Millä kalustolla puut metsästä

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

Millä kalustolla?

Takaveto + reki/rankakärry/vinssi
9
30%
Neliveto +reki/rankakärry/vinssi
1
3%
Takaveto+ juontokoura
2
7%
Neliveto + juontokoura
1
3%
Takaveto + Kuormain/kärry-yhdistelmä
2
7%
Neliveto + Kuormain/kärry-yhdistelmä
8
27%
Neliveto + ammattitason välineet
2
7%
Mönkkäri lisukkeineen
3
10%
Lukoton verku lovipankolla
2
7%
 
Ääniä yhteensä: 30
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

04 Tammi 2014, 21:32

Jos tälläinen on jo, mainitkaa ja poistan aloituksen.

Miten foorumilaiset pärjäävät metsätöissään, kaataminen ja karsiminen tehdään sahalla tässä ajatusleikissä
Täälläkin suuremmat ajaa biowatin tai metsäyhtiöiden omat koneet..

Mutta nyt puhutaan polttopuista/pienistä hankinnoista/muuten vaan sahan tylstyttelystä omissa tai naapurin metsissä

Ensimmäiseksi traktori; tarviiko olla nelikko, pärjääkö takatuupparilla, esim nuhvit ja leukut joissa maavaraa ja pitävä lukko? Myös mönkijähän tulee joillain kyseeseen

Millä työkalulla; Puutavarareki, lovipankko, vinssi, juontokoura, puutavarakuormain/kärry mallia silakkapuntari/ammattitaso

Mihin vuodenaikaan, millaisissa maastoissa :?: Mikä v-tuttaa :?:

Arpa on heitetty.

Itsellä lähinnä totuutta on varmaan valtun 6000-srj, perässä silakkapuntari/kärry-yhdistelmä. Myös vinssillä ajettu talvisaikaan takavetotraktoreilla. Maastot kaikkea hiekkakankaasta pohjattomaan suohon, ajatuksena ryhtyä ajattamaan naapurilla nuo vähäiset määrät tai ostaa juontokoura

Harmittaa: kuusvipuohjaus, painavan venttiilipöydän nostelu parin pöllin vuoksi, traktorin koppi alkaa olla turhan suuri harvennuksille
Viimeksi muokannut kolmetonnine, 05 Tammi 2014, 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5083
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Tammi 2014, 22:03

En voi äänestää, kun teen energiapuunkorjuun pääasiassa kyseisellä kalustolla, joskus vetokone vaihtuu nuhviin :D
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Energiapuu ... ia+003.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Joten pääasiassa kuormaajan korvaan ruumisella työllä :D
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

04 Tammi 2014, 22:09

No Leukulla tottakai,perässä järeähkö kärry ja Hakki-silakkapuntari :mrgreen:
Ympäri vuoden tulee ajettua,syksystä kevääseen kuiten eniten.
Takavedolla pärjää meidän maastoissa,eikä tarvi nivel-aisaakaan kun ite tekee ajourat,naapurin puita ajaessa saha mukaan,on yleensä kyllä muutenkin,jos joutuu pinteeseen...
Enää ei watuta kuin tuo ahdas koppi,nyt kun on penkki saatu kääntyväksi ja taakse tilaa.
Vetopito on Leukussa omaa luokkaansa,noin takapotkuksi 8) 8)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

04 Tammi 2014, 22:09

Mihin luokkaan tämä nyt kuuluu??

Kuva

Onko se neliveto +ammattivarusteet vai se neliveto+pv+nosturi?

Kun on veto ym.

Ammattikäytössähän se on, tosin tällä hetkellä rospuutto seisokki päällä :(

Eilen muuten koetettiin ostaa tämä yhdistelmä, soitti Leyland mies toiselta puolen suomea, että hän tahtoo tämän ostaa :) Valitettavasti ei ole myytävänä mistään summasta (nosturi ja pv toki erikseen, mutta traktori EI talosta lähde :!: )
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

04 Tammi 2014, 22:13

Kyllä mä tuon laskisin ammattikalustoon. Täälläpäin ajoivat huonommilla värkeillä rahtia kannolta koivufaneritehtaalle vielä 90-luvulla :D

Tuosta rospuutosta, en ihmettele enään niitä videoita missä sudittavat belkuilla tai zetoreilla akseleitaan myöten jossain keskieuroopassa.. Tuo Jatkuva sahaaminen pakkaselta suojalle tekee maasta sellaista ketunpaskaa. Viime viikolla sahaillessa meinasi ketjuttomalla valtralla jäädä kiinni metsään, sutii sutii ja sutii savi vaan alla.

