Logistiikkaongelma ratkaistu täälläkin...
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Mersuun tutusteltu ja onpa tässä vähän korjailtu repsottavia paikkojakin.
Eilisen saldona oli polttoainemittarin korjaus, sekä LA-höpinäpöntön asennuksen vakuuttaminen. Samalla myös jenkkakoneet alkoivat toimimaan.
Alkuviikosta otetaan kopin pellityssessio, jotta saadaan tuosta 5-väri spektaakkelista yksi ruskeaan taittava sävy pois.
Eilisen saldona oli polttoainemittarin korjaus, sekä LA-höpinäpöntön asennuksen vakuuttaminen. Samalla myös jenkkakoneet alkoivat toimimaan.
Alkuviikosta otetaan kopin pellityssessio, jotta saadaan tuosta 5-väri spektaakkelista yksi ruskeaan taittava sävy pois.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
No nyt on alettu pelkistämään kopin psykedeelistä väritystäkin (ts. peltihommia)
Uusiksi meni vänkärin puolen astinlauta ja keulapelti maskin yläpuolelta lähes kokonaan. Kuskin puoleinen rappu odottaa vielä samansuuntaista käsittelyä ja ilmanpuhdistimen koppa tarvitsee myös pikku soiron uutta peltiä alaosaansa.
Jahka kesäkiireet hellittävät, niin lattiakin saa osansa hellästä huolenpidosta (parsitaan edellisen "korjaajan" tilkkupaikkaukset, jotka ovat reijillä kiinni lattiassa, täpätty joko puikolla, tai ydintäytelangalla ja jälki on sen mukaista)
Uusiksi meni vänkärin puolen astinlauta ja keulapelti maskin yläpuolelta lähes kokonaan. Kuskin puoleinen rappu odottaa vielä samansuuntaista käsittelyä ja ilmanpuhdistimen koppa tarvitsee myös pikku soiron uutta peltiä alaosaansa.
Jahka kesäkiireet hellittävät, niin lattiakin saa osansa hellästä huolenpidosta (parsitaan edellisen "korjaajan" tilkkupaikkaukset, jotka ovat reijillä kiinni lattiassa, täpätty joko puikolla, tai ydintäytelangalla ja jälki on sen mukaista)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Mersuahan ei tarvitse korjata, joten käsitellään hommaa "huoltona"
Vaihdoin ilmanpuhdistajan (puolet kotelosta uusiksi)
Vakuutettiin vilkkujen kiinnitys (keulapelti uusiksi)
Imuroin kopin lattian (koko lattia uusiksi, parhaassa paikassa 6 peltiä päällekkäin)
Myös öljyt ja öljynsuodatin olivat vaihtolistalla (näihin ei tarvinnut muuten kajota)
Noh nyt kelpaa taas tyyrätä
Vaihdoin ilmanpuhdistajan (puolet kotelosta uusiksi)
Vakuutettiin vilkkujen kiinnitys (keulapelti uusiksi)
Imuroin kopin lattian (koko lattia uusiksi, parhaassa paikassa 6 peltiä päällekkäin)
Myös öljyt ja öljynsuodatin olivat vaihtolistalla (näihin ei tarvinnut muuten kajota)
Noh nyt kelpaa taas tyyrätä
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Alkaa olemaan jo kohta tonni takana OMT-kuskauksia tuolla 913:lla. Viimeisimpänä hankkeena hinasin puomin nokassa tuon LA-312:n tapahtumapaikalle. Ei tuosa veturihommia ajatellen ole yhtään liikaa löylyä...mutta perille päästiin. Kakkua tuo haukkaa kuorman painosta riippuen 13-17l/100km, eli aivan kohtuullisen tuntuiset lukemat 9 tonnin kokonaispainolla. Tyhjänä mennään reilulla 10l/100km
Kytkimen nestepuoli tuossa alkoi koirimaan... Tämän savotan jälkeen alkaa tiedustelu kytkinpääsylinterin ja työsylinterin korjaussarjojen osalta.
Samoilla lämpymillä voisi nykäistä LA-312:n jarrutehostajan mäelle ja katsoa, että miksi se ei enää tehosta. On aika puisevat jarrut siinä.
Kytkimen nestepuoli tuossa alkoi koirimaan... Tämän savotan jälkeen alkaa tiedustelu kytkinpääsylinterin ja työsylinterin korjaussarjojen osalta.
Samoilla lämpymillä voisi nykäistä LA-312:n jarrutehostajan mäelle ja katsoa, että miksi se ei enää tehosta. On aika puisevat jarrut siinä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1279
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
- Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
- Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)
Sopivasti aiheeseen liittyvä pätkä http://youtu.be/jYRhbiXcFYU" onclick="window.open(this.href);return false;Nuhvelentin veli kirjoitti:Kytkimen nestepuoli tuossa alkoi koirimaan... Tämän savotan jälkeen alkaa tiedustelu kytkinpääsylinterin ja työsylinterin korjaussarjojen osalta.
Samoilla lämpymillä voisi nykäistä LA-312:n jarrutehostajan mäelle ja katsoa, että miksi se ei enää tehosta. On aika puisevat jarrut siinä.
Hattu päähän ja hyvästi!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Pari tuhatta tuli mittariin OMT:n kuskauksista kaikkineen.
Kytkin alkoi toimimaan ihan omia aikojaan, mutta ruokapuoli meinasi aiheuttaa hermostumisen. Tankeista laskettiin yhteensä toistakymmentä litraa vettä ja ruostemömmöä pois ja imusiiviläkin oli epämääräisen näköinen klöntti. Tankkien, sekä siivilän puhdistuksen ja suodattimen vaihdon jälkeen matka jatkui taas mukavasti.
Samalla putsattiin vanhemmastakin Mersusta tankki ja suodattimet. Eron huomasi välittömästi käynnissä.
PS. Kytkimen nestepuolen osat eivät todellakaan olleet hinnalla pilattuja. Latviasta löytyisi (ATE) korjaussarja työsylinterille hintaan 18,20€ ja pääsylinterin tiivisteelle jäisi hintaa 0,35€ (sama käy työsylinteriinkin). Kokonainen työsylinteri liikkui akselilla 60-160€. Sammutus/käsikaasuvaijeri 21,70€ (LA-312 tarvitsee) ja kytkinlevy irtoaisi 120€:lla. Kyseessä on firma nimeltään Autoparts Market.fi.
Audisteilla on hyviä kokemuksia ko. firmasta.
Kytkin alkoi toimimaan ihan omia aikojaan, mutta ruokapuoli meinasi aiheuttaa hermostumisen. Tankeista laskettiin yhteensä toistakymmentä litraa vettä ja ruostemömmöä pois ja imusiiviläkin oli epämääräisen näköinen klöntti. Tankkien, sekä siivilän puhdistuksen ja suodattimen vaihdon jälkeen matka jatkui taas mukavasti.
Samalla putsattiin vanhemmastakin Mersusta tankki ja suodattimet. Eron huomasi välittömästi käynnissä.
PS. Kytkimen nestepuolen osat eivät todellakaan olleet hinnalla pilattuja. Latviasta löytyisi (ATE) korjaussarja työsylinterille hintaan 18,20€ ja pääsylinterin tiivisteelle jäisi hintaa 0,35€ (sama käy työsylinteriinkin). Kokonainen työsylinteri liikkui akselilla 60-160€. Sammutus/käsikaasuvaijeri 21,70€ (LA-312 tarvitsee) ja kytkinlevy irtoaisi 120€:lla. Kyseessä on firma nimeltään Autoparts Market.fi.
Audisteilla on hyviä kokemuksia ko. firmasta.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Sopansaantiongelmat jatkuvat...Nyt antautui siirtopumppu. Hyvin tuntuu toimivan kuitenkin Citroen BX GTi:stä lähtöisin olevalla sähköpumpulla.
Noh korjataan sitten, kun tuo pääsee talviseisontaan.
Koneessa on mukavana ominaisuutena reiluhko öljynkulutus, joka tuon sarjan koneissa todennäköisesti johtuu aukikäytetystä venttilikopasta ja vanhasta venttiilikopan tiivisteestä. Näissä kun on imusarja ja venttiilikoppa sama asia.
