Universal nelonen

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Jake82
Kylmäkoskelainen
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960

09 Loka 2012, 11:30

Moikka kaikille. Oon uus palstalla ja uus nuhvien parissa.
361 vallu on meidän pihassa ollu kauemmin mitä itelläni on ikää mutta nyt ostin itselleni ihan omaksi nelso nuhvin mallia 60v.
Kampen on toimiva mutta joitain puutteita on tietenkin. Elikkä joku on joskus tarvinnut tosta sen vetokoukun lukituksen ja siitä jos saisin kuvan että minkälainen siinä pitäisi olla että voisin tehä sen. Ei oo kovin kätevää että koukku laahaa melkein maassa samalla kun lanaan pihaa tai ym..
Ja sitten toi kippihydrauliikka pitäis saaha laitettua. Ja palstaa luettuani huomasin sen olevan mahdollinenkin. Eli mihinkäs se liitin tulee ku vipu jo on tiedossa ja se vissiin toimiikin kun ainakin alkaa pumppua ahistamaan kun siitä kääntää. Eli se nostolaitevivun viereinen vipu on vissiin se hydrauliikan vipu. ja sit huomasin että siihen voi laittaa myös nostolaitteen kanssa toimivan hydrauliikan. Niin olisko jollain kuvaa näistä että missä kohden ne ulostulot sijaitsee. Voisin laittaa samalla kun vaihdan perään öljyt.
Toi kapine on seissyt viime vuodet niin että pariin kertaan vuodessa vain käytetty ja pikku pätkä ajettu. Niin onhan siinä liemet kaikki sitten sen näköisetkin.
Moottoriin jo öljyt vaihdoin mut vielä pitää laatikko/peräöljyt vaihtaa. Nesteetkin oli sen näköiset että huh huh. Voipa siinä olla kansipahvi vikaakin. AInakin putkesta tulee öljyä ja se nestekkin oli sen näköistä että voipi olla öljyä sielläkin. Eli jos viitsin niin teen konerempan. Mut tuntuu toimivan mitä nyt tarvii pakkosyöttö olla päällä että saa käyntiin. Mut kilvissä on ja liikkuu niin eiköhän sillä ens talven lumet pukita :)

Mut kovasti oon kiitollinen kaikesta avusta mitä vain saan. Ja ne kuvat on kivoja. Ja jos oikein oon ymmärtänyt niin se peräreppu on se missä on nostovarret?? Ja se pitäis olla oikealla tiukkuudella ilmeisestikkin. Eli onks se sit vain että pultit on kanssa kiinni vai onko siinä joku tarkka momentti. Niin ja vissiin pitää alkaa hommaan tuumainen hylsäsarja :D
Jake82
Kylmäkoskelainen
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960

09 Loka 2012, 14:36

Joo olihan siellä ne hydrauliikan paikat. pitääpä laittaa niihin liittimet samalla ku öljyt vaihan.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5083
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Loka 2012, 18:05

Tervetuloa Jake82 foorumille, autamme aina tarpeen vaatiessa.
Perärepun pultit 16,60-19,35 kpm, repun kannen pultit 12,44-15,21 kpm.
Tuossa parit kuvat nuhvin peräpäästä http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... aa0002.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Loka 2012, 19:50

Tarkastaisitko kari nuo momentit, taitaa pultit paukkua poikki nuilla momenteilla jos yhtään muistan oikein.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Rami L
Nelos -nuffisti
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 23:28
Konekalustoani: Nuffi Universal 4 -60

09 Loka 2012, 20:45

Itelläkin on sitä vikaa ettei tahdo ilman pakkosyöttöä lähteä käyntiin niin mikä sen kanssa avuksi? Viime syksynä kun 4 nuffin ostin niin lähti vielä ilmankin käyntiin
Jake82
Kylmäkoskelainen
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960

09 Loka 2012, 21:13

kari t. Oliskos mahollista jolloinkin käydä katsoon nuhviasi? Vai minkälainen nuhvi sinulla on. Sais ihan livenä katsoa sen koukun lukituksen. Näkyy tuo paikkakunta olevan meillä sama niin ei olis kaukana :)
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5083
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Loka 2012, 21:14

