2140 Jontikan käynnistysongelma.
Valvoja: automies560
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 91
- Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
- Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
- Paikkakunta: Lappeenranta
Löytyiskö hyvää tai huonompaa arvausta/ehdotusta, mistä jatkaisi vian etsiskelyä.
Potilas on -86 2140 John Deere, 4.0 turbokoneella.
Eli vaiva on ollut jo pidemmän aikaa, mutta esiintyy hyvin harvoin.
Normaalisti toimiessaan kone käynnistyy hyvin ja nopeasti, vaivan ilmestyessä ei millään.
Vaiva on tähän mennessä ilmaantunut, kun juuri sammutettua tai yhdessä tapauksessa vahingossa sammunutta moottoria käynnistetään (eli yhden kerran sammui vahingossa sammutinta käyttämättä) ei moottori käynnisty. Pyörii kyllä.
Yleensä lähtee piakkoin käyntiin, joskus on himpun illmattu ruiskupumppua.
Viimeisin sammahdus tuli metsässä ja olin itse paikalla ja sattui työkalujakin.
Availtiin PA-linjaa tankilta lähtien, ainetta tulee mukavasti siirtopumpulle asti, josta linjat sitten nouseekin ylemmäs ja ei enää virtaa kummoisesti vaikka tankki oli suht täynnä.
Siirtopumppua käsin käytettäessä se menee hetkessä veltoksi, eli ei saa ilmeisesti ainetta menemään mihinkään, toinen syy on kuulemma tuon moottorin taipumus pysähtyä niin, että nokka painaa siirtopumppua, jolloin liikettä ei juuri jää.
No, härnättiin johdonpätkällä starttia, että saatiin pyörähtämään vain vähän ja eikun pumppaamaan. Nyt tuli ruiskupumpun ilmausreiästä löpöä kaaressa. Moottori ei käynnistynyt.
Seuraavaksi 2,3 ja 4:n suutinputket löysälle suuttimen päästä. Startatessa nippanappa näkyy, että jotain tapahtuu ja ainetta tulee todella vähän. Virta loppui akusta, joten lisää volkkarista.
Ei muutosta, välillä suutinputket kiinni, kun ei ilmaakaan tule, ei käynnisty.
Pariin otteeseen paukuttelin pumpun kuvetta lenkkiavaimella, mutten muista missä välissä.
Kolmatta kertaa suutinputket auki ja starttaamaan. Alkoi heti ruiskia niinkuin dieselin pitäisikin ja yritti 1:s pytyllä käyntiin. Putket kiinni ja kokeilu, heti käyntiin.
Hetken kuvittelin, että ruiskupumpun samuttimen kara jumittaisi, mutta tuo vähän aikaa sitten tapahtunut vahinkosammuminen liian ison vaihteen johdosta ei sovi siihen, koska senkin jälkeen sai jonkin aikaa temppuilla ennen kuin toimi.
Ja laitteessahan on jakajapumppu.
Potilas on -86 2140 John Deere, 4.0 turbokoneella.
Eli vaiva on ollut jo pidemmän aikaa, mutta esiintyy hyvin harvoin.
Normaalisti toimiessaan kone käynnistyy hyvin ja nopeasti, vaivan ilmestyessä ei millään.
Vaiva on tähän mennessä ilmaantunut, kun juuri sammutettua tai yhdessä tapauksessa vahingossa sammunutta moottoria käynnistetään (eli yhden kerran sammui vahingossa sammutinta käyttämättä) ei moottori käynnisty. Pyörii kyllä.
Yleensä lähtee piakkoin käyntiin, joskus on himpun illmattu ruiskupumppua.
Viimeisin sammahdus tuli metsässä ja olin itse paikalla ja sattui työkalujakin.
Availtiin PA-linjaa tankilta lähtien, ainetta tulee mukavasti siirtopumpulle asti, josta linjat sitten nouseekin ylemmäs ja ei enää virtaa kummoisesti vaikka tankki oli suht täynnä.
Siirtopumppua käsin käytettäessä se menee hetkessä veltoksi, eli ei saa ilmeisesti ainetta menemään mihinkään, toinen syy on kuulemma tuon moottorin taipumus pysähtyä niin, että nokka painaa siirtopumppua, jolloin liikettä ei juuri jää.
No, härnättiin johdonpätkällä starttia, että saatiin pyörähtämään vain vähän ja eikun pumppaamaan. Nyt tuli ruiskupumpun ilmausreiästä löpöä kaaressa. Moottori ei käynnistynyt.
Seuraavaksi 2,3 ja 4:n suutinputket löysälle suuttimen päästä. Startatessa nippanappa näkyy, että jotain tapahtuu ja ainetta tulee todella vähän. Virta loppui akusta, joten lisää volkkarista.