Noh. Jos tuo ei tiivisteen vaihdolla asetu, niin sitten aletaan etsimään uudempaa kattilaa nokalle, saattaapa samalla tulla pari lisävarustettakin mukaan kuvioihin (pakokaasujarru ja solmu putkeen). Näiden kommervenkkien jälkeen tyyppinumero kirjoitetaan muotoon 915, tai 917 aivan koneen alkuperästä riippuen.
Noh korjataan sitten, kun tuo pääsee talviseisontaan.
Koneessa on mukavana ominaisuutena reiluhko öljynkulutus, joka tuon sarjan koneissa todennäköisesti johtuu aukikäytetystä venttilikopasta ja vanhasta venttiilikopan tiivisteestä. Näissä kun on imusarja ja venttiilikoppa sama asia.
Noh. Jos tuo ei tiivisteen vaihdolla asetu, niin sitten aletaan etsimään uudempaa kattilaa nokalle, saattaapa samalla tulla pari lisävarustettakin mukaan kuvioihin (pakokaasujarru ja solmu putkeen). Näiden kommervenkkien jälkeen tyyppinumero kirjoitetaan muotoon 915, tai 917 aivan koneen alkuperästä riippuen.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
No nyt alkoi sitten LA-312 värkkäämään sopansaannin kanssa. Tankissa on ilmeisesti vieläkin törkyä, jota polttoaine liuottaa. Pestiin PA-suodatin metsässä ja 20min päästä se oli taas tukossa. (Tässä on purettava ja pestävä filtteri)
Millähän tämmöisen loiskelevyllisen tankin saisi puhtaaksi (on pesty painepesurilla, huljutettu naftalla, pensselöity korkinreiästä bensaa apuna käyttäen... Mutta loiskelevyjen takapuolella on ilmeisesti vieläkin reippaasti törkyä, joka pääsee väärään paikkaan...) Tankki on tilavuudeltansa 92l, sijaitsee hytässä penkkien alla ja korkin reikä on toisessa laidassa.
On se mukavaa tämä veteraanikuorma-autoharrastus
Millähän tämmöisen loiskelevyllisen tankin saisi puhtaaksi (on pesty painepesurilla, huljutettu naftalla, pensselöity korkinreiästä bensaa apuna käyttäen... Mutta loiskelevyjen takapuolella on ilmeisesti vieläkin reippaasti törkyä, joka pääsee väärään paikkaan...) Tankki on tilavuudeltansa 92l, sijaitsee hytässä penkkien alla ja korkin reikä on toisessa laidassa.
On se mukavaa tämä veteraanikuorma-autoharrastus
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Mersu ollut vaihtelevasti liikenteessä ja nyt tuo toimiikin, kuin Mersu. Varustelukierrettä on myös aloiteltu valojen lisäämisellä.
Korjattavia/parannettavia paikkojakin olisi muutama. Pakoputki alkaa olemaan jo aika kypsä (vaihtoon menee ja saattaapa kääntyä pystyynkin) Peilit pitäisi myös päivittää nykyaikaan (tällä hetkellä Mk1 Transitista peräisin oleva peili kuskin puolella)
Keulaan tulikin jo omien lisäksi kaksi 9" umpiolla olevaa H-1 pataa. Katolle tulee samanlaiset, mutta Xenon-polttimoilla. Työvaloja (H-3, vaihtuu todennäköisesti LED:eiksi) on 8kpl odottamassa inspiraatiota.
Sivuvaloja on niinikään 8kpl. Nämä sen vuoksi, että kanssa-autoilijoilla on ollut tietynlaisia ongelmia havaita ritilän mittoja pokatusta hännästä ja matalasta runkokorkeudesta johtuen.
Mersun perus-valovarustus on muuten lähes vitsiin verrattava, joten pakkohan tuota on vähän "kustomoida"
Visioitakin olisi vaikka millä mitalla...
Korjattavia/parannettavia paikkojakin olisi muutama. Pakoputki alkaa olemaan jo aika kypsä (vaihtoon menee ja saattaapa kääntyä pystyynkin) Peilit pitäisi myös päivittää nykyaikaan (tällä hetkellä Mk1 Transitista peräisin oleva peili kuskin puolella)
Keulaan tulikin jo omien lisäksi kaksi 9" umpiolla olevaa H-1 pataa. Katolle tulee samanlaiset, mutta Xenon-polttimoilla. Työvaloja (H-3, vaihtuu todennäköisesti LED:eiksi) on 8kpl odottamassa inspiraatiota.
