Nuffielt numero yksi
Valvoja: automies560
Saakohan joku osaava tuosta startin kyljestä otetusta kuvasta selvää mikä se on. Jotta voisin jousen ostaa, niitä kait on leegio eikä nykyään enää laatikoita kaivella jonkun jousen takia, minkä hyvin ymmärrän.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Soitapas Hahton Maurille 0400-335350 siellä näkyi olevan uusia ja käytetty jousia
Kannattaa laittaa numero muistiin
Kannattaa laittaa numero muistiin
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Pitääpä kysäistä. Täytyy varmaan kerätä vähän tietoja, mittoja noista jousista kun Hahtolle soitan. Hällä ei liene nettiyhteyttä jotta kuvia vois sillä laittaa. Arvelen, että tuohon meidän Nuhviin on vaihdettu jokin myöhempi kuin alkuperäinen Lucas kun tuota rataspäätä on kulmahiomakoneella avarrettu. Liekö tuo 67 tuossa startin kyljessä ehkä vuosluku.
Löysinkin perinteisestä autosähkökorjaamosta nuo jouset. Ei siinä kauaa mennyt eikä edes nettiä tarvinnut selata. Korjaamon mies vaan meni hyllystölle ja otti sieltä laatikon jossa oli M50G Lukaksen jousia tai ainakin siihen hyvin sopivan näköisiä. Vähän kireämpiä näyttivät olevan kuin mallini, joka lie ollut startissa jo jonkin aikaa ja ehkä vähän kuoleentuneet, kenpä tietää. Näytti että tuntee vanhat Lukakset niinkuin varmasti aiemmin mainittu Mauri Hahtokin tietää nettiä ja varaosakirjoja selaamatta. Sitä kun muutaman aukaisee ja tutkii niin tieto lisääntyy.
Hiilien ohjurit putsailin ja saatan kokeilla noilla vielä.
Vaan mistä aiheutuu se parkaisu kun ehtoopuolella oleva startti päästää sen pahan pärinän, pyörii muttei pyöritä moottoria.
Perustietoa senverran, että eikö solenoidi vedä väkisin hammasrattaan kohikkain ennekuin pyöritysvirta kytkeytyy solenoidin päästyä aivan liikkeensä loppuun.
Onko se Bendix joka siinä valittaa eli ne kiilarullat siellä ulkokehällä eivät pidä.
Joskus HJ:ssä startti piti yhtenäistä vinguntaa startatessa eikä pystynyt pyörittämään moottoria. Se meni kokonaan vaihto-osana vaihtoon ehkä tiedä mikä sen vika oli. Hyvin on vaihtostartilla toiminut.
Vaan tässä Nuhvissa se ääni on erilainen. Jotenkin se kyllä kuulostaisi niinkuin ratas pyörisi jotenkin perille menemättä mutta voi olla mielikuvituksen tuotetta. Ite startin ratas ei näytä päästään vahingoittuneelta.
Hiilien ohjurit putsailin ja saatan kokeilla noilla vielä.
Vaan mistä aiheutuu se parkaisu kun ehtoopuolella oleva startti päästää sen pahan pärinän, pyörii muttei pyöritä moottoria.
Perustietoa senverran, että eikö solenoidi vedä väkisin hammasrattaan kohikkain ennekuin pyöritysvirta kytkeytyy solenoidin päästyä aivan liikkeensä loppuun.
Onko se Bendix joka siinä valittaa eli ne kiilarullat siellä ulkokehällä eivät pidä.
Joskus HJ:ssä startti piti yhtenäistä vinguntaa startatessa eikä pystynyt pyörittämään moottoria. Se meni kokonaan vaihto-osana vaihtoon ehkä tiedä mikä sen vika oli. Hyvin on vaihtostartilla toiminut.
Vaan tässä Nuhvissa se ääni on erilainen. Jotenkin se kyllä kuulostaisi niinkuin ratas pyörisi jotenkin perille menemättä mutta voi olla mielikuvituksen tuotetta. Ite startin ratas ei näytä päästään vahingoittuneelta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Uuvet vieterit näyttää paljon terveemmiltä..... Tulee vähän enempi paininvoimaa, ja vanhoissa näkyy hiilien paininpääkin hiukkan oiennut jo .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joo, kokeilen noilla. Sain jo vähän kasaan eli jouset kanittamaan niinkuin yllä neuvottiin ja kun roottori (vai mikä se nyt on) on paikallaan niin jouset oikeisiin paikkoihin painamaan.
Vähän voidetta laakereihin niin näkee miten lähtee toimimaan. Voihan tuo Bendiks olla lopussa, sen sit näkee parkuuko edelleen kun laittaa paikalleen kun intialainen antautuu.
Pakkasta on, ennättääköhän kokeileen starttaako kylmästä, tietty sähköllä (nuotiolla) lämmittäen. Eihän sitä vanhaa aarretta sovi kurittaa turhaan liian kylmästä kun sähköä on vielä tarjolla ja jos se loppuu niin kynsitulet klapiloilla.
Vähän voidetta laakereihin niin näkee miten lähtee toimimaan. Voihan tuo Bendiks olla lopussa, sen sit näkee parkuuko edelleen kun laittaa paikalleen kun intialainen antautuu.
Pakkasta on, ennättääköhän kokeileen starttaako kylmästä, tietty sähköllä (nuotiolla) lämmittäen. Eihän sitä vanhaa aarretta sovi kurittaa turhaan liian kylmästä kun sähköä on vielä tarjolla ja jos se loppuu niin kynsitulet klapiloilla.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Niihin heloihin ei sitten vaseliinia vaan öljyä siten että sormi helan alle, sitten
hela täyteen öljyä ja toiselta puolen toisella sormella puristetaan paine, silloin oljy puristuu laakeripronssin huokosiin
hela täyteen öljyä ja toiselta puolen toisella sormella puristetaan paine, silloin oljy puristuu laakeripronssin huokosiin
Mukana kuin peräpukama!
Vaan säädin tuon iskun pituuden joka näissä alkuperäisissä Luukaksissa on mahdollista, pari milliä ennen stopparijousprikkaa säädin pysähtymään. Kuva lie tuolla ylempänä.
Sitten tein rasvausaukon päätylaakerille. Saa lytätä ajatuksen ken haluaa. Siitäkin kuva ylempänä jossain järjestyksessä.
Bräkleenillä putsaus ja teippi suojaksi, rasvaa lisää jos joskus muistaa
Se on nyt tuo ylin kuva tai jotain
Nyt on senverran kevväämpi päivä, leuto auringonpaisteinen plussakeli tuolla waahteranwarjon korjaamossa, että heitin vanhan Luukaksen Nuhviin kiinni.
Vaan ei kevytkorjaukseni tuottanut tulosta. Hyvin kyllä pyöri tyhjiltään, oikein olin asettanut mielestäni rattaan pääteaseman ja muulta osin toimii mutta starttimoottori ei jaksa enää pyörittää nuhvin konetta. Virtaa liikkuu, kaapelit lämpeävät mukavasti, akku on täynnä virtaa mutta kun ei jaksa niin ei.
Nyt on hyvä syy viedä ammattilaiselle korjaukseen. Hyvä kun semmonen vielä on paikkakunnalla niin näitä oikeita korjaajiahan meidän harrastajienkin pitää tarpeen tullen työllistää
Vaan ei kevytkorjaukseni tuottanut tulosta. Hyvin kyllä pyöri tyhjiltään, oikein olin asettanut mielestäni rattaan pääteaseman ja muulta osin toimii mutta starttimoottori ei jaksa enää pyörittää nuhvin konetta. Virtaa liikkuu, kaapelit lämpeävät mukavasti, akku on täynnä virtaa mutta kun ei jaksa niin ei.
Nyt on hyvä syy viedä ammattilaiselle korjaukseen. Hyvä kun semmonen vielä on paikkakunnalla niin näitä oikeita korjaajiahan meidän harrastajienkin pitää tarpeen tullen työllistää
Onkohan kellää etukuormaajallisen Nuhvin omistajalla tietoa siitä paljonko etukuormaajalla voi nostaa. Aattelin jos tähän 10/42:een etukuormaajan niin voiskohan sillä esim maasturi HJ60:n pelkän korin nostaa rungolta ja rungolle tässä tapauksessa. Saattaa tuo painaa reilun 600 kiloo ainakin
Nostettiin auton kori naapurista lainatulla Volvon trukilla, kävi helposti.
Vaihdoin Nuhviin korjaamolta takaisin saamani Luukaksen startin. Oli käämi palanut ja solenoidiakin nähtävästi remontoitu sekä lisätty päätypusla starttirattaalle, ennen oli vaan sokka joka ei pitänyt. Nyt starttaa sähäkästi Nyt on intialainen varalla.
Vaihdoin Nuhviin korjaamolta takaisin saamani Luukaksen startin. Oli käämi palanut ja solenoidiakin nähtävästi remontoitu sekä lisätty päätypusla starttirattaalle, ennen oli vaan sokka joka ei pitänyt. Nyt starttaa sähäkästi Nyt on intialainen varalla.