Kirjoitanpa sanatarkasti mitä korjauskirjassa on kirjoitettu :wink: Pultti, hydr. peräkotelo kiin. vaihteisokoteloon 16,60-19,35 kpm ( 120-140 ld.ft )
Pultti, nostoakselin kotelon kiin peräkoteloon 12,44-15,21 kpm (90-110 ld.ft )
Tuollaiset lukemat antaa kymppimallin korjausohjekirja.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5083
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Loka 2012, 21:22

Jake82 kirjoitti:kari t. Oliskos mahollista jolloinkin käydä katsoon nuhviasi? Vai minkälainen nuhvi sinulla on. Sais ihan livenä katsoa sen koukun lukituksen. Näkyy tuo paikkakunta olevan meillä sama niin ei olis kaukana :)
Kyllä on mahdollista käydä katsomassa nuhvejani, tuosta alhaalta näet minkälaisia nuveja minulla on :wink:
Perjantaina klo 9.30 - 16.30 välisenä aikana ei sovi, muutoin kyllä :wink: Soittele 040-7077455.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Loka 2012, 21:27

kari t kirjoitti:Kirjoitanpa sanatarkasti mitä korjauskirjassa on kirjoitettu :wink: Pultti, hydr. peräkotelo kiin. vaihteisokoteloon 16,60-19,35 kpm ( 120-140 ld.ft )
Pultti, nostoakselin kotelon kiin peräkoteloon 12,44-15,21 kpm (90-110 ld.ft )
Tuollaiset lukemat antaa kymppimallin korjausohjekirja.
mutta siinnä on järeemmät pultit kuin nelosessa :!: warpun kanssa tätä asiaa puitiin, mutten enää muista ulkoa nelosen momentteja.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5083
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Loka 2012, 21:37

Tuosta threen ja fourin korjausohjekirjasta en löytänyt minkäänlaisia momentteja peräreppuun / kanteen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

09 Loka 2012, 21:52

niinpä. nuo karin mainitsemat momentit passaa uudempiin koneisiin
joissa pulttien kannan avainväli 19mm.
vanhempiin koneisiin sekä osaan uudempien pulteista
joissa kannan avainväli 16mm, 90 nm on käytännössä havaittu sopivaksi 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Jake82
Kylmäkoskelainen
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960

10 Loka 2012, 06:56

Mää kirrailin niitä mututu tuntumalla että ovat ainakin kiinni. Oli muutama löysällä.
Kari T Pitääpä tulla mut menee tässä varmaan ainakin pari viikkoo ettei pysty irroittautuun mihinkään. mut kattoa sit sen jälkeen. Tänään taas jatkaa nuhvin huoltamista ku tyty menee päikkäreille. Hirvee se kuran määrä mikä jäähdytysjärjestelmästä löytyy vieläkin vaikka oon huuhtonut varmaan 6 kertaa. Jos laskis ne hyd öljyt pois tänään niin olis sit pakko huomenna ne käydä ostaan. maksaa vain sen verran ettei millään raskis mut pakko ne on vaihtaa ku ihan on maitolitkut niin ei paljon viitti ajella ees.
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

10 Loka 2012, 14:03

Itsekin putsasin syyläriä moneen kertaan, ihan vesiletkulla päästin vettä läpi ja huljuttelin ja niin kauan vettä sisään että tulee puhdasta ulos. Ja vielä käytin koneen kuumaksi jäähdyttäjän puhdistusaineella, honkkarista joku kuuden euron pottu.
"Black smoke don't mean it's broke"
antsa67
Proto suunnittelija
Viestit: 161
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 17:50
Konekalustoani: 10/60 VM-67 460 VM-64 UNIVERSAL FOUR VM-60 3DL VM61 RIUKU VAMMAS/460
NLCF r.y jäsen Nro: 427
Paikkakunta: Haapajoki

10 Loka 2012, 16:20

Mulla oli 460:ssä putki haljennu öljyä oli syylarissa mutta ei toisinpäin
se oli kans semmoista mustaa kuraa
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

10 Loka 2012, 16:33

Taas, yksi aamupäivällä kirjoittamani viesti on kadonnut jonnekkin "bittiavaruuteen"... No sou... meni sitten jo.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin