Uusi Ponsse Vieremältä
SCORPION
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... EREkMI3p1I" onclick="window.open(this.href);return false;
Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!!
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Aikas muhkeen näköinen kuvassa..... paljonkos tuo painaa ja siten myös jättää jälkiä maastoon, enkä ny äkkiä kuvasta ainakaan hirveesti mitään mullistavaa, pyörän uudelleen keksimistä, kummempaa nähnyt......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Vai on ponsse kehitelly tuommoista, vielä ainakin ollut suurelta yleisöltä pimennossa. Miltäs se motomiesten silmin näyttää?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
On pyörivä ohjaamo, ei toki se mitään vielä kerro, mutta kun se on nosturin etupuolella ja nosturi takana tullen ohjaamon yli. Näkyvyys on siis erinomainen työskentelyalueelle, aivan kuten 901:ssä valmetissa, jota toistaiseksi mikään muu kone merkki ei ole kyennyt vielä parantamaan, mutta nyt kyllä kun näkyvyys oikealle on esteetön, joka valmeteissa on ollut ongelmana. Toinen iso juttu on nosturin nivelpiste keskinivelen kohdilla ja kolmas tuo kahdeksanpyöräisyys, jolla saadaan kyllä pintapaineet kohdalleen. Neljäntenä ohjaamo, joka näyttää olevan yllättävän matalana. Sillä saadaan "merisairaudet" pois, eli huojunta minimoitua toki myös tuo pitkä teliteli alusta vaikuttaa siihen myös.
Tuossa on ajatusta kyllä täytyy myöntää. Hyvä, että vieremällä aletaan siirtyä siitä 70 luvun suunnittelusta =lyhennetylle ajokoneen rungolle tehty moto, uusille vesille.
Tuossa on ajatusta kyllä täytyy myöntää. Hyvä, että vieremällä aletaan siirtyä siitä 70 luvun suunnittelusta =lyhennetylle ajokoneen rungolle tehty moto, uusille vesille.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Eikös tosa tuo puomisto mahda olla kopperoisen sivulla, samalla kääntöpulpetilla kuin kuormainkin...
Ja 8 pyöräisiä koneita kyllä jo ennenkin tehty, pituutta, ja sitämyöden myös kankeutta, kääntösädettä kyllä tuos riittää....
Ja 8 pyöräisiä koneita kyllä jo ennenkin tehty, pituutta, ja sitämyöden myös kankeutta, kääntösädettä kyllä tuos riittää....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Katoppa jusape tuota kuvaa, ei se ole sivulla vaan päällä. Semmoset länget tulee kopin taakse pyöreästä putkesta ja nostosylinterit kahtapuolta koppia.
On kasipyöräisiä nähty, mutta tuossa kokoluokassa motoalustana vähempi. Omalla kokemuksella en oikein osaa sanoa kasipyöräistä juuri kankeammaksi kuin kuusipyöräistä. Meillä oli 840:ssä ajokoneessa täystelat joka nurkassa ja oli kyllä peto menemään suolla. Eihän se toki nelipyöräistä pikkumotoa voita kasipyöräinen kovalla maalla, mutta sitten kun maasto hankaloituu niin erot vaihtuu. Varsinkin nyt, kun painopiste on telien välissä, ei toisen telin päällä kuten normaalisti esimerkiksi ponssessa ja timberjackissa.
Nykyajan puunkorjuukoneen pitää olla sellainen, että sillä saadaan ensiharvennuksesta päätehakkuuseen tehtyä suo ja kovilla mailla, tasaisilla ja rinteillä. Kun tuota konetta katsoo, niin ainakin minun silmään näyttää kone siltä, että sitä monipuolisuutta tuossa rakenneratkaisuissa on haettu. Enää ei palata siihen, että isot koneet päätehakkuilla ja pienet harvennuksilla mikä olisi metsän kannalta paras. Nyt rusautetaan mörkö metsään ja jälki on mitä on... Hurjalta näyttää jokin 1270 JD ensiharvennuksella isolla kouralla varustettuna
Moni tuossakin uudessa ponssessa oleva asia on jo jossain kokeiltu mutta nyt kun näyttää, että ne on saatu samaan pakettiin, on se se mullistavuus.
Olihan jo ennen 901:stäkin liukupuomit Valmetin `Karelia` hakkuukoneissa, työlaitetta seuraavia ohjaamoita muissa konetyypeissä, nelipyöräisyyttä jo traktoreissa ja linkkuohjausta pyöräkuormaajissa, mutta kun ne saatiin samaan pakettiin niin se oli se "tajunnanräjäyttäjä". Jotain kertoo 901:n myynti, sitä kun ei saatu suomeen kuin vasta kahden vuoden viiveellä. Samanlaista myyntivilskettä toivoisi vieremäläiselle metsäkonetehtaalle myös!
