Millä kalustolla puut metsästä
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Jos tälläinen on jo, mainitkaa ja poistan aloituksen.
Miten foorumilaiset pärjäävät metsätöissään, kaataminen ja karsiminen tehdään sahalla tässä ajatusleikissä
Täälläkin suuremmat ajaa biowatin tai metsäyhtiöiden omat koneet..
Mutta nyt puhutaan polttopuista/pienistä hankinnoista/muuten vaan sahan tylstyttelystä omissa tai naapurin metsissä
Ensimmäiseksi traktori; tarviiko olla nelikko, pärjääkö takatuupparilla, esim nuhvit ja leukut joissa maavaraa ja pitävä lukko? Myös mönkijähän tulee joillain kyseeseen
Millä työkalulla; Puutavarareki, lovipankko, vinssi, juontokoura, puutavarakuormain/kärry mallia silakkapuntari/ammattitaso
Mihin vuodenaikaan, millaisissa maastoissa Mikä v-tuttaa
Arpa on heitetty.
Itsellä lähinnä totuutta on varmaan valtun 6000-srj, perässä silakkapuntari/kärry-yhdistelmä. Myös vinssillä ajettu talvisaikaan takavetotraktoreilla. Maastot kaikkea hiekkakankaasta pohjattomaan suohon, ajatuksena ryhtyä ajattamaan naapurilla nuo vähäiset määrät tai ostaa juontokoura
Harmittaa: kuusvipuohjaus, painavan venttiilipöydän nostelu parin pöllin vuoksi, traktorin koppi alkaa olla turhan suuri harvennuksille
Miten foorumilaiset pärjäävät metsätöissään, kaataminen ja karsiminen tehdään sahalla tässä ajatusleikissä
Täälläkin suuremmat ajaa biowatin tai metsäyhtiöiden omat koneet..
Mutta nyt puhutaan polttopuista/pienistä hankinnoista/muuten vaan sahan tylstyttelystä omissa tai naapurin metsissä
Ensimmäiseksi traktori; tarviiko olla nelikko, pärjääkö takatuupparilla, esim nuhvit ja leukut joissa maavaraa ja pitävä lukko? Myös mönkijähän tulee joillain kyseeseen
Millä työkalulla; Puutavarareki, lovipankko, vinssi, juontokoura, puutavarakuormain/kärry mallia silakkapuntari/ammattitaso
Mihin vuodenaikaan, millaisissa maastoissa Mikä v-tuttaa
Arpa on heitetty.
Itsellä lähinnä totuutta on varmaan valtun 6000-srj, perässä silakkapuntari/kärry-yhdistelmä. Myös vinssillä ajettu talvisaikaan takavetotraktoreilla. Maastot kaikkea hiekkakankaasta pohjattomaan suohon, ajatuksena ryhtyä ajattamaan naapurilla nuo vähäiset määrät tai ostaa juontokoura
Harmittaa: kuusvipuohjaus, painavan venttiilipöydän nostelu parin pöllin vuoksi, traktorin koppi alkaa olla turhan suuri harvennuksille
Viimeksi muokannut kolmetonnine, 05 Tammi 2014, 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
En voi äänestää, kun teen energiapuunkorjuun pääasiassa kyseisellä kalustolla, joskus vetokone vaihtuu nuhviin
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Energiapuu ... ia+003.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Joten pääasiassa kuormaajan korvaan ruumisella työllä
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Energiapuu ... ia+003.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Joten pääasiassa kuormaajan korvaan ruumisella työllä
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
No Leukulla tottakai,perässä järeähkö kärry ja Hakki-silakkapuntari
Ympäri vuoden tulee ajettua,syksystä kevääseen kuiten eniten.
Takavedolla pärjää meidän maastoissa,eikä tarvi nivel-aisaakaan kun ite tekee ajourat,naapurin puita ajaessa saha mukaan,on yleensä kyllä muutenkin,jos joutuu pinteeseen...
Enää ei watuta kuin tuo ahdas koppi,nyt kun on penkki saatu kääntyväksi ja taakse tilaa.
Vetopito on Leukussa omaa luokkaansa,noin takapotkuksi
Ympäri vuoden tulee ajettua,syksystä kevääseen kuiten eniten.
Takavedolla pärjää meidän maastoissa,eikä tarvi nivel-aisaakaan kun ite tekee ajourat,naapurin puita ajaessa saha mukaan,on yleensä kyllä muutenkin,jos joutuu pinteeseen...
Enää ei watuta kuin tuo ahdas koppi,nyt kun on penkki saatu kääntyväksi ja taakse tilaa.
Vetopito on Leukussa omaa luokkaansa,noin takapotkuksi
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Mihin luokkaan tämä nyt kuuluu??
Onko se neliveto +ammattivarusteet vai se neliveto+pv+nosturi?
Kun on veto ym.
Ammattikäytössähän se on, tosin tällä hetkellä rospuutto seisokki päällä
Eilen muuten koetettiin ostaa tämä yhdistelmä, soitti Leyland mies toiselta puolen suomea, että hän tahtoo tämän ostaa Valitettavasti ei ole myytävänä mistään summasta (nosturi ja pv toki erikseen, mutta traktori EI talosta lähde )
Onko se neliveto +ammattivarusteet vai se neliveto+pv+nosturi?
Kun on veto ym.
Ammattikäytössähän se on, tosin tällä hetkellä rospuutto seisokki päällä
Eilen muuten koetettiin ostaa tämä yhdistelmä, soitti Leyland mies toiselta puolen suomea, että hän tahtoo tämän ostaa Valitettavasti ei ole myytävänä mistään summasta (nosturi ja pv toki erikseen, mutta traktori EI talosta lähde )
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Kyllä mä tuon laskisin ammattikalustoon. Täälläpäin ajoivat huonommilla värkeillä rahtia kannolta koivufaneritehtaalle vielä 90-luvulla
Tuosta rospuutosta, en ihmettele enään niitä videoita missä sudittavat belkuilla tai zetoreilla akseleitaan myöten jossain keskieuroopassa.. Tuo Jatkuva sahaaminen pakkaselta suojalle tekee maasta sellaista ketunpaskaa. Viime viikolla sahaillessa meinasi ketjuttomalla valtralla jäädä kiinni metsään, sutii sutii ja sutii savi vaan alla.
Nuhvia haaveilen vinssin eteen, olis parempi kuin teksta..
Kuormaimesta voisin luopua, mutta vinssistä en.
Tuosta rospuutosta, en ihmettele enään niitä videoita missä sudittavat belkuilla tai zetoreilla akseleitaan myöten jossain keskieuroopassa.. Tuo Jatkuva sahaaminen pakkaselta suojalle tekee maasta sellaista ketunpaskaa. Viime viikolla sahaillessa meinasi ketjuttomalla valtralla jäädä kiinni metsään, sutii sutii ja sutii savi vaan alla.
Nuhvia haaveilen vinssin eteen, olis parempi kuin teksta..
Kuormaimesta voisin luopua, mutta vinssistä en.
Viimeksi muokannut kolmetonnine, 04 Tammi 2014, 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Kaikki on kaupan kun hinnasta sovitaan,elä mene Joonas vannottelemaan
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Nelikot häipyy hinnasta huolimatta nopeaan nykyään.
Leukku alkaa olla kovemmassa arvostuksessa kuin viimeisinä myynnin vuosinaan.
Leukku alkaa olla kovemmassa arvostuksessa kuin viimeisinä myynnin vuosinaan.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
nuhvi63 kirjoitti:Kaikki on kaupan kun hinnasta sovitaan,elä mene Joonas vannottelemaan
Toistaseksi ei Nalle Wahlroos ole vielä soitellut, köyhemmillä ei riitä pörssissä vara tuon Leylandin ostoon, jos ei sitten vouti vie
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
"Neliveto + Kuormain/kärry-yhdistelmä" -valitsin, ei taida ihan ammattikalustosta mennä vielä Valtra-Valmet 900 ja Kesla 204T kuormain + 9 tonnin kärri?
Parannuksina näkisin hieman tukevamman kärrin, kuormain on kuitenkin jo suhtkoht järeä tuohon..
Mutta vielä tärkeempänä näkisin oman veturin hankkimisen tuolle paketille. Saisi hydrauliikat, kahvat, sähköt, vetokytkennät rakennella kiinteiksi ja täten toimivammaksi sekä helppokäyttöisemmäksi. Ehkä neliveto sen pitäisi olla, ja vaatimuksena tilava ohjaamo +mahdollisemman tasainen lattia. Mielellään joku räävityn näköinen traktori, niin saisi vapaasti ilman tunnontuskia sitä sitten muokata metsäkäyttöön..
Parannuksina näkisin hieman tukevamman kärrin, kuormain on kuitenkin jo suhtkoht järeä tuohon..
Mutta vielä tärkeempänä näkisin oman veturin hankkimisen tuolle paketille. Saisi hydrauliikat, kahvat, sähköt, vetokytkennät rakennella kiinteiksi ja täten toimivammaksi sekä helppokäyttöisemmäksi. Ehkä neliveto sen pitäisi olla, ja vaatimuksena tilava ohjaamo +mahdollisemman tasainen lattia. Mielellään joku räävityn näköinen traktori, niin saisi vapaasti ilman tunnontuskia sitä sitten muokata metsäkäyttöön..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Ex. suorääkki 8550 lyhyellä akselivälillä on vastaus sinulle.nelosnuhvi kirjoitti:"Neliveto + Kuormain/kärry-yhdistelmä" -valitsin, ei taida ihan ammattikalustosta mennä vielä Valtra-Valmet 900 ja Kesla 204T kuormain + 9 tonnin kärri?
Parannuksina näkisin hieman tukevamman kärrin, kuormain on kuitenkin jo suhtkoht järeä tuohon..
Mutta vielä tärkeempänä näkisin oman veturin hankkimisen tuolle paketille. Saisi hydrauliikat, kahvat, sähköt, vetokytkennät rakennella kiinteiksi ja täten toimivammaksi sekä helppokäyttöisemmäksi. Ehkä neliveto sen pitäisi olla, ja vaatimuksena tilava ohjaamo +mahdollisemman tasainen lattia. Mielellään joku räävityn näköinen traktori, niin saisi vapaasti ilman tunnontuskia sitä sitten muokata metsäkäyttöön..
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Olisko? Pitääpä alkaa kattelemaan ajan kanssa. Varsinkin talvella on haittaa tuo traktorien puute, kun ysisatasella pitäisi hoitaa lumityöt ja metsätyöt, ja sehän tarkoittaa mukavasti työkoneenvaihtojumppaa päivittäinNuffieldmaster kirjoitti:Ex. suorääkki 8550 lyhyellä akselivälillä on vastaus sinulle.nelosnuhvi kirjoitti:"Neliveto + Kuormain/kärry-yhdistelmä" -valitsin, ei taida ihan ammattikalustosta mennä vielä Valtra-Valmet 900 ja Kesla 204T kuormain + 9 tonnin kärri?
Parannuksina näkisin hieman tukevamman kärrin, kuormain on kuitenkin jo suhtkoht järeä tuohon..
Mutta vielä tärkeempänä näkisin oman veturin hankkimisen tuolle paketille. Saisi hydrauliikat, kahvat, sähköt, vetokytkennät rakennella kiinteiksi ja täten toimivammaksi sekä helppokäyttöisemmäksi. Ehkä neliveto sen pitäisi olla, ja vaatimuksena tilava ohjaamo +mahdollisemman tasainen lattia. Mielellään joku räävityn näköinen traktori, niin saisi vapaasti ilman tunnontuskia sitä sitten muokata metsäkäyttöön..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Naapurilla on samanlainen paketti kun sulla, sitä varten hommas 05-sarjan nelikkovallun..
Jos et pelkää remontteja niin ehdottomasti joku itäkoneista nelikkona. Belkku/chrystal/urkki. Fiiusta joku loppuunruostunut leveäkoppinen jonka jalostais, oikea nelikko. Masterinkaan ehdotus ei paha, ainoa vain että 8550 on pelkästään stanadynen pumpulla saamaksissaan
Ammattikäyttöön lukisin joko vetävän kärryn (ei, se isofaarin lapin savotoilta tullut joutsalaisella varustettu bedfordista pätkäisty ei käy), tai sitten lähempänä kasia ulottuvuudeltaan oleva pilkki. Nokkapumppua yms varustelua
Jos et pelkää remontteja niin ehdottomasti joku itäkoneista nelikkona. Belkku/chrystal/urkki. Fiiusta joku loppuunruostunut leveäkoppinen jonka jalostais, oikea nelikko. Masterinkaan ehdotus ei paha, ainoa vain että 8550 on pelkästään stanadynen pumpulla saamaksissaan
Ammattikäyttöön lukisin joko vetävän kärryn (ei, se isofaarin lapin savotoilta tullut joutsalaisella varustettu bedfordista pätkäisty ei käy), tai sitten lähempänä kasia ulottuvuudeltaan oleva pilkki. Nokkapumppua yms varustelua
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Olisi, jos löydät kaksi hyvää ja halpaa niin toinen mulle. Joskus se tulee lellun eläköitymisen aika, ja tilalle olen tuollaista ajatellut ihan tosissani. Metsäominaisuudet ovat kohdallaan: Voimaa on ja riittävän painava keula. Ketteryys riittää siihen missä tarpeeksi jämäkkä kärri tulee perässä. Perusvahvoja 15 000 h ei tunnu missään. Rengastus maltillinen, ei ole vielä älyttömän leveä. Ohjaamo huippu ja mahdollista löytää vielä viidenkympin kone.nelosnuhvi kirjoitti:Olisko? Pitääpä alkaa kattelemaan ajan kanssa. Varsinkin talvella on haittaa tuo traktorien puute, kun ysisatasella pitäisi hoitaa lumityöt ja metsätyöt, ja sehän tarkoittaa mukavasti työkoneenvaihtojumppaa päivittäinNuffieldmaster kirjoitti:Ex. suorääkki 8550 lyhyellä akselivälillä on vastaus sinulle.nelosnuhvi kirjoitti:"Neliveto + Kuormain/kärry-yhdistelmä" -valitsin, ei taida ihan ammattikalustosta mennä vielä Valtra-Valmet 900 ja Kesla 204T kuormain + 9 tonnin kärri?
Parannuksina näkisin hieman tukevamman kärrin, kuormain on kuitenkin jo suhtkoht järeä tuohon..
Mutta vielä tärkeempänä näkisin oman veturin hankkimisen tuolle paketille. Saisi hydrauliikat, kahvat, sähköt, vetokytkennät rakennella kiinteiksi ja täten toimivammaksi sekä helppokäyttöisemmäksi. Ehkä neliveto sen pitäisi olla, ja vaatimuksena tilava ohjaamo +mahdollisemman tasainen lattia. Mielellään joku räävityn näköinen traktori, niin saisi vapaasti ilman tunnontuskia sitä sitten muokata metsäkäyttöön..
Stanadynen kanssa pärjää, ja jos ei pärjää niin ei nyt maatakaatava homma ole laittaa siihen joku muu pumppu, vaikka minimecki.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Mun kokemukset taas on semmoisia että kylmäkäynnistyvyys sekä kulutus kärsi aika kolauksen siirryttäessä viritellystä 655 turbosta tuohon uudempaan.
Kummassakin turbiinikytkin ettei tuo "lahna" vääntömomentti voi olla pelkästään senkään tuomaa..
Muilla foorumeillahan on aika hyvin juttua näiden stanadynellisten päivittämisestä bossin pumpuille, ainakin nimim. retku tuntuu olevan perehtynyt asiaan..
Kummassakin turbiinikytkin ettei tuo "lahna" vääntömomentti voi olla pelkästään senkään tuomaa..
Muilla foorumeillahan on aika hyvin juttua näiden stanadynellisten päivittämisestä bossin pumpuille, ainakin nimim. retku tuntuu olevan perehtynyt asiaan..
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 290
- Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
- Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
- Paikkakunta: Keski-suomen akseli
Valtteri, eli pikku ännä, nokka kärry/kuormain.
Metsäohjaamo ja pienet ohjausvivut kuormaimelle.
"Kalapuntaripaketti" sieltä keskitason paikkeilta
Minun mielestä ei kovin isoa/painavaa yhdistelmää, kyllä siihen
painoa tulee, kun saa kuorman päälle.
Hankintakaupassa, eli siis puiden tien varteen ajossa pieni kulutus ja
kohtuu kustannukset,että jää edes vähän vaivan palkkaa..
Maan vetovoima vaan nyt sateiden takia jumittaa metsähommia
Metsäohjaamo ja pienet ohjausvivut kuormaimelle.
"Kalapuntaripaketti" sieltä keskitason paikkeilta
Minun mielestä ei kovin isoa/painavaa yhdistelmää, kyllä siihen
painoa tulee, kun saa kuorman päälle.
Hankintakaupassa, eli siis puiden tien varteen ajossa pieni kulutus ja
kohtuu kustannukset,että jää edes vähän vaivan palkkaa..
Maan vetovoima vaan nyt sateiden takia jumittaa metsähommia