Nokka-lantarenki
Valvoja: automies560
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Viime syksynä tulleen Nokka-lantarengin nostin tänään korjaamoon tutkiskelua varten. Myyjä sanoi että hydraulista työntölevyä kun yritti käyttää niin öljy vaan lensi koneen alta
No sylinteri laitteesta irti ja pöydälle tarkempaa tutkiskelua varten, sekä päätykappale ruuvipenkissä auki. Ruhjoutumisen jälkiä oli varressa havaittavissa, että olisiko sylinterin sisäkalut hajonneet ja irtohilut on jonkun toimesta poistettu.. Ja konetta käytetty tavan talikkona sen jälkeen? Mutkallakin sylinteri näytti olevan, joten hirttää hieman..
Päätykappaleen tiivisteetkin/stefat näyttivät olevan ehtoopuolella, sieltä se öljyvuotokin on tullut. Samoin kun tämän sylinteri on yksitoiminen, niin palautuksen hoitavista jousista toinen on hävinnyt, toinen virttynyt ja päätykoukut katkenneet Ja vielä lisäksi sylinterin varsi on reippaasti ruostunut toisesta päästään, lanta tehnyt rengille tehtävänsä
Olisiko hyviä ajatuksia mitä tälle kannattaisi tehdä? Käyttöä ei tulene olemaan kuin keväällä puolipäivää ja muutaman kerran muussa näytösajossa tms, joten ei välttämättä uutta sylinteriäkään tähän kehtaisi sijoittaa.
No sylinteri laitteesta irti ja pöydälle tarkempaa tutkiskelua varten, sekä päätykappale ruuvipenkissä auki. Ruhjoutumisen jälkiä oli varressa havaittavissa, että olisiko sylinterin sisäkalut hajonneet ja irtohilut on jonkun toimesta poistettu.. Ja konetta käytetty tavan talikkona sen jälkeen? Mutkallakin sylinteri näytti olevan, joten hirttää hieman..
Päätykappaleen tiivisteetkin/stefat näyttivät olevan ehtoopuolella, sieltä se öljyvuotokin on tullut. Samoin kun tämän sylinteri on yksitoiminen, niin palautuksen hoitavista jousista toinen on hävinnyt, toinen virttynyt ja päätykoukut katkenneet Ja vielä lisäksi sylinterin varsi on reippaasti ruostunut toisesta päästään, lanta tehnyt rengille tehtävänsä
Olisiko hyviä ajatuksia mitä tälle kannattaisi tehdä? Käyttöä ei tulene olemaan kuin keväällä puolipäivää ja muutaman kerran muussa näytösajossa tms, joten ei välttämättä uutta sylinteriäkään tähän kehtaisi sijoittaa.
Viimeksi muokannut nelosnuhvi, 21 Maalis 2014, 18:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Tiedän heti yhden tämmöisen joka on mädäntynyt pajukossa monta vuotta. Käytetty 3 pyttyisellä vallulla ja pikkuferguilla.
Voisin käydä kattoon kun ei ole pajunkissat vielä kunnolla auenneet niin sen voisi löytääkkin pusikosta.
Voisin käydä kattoon kun ei ole pajunkissat vielä kunnolla auenneet niin sen voisi löytääkkin pusikosta.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Piti ihan gooklesta kattoa jotta minkänäkönen kötös on kyseessä
Voisko siihen soveltaa sylinterin jostain siulla jo olevasta?
Laittas sillon vaan paikalleen kun on tarvetta. Miulla on takakuormaajan kääntösylkkynä hydr.työntövarsi,käyttöä kun on vaan pari kertaa vuodessa
Voisko siihen soveltaa sylinterin jostain siulla jo olevasta?
Laittas sillon vaan paikalleen kun on tarvetta. Miulla on takakuormaajan kääntösylkkynä hydr.työntövarsi,käyttöä kun on vaan pari kertaa vuodessa
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Muistan kyllä kun tuo oli käytössä, peruuttamalla kasaan ja pellolle, voa päälle ja kippiventtiilillä kallistusta niin paska lensi kaarella.. Meni 10 elukan karjalla vielä, ja kun ei ollut betonilattiaista p*skavajaa, niin "aines" pysyi senverta kuivana että pystyi levittämään. Toki se että silloin oli paalattuja olkia vielä kuivikkeena, vaikutti asiaan.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Joo, ei tämä kone ihan yleisemmästä päästä ole. Menikin vuosia ennenkuin kohtuuhinnalla moisen löysin. Ajattelin että on tällä nyt helpompi levitellä hevosten tuotokset kuin hankopelissä, riistapellolle olen kerran vuodessa lantalan tyhjentänyt. Lisäksi onpahan taas yksi traktorikone enemmän yleisölle nähtävillänuhvi63 kirjoitti:Piti ihan gooklesta kattoa jotta minkänäkönen kötös on kyseessä
Jos jostain löytyisi käyttökelpoinen sylinteri ja vetojouset purkuosana tähän, niin olisin kiinnostunut! Kattelehan "kolmetonnine" jos kerkeät. Sitten jos ei mistään löydy niin vaihtoehtona tosiaan olisi "nuhvi63" ehdottama lainaus-menetelmä, yritin vaan kovasti miettiä missä olisi passeli sylkkä, mutta kyllä taitavat olla joko liian pieniä tai liian isoja..
