Sivu 1/2

Leyland 272 kytkinremontti

Lähetetty: 05 Maalis 2013, 20:04
Kirjoittaja J-66
Onko miten vaikea homma tehä itse ?
Miten se "sininen koppa" kuuluu irottaa että pääsee yläkautta kurkistamaan kytkintä ?
Jostain linkistä kun saisi hyviä ohjeita ja viisaammilta neuvoja.

Re: Leyland 272 kytkinremontti

Lähetetty: 05 Maalis 2013, 20:42
Kirjoittaja Leukkumies
Tuolla nyt alkuun nuo masinistipalstalta tutun voortin mies -SS-n ohjeet: http://sarkisi5000.wordpress.com/2008/0 ... urkamassa/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://sarkisi5000.wordpress.com/2008/0 ... a-helppoa/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Pientä" sarkasmia esiintyy ko. herran tyylille uskollisesti noissakin jutuissa, muttei siitä tarvi välittää :wink:

Re: Leyland 272 kytkinremontti

Lähetetty: 05 Maalis 2013, 21:26
Kirjoittaja J-66
Hyvät on ohjeet . Kiitoksia !

Re: Leyland 272 kytkinremontti

Lähetetty: 05 Maalis 2013, 22:31
Kirjoittaja Leukkumies
Juu eipä mittään, tervetuloa vaan foorumille!
Pari viestiketjua aiheesta lisää:
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic. ... lit=kytkin" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic. ... lit=kytkin" onclick="window.open(this.href);return false;
Kannattaa tosiaan käyttää lukkoliimaa koplinkia kasatessa, ja uusia lukituspellit ym. ja ajokytkimen silmälaakerin saa vaihdettua irrottamalla vauhtipyörän, samalla sitten uusii kampiakselin takapään stefan.
Tuolla muuten on ne kytkimen koukkujen mitat (tuumaisina) niin ei tarvi ihan summassa taivutella :) : http://leyland.conforums.com/index.cgi? ... 1319399153" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Leyland 272 kytkinremontti

Lähetetty: 07 Maalis 2013, 16:23
Kirjoittaja J-66
Nyt on purkuhommia tehty senverran että kytkimen suojakoppa on pois ja kytkinasetelmaa voi ulkoisesti tarkastaa,on selvinnyt :

- kytkinkäpälän jousi on poikki,mistähän saisi uuden jousen ?
- Kytkimen siirtohaarukassa oleva laakeri on erittäin väljä.(Minkä niminen tää laakeri on ?)
- Kytkinlevy on vaihtokunnossa
- Voimanottoakselin kytkimen käsivipu ei liikuta siirtohaarukkaa

Kytkinkäpälän jouset kun saisi ostettua (ettei tarvitsisi ostaa koko kytkinasetelmaa)
Laakerin ja kytkinlevyn saa kyllä tilattua.

Re: Leyland 272 kytkinremontti

Lähetetty: 07 Maalis 2013, 18:29
Kirjoittaja jusape
Katos tota vaikka:

http://www.konekorjaamo.fi/index.php?ty ... 3&cPath=42" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Leyland 272 kytkinremontti

Lähetetty: 07 Maalis 2013, 18:57
Kirjoittaja J-66
Hyvät sivut on,osia mitä mie tarviin tuntuu löytyvän täältä.
Muutenkin tämä "foorumi" on miulle tarpeellinen,jos meinaan pitää 272 Leylandin ajokunnossa,
vaikka Traktori on vanha pienessä käytössä se saattaa toimia vielä pitkään.

Re: Leyland 272 kytkinremontti

Lähetetty: 07 Maalis 2013, 20:24
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Kytkinhomma on nyt mennyt hankalaksi, osia ei uusina enää saa (siis huom. koko asetelman saa kyllä), ja käytetyt hinnoiteltu päin persettä. Asetelman hinta noussut melkein 400 € viimeiseen kolmeen vuoteen, eli on sen vajaan tonnin :evil: Se on tämä kertakäyttökulttuuri. Sama homma Valtran LUK kytkimessä, jota asennettu aakkosiin vuodesta 2005. Se kun rämähtää, niin osia ei saa, vain uuden hintaan 1200 €. Edellismallin Sachs kytkimeen saa kaikki osat eritellen.

Ennen kun raaskittiin ostaa hieman jo kuitenkin nikotellen, se 500 € asetelma leylandiin, entisen vielä varaosiksi käyvän pisti moni roskiin. Voi kun joku harrastaja olisi nyt säästänyt hajonneen asetelman, josta löytyisi kysyjälle osia kohtuuhintaan. Auttaisin jos voisin, mutta valitettavasti minulla ei tuollaista asetelmaa ole varaosiksi, valtraan olisi ollut :(

Joku kesä sitten Tramakolla oli hajonneita asetelmia kasa, mutta sielläkin tuntuu, että jos ei Leevi satu puhelimeen, niin ei oota myyvät joka nippelistä. Joskus hain "budjettiremonttiin" kaverille sieltä yksöiskytkinasetelman täyd. 50 € kuitilla.

Re: Leyland 272 kytkinremontti

Lähetetty: 08 Maalis 2013, 15:43
Kirjoittaja Spoileri
Nuffieldmaster kirjoitti:Kytkinhomma on nyt mennyt hankalaksi, osia ei uusina enää saa (siis huom. koko asetelman saa kyllä), ja käytetyt hinnoiteltu päin persettä. Asetelman hinta noussut melkein 400 € viimeiseen kolmeen vuoteen, eli on sen vajaan tonnin :evil: Se on tämä kertakäyttökulttuuri. Sama homma Valtran LUK kytkimessä, jota asennettu aakkosiin vuodesta 2005. Se kun rämähtää, niin osia ei saa, vain uuden hintaan 1200 €. Edellismallin Sachs kytkimeen saa kaikki osat eritellen.

Ennen kun raaskittiin ostaa hieman jo kuitenkin nikotellen, se 500 € asetelma leylandiin, entisen vielä varaosiksi käyvän pisti moni roskiin. Voi kun joku harrastaja olisi nyt säästänyt hajonneen asetelman, josta löytyisi kysyjälle osia kohtuuhintaan. Auttaisin jos voisin, mutta valitettavasti minulla ei tuollaista asetelmaa ole varaosiksi, valtraan olisi ollut :(

Joku kesä sitten Tramakolla oli hajonneita asetelmia kasa, mutta sielläkin tuntuu, että jos ei Leevi satu puhelimeen, niin ei oota myyvät joka nippelistä. Joskus hain "budjettiremonttiin" kaverille sieltä yksöiskytkinasetelman täyd. 50 € kuitilla.
Jösses! Melko tarkkaan vuos takaperin ostin Koneosapalvelusta kytkimen Leukkuun ja kuitissa lukee 579€. Kyllä tuli remppa tehtyä kokolailla sopivassa kohtaa.

Re: Leyland 272 kytkinremontti

Lähetetty: 08 Maalis 2013, 17:38
Kirjoittaja kari t
Laitoin J-66:lle yv:tä

Re: Leyland 272 kytkinremontti

Lähetetty: 08 Maalis 2013, 17:59
Kirjoittaja Kerkänmatti
Laitoin myös yv:tä, ei suinkaan kaikkia käytettyjä asetelmia roskiin ole heitetty. :wink:

Re: Leyland 272 kytkinremontti

Lähetetty: 14 Maalis 2013, 20:07
Kirjoittaja J-66
Purettu on booriakselin päistä "pulikat pois ja vapaata tilaa on mutta kytkinakseli ei liiku yhtään taaksepäin. Ei tule "tapinpää" millään ulos kytkimestä,kytkinakselin sisällä oleva tappi liikkuu kyllä,mutta varsinainen kytkinakseli on jumissa. Ei kai siellä missään ole enää sokkaa tai jousiprikkaa mikä pidättelisi ?

Re: Leyland 272 kytkinremontti

Lähetetty: 14 Maalis 2013, 20:33
Kirjoittaja jusape
Ettei vaan olis silmälaakeri hirttänyt ja akseli sorvaantunut laakeriin kiinni...... :roll:

Re: Leyland 272 kytkinremontti

Lähetetty: 15 Maalis 2013, 11:54
Kirjoittaja Leukkumies
Kytkinakselin sisällä oleva tappi? Jos tällä tarkoitit sisempää ajokytkimen riukuakselia jossa liitos pooriholkilla, niin ei siellä muun tarvikaan liikkua kytkimen irrottamiseksi. Pooriholkki siirretään eteenpäin ja riukuakseli taaksepäin sen verran kun mahtuu ilman pulikoita, tämän jälkeen kytkin nousee ylös. Jos tämä kytkimen puolen riukuakseli on jumissa voi olla myös että sieltä on poorit kuluneet levystä ja/tai akselista pykälälle ja sen takia kanittaa, tai muuten vaan poorit kuivana. Kokeile kääntämällä sitä akselia pihdeillä.

Re: Leyland 272 kytkinremontti

Lähetetty: 15 Maalis 2013, 12:28
Kirjoittaja J-66
Joo sisempi akseli liikkuu ihan hyvin ja se on irti ja holkit pois akselin päistä.Tämä akseli on kyllä vedetty irti kytkinasetelmasta.Ulompi akseli on vaan on jumissa,tämä nouseekin sitten asetelman mukana pois ?