Nuffielt numero yksi
Valvoja: automies560
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Josko tuon startin avaisi ja putsaisi, saattaisi olla sillä hyvä.
Hiilet maksaa kympin, bendix viitisenkymppiä, solenoidi saman verran, helat kai kympin
Parisataa maksaa tarvikestartti, jotkut pelaa, jotkut ei
Hiilet maksaa kympin, bendix viitisenkymppiä, solenoidi saman verran, helat kai kympin
Parisataa maksaa tarvikestartti, jotkut pelaa, jotkut ei
Mukana kuin peräpukama!
Vetämällä rykästiin käyntiin, hyvin lähti silleen. Lisävirrallakaan ei startti muuta kun napsu eli kyllä se vikä siinä on. Annoin käydä lämpimäksi ja kun sammutin niin sama napse.
Kyllä ainakin solenoidi on englantilainen, ihan made in England siinä lukee että varmaan yritän kodiata.
Kyllä ainakin solenoidi on englantilainen, ihan made in England siinä lukee että varmaan yritän kodiata.
Starttiremppaa.. http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 148838dcb0" onclick="window.open(this.href);return false;
One thistle, maybe two among the roses.
Näilläkin sivuilla ähisty starttien kanssa.. http://www.nuhvi.net/foorumi/search.php ... ubmit=Etsi" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja saahan niitä..lainaus yhdestä topikista.
""Pakkosolenoidilla varustettu, englannissa täyskunnostettu, aito Lucas.
Lucas M50, suomessa ammattimiehen kunnostamia, vaihdetut osat,ankkuri,kenttäkäämit, hiilipääty, hiilet ja solenoidin pakeliittipää.
Lisäksi CAV:n pötköstartti, samaisen ammattimiehen kunnostama, vaihdettu kaikki oleelinen.""
Ja saahan niitä..lainaus yhdestä topikista.
""Pakkosolenoidilla varustettu, englannissa täyskunnostettu, aito Lucas.
Lucas M50, suomessa ammattimiehen kunnostamia, vaihdetut osat,ankkuri,kenttäkäämit, hiilipääty, hiilet ja solenoidin pakeliittipää.
Lisäksi CAV:n pötköstartti, samaisen ammattimiehen kunnostama, vaihdettu kaikki oleelinen.""
One thistle, maybe two among the roses.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuossapa muutama kuva nuhvien alkuperäisistä starteista, jospa hieman helpottais purkua / kasaustaTunkki kirjoitti:OK
Pitkä aika kun oon starttia purkanu ja koonnu. Pystynkö särkemään siitä mitään korvaamatonta pelkällä tietämättömyydelläni
purkuvaiheessa vai onko sitä mallia että vois kanervikossa korjata
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... n+osat.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Kiitoksia paljon jo tästä lähettämästänne. Lisääkin pyydän lähettämään vaikka en ole vielä ehtinyt tähänkään kaikkeen tutustua mutta sen takuulla tulen tekemään. Joku muukin kun voi tätä juttua tarvita nyt ja tulevaisuudessa
Nyt on mukavaa tutkiskeltavaa ja voin pohtia osaanko itse tuota starttia remontoida vai pitääkö yrittää löytää joku joka osaa. Tuossa masinistijutussa oli kaverilla sorvit sun muut mitä mulla ei ole. Vaan pikkuhiljaa saatan jotain käsittää tuosta kokonaisuudesta, jatkan siis opiskelua. Vasta osan siis olen kerennyt lukemaan
Nyt on mukavaa tutkiskeltavaa ja voin pohtia osaanko itse tuota starttia remontoida vai pitääkö yrittää löytää joku joka osaa. Tuossa masinistijutussa oli kaverilla sorvit sun muut mitä mulla ei ole. Vaan pikkuhiljaa saatan jotain käsittää tuosta kokonaisuudesta, jatkan siis opiskelua. Vasta osan siis olen kerennyt lukemaan
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Ei se hankalaa ole, pääty irti ja siinä olevat hiiilet mukaan.
Kenttäkäämi runkoineeen ja hiilisiltoineen irti.
Bendix haarukka irti niin ankkuri lähtee irti.
Kokeillaan päätyjen helat, välystä muutama kymppi max
Ankkuri viilapenkkiin kiinnin ja isoilla pihdeillä testaamaan bendixsin pitävyys, samalla ankkurista tarkistetaan kollektorin
pinta ja runkokäämien juotokset silmämääräisesti, sorvataan kollektori tarvittaessa sekä avataan kollektorissa olevat välit
Tarkistetaan hiilien mitat, jousien kunto ja hiilien liikkuvuus
Pestään osat ja vialliset osat vaihdetaan ja kasaus päinvastoin, lisänä bendixsin liikkeen säätö
Jotenkin noin
Kenttäkäämi runkoineeen ja hiilisiltoineen irti.
Bendix haarukka irti niin ankkuri lähtee irti.
Kokeillaan päätyjen helat, välystä muutama kymppi max
Ankkuri viilapenkkiin kiinnin ja isoilla pihdeillä testaamaan bendixsin pitävyys, samalla ankkurista tarkistetaan kollektorin
pinta ja runkokäämien juotokset silmämääräisesti, sorvataan kollektori tarvittaessa sekä avataan kollektorissa olevat välit
Tarkistetaan hiilien mitat, jousien kunto ja hiilien liikkuvuus
Pestään osat ja vialliset osat vaihdetaan ja kasaus päinvastoin, lisänä bendixsin liikkeen säätö
Jotenkin noin
Mukana kuin peräpukama!
Saat Jamppi sen kuulostamaan helpommalta kuin se ehkä on.
