Universal four.
Lähetetty: 16 Huhti 2013, 20:46
Moottorivikaisen ja muutenkin vikaisen huonokuntoisen koneen korjaamista.
Tervetuloa Nuffield - Leyland Club Finland ry:n keskustelupalstalle!
https://foorumi.nuhvi.fi/
Onko mielessä vilahtanut.. http://www.youtube.com/watch?v=xuywUEdkvTM" onclick="window.open(this.href);return false;kolmetonnine kirjoitti:Tämänkertainen aihe liittyy viimesyksynä täysin heräteostoksena tapahtuneeseen oranssiin paholaiseen.
Pihaan tuli 59 vuoden universal nelonen, 10/60 moottorilla. "käyntikuntoinen.." Yleisilme oli kohtalaisen siisti, mutta totaalisen huoltamattomuuden jäljet jättäneet jälkensä mm. etuakseliin. Traktorille luultavasti tehty jokin peruskunnostus 70-luvulla, värin ollessa joku miranooli tai johdannainen, alkuperäiset valot korvattu tarvikkeilla jne. Kone oli seissyt jonkun tovin, polttoöljyjen tankissa ollessa värjäämätömiä, sekä vasemman puolen renkaiden ilmattomuus oli jonkun aikaa ollut todellisuutta.
Nuhvi juuri tontille saapuneena, seurassaan myöskin aikakautensa vahvin neloskoneella varustettu traktori ennen etunostolaitteen asennusta.
Kone ei pyörinyt sitten startilla eikä kampuran päästä, ei millään.. Otetaan kansi auki, jos pytyssä onkin vettä.
Kuten olikin, pintaruostetta.. Ei masennuta tästä. Tähän asti päästiin syksyllä, hain erinäisiä pienempiä osia käytettynä, ja toinen takarengas vaihdettiin ehjenpään käytettyyn uudella sisuskummilla.
Nyt kevään korvilla tallin lämmetessä taas joutoaikana purkamista, ja öljypohja irti. Yhden kampuran kaulan perusteella glygolia ollut alakerrassakin, hyvä ettei lähtenyt käyntiin. Itse kampiakseli oli naarmuttoman ja hyvän näköinen, eikä öljypohjassakaan ollut metallisilppua.
Tästä on hyvä jatkaa hommia, kiire ei ole kun joko 604 valmet tai faarin pikkufoord tulee pilkekoneen eteen viikonloppuna. Tehdään mieluummin hyvä.
Asioita tehtävänä;
-Uudet kk;n laakeriliuskat, sekä moottorin kaikki tiivisteet sisältäen putkien o-renkaat uusiksi.
-Uudet eturenkaat, tai paremmat rungoiltaan paikoilleen. (7.50.18)
-Kaikki moottorin letkut uusiksi
-Etuakselin saranatappi uusiksi
-Vasen vetoakselin stefa uusiksi
-Uudet sähköt, kuitenkin luultavasti tasavirtalaturilla. Naapurin fergun lucas odottaa korjausta ja uutta sijoitusta
-kymppimallin äärivalot paikoilleen, uudet etu-umpiot. Alkuperäistä lucasta turha etsiä tälläiseen sekasikiöön.
-Harmaan fergun työkalulaatikon sovitus paikoilleen
-Kippihydrauliikkalle liitin paikoilleen, myös vapaa paluu rakentaa hydehalkojaa varten.
-Ohjauksen korjaus, raidetangonpäät sekä simpukan tiivistys ja holkitus
-Hiekkapuhallus, pahimpien lommojen oikaisu ja uusi maalipinta
-Pienempää näpräystä, kuten peilin kiinnike, kumiosia, konepellin kiinnikkeet.
-Perärepun irroitus ja tarkastus, tiivisteiden uusimista.
Katotaan kuinka käy. Ensimmäinen oma "isompi" projekti..
Päivitellään sitä mukaa kun saa jotain aikaan. (jos saa )
Isän mielipide oli että osiksi vaan tarvitsijoille, mutta sanoin että kyllä tästä vielä traktori tehdään. Kyllä sitä paljon huonompiakin elvytetään, tässä juurikin suurin puute on kaikkien pisteosien hävittäminen aikoinaan, ja seisontaan jääneestä koneesta otettu helposti irtoavat varaosat talteen. Ihme kyllä vetovarret eivät ole kelvanneet.Jooseppi 1 kirjoitti:Onko mielessä vilahtanut.. http://www.youtube.com/watch?v=xuywUEdkvTM" onclick="window.open(this.href);return false;kolmetonnine kirjoitti:Tämänkertainen aihe liittyy viimesyksynä täysin heräteostoksena tapahtuneeseen oranssiin paholaiseen.
Pihaan tuli 59 vuoden universal nelonen, 10/60 moottorilla. "käyntikuntoinen.."
Sama juttu täällä..kolmetonnine kirjoitti: Isän mielipide oli että osiksi vaan tarvitsijoille, mutta sanoin että kyllä tästä vielä traktori tehdään.:
Projektista tuli mieleen, onko iäkkäämpiä nuhvstija paikalla, kuulolla kuinka nuhvit pelasi silloin, kun ne oli kokopäiväisissä työhommissa aikanaan, oliko minkälaisia murheita, vai oliko isännät jo perillä huoltomiehien ohjeista, mihin pitää kiinnittää huomiota traktoria käyttäessä Nyt on tullut vanhemmille ja uusille käyttäjille ilmi, että se sokka pitää muistaa tarkistaa takarepusta, ja uusia ohjeita tulee kaiken aikaan, mielenkiintoista, mukavaa seurattavaakolmetonnine kirjoitti:Isän mielipide oli että osiksi vaan tarvitsijoille, mutta sanoin että kyllä tästä vielä traktori tehdään. Kyllä sitä paljon huonompiakin elvytetään, tässä juurikin suurin puute on kaikkien pisteosien hävittäminen aikoinaan, ja seisontaan jääneestä koneesta otettu helposti irtoavat varaosat talteen. Ihme kyllä vetovarret eivät ole kelvanneet.Jooseppi 1 kirjoitti:Onko mielessä vilahtanut.. http://www.youtube.com/watch?v=xuywUEdkvTM" onclick="window.open(this.href);return false;kolmetonnine kirjoitti:Tämänkertainen aihe liittyy viimesyksynä täysin heräteostoksena tapahtuneeseen oranssiin paholaiseen.
Pihaan tuli 59 vuoden universal nelonen, 10/60 moottorilla. "käyntikuntoinen.."
Jos jollakulla sattuisi olemaan oikeanpuoleinen alkuperäinen sivurajoitin täydellisenä, sekä huonokuntoinen vasen lokasuoja josta olisi valmis leikkaamaan irti sen etupuolella olevan pellinpalan(joka kiinni muutamalla pistehitsillä),
niin tarjotkaahan..
Myös kierroslukumittaria ja sen vaijeria saapi tyrkyttää.