Sivuvaloja on niinikään 8kpl. Nämä sen vuoksi, että kanssa-autoilijoilla on ollut tietynlaisia ongelmia havaita ritilän mittoja pokatusta hännästä ja matalasta runkokorkeudesta johtuen.
Mersun perus-valovarustus on muuten lähes vitsiin verrattava, joten pakkohan tuota on vähän "kustomoida"
Visioitakin olisi vaikka millä mitalla...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
On se värikästä tämä harraste/käyttöauton talvioperointi...
Mersusta jäätyi näiden 2vko pakkasten aikana jarrut. Aivan omasta saamattomuudesta johtuva vika, kun ei tullut kesällä korjattua tukossa ja jumissa olevaa pakkassuojapumppua. Nyt se olikin vesisumutin (kuppi piripintaan vettä täynnä).
Kummasti virkistää muistia nämät talviaikana tehtävät ulkoremontit... Siitäkin huolimatta, nyt se taas toimii.
Valmetista peräisin oleva 165Ah akkukin taisi kupsahtaa, kun käyntiin saaminen työllisti kaapeleista huolimatta 3h (ei riittänyt virta startille)
Tuohonkin voisi suunnitella samansorttista letkulämppäriä, kuin Jusape:n Alliksessa, sitten se olisi täydessä talvivarustuksessa...
Mersusta jäätyi näiden 2vko pakkasten aikana jarrut. Aivan omasta saamattomuudesta johtuva vika, kun ei tullut kesällä korjattua tukossa ja jumissa olevaa pakkassuojapumppua. Nyt se olikin vesisumutin (kuppi piripintaan vettä täynnä).
Kummasti virkistää muistia nämät talviaikana tehtävät ulkoremontit... Siitäkin huolimatta, nyt se taas toimii.
Valmetista peräisin oleva 165Ah akkukin taisi kupsahtaa, kun käyntiin saaminen työllisti kaapeleista huolimatta 3h (ei riittänyt virta startille)
Tuohonkin voisi suunnitella samansorttista letkulämppäriä, kuin Jusape:n Alliksessa, sitten se olisi täydessä talvivarustuksessa...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Juuh... En tuota lämppäriä pitäisi ollenkaan pahan hintaisena, kun ajatellaan se likimain 3Kw teho ja sen nopeus siihen lisäksi....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Jarrut saatu sulatettua ja tenutin toimimaan, myös käyntiinlähtö parani huomattavasti, kun päästin sen valmetin ex-akun eläkkeelle.
Nyt akkukotelossa majailee 180Ah Exide. Mersu on ollut muutaman päivän taas arkiliikenteessä ja onpa käynyt mielessä nykäistä 20Hv GG tuohon takaisin painokuormaksi (talviominaisuudet ovat kerrassaan mielenkiintoiset ).
Nyt akkukotelossa majailee 180Ah Exide. Mersu on ollut muutaman päivän taas arkiliikenteessä ja onpa käynyt mielessä nykäistä 20Hv GG tuohon takaisin painokuormaksi (talviominaisuudet ovat kerrassaan mielenkiintoiset ).
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
..Ja lopetti taas vaihteeksi yhteistyön. Nyt se pää- ja työsylinterin välinen putki on tiensä päässä. Uusi putki on rullalla odottamassa kuivempaa keliä.Nuhvelentin veli kirjoitti: Kytkin alkoi toimimaan ihan omia aikojaan
Samalla tarvitsee tehdä pieniä pakoputkimuutoksia.... Kääntyy ainaki ylös ja saattaapa siihen tulla paineilmatoiminen läppäkin (eli pakokaasujarru) turbotussuunnitelmat ovat vielä paperiasteella. Katsastusaika lähenee, joten kaiken näköistä jännää on vielä edessä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Laitahan kuvia näkösälle jos pakokaasujarrua alat suunnittelemaan, kiinnostava aihe
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!