Sivu 2/5

Re: Velsa perävaunu

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 11:52
Kirjoittaja rees
Tuosta se lähtee kehitys, aikamoinen säästö kun ei tarvi toista kippikärryä rakentaa.

Re: Velsa perävaunu

Lähetetty: 16 Tammi 2013, 09:58
Kirjoittaja rees
Kukaan ei tunnu ottavan kantaa siihen vaneripohjaan vs peltipohja :?:

Re: Velsa perävaunu

Lähetetty: 16 Tammi 2013, 10:22
Kirjoittaja NuffiPekka
Eiköhän tuo riittävän vahva vaneripohja ole aivan hyvä toteutus, taitaa vain olla niin uutta täällä foorumilla että ei ole kokemuksia. Monesti ne lommopohjaiset vanhat kärryt vain jää puskikkoon seisomaan ja tilalle hankitaan parempi. Tuo metallipohjan oikaisu koetaan varmaan niin hankalaksi ettei siihen monikaan ala. Itsellä kyllä heräsi kiinnostus tuohon kun tässä etsiskelen halpaa kärryaihiota eläkemökin pieniin kuljetuksiin. :D

Re: Velsa perävaunu

Lähetetty: 16 Tammi 2013, 10:28
Kirjoittaja kolmetonnine
Kokeillaas tunkea omaa mielipidettä väliin :mrgreen: Talossa on kolme kärryä, joista peltituhtit ovat täysin pyhitetty viljan/polttopuun ajoon eikä näillä ole ajettu kuormaakaan maa-ainesta. Yleiskärryinä vanhasta kontiosisusta tvh:n teettämät vetävät kärryt, joissa satakunnan vankilan askartelema lava. Tässä lavan pohjassa on 2*6 puutavaraa, luultavasti 3mm pelti päällä ja vain pieniä jälkiä tullut ajan saatossa kun teräviä kiviä tippunut kauhasta korkealta.

Taas jotkut kuorkista tehdyt pikkukärryt jotka puulaidoilla mutta teräspohjalla ilman suurempia tukirakenteita; pohja on kuin äänisen aallot. Nämä toimivat lähinnä rakennustelineinä nykypäivinä.

Peltikärryissä tuhtilla menty jo m4->m6->m85->ws 100 ilman suurempia sanomisia. m85 uusittiin laakereita rasvan puutteen vuoksi kun käytettyinä naapurista ostettu..

Uskaltaisin laittaa sitä vaneria, mut voisin pistää päälle pellin vielä liukukerrokseksi. Toisi hyvin kestävyyttä ruostuneen lavan pohjalle. :idea:

Re: Velsa perävaunu

Lähetetty: 16 Tammi 2013, 11:26
Kirjoittaja nuhvi63
Itelle tein kanssa entiseen kippikärryyn vaneripohjan ja ponttilankusta laidat,olihan se uutena liukas mutta vuorisora ja hiekka kun kulutti takapäästä filmin puhki niin ei se sitten enää niin liukas ollutkaan.
Vaikka kahen millin pellin jos laittaa päälle niin sittenhän taas tuloo tavarat alas lavalta kyllä.

Puupohja ja laidat siitä hyviä et on helppo korjata,normi tuhtivelsa peltilaidan kun saa solmuun niin onkin taas työmaata...

Nykyseen 75 Velsaan olen suunnitellut tehä puusta soranajolaidat tyystin erikseen,ja hydrauli perälaudan,kestäisi nuo viljalaidat parempana...

Re: Velsa perävaunu

Lähetetty: 16 Tammi 2013, 17:13
Kirjoittaja rees
"Eiköhän tuo riittävän vahva vaneripohja ole aivan hyvä toteutus, taitaa vain olla niin uutta täällä foorumilla että ei ole kokemuksia. Monesti ne lommopohjaiset vanhat kärryt vain jää puskikkoon seisomaan ja tilalle hankitaan parempi. Tuo metallipohjan oikaisu koetaan varmaan niin hankalaksi ettei siihen monikaan ala. Itsellä kyllä heräsi kiinnostus tuohon kun tässä etsiskelen halpaa kärryaihiota eläkemökin pieniin kuljetuksiin. "

Minä ainakin katoin että uuden pellin laitto velsan pohjaan turha homma,kohta samalainen.
Lisäksi vaneri oli helppo laittaa siihen päälle kun muutako ruuveilla vanhaan peltiin kiinni.
Siinä ne vanerit ovat poikittain neljänä palana joten helppo vaihtaa jos rikkoutuu tai kuluu liikaa,
on ainakin näin uutena tosi liukas.
Harrastelijalla ei oo varaa hankkia omaa kippikärryä eri ajoihin.

