Varo tätä suodatinta!
Valvoja: automies560
Piti tuota kokeilla ja ihmetellä, mikä siinä voisi olla ongelmana. Aina joku leukku kaipaa öljynvaihtoa . Nyt valikoitui 472 eli 4/98, 7100 ja rapiat tunteja mittarissa.
Tämä kyseinen suodatin on halpatuotantoa, mitä tuottavat sparex ja moni muu. Suodatusteho ei ole topikin aiheena, mutta ei tällaisen perus moottoriöljyn suodattimen teko mitään rakettitiedettä ole ja vaatimukset ovat paljon löysemmät kuin vaikkapa polttoainesuodattimilla.
Ensimmäisenä pitää huomioda, että eivät ne kiinan pojat ole tuota suodatinmallia keksineet! Se on suora kopio Fleetguardin suodattimesta LF566..
Ei ole tuota Fleetguardia hyllyssä, mutta samalta näyttää tämä kopio kuvan perusteella. LF566 on tuote, jota Fleetguard tarjoaa leylandin 8G2000:n tilalle. Siitä siis on lähtöisin se, että tämä sopii leukkuun myös. Ja edelleen näyttää siltä, että se sopii ongelmitta. Jollei kovin pahaa laatuvirhettä ole sattunut.
Tiivisteen leveys on tässä suurempi kuin monessa muussa. Sillä ei näyttäisi olevan merkitystä, mutta kapeampikin riittäisi, tiivistävä prikka painaa vain pieneltä osalta suodattimen keskiön ympäriltä. Tuollaiseen ohueen paperitiivisteeseen luottavat tämän suodattimen kohdalla useat suodatinvalmistajat, pitää siihen tietysti saada kiristysvoimaa, mutta muuten aivan toimiva.
Nyt sitten se ainoa merkittävä ero mitä eri suodatinvalmistajien välillä on. Suodattimen pituus vaihtelee. Näyttää siltä että esim. MF speksien mukaan 137mm riittää pituudeksi. Tuota pituutta on myös esim donaldson. Tämä tarkasteltava suodatin on vajaat 139mm. Leyland alkuperäisen oletetaan olevan n.142,5mm ja tätä pituutta löytyy joidenkin suodatinvalmistajien spekseistä. Sitten esim. Teho 5005 on noin 140mm, kompromissi siis kahden ääripään väliltä. Tehossa on kuitenkin käytetty ohutta tiivistettä, eli lisäpituus on tehty runkoa pidentämällä, jos verrataan noihin lyhyempiin.
Vaikka suodatinkoteloon ei näe sisälle miten suodatin tiivistyy, niin jousivoimasta voi päätellä aika paljon. Kyllä tuonkin suodattimen kanssa jousi painui aika paljon kun sitä kokeilin. Mikä sitten on tarpeeksi, mutta ei tuo nyt likimainkaan löysälle jää. Tuossa kuvassa kiristin ensin ruuvia niin että jousivoima tuntui ja seuraavassa kokeilin kädellä painaa lisää koko koteloa jousta vasten. Jousi painuu siis kasaan ja enemmän tuo vielä todellisuudessa menee. Edellinen suodatin piti oleman Teho ja siinä ainakin tiivistävät prikat olivat mukavasti painuneet tiivistettä vasten. Mutta ei tosiaan täysin verrattavissa, koska Teho hieman pidempi.
Eli mitään vakavaa epäsopivuutta ei tästä löytynyt, enkä lähtisi tiivistettä syyttämään, mutta toki pidempi on parempi. Näiden eri valmistajien suodattimien erosta nyt tuskin kuitenkaan kannattaa yöuniaan menettää. Kait siinä olisi mahdollisuus laittaa lisäprikka jousen alle, jos jousivoiman riittävyys näiden lyhyempien suodattimien kanssa epäilyttää. Voisihan tuota pidempää olla mullakin vaihtoehtona.
T. Jouni Mikkola / JM-Parts
Tämä kyseinen suodatin on halpatuotantoa, mitä tuottavat sparex ja moni muu. Suodatusteho ei ole topikin aiheena, mutta ei tällaisen perus moottoriöljyn suodattimen teko mitään rakettitiedettä ole ja vaatimukset ovat paljon löysemmät kuin vaikkapa polttoainesuodattimilla.
Ensimmäisenä pitää huomioda, että eivät ne kiinan pojat ole tuota suodatinmallia keksineet! Se on suora kopio Fleetguardin suodattimesta LF566..
Ei ole tuota Fleetguardia hyllyssä, mutta samalta näyttää tämä kopio kuvan perusteella. LF566 on tuote, jota Fleetguard tarjoaa leylandin 8G2000:n tilalle. Siitä siis on lähtöisin se, että tämä sopii leukkuun myös. Ja edelleen näyttää siltä, että se sopii ongelmitta. Jollei kovin pahaa laatuvirhettä ole sattunut.
