Onko toverit mahdollisesti kiinnittäneet huomiota savottatarvikkeiden hintoihin jotka ovat nousseet vähintäikin pilviin. Esim. ketjuviilat, jotka voivat maksaa jopa 2,25€/kpl! ja pöllikoukku jopa 30€. jos Joutuu viilaamaan enemmäkkäälti ketjua niin kyllä siinä yhden viilan saa helposti "tärviölle". varsinkin kun viilojen kestävyys on heikentynyt, näin ollen kauppiaan saama kate on noussut huimasti.
Itse olen ruvennut terottamaan ketjua pikku rälläkällä varsinkin jos joutuu oikaisemaan leikkuuhampaan kulmia t. kiveen sahattua terää, pitää vain muistaa pitää käsi vakaana
Eikä tarvitse edes mainita suurempien koneiden esim kärryjen ja kuormaajien hintoja.
Savottavehkeet
Valvoja: automies560
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Kaikki on nykyään kallista,ite terottelen ketjut kolmenkympin terotuskoneella,metässä toki viilalla
Miun metsäyhistelmä on tullut maksamaan kaikkine Leukuineen n. 5000 euroa,siihenkin rahaan saa aika pitkän pinon ajaa,saati sitten jos koko putki olis uusi

Miun metsäyhistelmä on tullut maksamaan kaikkine Leukuineen n. 5000 euroa,siihenkin rahaan saa aika pitkän pinon ajaa,saati sitten jos koko putki olis uusi
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Taitaa tuosta kalustosta tosiaan kertyä lähelle kahdeksaa tonttua .
1490 vetopelinä haukkaa suurimman osan . Viilat kannattaa ostaa laatikoittaan ,
Säästää ainakin matkakulut kun ei tarvi jatkuvasti ajella . Halppis teroitin on
kotona teroitukseen . Polttoöljy taitanut eniten nousta tällaiselle pikkukäyttäjälle .
Onneksi ei tuhansia litroja vuodessa kulu .
1490 vetopelinä haukkaa suurimman osan . Viilat kannattaa ostaa laatikoittaan ,
Säästää ainakin matkakulut kun ei tarvi jatkuvasti ajella . Halppis teroitin on
kotona teroitukseen . Polttoöljy taitanut eniten nousta tällaiselle pikkukäyttäjälle .
Onneksi ei tuhansia litroja vuodessa kulu .
-
Velu
Moottorisahat haukkaa melkolailla budjettia, kun niitä saa hommata parin vuoden välein lisää. Liekö paksut kuuset myrkkyä, vaan kyllä ne osaa mennä väljiksi ja kipinä tykkää myös kadota. Traktorit on joka tapauksessa ja reet, kuormaimet ja vinssi ei hirveästi pyydä vuosittain rahaa. Ne on melkolailla kiinteitä sijoituksia.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Ja näille on monessa talossa muutakin käyttöä kuin puuhommat, varsinkin traktorille. Kuten täälläkinVelu kirjoitti:Traktorit on joka tapauksessa ja reet, kuormaimet ja vinssi ei hirveästi pyydä vuosittain rahaa. Ne on melkolailla kiinteitä sijoituksia.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Olen tehnyt jonkin verran vertailuja eri kauppojen myymistä sahaviiloista, ärhäkimmiltä tuntuvat Puuilon myymät viilat ,kestävyydestä en osaa vielä sanoa.Erään nimeltä mainitsemattoman kaupan sinisessä pakkauksessa myymät viilat tuntuvat "liukkailta" jo heti uutena.nelosnuhvi kirjoitti:Ja näille on monessa talossa muutakin käyttöä kuin puuhommat, varsinkin traktorille. Kuten täälläkinVelu kirjoitti:Traktorit on joka tapauksessa ja reet, kuormaimet ja vinssi ei hirveästi pyydä vuosittain rahaa. Ne on melkolailla kiinteitä sijoituksia.
-
50v nuffilla
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 290
- Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
- Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
- Paikkakunta: Keski-suomen akseli
Kun laittaa viilan akkuporakoneeseen, kummasti puree paremmin.
On niitä kyllä huononnettu, menee enemmän kaupan...
Ja sahat, huono bensa ja voitelu, remontia piisaa..
Puu ei ole sen kovempaa, kuin ennenkään, tais vaan olla kuutioita sahoissa enemmän.
On niitä kyllä huononnettu, menee enemmän kaupan...
Ja sahat, huono bensa ja voitelu, remontia piisaa..
Puu ei ole sen kovempaa, kuin ennenkään, tais vaan olla kuutioita sahoissa enemmän.
-
Ruudinkeksijä
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Se on kyllä tosi et jotkut viilat on jo uuten liukkaita. Mul on joskus huutokaupasta huudettuja moottorisahanviiloja muutamia, vain herra yksin tietää jos hänkään et kui vanhoi ne mahtaa olla. Komiasti vaan terää tulee. Mut kyl välil alkaa pännimään kun nykysin ei mikkään vehkeet kestä. Esim. Honkkarista ostettu rälläkkä
ei kestäny ku pari vuotta.
Edellinen, sekin honkkarista
yli kymmenen vuotta vanha ja toimii! Tai silikoonipuristin. Parikymmentä vuotta vanhassa ei mitään vikaa. No uus puristin ja toisella, tai ehkä jopa kolmannella puristuksella kahva poikki. Radiokuulosuojaimet. Vajaan vuoden kestivät eikä oikeastaan koskaan pelanneet kunnolla. Samsung galaxy. Nyt ollu vuoden ja akku ihan finaalis, välillä lyö koko vehkeen ihan jumiin, välil ei saa yhteyttä. Voi pyhä sylvi. Kauhulla ajattelee et joskus varmaan täytyy ostaa näitä 2014 vuoden autojakin, niiden silloin jo ollessa yli 10 vuotta vanhoja. Vai onk ne jo kaikki siihen mennes paalattu? Miten mahtaa joku start stop vai mikä se on ku auto sammuttaa ittensä liikennevalois tai muut yhtä älyttömät keksinnöt toimia muutamien vuosien päästä? Saa vamaan starttimoottorei olla vaihtamas joka vuosi? Nykynen käyttis on 97 mallin pösö 406. Mittaris vaivaset 315 000. Eikä mitään vikaa ollu kolmeen vuoteen minkä se on mulla ollut.
Edellinen, sekin honkkarista
"Black smoke don't mean it's broke"