Nuhvia haaveilen vinssin eteen, olis parempi kuin teksta..

Kuormaimesta voisin luopua, mutta vinssistä en. :)
Viimeksi muokannut kolmetonnine, 04 Tammi 2014, 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

04 Tammi 2014, 22:14

Kaikki on kaupan kun hinnasta sovitaan,elä mene Joonas vannottelemaan :lol: :lol: :lol:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

04 Tammi 2014, 22:19

Nelikot häipyy hinnasta huolimatta nopeaan nykyään.

Leukku alkaa olla kovemmassa arvostuksessa kuin viimeisinä myynnin vuosinaan. 8)
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

04 Tammi 2014, 22:23

nuhvi63 kirjoitti:Kaikki on kaupan kun hinnasta sovitaan,elä mene Joonas vannottelemaan :lol: :lol: :lol:

Toistaseksi ei Nalle Wahlroos ole vielä soitellut, köyhemmillä ei riitä pörssissä vara tuon Leylandin ostoon, jos ei sitten vouti vie :wink:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

04 Tammi 2014, 22:33

"Neliveto + Kuormain/kärry-yhdistelmä" -valitsin, ei taida ihan ammattikalustosta mennä vielä Valtra-Valmet 900 ja Kesla 204T kuormain + 9 tonnin kärri?

Parannuksina näkisin hieman tukevamman kärrin, kuormain on kuitenkin jo suhtkoht järeä tuohon..

Mutta vielä tärkeempänä näkisin oman veturin hankkimisen tuolle paketille. Saisi hydrauliikat, kahvat, sähköt, vetokytkennät rakennella kiinteiksi ja täten toimivammaksi sekä helppokäyttöisemmäksi. Ehkä neliveto sen pitäisi olla, ja vaatimuksena tilava ohjaamo +mahdollisemman tasainen lattia. Mielellään joku räävityn näköinen traktori, niin saisi vapaasti ilman tunnontuskia sitä sitten muokata metsäkäyttöön..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

04 Tammi 2014, 22:34

nelosnuhvi kirjoitti:"Neliveto + Kuormain/kärry-yhdistelmä" -valitsin, ei taida ihan ammattikalustosta mennä vielä Valtra-Valmet 900 ja Kesla 204T kuormain + 9 tonnin kärri?

Parannuksina näkisin hieman tukevamman kärrin, kuormain on kuitenkin jo suhtkoht järeä tuohon..

Mutta vielä tärkeempänä näkisin oman veturin hankkimisen tuolle paketille. Saisi hydrauliikat, kahvat, sähköt, vetokytkennät rakennella kiinteiksi ja täten toimivammaksi sekä helppokäyttöisemmäksi. Ehkä neliveto sen pitäisi olla, ja vaatimuksena tilava ohjaamo +mahdollisemman tasainen lattia. Mielellään joku räävityn näköinen traktori, niin saisi vapaasti ilman tunnontuskia sitä sitten muokata metsäkäyttöön..
Ex. suorääkki 8550 lyhyellä akselivälillä on vastaus sinulle.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

04 Tammi 2014, 22:37

Nuffieldmaster kirjoitti:
nelosnuhvi kirjoitti:"Neliveto + Kuormain/kärry-yhdistelmä" -valitsin, ei taida ihan ammattikalustosta mennä vielä Valtra-Valmet 900 ja Kesla 204T kuormain + 9 tonnin kärri?

Parannuksina näkisin hieman tukevamman kärrin, kuormain on kuitenkin jo suhtkoht järeä tuohon..

Mutta vielä tärkeempänä näkisin oman veturin hankkimisen tuolle paketille. Saisi hydrauliikat, kahvat, sähköt, vetokytkennät rakennella kiinteiksi ja täten toimivammaksi sekä helppokäyttöisemmäksi. Ehkä neliveto sen pitäisi olla, ja vaatimuksena tilava ohjaamo +mahdollisemman tasainen lattia. Mielellään joku räävityn näköinen traktori, niin saisi vapaasti ilman tunnontuskia sitä sitten muokata metsäkäyttöön..
Ex. suorääkki 8550 lyhyellä akselivälillä on vastaus sinulle.
Olisko? Pitääpä alkaa kattelemaan ajan kanssa. Varsinkin talvella on haittaa tuo traktorien puute, kun ysisatasella pitäisi hoitaa lumityöt ja metsätyöt, ja sehän tarkoittaa mukavasti työkoneenvaihtojumppaa päivittäin :|
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

04 Tammi 2014, 22:40

Naapurilla on samanlainen paketti kun sulla, sitä varten hommas 05-sarjan nelikkovallun..

