Valmet 805 vs. 815 joka muuttuikin 6600:ksi
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Kiinnostaisi saada tietoa Valuvirheen malleista 805 ja 815. Eroavaisuudet, heikot paikat?
Kumpaako kannattaisi suunnitella hankittavaksi?
Fergu on tuossa teholuokassa poissuljettu vaihtoehto jo pituutensa vuoksi, samaan kaatuu Ford 6600-sarjakin. Fiatin ja Zetkan/Ursuksen karsii kilpailusta koppien koko.
(Sallassa päin on kuulemma pidetty jopa kansakoulua Zetorin kopissa )
Jostakin syystä tuo kotimainen (tai länsinaapurin) tuote tuntuisi kaikkein käypäisimmältä nykyiseen tarpeeseen..
Tarve olisi pääasiassa metsäajoa, sekä satunnaisia lastaushommia.
ACGO:n varaosapolitiikka on tiedossa...
Kumpaako kannattaisi suunnitella hankittavaksi?
Fergu on tuossa teholuokassa poissuljettu vaihtoehto jo pituutensa vuoksi, samaan kaatuu Ford 6600-sarjakin. Fiatin ja Zetkan/Ursuksen karsii kilpailusta koppien koko.
(Sallassa päin on kuulemma pidetty jopa kansakoulua Zetorin kopissa )
Jostakin syystä tuo kotimainen (tai länsinaapurin) tuote tuntuisi kaikkein käypäisimmältä nykyiseen tarpeeseen..
Tarve olisi pääasiassa metsäajoa, sekä satunnaisia lastaushommia.
ACGO:n varaosapolitiikka on tiedossa...
Viimeksi muokannut Nuhvelentin veli, 31 Maalis 2013, 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
815 saattaa tapauksesta riippuen olla muuntimella varustettu, olen kyllä nähnyt ilmankin olevan. Teollisuusmalli, aina keltainen ja yleensä jämerä vilakoneen kuormain nokalla ja nokkapumput yms. Varustellumpia kuin tavan 805:t.
Metsäkäyttöön paras valmetti mitä on, ainakin hytin tilojen suhteen. Huomattavasti mukavampi oli 655 kuin nykyinen 6800 kääntää penkkiä, erityisesti jos korotettu istuimen jalusta paikallaan. Osia saa, kunhan ei riko ohjaamosta mitään muoveja, ovenkahvoja tai mittaristoa tuntuvat olevan kiven alla
Suosittelisin jos tavallisen 805:n hankkii niin etuakselin väljyydet ja rutinat, carrarosta vaihtuu kestävämpään sigeen kun saanut värilinjan koneita. Moottorista kannattaa katsoa tihmiikö suutinten ympäristöstä jäähdytinnestettä, siellä o-renkaat kovettuvaa mallia. Sulakerasia ei toimi nykyisillä "posliinisulakkeilla", puhaltimen moottorit ja ovien kaasujouset kulutusosia. Pikavaihde on aika karkeasti ottava, suosittelen kytkintä kun sitä vaihtaa. Jos tuntuu luistavan niin osia saa kyllä, mutta vittumainen korjata. En tiedä yhtään konetta johon olisi tehty omasta lähistöstä, ja parhaimmat pyörii kahdenkympin kohdilla tuntien suhteen.
Jos vähänkin huollettu kohtuuhintaan osuu näppeihin, kannattaa iskeä kiinni. Nämä tahtoo mennä metsäkäyttöön eläkepäivilleen
Metsäkäyttöön paras valmetti mitä on, ainakin hytin tilojen suhteen. Huomattavasti mukavampi oli 655 kuin nykyinen 6800 kääntää penkkiä, erityisesti jos korotettu istuimen jalusta paikallaan. Osia saa, kunhan ei riko ohjaamosta mitään muoveja, ovenkahvoja tai mittaristoa tuntuvat olevan kiven alla
Suosittelisin jos tavallisen 805:n hankkii niin etuakselin väljyydet ja rutinat, carrarosta vaihtuu kestävämpään sigeen kun saanut värilinjan koneita. Moottorista kannattaa katsoa tihmiikö suutinten ympäristöstä jäähdytinnestettä, siellä o-renkaat kovettuvaa mallia. Sulakerasia ei toimi nykyisillä "posliinisulakkeilla", puhaltimen moottorit ja ovien kaasujouset kulutusosia. Pikavaihde on aika karkeasti ottava, suosittelen kytkintä kun sitä vaihtaa. Jos tuntuu luistavan niin osia saa kyllä, mutta vittumainen korjata. En tiedä yhtään konetta johon olisi tehty omasta lähistöstä, ja parhaimmat pyörii kahdenkympin kohdilla tuntien suhteen.
Jos vähänkin huollettu kohtuuhintaan osuu näppeihin, kannattaa iskeä kiinni. Nämä tahtoo mennä metsäkäyttöön eläkepäivilleen
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
Valuvirhe..Nuhvelentin veli kirjoitti:Kiinnostaisi saada tietoa Valuvirheen malleista 805 ja 815. Eroavaisuudet, heikot paikat?
Kumpaako kannattaisi suunnitella hankittavaksi?
Fergu on tuossa teholuokassa poissuljettu vaihtoehto jo pituutensa vuoksi, samaan kaatuu Ford 6600-sarjakin. Fiatin ja Zetkan/Ursuksen karsii kilpailusta koppien koko.
(Sallassa päin on kuulemma pidetty jopa kansakoulua Zetorin kopissa )
Jostakin syystä tuo kotimainen (tai länsinaapurin) tuote tuntuisi kaikkein käypäisimmältä nykyiseen tarpeeseen..
Tarve olisi pääasiassa metsäajoa, sekä satunnaisia lastaushommia.
ACGO:n varaosapolitiikka on tiedossa...
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Sopivia tarjokkaita saattaisi olla muutamia tiedossa. Tässä lähialueilla olisi ainakin yksi 815 myynnissä ja parikin 805:sta on muuten kiikarissa.
Nuo Vilakoneen kuormaajat ovat ilmesesti samaa sukua, kuin aikanaan Valmetin tehdastoimituksina myydyt Vilske VL-sarjan kuormaajatkin.
Nuo Vilakoneen kuormaajat ovat ilmesesti samaa sukua, kuin aikanaan Valmetin tehdastoimituksina myydyt Vilske VL-sarjan kuormaajatkin.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Mun tietääkseni saman pajan tuotteita olleet.. Loimaalta kuitenkin, vila/vilske oli valmetin tehdaskuormaaja jostain 70-luvulta tuohon 2000-luvun taitteeseen.
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
vl viittaa vilskeen kuormaimeen ja 815 ehkä tukevampaan rakenteeseen verrattuna 805
kolmetonninen paremmin tietää
kolmetonninen paremmin tietää
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Luultavastikkin myös teollisuusakseli löytyy noista keltaisista teollisuuskoneita kuvittelisin. Harmi kun tuli annettua uudelle omistajalle kaikki käsikirjat korjaamokäsikirjoja myöten niin en voi tarkastaa näitä lähteitä tähän asiaan. Nettikeskusteluissa kuitenkin muuntimesta puhutaan, kunnilla ja valtiolla noita teollisuusmalleja tainnut lähinnä olla tuota ikäluokkaa.
Hytissä en ole koskaan teollisuusmallissa käynyt, lisähydrauliikkaa on harjakoneelle etukuormaajassa, yleensä painovanteetkin takana olleet niissä yksilöissä joita nähnyt. Tuollaisen kiinteistöhuollon palveluksessa olleen koneen kohdalla tulee tarkastaa erityisen tarkasti kopin ruosteet ja lokasuojien sisustat, voin kuvitella millaista jälkeä suola tekee jos lehmänpaskallakin lokarit hapanneet läpi yhdessä kylän koneessa..
EDIT; momentinmuunnin on vain koneissa joissa lisäkirjain M konepellissä.
Hytissä en ole koskaan teollisuusmallissa käynyt, lisähydrauliikkaa on harjakoneelle etukuormaajassa, yleensä painovanteetkin takana olleet niissä yksilöissä joita nähnyt. Tuollaisen kiinteistöhuollon palveluksessa olleen koneen kohdalla tulee tarkastaa erityisen tarkasti kopin ruosteet ja lokasuojien sisustat, voin kuvitella millaista jälkeä suola tekee jos lehmänpaskallakin lokarit hapanneet läpi yhdessä kylän koneessa..
EDIT; momentinmuunnin on vain koneissa joissa lisäkirjain M konepellissä.
Kattokaapa tuo Juubin Valmet 915 korjaussivusto, rullaa traktorisivun loppuun:
http://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor" onclick="window.open(this.href);return false;
Ammattimies asialla!!
http://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor" onclick="window.open(this.href);return false;
Ammattimies asialla!!
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tuo 915 vastannee muuten ominaisuuksiltaa hyvin pitkälti 815 mallia, mutta kuutoskoneella
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 251
- Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
- Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Täällä oli kaverillani tuollainen 815 ja tosiaan vilan järeällä kuormaimella palarenkailla.
Tämä osoittautu aikamoiseksi kömyräksi,raskaskeulanen ja palarenkaat,ei kulkenu savisemmissa maastoissa juuri mitenkään ja se oli lopullinen niitti kun tukkikuormaa vedettäessä vastamäessä hiipu vauhti anhittomiin ja mustaa savua tuli putken täydeltä,tässä oli turbiinikytkin ja oisko se ollu sitten niin kulunu että vetoteho oli noin olematon,siitä se luisti kummini.
Kuukauteen jäi tuon koneen historia tällä isännällä ja kone vaihtu setkan kautta fiatagriin sitten.
Kysyin huoltomieheltä että miten tuon sais muunnettua normi kytkimelle,tutkittiin kirjoista ja olis siihen pitäny kytkinakselit ja kaikki vaihtaa,oli helpompi vaihtaa koko traktori.
Kaupungin entinen kone tuo oli.
Tämä osoittautu aikamoiseksi kömyräksi,raskaskeulanen ja palarenkaat,ei kulkenu savisemmissa maastoissa juuri mitenkään ja se oli lopullinen niitti kun tukkikuormaa vedettäessä vastamäessä hiipu vauhti anhittomiin ja mustaa savua tuli putken täydeltä,tässä oli turbiinikytkin ja oisko se ollu sitten niin kulunu että vetoteho oli noin olematon,siitä se luisti kummini.
Kuukauteen jäi tuon koneen historia tällä isännällä ja kone vaihtu setkan kautta fiatagriin sitten.
Kysyin huoltomieheltä että miten tuon sais muunnettua normi kytkimelle,tutkittiin kirjoista ja olis siihen pitäny kytkinakselit ja kaikki vaihtaa,oli helpompi vaihtaa koko traktori.
Kaupungin entinen kone tuo oli.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Tämä kyseessäoleva 815 on ilmeisesti normaalilla kytkimellä.
Katsotaan, että mitenkä asiat kehittyvät.
Katsotaan, että mitenkä asiat kehittyvät.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
805/815 juttu on loppuun käsitelty.
Kalustolistaan tulikin Valtra 6600 vm-95. Aika näyttää...
Kalustolistaan tulikin Valtra 6600 vm-95. Aika näyttää...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Tuskimpa paha valinta tuokaan, ehkä kovin ja teho/painosuhteeltaan paras metsovaltteri.. Bossin rivipumppu joka pieniruokainen ja kestävä vrt stanadyne.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Vallu löytyi melkein naapurista. Kunto ja hinta vastasivat toisiansa, joten kaupathan siitä piti hieroa.
Kaupantekijäisinä saatiin vielä uusi akku, sekä uusi yleiskauha etukuormaajaan.
Aikaisemmat kokemukset Mezzo-sarjasta itselläni muodostuvat vm-93 6400:sta, jolla tuli parina syksynä ajettua puuta. Kyllä se silloin (90-luvun puolivälissä) ihan työkalulta tuntui, saapa nähdä, että miten on aika kullannut muistot.
Tarkoitus olisi loppuviikosta käväistä kokeilemassa tuota metsässä, pitäisi aukaista piennartien päähän syrjäyspaikka ja kääntöpaikkakin.
Kaupantekijäisinä saatiin vielä uusi akku, sekä uusi yleiskauha etukuormaajaan.
Aikaisemmat kokemukset Mezzo-sarjasta itselläni muodostuvat vm-93 6400:sta, jolla tuli parina syksynä ajettua puuta. Kyllä se silloin (90-luvun puolivälissä) ihan työkalulta tuntui, saapa nähdä, että miten on aika kullannut muistot.
Tarkoitus olisi loppuviikosta käväistä kokeilemassa tuota metsässä, pitäisi aukaista piennartien päähän syrjäyspaikka ja kääntöpaikkakin.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...