On kasipyöräisiä nähty, mutta tuossa kokoluokassa motoalustana vähempi. Omalla kokemuksella en oikein osaa sanoa kasipyöräistä juuri kankeammaksi kuin kuusipyöräistä. Meillä oli 840:ssä ajokoneessa täystelat joka nurkassa ja oli kyllä peto menemään suolla. Eihän se toki nelipyöräistä pikkumotoa voita kasipyöräinen kovalla maalla, mutta sitten kun maasto hankaloituu niin erot vaihtuu. Varsinkin nyt, kun painopiste on telien välissä, ei toisen telin päällä kuten normaalisti esimerkiksi ponssessa ja timberjackissa.
Nykyajan puunkorjuukoneen pitää olla sellainen, että sillä saadaan ensiharvennuksesta päätehakkuuseen tehtyä suo ja kovilla mailla, tasaisilla ja rinteillä. Kun tuota konetta katsoo, niin ainakin minun silmään näyttää kone siltä, että sitä monipuolisuutta tuossa rakenneratkaisuissa on haettu. Enää ei palata siihen, että isot koneet päätehakkuilla ja pienet harvennuksilla mikä olisi metsän kannalta paras. Nyt rusautetaan mörkö metsään ja jälki on mitä on... Hurjalta näyttää jokin 1270 JD ensiharvennuksella isolla kouralla varustettuna
Moni tuossakin uudessa ponssessa oleva asia on jo jossain kokeiltu mutta nyt kun näyttää, että ne on saatu samaan pakettiin, on se se mullistavuus.
Olihan jo ennen 901:stäkin liukupuomit Valmetin `Karelia` hakkuukoneissa, työlaitetta seuraavia ohjaamoita muissa konetyypeissä, nelipyöräisyyttä jo traktoreissa ja linkkuohjausta pyöräkuormaajissa, mutta kun ne saatiin samaan pakettiin niin se oli se "tajunnanräjäyttäjä". Jotain kertoo 901:n myynti, sitä kun ei saatu suomeen kuin vasta kahden vuoden viiveellä. Samanlaista myyntivilskettä toivoisi vieremäläiselle metsäkonetehtaalle myös!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
No juu, nyt kattosin ja tsuumailin kuvaa paremmi, siin päällä se on....
(Tän tabin varas kun olen, pieni kymppituumanen näyttö, ei kaikkee niintarkaan nää )
Juu, yleensä nosturi on toisenpään varassa, siis juuri esim telin päällä...
Tosin, sillä ulottuvuus puominpituuteen nähden kyllä parempi, kuin tollasessa, misä se keskellä konetta sojottaapi....
(Tän tabin varas kun olen, pieni kymppituumanen näyttö, ei kaikkee niintarkaan nää )
Juu, yleensä nosturi on toisenpään varassa, siis juuri esim telin päällä...
Tosin, sillä ulottuvuus puominpituuteen nähden kyllä parempi, kuin tollasessa, misä se keskellä konetta sojottaapi....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
jusape kirjoitti: Tosin, sillä ulottuvuus puominpituuteen nähden kyllä parempi, kuin tollasessa, misä se keskellä konetta sojottaapi....
NO niin
Ei kai se sen kapeampaa ajouraväliä tee olipa se nosturi perseessä tai keulassa? Kun nosturi on ketterä ja pätevästi käytettävissä, niin sen hyötyhakkuusektori on laaja. Ajouraahan ei koskaan hakata eteenpäin täydellä ulottumalla, täysi ulottuma otetaan käyttöön vasta sivusektoreilla, joihin se nosturin sijainti koneen rungolla ei vaikuta
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ei siinäkohtaa joo vaikutusta, vaikutusta on silloin jos maasto on kaltevaa tai kohtuujyrkkää rinnettä.... silloin ei sivulta paljoa tehdä.....Nuffieldmaster kirjoitti:
Ei kai se sen kapeampaa ajouraväliä tee olipa se nosturi perseessä tai keulassa? Kun nosturi on ketterä ja pätevästi käytettävissä, niin sen hyötyhakkuusektori on laaja. Ajouraahan ei koskaan hakata eteenpäin täydellä ulottumalla, täysi ulottuma otetaan käyttöön vasta sivusektoreilla, joihin se nosturin sijainti koneen rungolla ei vaikuta
Täälläkin erästä mettää harvensivat, niin sekä moto, että ajokone ajoivat pelkästään rinnettä kohden edestakaisin, ei rinteen sivusuuntaisesti olis ehkä ajokonekkaan kuormalla enää pystyssä pysynyt, kun olis tullut kerien rinnettä alas....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Juu, ei se kaareva muotoilu välttämäti paranna ominaisuuksia paljoakaan.....HL-Zetor kirjoitti:Siinä on joku teollisuusmuotoilutiimi saanu hyvän tilin konepellin/gabiinin muotoilusta joka varmaankin Vieremälläkin ulkoistettu.
Liian iso ja kömpelö Suomen markkinoille.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kun joku tuota isoa kokoa moitti, niin kertokaapa miten tuon saisi lyhemmäksi?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Runko lyhemmäks, 4 pyörää pois, pienempi puomisto eri rakenteella, moottori sijoitettais poikittain, jne.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68