Tiivisteen leveys on tässä suurempi kuin monessa muussa. Sillä ei näyttäisi olevan merkitystä, mutta kapeampikin riittäisi, tiivistävä prikka painaa vain pieneltä osalta suodattimen keskiön ympäriltä. Tuollaiseen ohueen paperitiivisteeseen luottavat tämän suodattimen kohdalla useat suodatinvalmistajat, pitää siihen tietysti saada kiristysvoimaa, mutta muuten aivan toimiva.
Nyt sitten se ainoa merkittävä ero mitä eri suodatinvalmistajien välillä on. Suodattimen pituus vaihtelee. Näyttää siltä että esim. MF speksien mukaan 137mm riittää pituudeksi. Tuota pituutta on myös esim donaldson. Tämä tarkasteltava suodatin on vajaat 139mm. Leyland alkuperäisen oletetaan olevan n.142,5mm ja tätä pituutta löytyy joidenkin suodatinvalmistajien spekseistä. Sitten esim. Teho 5005 on noin 140mm, kompromissi siis kahden ääripään väliltä. Tehossa on kuitenkin käytetty ohutta tiivistettä, eli lisäpituus on tehty runkoa pidentämällä, jos verrataan noihin lyhyempiin.
Vaikka suodatinkoteloon ei näe sisälle miten suodatin tiivistyy, niin jousivoimasta voi päätellä aika paljon. Kyllä tuonkin suodattimen kanssa jousi painui aika paljon kun sitä kokeilin. Mikä sitten on tarpeeksi, mutta ei tuo nyt likimainkaan löysälle jää. Tuossa kuvassa kiristin ensin ruuvia niin että jousivoima tuntui ja seuraavassa kokeilin kädellä painaa lisää koko koteloa jousta vasten. Jousi painuu siis kasaan ja enemmän tuo vielä todellisuudessa menee. Edellinen suodatin piti oleman Teho ja siinä ainakin tiivistävät prikat olivat mukavasti painuneet tiivistettä vasten. Mutta ei tosiaan täysin verrattavissa, koska Teho hieman pidempi.
Eli mitään vakavaa epäsopivuutta ei tästä löytynyt, enkä lähtisi tiivistettä syyttämään, mutta toki pidempi on parempi. Näiden eri valmistajien suodattimien erosta nyt tuskin kuitenkaan kannattaa yöuniaan menettää. Kait siinä olisi mahdollisuus laittaa lisäprikka jousen alle, jos jousivoiman riittävyys näiden lyhyempien suodattimien kanssa epäilyttää. Voisihan tuota pidempää olla mullakin vaihtoehtona.
T. Jouni Mikkola / JM-Parts
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 320
- Liittynyt: 17 Heinä 2012, 07:50
- Konekalustoani: valmet 361 leyland 270 sekä kuorma-autosta tehty peräkärry ja normetin takakuormain
- Paikkakunta: pohjois-savo
leluland kirjoitti:käykö leylanttiin semmoinen sudatin kun autoissa on ja jos käy niin voisko laittaa merkin ja mallin
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 456
- Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
- Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
- NLCF r.y jäsen Nro: 161
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Eräs foorumilainen jonka nimimerkkiä en muista, teki muutossarjan suodatinjalkaan että sinne saa kertakäyttösuodattimen. Alkuperäiseen jalkaan ei saa sellaista suodatinta.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Leylandissa on kahta eri suodatinjalkaa ja Nuhvin 10/60 ja 4/65 on sama jalka. Kumpaankin "saa" minulta muutossarjan asennusohjeineen ja parhaan mahdollisen suodattimen (tarkoitettu 6-sylinterisiin koneisiin ja antaa paljon lisäkapasiteettia 4-koneisiin).
Nuo tässä viestiketjussa mainitut ongelmat tai riskit poistuvat ja öljy on varmasti puhtaampaa ja vaihtotyö jatkossa helppoa.
Lähettää vaan yksityisviestin....
Nuo tässä viestiketjussa mainitut ongelmat tai riskit poistuvat ja öljy on varmasti puhtaampaa ja vaihtotyö jatkossa helppoa.
Lähettää vaan yksityisviestin....
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Tässä kohtaa täytyy kiittää Veli-Mattia adapterisarjan toimituksesta,kunhan käytän alakerran auki niin satsi menee paikalleen
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Kyllä tuo näyttää samalta suodattimen jalalta kuin edellisessä kuvassa. Tarkastan ensi viikolla vielä sen vaihtoehtoisen jalan mallin ulkopuolelta (sattuu olemaan sellainenkin jossain nurkissa).
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Kuinka pahasti on särkynyt? Nimittäin, jos se on vaan yhdestä kohtaa poikki, niin soudalia tiivisteen päälle uraan ja varmasti pitää. Ja pitää kyllä soudalilla ilman tiivistettäkin, kun osat pesty bräkleenillä ensin öljyttömiksi ja annettu kovettua soudalin yön yli lämpimissä oloissa.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 320
- Liittynyt: 17 Heinä 2012, 07:50
- Konekalustoani: valmet 361 leyland 270 sekä kuorma-autosta tehty peräkärry ja normetin takakuormain
- Paikkakunta: pohjois-savo
se on kahesta kohti poikki mutta sen jälkeen tajusin että mitä hel...... minä sitä irroittelin kun ois saanu siinä nätisti olla paikoillaan