hydraaliikka jäätyy?

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Timo
Mini -nuhvisti
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 13:42

15 Joulu 2012, 17:07

vai jäätyykö, tänään kuitenkin nelosnuffin nostolaite teki lakon,
alksi nosti lumilingon vartin linkoamisen jälkee kieltäytyi nostamasta,
menikö jotain jäähän, joku suodin? onko semmoinen ja jos on niin missä?
vai tuliko joku rakeenteellinen vika, perä on avattu ja kunnostettu pajalla
2010 ja on toiminut hyvin tähän päivään asti.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

15 Joulu 2012, 19:25

Tuosta näet suodattimen paikan http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... aa0001.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Lämmitä ensin toholla tuon propun ympäristöstä, alapuolelta, pitäis rueta nostamaa mikäli on jäätynyt, mitä tosin epäilen, mikäli laitoit 2010 uudet öljyt.

Pyöriikö ulosottoakseli ? jos ei, niin olisko voimannoton vivun hahlo kulunut väljäksi, laita vipu etuasentoon ja kiristä mutteri, kokeile uudestaan, jos tuosta ei ole apua niin sitten täytynee ottaa reppu irti ja katsoa mitä sisäpuolelta on porsinut.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Timo
Mini -nuhvisti
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 13:42

16 Joulu 2012, 15:02

Juu, ulosottoakseli pyörii ja pyörittää linkoakin moitteetta, lämmitin tuota
propun alapuolta nosti hetkellisesti mutta hyytyi jälleen.
Öljyt on vaihdettu 2010 kun perse oli auki, en muista olisko tuota suodatinta
vaihdettu tuolloin, vai tuleko sitä edes vaihtaa, vai vaan putsata?
Nuffi seisoo kesät talvet pihalla joten onhan se hiukan voinut vettä saada öljyn sekaan,
tosin öljy näyttää melko ok näköiseltä hiukan sameutta tosin on.
Timo
Mini -nuhvisti
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 13:42

16 Joulu 2012, 15:05

Niin ja jos tuon peräpropun avaa katsoakseen suodatinta eikös silloin
öljyt valu kankaalle.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

16 Joulu 2012, 19:06

Onko mahdollisuus saada lämpimään halliin, jos ei niin laita ressu nuhvin päälle ja lämpöpuhallin perää kohti, anna lämmetä kunnolla ja laske öljyt pois, myös panjoista, ne kaksi neliskanttista proppua, jotta tulee mahdollinen vesi kaikki pois.
Öljypropun mukana irtoaa myös matalliverkkoinen pestävä sihti.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Timo
Mini -nuhvisti
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 13:42

16 Joulu 2012, 19:48

Ok, kiitti Kari vinkeistä, tarvii laittaa nuffi lämpöseen ja vaihtaa repun öljyt.
Niin ne kaksi neliskanttista proppua, en nyt heti muista missä ne on ja nyt on jo aika pimiää mennä kattoon :D annakko vähän koordinaatteja mistä löytyvät.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

16 Joulu 2012, 20:09

Ne on siinä alseliputkien alla alimmassa kohtaa, peräkotelon molemmin puolin vetokoukun rautojen vierellä
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

16 Joulu 2012, 21:59

Tuossa erään nuhvimiehen kanssa käytiin puhelimen välityksellä keskustelua juuri samasta asiasta :wink: Hänellä myöskin pari, kolmevuotta sitten vaihdetut öljyt, sama ongelma.
Hänelle neuvoin ja nyt myös vielä sinullekin, miksei muillekin, kun saat sulateltua perän / vaihdelaatikon, niin löysää varoen noita panjojen proppuja, hieman käsin heiluttaen, elä pyöritä proppua täysin irti, näet tuleeko kierteistä vettä, vaiko puhdasta öljyä :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

16 Joulu 2012, 22:06

tuo on hyvä vinkki jos konetta ei ole viimeaikoina siirrelty. Keväällä teen joka kerta ennen käyttöönottoa tuon, mutta jos konetta erehtyy siirtämään niin sen verran kerkeää jo sekoittumaan vesi öljyyn, ettei auta enää :(

Ja nykyöljyt tuntuvat olevan sellaisia, että ne ikäänkuin imevät veden itseensä, eikä vesi erotu kuin pitkässä säilytyksessä jos sittenkään erilleen öljystä :(

Englanninpuolella ovat viritelleet jopa öljyjä tynnyrissä kiehuttamaan vedet pois, mutta tuloksena on ollut ylikuohuneita öljytynnyreitä ja muuta jänskää...

