns. "kylmiltään" tuo nostaa ihan lumikauhallakin maata niin että itselläni ainakin loppui kantti kesken ettei mitään hajoa.
Sorakauhallinen heiluu sitäkin kepeämmin ilman turhia kaasutteluita, kuitenkin 10-15 minuuttia ajelua ja pihan tasailua niin ei nouse edes tyhjä kauha ilman kaasua.
lienee siis pumppu vaan holona ja kun kama kuumettuaan notkistuu niin ei jaksa tehdä painetta.
Toki öljyn kuntokin kai jotain vaikuttaa mutta eikai se noin dramaattisesti voi romahtaa pelkästään vanhoilla öljyillä?
minkälainen homma tuo pumppu olisi amatöörin tarkastaa?
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 38
- Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
- Konekalustoani: 272
- NLCF r.y jäsen Nro: 246
- Paikkakunta: Kymi
Iltaa taloon,
Tämä Traktorin kanssa pelaaminen jäi vähän jäihin tuossa syksyllä kiireempien asioiden painaessa edelle.
Ilokseni huomasin kuitenkin että kaikki sähkölaitteet pelasivat aina ajovaloista hytin sisätilanpolttimoon vaikka ostaessa oli kaikki sähköt kateissa ja latauskin hukassa.
kun kävin johdot läpi syyksi löytyi laturin päästä poikkinainen johto ja virtalukon päästä yksi liitin irti, samalla vaihdoin uuden virtalukon.
mutta nyt näin lumien tullessa kun tuota etukauhaa tuli käyteltyä vähän enemmän pistin merkille että kun kauhan nostosta voima satunnaisesti häviää niin riittää kun siirtää hydrauliikan sen verran perän varsille että nostaa varret ylä-asentoon ja sitten siitä toisesta kahvasta hydrauliikka takaisin keulaan niin taas pelaa.
tarkoitus olisi kesän tullessa ja kelien salliessa tuonne perään kurkkia tarkemmin ja tehdä muutenkin suurempi huolto mutta jos jollain on vastaavaa tullut eteen niin kertokaa toki mistä tuollainen käytös johtuu tuon kauhan kanssa.
voimaa sieltä siis löytyy ennen ja jälkeen tuon ajoittaisen "laiskistumisen" kunhan vain käyttää nopeasti hydrauliikan takavarsilla sen verran että nostaa varret ylös.
Tämä Traktorin kanssa pelaaminen jäi vähän jäihin tuossa syksyllä kiireempien asioiden painaessa edelle.
Ilokseni huomasin kuitenkin että kaikki sähkölaitteet pelasivat aina ajovaloista hytin sisätilanpolttimoon vaikka ostaessa oli kaikki sähköt kateissa ja latauskin hukassa.
kun kävin johdot läpi syyksi löytyi laturin päästä poikkinainen johto ja virtalukon päästä yksi liitin irti, samalla vaihdoin uuden virtalukon.
mutta nyt näin lumien tullessa kun tuota etukauhaa tuli käyteltyä vähän enemmän pistin merkille että kun kauhan nostosta voima satunnaisesti häviää niin riittää kun siirtää hydrauliikan sen verran perän varsille että nostaa varret ylä-asentoon ja sitten siitä toisesta kahvasta hydrauliikka takaisin keulaan niin taas pelaa.
tarkoitus olisi kesän tullessa ja kelien salliessa tuonne perään kurkkia tarkemmin ja tehdä muutenkin suurempi huolto mutta jos jollain on vastaavaa tullut eteen niin kertokaa toki mistä tuollainen käytös johtuu tuon kauhan kanssa.
voimaa sieltä siis löytyy ennen ja jälkeen tuon ajoittaisen "laiskistumisen" kunhan vain käyttää nopeasti hydrauliikan takavarsilla sen verran että nostaa varret ylös.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Mikäli mun oletus on oikea, niin nostolaitteen käyttö on hydejärjestelmässä prioriteetti 1 ja ulkoinen kakkosena. Eli jos nostolaitetta liikuttaa ylös, menee öljy sinne, eikä sitä anneta ulkoiseen käyttöön silloin ???
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 38
- Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
- Konekalustoani: 272
- NLCF r.y jäsen Nro: 246
- Paikkakunta: Kymi
Juu siis voima on joko edessä kuormaajalla tai takana riippuen valinnasta, ihmettelen vain kun etukuormaajasta katoaa ajoittain voima itsekseen ja palautuu se takaisin kun käyttää hydrauliikan takavarsilla ja kytkee takaisin kuormaajalle.
Luulin ensin että pumppu vaan kulunut eikä jaksa nostaa painetta kun hyd. Öljyt lämpenee mutta hyvin tuo tuolla kikalla tuntuu jaksavan vaikka maailman tappiin.
Luulin ensin että pumppu vaan kulunut eikä jaksa nostaa painetta kun hyd. Öljyt lämpenee mutta hyvin tuo tuolla kikalla tuntuu jaksavan vaikka maailman tappiin.
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 54
- Liittynyt: 12 Loka 2011, 15:46
- Konekalustoani: Leyland 285 -78, 704 -82
- Paikkakunta: Kärsämäki
Kannattaa tarkastaa, että etukuormaajan öljykierto menee kunnolla päälle. Eli siitä nostolaitteen vivun viereisestä vivustosta sokkatappi irti traktorin takaa. Traktorin ollessa sammuksissa, liikkuu karaa käyttävä "tynkä" kevyesti ääriasennosta toiseen. Vivusto pitäisi saada säädettyä niin, ettei hytissä oleva käyttövipu ota kulissiin liian aikaisin, kun etukuormaajan öljykierto kytketään päälle. Muuten perän sisällä oleva venttiilin kara ei aukaise kunnolla öjlykiertoa etukuormaajan lohkolle, öljyt kuumenevat ja pumpun tuotto tuntuu heikolta. Tavallaan sama asia, jos vaihdekeppi ottaa kojetauluun kiinni, ei vaihde mene kunnolla päälle!
270 leukussa oli kippilohkon kanssa samanlaisia oireita. Syynä oli käyttövivustosta irronnut sokka, jonka vuoksi tappi oli solunut hieman paikaltaan ja otti johonkin kiinni. Kara ei liikkunut riittävästi.
270 leukussa oli kippilohkon kanssa samanlaisia oireita. Syynä oli käyttövivustosta irronnut sokka, jonka vuoksi tappi oli solunut hieman paikaltaan ja otti johonkin kiinni. Kara ei liikkunut riittävästi.