Volvo T24 projektia (puskulevy, hydejuttua, vinssikärry,...)
Valvoja: automies560
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
- Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Osaisko kukkaan selittää miten vanhojen Volvojen (T-24, Buster,...) perähydrauliikka toimii? (jos toimii kaiken ..skan alla)
Pitäisi väkästellä lumihommiin ja toisaalta takakuormaimelle paineöljyä
Edestä pumpulta tulee putki jees, mutta nostolaitteen käyttövivun ympäristössä nipat ja putket - ei saa selvää mitä missäkin liikkuu!
Räjäytyskuvistakaan (alla, BM230 ja T31..T34 sarjasta) ei tuo selviä..kun tuossa on ollut jotain lisähytrauliikkaa, putkia on enempi kuin näissä näkyy..
- paine tulee p:stä
- ylimpänä nostolaitteen käyttövipu
- liitoksen A alla on 2 banjoa päällekkäin, toinen menee taakse, tulpattu sinne
- A lie paluu nostolaitteen sylinteriltä?
- Asta toinen menee alas, siinä messinkinen säätöventtiili/kuristin? B
- säätöventtiilin alta B menee alas tyhjennysropusta sisäänpäin runkoon (paluu?)
- paluu rungosta säiliöön isolla putkella kohdasta T (->lisäsäiliöön akun alle)
Veikkaanko oikein, että takakuormaajalle lähtee liitokselta B? Putki on kyllä iso..näyttää paluulta..mutta mistä otettu meno taakse lisähydelle? Onko se tuo ylempi kysymysmerkki?
Mitä tuo säätövena B tuossa tekee? Hidastaa nostolaitteen laskua?
edit 26.10 ************************************************************
BM230 victor näyttääkin enempi samalta:http://www.traktordelar.nu/bm1/bm230-lhus.htm
eli onko näin?:
- orig paluu tulpattu, repussa ei öljyä koska erillinen säiliö muualla, paluu T lähtee nyt filtteriltä
- nostosylinterin (pystyssä repussa) liitos on nro 26 vieressä, fotossa kirjain B
- tuplabanjo A ajaa painetta nostolaitteelle+taaksepäin
- paluu kuristin (?) B ei tee muuta kuin kuristaa nostolaitteen paluuliikettä?? eli kuormain laskee ensin, sitten vasta nostolaite?
Toiminta:
- venttiili ajaa painetta tuplabanjon läpi nostolaitteelle ja takakuormaajalle
- venttiili kiinni, molemmissa pysyy paine
- venttiili auki, kuormaaja laskee ensin, nostolaite perässä koska sen paluu on kuristettu
-> mikä takaa sen että nostolaite nousisi ensin..?
Oijoi kun löytyi hieno kuva ja osaluettelot http://bmviktor.biberg.be/Skiss_4_Lyft.htm
Ja kuvia http://place.biberg.be/?page_id=126
*************************************
T31..34 kuvat (ei liity tähän tapaukseen..):
Pitäisi väkästellä lumihommiin ja toisaalta takakuormaimelle paineöljyä
Edestä pumpulta tulee putki jees, mutta nostolaitteen käyttövivun ympäristössä nipat ja putket - ei saa selvää mitä missäkin liikkuu!
Räjäytyskuvistakaan (alla, BM230 ja T31..T34 sarjasta) ei tuo selviä..kun tuossa on ollut jotain lisähytrauliikkaa, putkia on enempi kuin näissä näkyy..
- paine tulee p:stä
- ylimpänä nostolaitteen käyttövipu
- liitoksen A alla on 2 banjoa päällekkäin, toinen menee taakse, tulpattu sinne
- A lie paluu nostolaitteen sylinteriltä?
- Asta toinen menee alas, siinä messinkinen säätöventtiili/kuristin? B
- säätöventtiilin alta B menee alas tyhjennysropusta sisäänpäin runkoon (paluu?)
- paluu rungosta säiliöön isolla putkella kohdasta T (->lisäsäiliöön akun alle)
Veikkaanko oikein, että takakuormaajalle lähtee liitokselta B? Putki on kyllä iso..näyttää paluulta..mutta mistä otettu meno taakse lisähydelle? Onko se tuo ylempi kysymysmerkki?
Mitä tuo säätövena B tuossa tekee? Hidastaa nostolaitteen laskua?
edit 26.10 ************************************************************
BM230 victor näyttääkin enempi samalta:http://www.traktordelar.nu/bm1/bm230-lhus.htm
eli onko näin?:
- orig paluu tulpattu, repussa ei öljyä koska erillinen säiliö muualla, paluu T lähtee nyt filtteriltä
- nostosylinterin (pystyssä repussa) liitos on nro 26 vieressä, fotossa kirjain B
- tuplabanjo A ajaa painetta nostolaitteelle+taaksepäin
- paluu kuristin (?) B ei tee muuta kuin kuristaa nostolaitteen paluuliikettä?? eli kuormain laskee ensin, sitten vasta nostolaite?
Toiminta:
- venttiili ajaa painetta tuplabanjon läpi nostolaitteelle ja takakuormaajalle
- venttiili kiinni, molemmissa pysyy paine
- venttiili auki, kuormaaja laskee ensin, nostolaite perässä koska sen paluu on kuristettu
-> mikä takaa sen että nostolaite nousisi ensin..?
Oijoi kun löytyi hieno kuva ja osaluettelot http://bmviktor.biberg.be/Skiss_4_Lyft.htm
Ja kuvia http://place.biberg.be/?page_id=126
*************************************
T31..34 kuvat (ei liity tähän tapaukseen..):
Viimeksi muokannut juttu, 12 Syys 2013, 12:38. Yhteensä muokattu 11 kertaa.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
ööh, uuh nyt panit kyllä pahan, eipä omasta ole tullut tutkittua hydepuolta tarkemmin kun toiminut on tähän asti ainakin Tietysti jos ei viisaampai vastauksia tule voin käydä nappaamassa kuvan/tutkimassa omasta mikä liene toimintaperiaate?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
- Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
- Paikkakunta: Ylöjärvi
olis kyllä loistava juttu jos saisit omastasi katsottua..onko ihan vakiosetuppi vai lisähytrauliikkaa sulla..?
Huolsin 1968 alkaen Volvo BM koneita, kunnes lopettivat metsäkonetuotannon. Hydrauliikka on näissä erittäin yksinkertaista. Opin sen, että laitteet pitää purkaa olkikasan päällä. Ei koskaan kovalla eikä sileällä lattialla, koska kirvonneet kuulat ja jouset on silloin helpommin löydettävissä. Voilvolta löytyy takuuvarmasti ohjeita.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Ai perskuta unohtui ihan kokonaan kuvia ottaa, anteeksi Vieläkö pulma on ajankohtainen?juttu kirjoitti:olis kyllä loistava juttu jos saisit omastasi katsottua..onko ihan vakiosetuppi vai lisähytrauliikkaa sulla..?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
- Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
- Paikkakunta: Ylöjärvi
eipä tässä hätiä mitiä..kohta pääsee kokeilemaan takakuormaajan kanssa, onko toiminta kuvitellun tapaista vai ihan jotain muuta..
3 karainen pakettikin tuli hommattua, pitää sille paikka katsoa. Laitan sen sarjaan takanostimen kanssa, ennen takanostinta ryöstö ja sarjanipasta lähtö taaksepäin.
Sitten rakentelemaan puskulevyä eteen
3 karainen pakettikin tuli hommattua, pitää sille paikka katsoa. Laitan sen sarjaan takanostimen kanssa, ennen takanostinta ryöstö ja sarjanipasta lähtö taaksepäin.
Sitten rakentelemaan puskulevyä eteen
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
- Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Nonnih..
1/2" rattoriliitin tulpan tilalle ja vot alkas ö kulkemaan vastahankitulle DIY takakuormaimelle.
Toiminta ainakin tyhjänä meni sitten niin, että kuormaaja nousee ensin ja sitten vasta takanostin. pah. ajattelin toisinpäin, että tuon saisi kuorman siirtoon lukkoon takanostimen yläasentoon ilman että kelaa sen koko laitteen ensin ylös sitten taas alas..
Muilla kokemuksia, kuorman kanssa..?
Tässä vielä uljas laite johon seuraavaksi vaihtuu lumikauhanen (kunhan pikalukot=kemppi saadaan auki..)
1/2" rattoriliitin tulpan tilalle ja vot alkas ö kulkemaan vastahankitulle DIY takakuormaimelle.
Toiminta ainakin tyhjänä meni sitten niin, että kuormaaja nousee ensin ja sitten vasta takanostin. pah. ajattelin toisinpäin, että tuon saisi kuorman siirtoon lukkoon takanostimen yläasentoon ilman että kelaa sen koko laitteen ensin ylös sitten taas alas..
Muilla kokemuksia, kuorman kanssa..?
Tässä vielä uljas laite johon seuraavaksi vaihtuu lumikauhanen (kunhan pikalukot=kemppi saadaan auki..)
Viimeksi muokannut juttu, 04 Joulu 2012, 07:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Se on se kempin pikalukko kätevä monessa paikassa... ainakin nopea asentaa...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 6
- Liittynyt: 09 Joulu 2010, 22:12
- Paikkakunta: Kallislahti
Komiastihan kuormaaja volvon perään kävi
Ois voinu samaan kuormaan pistää Kempin voimavirta liimaimen
(edelleen joutavana Kemppiläinen)
Ois voinu samaan kuormaan pistää Kempin voimavirta liimaimen
(edelleen joutavana Kemppiläinen)
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Ja vielä hitaampi purkaajusape kirjoitti:Se on se kempin pikalukko kätevä monessa paikassa... ainakin nopea asentaa...
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
- Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Vot tuli se peltine kauhake siihen että naps vaan..kunhan hain pari katkaisulaikkaa ensin kempin lukoille
Eikös vaan sovikin värimaailma hyvin tuohon Volvon punaruosteiseen
Apuviputasapainovartta lyhensin että olisi tuo kauhan kallistus enempi aisoissa yläasennossa..parani mutta ei vieläkään tasan, yläpäätäkin pitöisi siirtää - olkoon
Ei oikeen metabon markettimigissä riitä papu näihin teräksiin..voe kun et maininnu että olis ollu joku kempotin samaan kyytiin - elä hukkaa sitä jos vaikka hajen senkin vielä
Öljyä on systeemissä n 10litraa, mutta kummasti se johonkin häviää..tai ei palaa säiliöön oikein?? Täytyy varmaan ottaa auki vielä se paluupuoli..jos siellä on se sihti tukossa..
Eikös vaan sovikin värimaailma hyvin tuohon Volvon punaruosteiseen
Apuviputasapainovartta lyhensin että olisi tuo kauhan kallistus enempi aisoissa yläasennossa..parani mutta ei vieläkään tasan, yläpäätäkin pitöisi siirtää - olkoon
Ei oikeen metabon markettimigissä riitä papu näihin teräksiin..voe kun et maininnu että olis ollu joku kempotin samaan kyytiin - elä hukkaa sitä jos vaikka hajen senkin vielä
Öljyä on systeemissä n 10litraa, mutta kummasti se johonkin häviää..tai ei palaa säiliöön oikein?? Täytyy varmaan ottaa auki vielä se paluupuoli..jos siellä on se sihti tukossa..
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Hyvin sopii volvon perään, värit ja kaikki Nytten sitten kokemuksia miten esm lumi liikkuu
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26 Huhti 2012, 21:52
- Konekalustoani: Petroonisti T24. Tallissa JD AMT600 5x4, Finncat -79 ja -82, AKTIV Teddy 625, SkiDoo Olympique -72 ja -73
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Juu täytyy tota "demolunta" kaapia nurmikolta kasa kauhaan ja siitä kuva
Se kun ei paina mittään mutta näyttää komeelta, ihan kun elokuvissa!
Se kun ei paina mittään mutta näyttää komeelta, ihan kun elokuvissa!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Aivan
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!