Mutta yrittää pittää. Eihän tämänkään palstan tekijämiehistä olis tullut osaajia jos eivät olisi ensin vähän harjotelleet
Pitääpä kuvista vielä katella mitä nuo kaikki termit tarkoittavat. Olen kumminkin mieluummin varovainen ensi ja sitten vasta vääntövarsi pitenee kun mitään ei irtoakkaan.
Mulla saattaa olla jokin välimalli kun ainakin tuo hiilitsydeemin suoja näyttää ihan teipiltä
Mutta yrittää pittää. Eihän tämänkään palstan tekijämiehistä olis tullut osaajia jos eivät olisi ensin vähän harjotelleet
Pitääpä kuvista vielä katella mitä nuo kaikki termit tarkoittavat. Olen kumminkin mieluummin varovainen ensi ja sitten vasta vääntövarsi pitenee kun mitään ei irtoakkaan.
Mulla saattaa olla jokin välimalli kun ainakin tuo hiilitsydeemin suoja näyttää ihan teipiltä
Pieni täsmennyskysymys:
Sanokaa hyvät ihmiset sopiiko startti IKH ST0191N Nuhvin 10/42 1965-malliin.
IKH:n spekseissä sopii vaan 10/60:een. (Startti Nuffield 10/60 M127 lukee IKH:n myynti-ilmotuksessa sopivuus tälle ST0191N:lle)
Onko siis eroo 10/60 ja 10/42 -mallien starttien välillä kiinnityksen, sähköliitosten tai muun suhteen. Haluttais ottaa tuo halpisstartti mukaan kaupungista kun sattu yks oleen hyllyssä, vois sitten kaekesa rauhasa laitella alkuperäsen kuntoon jos sitä pystyy sepittään. (NS pysyväksi jäävä väliaikaiskorjaus tästä kumminkin hyvin tod.näk. tulee mutta sitä kuvittelee joskus kaikenlaista itestään )
Ja olikohan Nelosnuhvi tuolla jossain starttitopikissa, tais mainita että säännöllisellä huolenpidolla voi nää halvemmatkii toimia. Jos tuon otan niin pitäskö se jotenki huoltaa jo ennen paikalleenlaittoa. Niinku halpikset kiinankulmahiomakoneet, ruskea traanirasva pois ja parempaa tilalle
Vaan mikähän voiteluaine olis mihinkii kohtaan sopivinta
Sataysiysi on pyynti siitä, näyttää olevan sama netin sivulla.
Sanokaa hyvät ihmiset sopiiko startti IKH ST0191N Nuhvin 10/42 1965-malliin.
IKH:n spekseissä sopii vaan 10/60:een. (Startti Nuffield 10/60 M127 lukee IKH:n myynti-ilmotuksessa sopivuus tälle ST0191N:lle)
Onko siis eroo 10/60 ja 10/42 -mallien starttien välillä kiinnityksen, sähköliitosten tai muun suhteen. Haluttais ottaa tuo halpisstartti mukaan kaupungista kun sattu yks oleen hyllyssä, vois sitten kaekesa rauhasa laitella alkuperäsen kuntoon jos sitä pystyy sepittään. (NS pysyväksi jäävä väliaikaiskorjaus tästä kumminkin hyvin tod.näk. tulee mutta sitä kuvittelee joskus kaikenlaista itestään )
Ja olikohan Nelosnuhvi tuolla jossain starttitopikissa, tais mainita että säännöllisellä huolenpidolla voi nää halvemmatkii toimia. Jos tuon otan niin pitäskö se jotenki huoltaa jo ennen paikalleenlaittoa. Niinku halpikset kiinankulmahiomakoneet, ruskea traanirasva pois ja parempaa tilalle
Vaan mikähän voiteluaine olis mihinkii kohtaan sopivinta
Sataysiysi on pyynti siitä, näyttää olevan sama netin sivulla.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Meidän nettisivut kertoo että 10/42 ja 10/60 on sama startti.
Minä en uutta starttia purkaisi voitelua varten...
Huolehdi siitä että kytkinkotelon pohjassa oleva vedenpoistoreikä ei ole tukossa, silloin
vesi ei pääse rataspäädystä startin sisään.
Ulkoapäin tuleva vesi on kanssa pahasta ajanmyötä.
Tarkista kaapeloinnit että ovat kunnossa
Minä en uutta starttia purkaisi voitelua varten...
Huolehdi siitä että kytkinkotelon pohjassa oleva vedenpoistoreikä ei ole tukossa, silloin
vesi ei pääse rataspäädystä startin sisään.
Ulkoapäin tuleva vesi on kanssa pahasta ajanmyötä.
Tarkista kaapeloinnit että ovat kunnossa
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Näin kertoo myös 10/42:sen ja 10/60:sen korjusohjekirjakin .Meidän nettisivut kertoo että 10/42 ja 10/60 on sama startti.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Niinpä ostin tuon startin mukaan. Äsken käytiin testailemassa vielä paikallaan olevaa vanhaa ja startin kuorta kapsutellen se alkaa startata. Varmaan tosiaan hiilet on loppu ja kapsuttelu tuo kontaktia.
Kokeiltiin vanhalla akkulaturilla jaksaako pyöriä tyhjiltään, irrallaan. Solenoidin jakso vetää mutta moottoria ei laturi jaksanut pyörittää. Pluskaapeli oli päädyssä olevassa maadotusruuvissa ja miinuskaapeli solenoidin ja kenttäkäämin välisessä yhdyskuparissa mut moottori ei pyörähtäny, laturi kyl anto virtaa niippal ku voi ja ylikin, viisari kaarella. Laturin etupaneelissa on merkintä 12 A
Pitää viel akun kaa koittaa ennenku pistää kiinni traktoriin että varmasti pyörii ees tyhjillään.
Viimeksi muokannut Tunkki, 06 Joulu 2014, 00:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.