Tuo hydrauli ja voimansiirtojärjestelmien veden keräys on ikävä juttu ja lisää harrastuksen kustannuksia merkittävästi, kun saa 3 20 litran pänikkää ostaa. Sisäsäilytys auttaa jonkin verran, mutta silti kosteutta kondensoituu pinnoille ja sitäkautta öljynsekaan.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

17 Joulu 2012, 09:54

Omakohtainen kokemus öljyn ja veden erottumisesta, tosin tämä ei tapahtunut perän / vaihdelaatikon sisällä, mutta kyseessä kuitenkin nuhvin perä / vaihdelaatikon öljyt. Öljyn merkkiä ei tiennyt nykyinen omistaja, mutta kun tiedän kuka on nuhvin aikoinaan kunnostanut, niin oletan että kyseessä oli Teboilin Monitra.

Tein erääseen nuhviin vetoakselien stefaholkkien / stefojen, sekä kytkinlevyn vaihdon, työ päättyi 27.11, joten pakkastakin oli jo lopussa muutamia asteita, 7-8 astetta maksimissaan.
Teen tuon stefojen vaihdon aina kynkän irroituksella, työalustana on filmivanerista / painekyllästetystä laudasta tehty 1,2 m x 1,0 m laatikko 10 cm:in laidoilla.
Öljyähän valuu laatikkoon aina muutama litra, annoin olla laatikon taivasalla muutaman päivän, vettä satoi useampana päivänä ennen pakkasia. Seurailin tilannetta, näytti että aina vain öljyn pinta nousee, no sitten tuli pakkaset. Rupesin poistamaan öljyä laatikosta, vesi oli jäätynyt pohjalle, muurauslastalla kaavin ensin öljyn pois, lopuksi pesin pensalla ja pensselillä, kuinka ollakaan, aivan kirkas jääkerros oli laatikon pohjalla :shock:
Joten kyllä vesi ja öljy erkanee joissakin olosuhteissa muutamassa päivässä, sinne se pohjalle näytti kertyneen tuo vesi :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Timo
Mini -nuhvisti
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 13:42

17 Joulu 2012, 16:56

oukki, kiitti vinkeistä, koitan loppuviikosta josko saisin vedet laskettua poies.
kerron lopputuloksen kun olen ennättänyt homman hoitaa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Joulu 2012, 16:10

Mihinkäs häipyi nuutun kirjoittama kommentti, peräöljyn ja veden erotuksesta :wink: :wink:
Ylläpitäjältä ihmeellistä toimintaa, suorastaan sananvapauden riistoa, ei nuutun kommentti niin paha ollut, etteikö olis voitu säilyttää pitenpääkin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

18 Joulu 2012, 16:22

Samaa ihmettelin itsekkin, että eikös sellainen tässä ollut :shock:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuutu
Nuhvitietäjä
Viestit: 343
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:45
Paikkakunta: Polvijärvi

18 Joulu 2012, 20:39

kari t kirjoitti:Mihinkäs häipyi nuutun kirjoittama kommentti, peräöljyn ja veden erotuksesta :wink: :wink:
Ylläpitäjältä ihmeellistä toimintaa, suorastaan sananvapauden riistoa, ei nuutun kommentti niin paha ollut, etteikö olis voitu säilyttää pitenpääkin.
Höpöhöpö ja huomenna lissää! :P
Ite poistin, arvelin jotta ehki parempi kun en tohovinkkejä antamaan, aikas herkkään syttyypi nuo romut tuleen ja äkkinäisillä suattaapi tulla hätä siinä tilanteessa :D
Nuffi= King of the road
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Joulu 2012, 22:27

Itekään en ole tohoa koskaa tuohon tarkoitukseen käyttänyt, silloin aikoinaan kun nuhvissa oli noita vaivoja, niin muutama kilometri maantieajoa niin sillä rupes toimimaan :wink:
Eihän meillä kellään ole niin öljyinen nuhvin perä, jotta tarvis pelätä, että syttyy palamaan :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin