VOA ei pyöri,eikä hydrauliikka nosta.
Valvoja: automies560
Tänään perjantaina tuli Järviseudun Traktorista akseli Leukkuun. Sattui kerralla ihan sopiva, eli sellainen, mihin käy IKH:n holkilla korjattu putkiakseli. Nyt akseli on jo paikoillaan. Asennuksen teki hieman haasteelliseksi se, että akselia irrotettaessa oli lyöty vasaralla päähän, nimittäin akselin. Ongelma syntyy siitä, että akselin pää, jossa on kierre leviää irrotushommassa ja sitten mutterin laitto siihen onkin jo mahdotonta, ellei satu omistamaan sopivaa jenkapakkaa, jolla kierteet voi putsata. Minä ajoin pikku rälläkällä 3-4 mm kierrettä pois alusta. Kestävyyden kannalta sillä ei ole merkitystä, sillä sillä osalla on reikä sokkaa varten mutterin lukitukseksi. Huomenna jakovaihteen kansi paikoilleen jne. Nyt alkaa tuntua, että kyllä se siitä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Hyvähyvähyvä....
Huom. Ens viikolla ei sitten kannata lotota enää....
Huom. Ens viikolla ei sitten kannata lotota enää....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Tuli muuten mieleen, että mietitäämpä porukalla, olisiko hyvä ohjeistaa näitä vanhoja traktoreita pilkekoneen voimanlähteenä käyttäviä ystäviämme, että jättäisivät giljotiinikoneen ehkä jopa hankkimatta vanhaan traktoriin.
Nimittäin oli tuo oma aakkosvaltra pilkekoneen esittelyyn vuokrattu päiväksi, mallia juuri pyörivä giljotiini, ja sitä sitten seurasin itsekkin vieressä. Kun esittelijä tuuppasi arviolta 25 senttisen koivulumpin koneen kitusiin niin valtra sammua rätkähti 1600 kierrokselta kerta paukulla. Samoin yli 20 sentin puuta järsiessä traktori vavahteli aina giljotiinin rykäistessä puusta pätkän pois. Ei mahda olla tarkoitettu nämä vanhojen koneiden ulosottokoneistot tuollaiseen niin älyttömään jytkivään kuormitukseen, kun sääliksi kävi ihan oikeasti jo tuon 2000 luvun koneen voa koneistoa ja kytkintä. Toki harva pistää vanerikoivua pilkekoneen kitusiin, mutta silti mietin, että onko tuollaista kuormitusta nuo vanhat koneet tarkoitettu kestämään.
Niin, tehontarpeeksi koneelle ilmoitettiin 30 hv, joka on unelmointia. Ainakaan valtran säädin ei kerennyt paksummalla puulla oikein mukaan kun kone niiasi mörähdellen pilkottaessa.
Nimittäin oli tuo oma aakkosvaltra pilkekoneen esittelyyn vuokrattu päiväksi, mallia juuri pyörivä giljotiini, ja sitä sitten seurasin itsekkin vieressä. Kun esittelijä tuuppasi arviolta 25 senttisen koivulumpin koneen kitusiin niin valtra sammua rätkähti 1600 kierrokselta kerta paukulla. Samoin yli 20 sentin puuta järsiessä traktori vavahteli aina giljotiinin rykäistessä puusta pätkän pois. Ei mahda olla tarkoitettu nämä vanhojen koneiden ulosottokoneistot tuollaiseen niin älyttömään jytkivään kuormitukseen, kun sääliksi kävi ihan oikeasti jo tuon 2000 luvun koneen voa koneistoa ja kytkintä. Toki harva pistää vanerikoivua pilkekoneen kitusiin, mutta silti mietin, että onko tuollaista kuormitusta nuo vanhat koneet tarkoitettu kestämään.