Syksyllä jo kuivaharjoittelin tällä, nostolaitteet alas ja ketjuvivusto vetää pyörivän roottorin ylös pois tieltä, jonka jälkeen talikon piikit työnnetään kasaan Pellolla sitten ulosottoa päälle ja kippiventtiilillä tosiaan työntölevyä liikkeelle. Hurjalle näytti vaan pyörivä roottori, ja sen pyörimissuunta. Tuntuisi että taitaa itse rattori saada rappauksen päälleen eikä peltomaa, mutta kaipa tämä on aikoinaankin toiminut joten ensitestejä ootellessa
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Mä kysäsen. Toimivana se ainakin on sinne laitettu, ja luulen ettei ole tarvetta enään isännällä sille.. Suurin pelko vaan on siittä kun on ollut maata vasten että minkänäköinen nykyään on.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1701
- Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
- Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
- Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Meillä oli tommonen kun karjaa oli, ei siinä voa:aa muistaakseni ollu, mutta kuitenkin se lannan työntö levy oli
-fiigumies-
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Aja käsikaasulla. Jos polokaset montun kohdalla kaasua vahingossa, voit tuntea avovehkeellä varsinkin niskassasi semmosen märän lätskäyksen lipo useamman
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Ehkä on siis parempi varata tuo kopillinen britti tähän hommaan, eli Leyland 270 Nuffi saa kattella vierestä..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Metsurin kypärä niskalipareella avolla ajellessa..
Niin, se sylinteri oli yksitoiminen?
Ainakin farmi, sisu jne. takakuormaajissa on se yksitoiminen sylinteri. Niin niissähän ei ole mäntää ollenkaan, vaan ainoastaan sellainen lukkorengas varrenpäässä ettei se pullahda sylinteristä ulos.
Yksitoiminen sylinterihän toimii ilman mäntääkin, tai siis männänvarsi on se sylinteri.
Ainakin farmi, sisu jne. takakuormaajissa on se yksitoiminen sylinteri. Niin niissähän ei ole mäntää ollenkaan, vaan ainoastaan sellainen lukkorengas varrenpäässä ettei se pullahda sylinteristä ulos.
Yksitoiminen sylinterihän toimii ilman mäntääkin, tai siis männänvarsi on se sylinteri.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
kolmetonnine kirjoitti:Metsurin kypärä niskalipareella avolla ajellessa..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Jeps, yksitoiminen on ja jouset vetää takaisin.Kontio kirjoitti:Niin, se sylinteri oli yksitoiminen?
Ainakin farmi, sisu jne. takakuormaajissa on se yksitoiminen sylinteri. Niin niissähän ei ole mäntää ollenkaan, vaan ainoastaan sellainen lukkorengas varrenpäässä ettei se pullahda sylinteristä ulos.
Yksitoiminen sylinterihän toimii ilman mäntääkin, tai siis männänvarsi on se sylinteri.
On tuttuja vanhemmista koneista nuo "männättömät"kin. Tämä sylkkä on vaan sen verta huonossa hapessa, varsi onpi ruosteessa, tiivisteet on repaleina ja muuta mukavaa. Päivällä pöydällä sylinteriä pyörittelin, niin huomasin että putki onkin hieman vääntynyt kieroon, siinäkin saattaa olla johtolankaa mitä tälle on tapahtunut?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 290
- Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
- Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
- Paikkakunta: Keski-suomen akseli
Meillä oli aikoinaan sontarenki. Sehän oli kiva peli, ainakin hytittömässä nuhvissa...
Niissä ensi sarjan koneissa ei ollu sitä kelan suojaa, mikä esti kakkojen lentelyt kuskin päälle..
Sitä itteään kyllä rapisi selkään "jonnin verran". Leukulla sitä sitten käytettiin ja siihen tehtiin suoja itte sen kelan päälle.
Johan vain kävi lannan levitys aika mukavasti. Se hydr, levy vaan joutui aika koville ja sylinteri vääntyi, oikaistiin ja
hyvä vaihtokone siitä vielä tuli. Sitten purkavalla kärryllä lannat levis vieläkin paremmin.
Vois jostai löytyä varaosia, tuskin enää nokalta, vaan kannattaa kysellä.
Niissä ensi sarjan koneissa ei ollu sitä kelan suojaa, mikä esti kakkojen lentelyt kuskin päälle..
Sitä itteään kyllä rapisi selkään "jonnin verran". Leukulla sitä sitten käytettiin ja siihen tehtiin suoja itte sen kelan päälle.
Johan vain kävi lannan levitys aika mukavasti. Se hydr, levy vaan joutui aika koville ja sylinteri vääntyi, oikaistiin ja
hyvä vaihtokone siitä vielä tuli. Sitten purkavalla kärryllä lannat levis vieläkin paremmin.
Vois jostai löytyä varaosia, tuskin enää nokalta, vaan kannattaa kysellä.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Jeps, tässä on jo se suojapelti kelan päällä.
Sylinteri on aika pahasti mutkalla tässäkin kun tarkemmin katsoo ja tosi rujon kuntoinen muutenkin. Metallisilppua vaan sisältä löytyi, joten jotain karua siellä on joskus tapahtunut
Onkohan siinä alunperin pieni suunnitteluvirhe, kun sylinterin takapään korvakeholkki on hitsattu sylinteriputken päälle, eikä normaalisti päähän? Tämähän synnyttää sylinteriä vääntäviä voimia jo luonnostaa..
Sylinteri on aika pahasti mutkalla tässäkin kun tarkemmin katsoo ja tosi rujon kuntoinen muutenkin. Metallisilppua vaan sisältä löytyi, joten jotain karua siellä on joskus tapahtunut
Onkohan siinä alunperin pieni suunnitteluvirhe, kun sylinterin takapään korvakeholkki on hitsattu sylinteriputken päälle, eikä normaalisti päähän? Tämähän synnyttää sylinteriä vääntäviä voimia jo luonnostaa..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!