Jos et pelkää remontteja niin ehdottomasti joku itäkoneista nelikkona. Belkku/chrystal/urkki. Fiiusta joku loppuunruostunut leveäkoppinen jonka jalostais, oikea nelikko. Masterinkaan ehdotus ei paha, ainoa vain että 8550 on pelkästään stanadynen pumpulla saamaksissaan :x

Ammattikäyttöön lukisin joko vetävän kärryn (ei, se isofaarin lapin savotoilta tullut joutsalaisella varustettu bedfordista pätkäisty ei käy), tai sitten lähempänä kasia ulottuvuudeltaan oleva pilkki. Nokkapumppua yms varustelua :)
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

04 Tammi 2014, 22:53

nelosnuhvi kirjoitti:
Nuffieldmaster kirjoitti:
nelosnuhvi kirjoitti:"Neliveto + Kuormain/kärry-yhdistelmä" -valitsin, ei taida ihan ammattikalustosta mennä vielä Valtra-Valmet 900 ja Kesla 204T kuormain + 9 tonnin kärri?

Parannuksina näkisin hieman tukevamman kärrin, kuormain on kuitenkin jo suhtkoht järeä tuohon..

Mutta vielä tärkeempänä näkisin oman veturin hankkimisen tuolle paketille. Saisi hydrauliikat, kahvat, sähköt, vetokytkennät rakennella kiinteiksi ja täten toimivammaksi sekä helppokäyttöisemmäksi. Ehkä neliveto sen pitäisi olla, ja vaatimuksena tilava ohjaamo +mahdollisemman tasainen lattia. Mielellään joku räävityn näköinen traktori, niin saisi vapaasti ilman tunnontuskia sitä sitten muokata metsäkäyttöön..
Ex. suorääkki 8550 lyhyellä akselivälillä on vastaus sinulle.
Olisko? Pitääpä alkaa kattelemaan ajan kanssa. Varsinkin talvella on haittaa tuo traktorien puute, kun ysisatasella pitäisi hoitaa lumityöt ja metsätyöt, ja sehän tarkoittaa mukavasti työkoneenvaihtojumppaa päivittäin :|
Olisi, jos löydät kaksi hyvää ja halpaa niin toinen mulle. Joskus se tulee lellun eläköitymisen aika, ja tilalle olen tuollaista ajatellut ihan tosissani. Metsäominaisuudet ovat kohdallaan: Voimaa on ja riittävän painava keula. Ketteryys riittää siihen missä tarpeeksi jämäkkä kärri tulee perässä. Perusvahvoja 15 000 h ei tunnu missään. Rengastus maltillinen, ei ole vielä älyttömän leveä. Ohjaamo huippu ja mahdollista löytää vielä viidenkympin kone.

Stanadynen kanssa pärjää, ja jos ei pärjää niin ei nyt maatakaatava homma ole laittaa siihen joku muu pumppu, vaikka minimecki.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

04 Tammi 2014, 22:58

Mun kokemukset taas on semmoisia että kylmäkäynnistyvyys sekä kulutus kärsi aika kolauksen siirryttäessä viritellystä 655 turbosta tuohon uudempaan.

Kummassakin turbiinikytkin ettei tuo "lahna" vääntömomentti voi olla pelkästään senkään tuomaa..

Muilla foorumeillahan on aika hyvin juttua näiden stanadynellisten päivittämisestä bossin pumpuille, ainakin nimim. retku tuntuu olevan perehtynyt asiaan.. :mrgreen:
50v nuffilla
Nuhvitietäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
Paikkakunta: Keski-suomen akseli

05 Tammi 2014, 15:13

Valtteri, eli pikku ännä, nokka kärry/kuormain.
Metsäohjaamo ja pienet ohjausvivut kuormaimelle.
"Kalapuntaripaketti" sieltä keskitason paikkeilta :)

Minun mielestä ei kovin isoa/painavaa yhdistelmää, kyllä siihen
painoa tulee, kun saa kuorman päälle.
Hankintakaupassa, eli siis puiden tien varteen ajossa pieni kulutus ja
kohtuu kustannukset,että jää edes vähän vaivan palkkaa..

Maan vetovoima vaan nyt sateiden takia jumittaa metsähommia :roll:
Vastaa Viestiin