Niin, tehontarpeeksi koneelle ilmoitettiin 30 hv, joka on unelmointia. Ainakaan valtran säädin ei kerennyt paksummalla puulla oikein mukaan kun kone niiasi mörähdellen pilkottaessa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Teillä on väärät merkit vaan klapikoneen pyörityksessä.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Täällä on onnistuneesti pyöritetty tuikoa valmetilla. tuo giljotiinikone on vaan niin idioottivarma itsessään sekä tekee nopeasti kuivuvaa puuta.. Kyllä ajatuksissa on edelleen laittaa klapituiko nuffin perään keväällä. On tuo karpiolan sorvaamo sen verran liki...
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Ja lisäksi että myyntipuuksi ei tuo giljotiini katkaistu kelpaa, omaan käyttöön soppelia kuitenkin. Kuormitus on traktorille varmasti aika epätasaista vrt sirkkelikoneeseen. Kylläpä jos tehontarpeeksi 30heppaa ilmoitetaan , ei pitäisi varmaan paljoa valtran kierrokset huojua
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Tehontarve voi teoriassa olla 30 hv,mutta kyllä 4/60 Nuhvikin hörähtelee kummasti ja lykkää mustan pilven kun paksumpaa koivua lykkää Klapi-Tuikoon. Yksöiskytkimessä on se hyvä puoli että paksu puu kun jumii kiinni ja sammuttaa traktorin niin on helppo laukasta auki,kone käyntiin,kaasua ja kyktkin ylös,ei oo vielä hajonnut mitään,kop kop
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmia traktorin voan kanssa? Näin ihan mielenkiinnosta kyselen kun ei tuosta nuhvista kokemuksia ole vielä koneen edessä (tarkennuksena sen verran että nykyään tämä käytössä http://www.mottimaster.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;) Myyntiin puita ei ole tullut tehtyä, ja tuo rujompikin tavara kelpaa kattilalle. Pienestä puusta saa vielä näppärästi tehtyä erinomaista tavaraa saunaan padan lämmitykseen..nuhvi63 kirjoitti:Tehontarve voi teoriassa olla 30 hv,mutta kyllä 4/60 Nuhvikin hörähtelee kummasti ja lykkää mustan pilven kun paksumpaa koivua lykkää Klapi-Tuikoon. Yksöiskytkimessä on se hyvä puoli että paksu puu kun jumii kiinni ja sammuttaa traktorin niin on helppo laukasta auki,kone käyntiin,kaasua ja kyktkin ylös,ei oo vielä hajonnut mitään,kop kop
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Ei ole ollut ongelmia,vielä ainakaan,sama kone tuo Mottimaster kuin Klapi-tuiko noin suunnilleen,hyvin nuo pilkkovat ja jos terän välys sopiva niin ei tee tikkupäitäkään pahasti.ite oon yli kakskytsenttiset puut tehny Stihlllä ja hydraulihalkojalla,ei kehtaa rääkätä viimesiä ulos Nuhvista eikä klapikoneesta
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Niin, kait se voa tumpin pää on samanpaksuista jokaisessa merkissä, ja katkennut niitä on jytkykuormituksissa jokaisesta. Noissa kun itse pilkekoneissa ei saa käyttää kuin max. 540 niin ei voi tonniperälläkään viedä voimaa läpi. Kun joskus katsoin nokka-koneen tekemää pilkekonetta, niin siinä syöttöaukko oli lähes puolta pienempi kuin tuossa mikä oli koeajotilanteessa perässä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 178
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
- Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
- Paikkakunta: kokkola
Hyvin pelaa leukulla estre kiljotiinikone max20 senttiä sinne tuuttiin mahtuu ,oon kuivat koivuhalot ajanu samaan reikään. Eikä ole mitään jumittamista jos ei ihan tyhjäkäynnilllä yritä.
Estressä on terä geometria suunniteltu viisaasti kun puu ensin halkeaa ja sitten terä katkasee ensin toisen puolikkaan vähän ennen kun toisen tulee kuormituksesta aika tasasta.
Ei itseäni ainakaan väähääkään hirvitä tätä konetta leukulla pyörittää.
Jos kerta noin mitättömällä sähkömoottorillakin toimii niin kyllä sillon traktori huonouttaan särkyy.
Estressä on terä geometria suunniteltu viisaasti kun puu ensin halkeaa ja sitten terä katkasee ensin toisen puolikkaan vähän ennen kun toisen tulee kuormituksesta aika tasasta.
Ei itseäni ainakaan väähääkään hirvitä tätä konetta leukulla pyörittää.
Jos kerta noin mitättömällä sähkömoottorillakin toimii niin kyllä sillon traktori huonouttaan särkyy.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 178
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
- Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
- Paikkakunta: kokkola
Edelleen ihmetyttää nuo leukun voa :t mulla kun näyttäs olevan aivan erinäköstä tavaraa tuolla sisuksissa.
laitan tähän näitä kuvia josta näkyy siellä "mahassa" se pooriaks. pää jossa silmä akselin päätä varten,eikä mitään kierteitä tms.
Siihen pooriin (6-ura) ei mulla ikh-holkki mahtunut. tuossa noita mittojakin kuvattuna.
Kaippa näitä sitten on erilaisia olemassa.
laitan tähän näitä kuvia josta näkyy siellä "mahassa" se pooriaks. pää jossa silmä akselin päätä varten,eikä mitään kierteitä tms.
Siihen pooriin (6-ura) ei mulla ikh-holkki mahtunut. tuossa noita mittojakin kuvattuna.
Kaippa näitä sitten on erilaisia olemassa.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Nokka ja sen kopio Estre onkin siittä vekkuli ,kun toiminta sama kuin moottorissa, (männän liike)
eli liikkeen nopeus suurin kun terä puolessa välissä menossa ja siittä sitten putoaa nopeus
nollaan ,kunnes taasen lähtee kiihtymään.
Tämän takia onkin ystävällinen traktorille ja käyttäjällekin ,kun taasen pyörivät
kiljotiini koneet repivät tasaisella nopeudella koko ajan.
eli liikkeen nopeus suurin kun terä puolessa välissä menossa ja siittä sitten putoaa nopeus
nollaan ,kunnes taasen lähtee kiihtymään.
Tämän takia onkin ystävällinen traktorille ja käyttäjällekin ,kun taasen pyörivät
kiljotiini koneet repivät tasaisella nopeudella koko ajan.
Ollaankohan me nyt tutkimassa eri akseleita. Se akseli, joka nyt katkesi kolmeen palaan ja on tuolla ketjun alkupäässä kuvattuna, ei ollut tämä putkiakselin sisällä perässä oleva VOA, vaan vaihteiston läpi vaihteiston ala-akselin sisällä kulkeva akseli. Siinä on kierre ja mutterilukitus rattaalle ja laakerille akselin etupäässä.
Tuossa rees:sin kuvassa , missä reppu aukaistuna näkyy perän rattaat, näkyy perillä laakerin sisällä kyseisen akselin pään spooritus. Ja siihen spooriin minun leukussa sopi IKN:n holkki, jolla purkiakseli on korjattu ja kuvassa aiemmin tässä ketjussa ja samoin sopii nyt uusittuun Järviseudun Traktorin toimittamaan akseliin. Tuossa liitekuvassa näkyy keskellä kyseinen akseli. Noista klapikoneista varmaaan "traktoriystävällisin" on tuo minun masiina, jossa katkaisu sirkkelinterällä ja halkaisu traktorin hydrauliikalla. Vanhoissa traktoreissa vain on hydraulipumppujen tuotot niin pieniä, että halkaisu on hitaanpuoleinen.
Tuossa rees:sin kuvassa , missä reppu aukaistuna näkyy perän rattaat, näkyy perillä laakerin sisällä kyseisen akselin pään spooritus. Ja siihen spooriin minun leukussa sopi IKN:n holkki, jolla purkiakseli on korjattu ja kuvassa aiemmin tässä ketjussa ja samoin sopii nyt uusittuun Järviseudun Traktorin toimittamaan akseliin. Tuossa liitekuvassa näkyy keskellä kyseinen akseli. Noista klapikoneista varmaaan "traktoriystävällisin" on tuo minun masiina, jossa katkaisu sirkkelinterällä ja halkaisu traktorin hydrauliikalla. Vanhoissa traktoreissa vain on hydraulipumppujen tuotot niin pieniä, että halkaisu on hitaanpuoleinen.