Ei muutosta, välillä suutinputket kiinni, kun ei ilmaakaan tule, ei käynnisty.
Pariin otteeseen paukuttelin pumpun kuvetta lenkkiavaimella, mutten muista missä välissä.
Kolmatta kertaa suutinputket auki ja starttaamaan. Alkoi heti ruiskia niinkuin dieselin pitäisikin ja yritti 1:s pytyllä käyntiin. Putket kiinni ja kokeilu, heti käyntiin.
Hetken kuvittelin, että ruiskupumpun samuttimen kara jumittaisi, mutta tuo vähän aikaa sitten tapahtunut vahinkosammuminen liian ison vaihteen johdosta ei sovi siihen, koska senkin jälkeen sai jonkin aikaa temppuilla ennen kuin toimi.
Ja laitteessahan on jakajapumppu.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 91
- Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
- Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
- Paikkakunta: Lappeenranta
Pumppua tässä itsekin epäillään, mutta paikallinen jontikka-asentaja kehoitti etsimään vikaa muualta, kun ei tiedä pumppuja menneen. Tosin, kerta se on ensimmäinenkin.
Jos ei loistoideoita tule, niin sitä kokeillaan.
Tunteja n. 10000.
Jos ei loistoideoita tule, niin sitä kokeillaan.
Tunteja n. 10000.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Pistä nyt ensihoidoksi 2T-öljyä tankkiin sellasen arviosi mukaan 2-4%, reilukaan annos ei vaaraksi ole, eli litra vähintään 50litraan, eikä haitaksi ole vaikka se litra 20neen litraankin menisi, ja ajelee tovin. Vastikään (pariviikkoa) diiselihuollon ukon kans juttelin erään ongelman tiimoilta (jonka olen jo korjannut) niin sanos et tää nykyinen nafta/löpö on niin kuivaa, et vanhemmissa, jopa n. 2000 mallisissa autoissa jakajapumpuilla kaikenlaista ihmeellistä vikaa ja ongelmaa, mitä ei vielä 10v sitten esiintynyt lainkaan
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1701
- Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
- Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
- Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Pitää vissiin itekki 2t öljyy laittaa fiiatin tankkii, tänää melko kauan joutu tarttaamaan, viime syksyn ollu pumppu remontis..yhen kerran sen jälkee laittanu 2t öljyä, desin verran viime kuussa..
-fiigumies-
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Fiuhunkin voi hyvin heittää puolitankilliseen litran, joka 10nes tankkauskerta.
Muuttuu meinaan käynnistyvyys varsinkin kylmemmillä keleillä aikas paljon.....
Muuttuu meinaan käynnistyvyys varsinkin kylmemmillä keleillä aikas paljon.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Voisi laittaa oman nuhvinkin tankkiin vähän 2t öljyä..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1701
- Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
- Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
- Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Eikös nuhvissa ole pumpussa öljyt itessään? Kun minun mielest leukus on ainaki, käytännös tost 2t öljyst ei oo mitää hyötyy sitte vai?ramba kirjoitti:Voisi laittaa oman nuhvinkin tankkiin vähän 2t öljyä..
-fiigumies-
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kyl se elementteihin ja suuttimiin vaikuttaa silti....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 91
- Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
- Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
- Paikkakunta: Lappeenranta
Jaa. Pitää kokeilla. Nuhville huikka kans. Kas kun ei tullu mieleen, kun chevyn tankkiin lurautan kyseistä litkua joka tankkauksen yhteydessä. Kiitos vinkistä.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Ei ole tässä minun pumpussa...fiigumies kirjoitti:Eikös nuhvissa ole pumpussa öljyt itessään? Kun minun mielest leukus on ainaki, käytännös tost 2t öljyst ei oo mitää hyötyy sitte vai?ramba kirjoitti:Voisi laittaa oman nuhvinkin tankkiin vähän 2t öljyä..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 930
- Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
- NLCF r.y jäsen Nro: 110
- Paikkakunta: Kangasniemi
Ja vaikka onkin omat öljyt niin ne ei voitele elementtejä. Jo 60-luvulla Mersedeksen alkutaipaleelle suositeltiin 2-t öljyä naftan sekaan vaikka senajan autoissa oli omilla öljyillä oleva Bosch:in rivipumppu. Eikä se tee pahaa nykyisiinkään moottoreihin poislukien korkeapainesuorasuihkut esim M-B CDI.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Joo, EI pumppusuutin tai COMMONRAIL koneisiin..... (tai voi kyllä, täysin omalla vastuulla, lopputulosta ei taata mihinkään suuntaan näillä neuvoilla)
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Uskaltaakohan belaruksenkin tankkiin lurauttaa 2t öljyä..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ehdottomasti uskaltaa....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68