Re: Velsa perävaunu

Lähetetty: 16 Tammi 2013, 18:27
Kirjoittaja Jooseppi 1
No, tämä tulee nyt myöhään, mutta olisiko voinut laittaa vanerien alle, lankun tapasia tueksi ja sitten vasta laittanut vanerit :?: olikohan aikoinaan vanhojen kuorma-auton lavoissa lankut ja sitten vasta pelti :?: :wink:

Re: Velsa perävaunu

Lähetetty: 16 Tammi 2013, 18:39
Kirjoittaja rees
Niin siellähän on alla se vanha peltipohja joka on rakennettu semmosista parikymmentä senttiä leveistä pokatuista koteloista,joten se on semmosenaan tukeva ja hyvä alusta paksulle vanerille jonka voi kiinnittää ruuvilla niiden harjakohtien vierestä koska siitähän pelti ei ole lommahtanut yleensä ja kaikki mitä sinne lisää laittaa korottaa vain pohjaa ,vai mitä. Upotin ruuvit noin kymmenen milliä syvään porattuun koloon.Se lavavaneri on muuten tosi liukasta ,veikkaan että on peltiä liukkaampikin. 8)

Re: Velsa perävaunu

Lähetetty: 16 Tammi 2013, 22:27
Kirjoittaja Jooseppi 1
rees kirjoitti:Niin siellähän on alla se vanha peltipohja joka on rakennettu semmosista parikymmentä senttiä leveistä pokatuista koteloista,joten se on semmosenaan tukeva ja hyvä alusta paksulle vanerille jonka voi kiinnittää ruuvilla niiden harjakohtien vierestä koska siitähän pelti ei ole lommahtanut yleensä ja kaikki mitä sinne lisää laittaa korottaa vain pohjaa ,vai mitä. Upotin ruuvit noin kymmenen milliä syvään porattuun koloon.Se lavavaneri on muuten tosi liukasta ,veikkaan että on peltiä liukkaampikin. 8)
Niinpä onkin ne pokatut kotelot, eipä sitten tarvitse enää lisä korotuksia, ja tasaisesti on vanerit saatu pohjaan kiinni, ajattelin ensin jos pohjapelti olisi ollut pokkaamatonta, ja pohja syvillä kuopilla. :) Hyvä on tullut, jos rupeat tekemään perälautaa hiekan ajoon yläsaranoilla, ja alapuolelle laitat rajoitin riimun/riimut, suosittelen yhtä riimua keskelle perälautaa. Ja koukut riimulle tehdä jostain plootusta leikkaamalla, on kestävämpi ratkaisu kuin joku pyöreä rautatanko. Sora-autoissa perälauta on joillakin kahdella riimulla, mutta jos toinen pettää, voi mennä solmuun perälauta ym systeemit.

Re: Velsa perävaunu

Lähetetty: 17 Tammi 2013, 10:43
Kirjoittaja rees
Joo hyvvä, mulla onkin vielä se perälaudan systeemi vielä kehitysasteeslla, ei oo niitä yläsaranoita jotka olis kätevät. Mutta vähä ku viivyttelee niin täältä foorumilta pikkuhiljaa imee hyviä vinkkejä.

Re: Velsa perävaunu

Lähetetty: 17 Tammi 2013, 11:04
Kirjoittaja Jooseppi 1
Niinpä juuri.. :)

Re: Velsa perävaunu

Lähetetty: 05 Helmi 2013, 16:33
Kirjoittaja Joonas Potkonen
jamppi kirjoitti:Ei kai tommoset parin kämmenen kokoiset peltilaput ihmeitä maksa osti mistä vaan :shock:
Vajaan viissataa fe37 ja semmosen 750 € s355 :!: Minusta aika paljon "peltilapuista".

Tällainen se on nyt:

Melko vekkuli kun eriparipyörät.

Re: Velsa perävaunu

Lähetetty: 05 Helmi 2013, 18:16
Kirjoittaja nelosnuhvi
Siinähän kärrin arvo moninkertaistuu jos pohja "pellin" uusii, arvelinkin ettei varmasti ihan halpaa touhua ole.. On kyllä aika rujon näköinen vehje kauempaa otetuissa kuvissa :lol:

Re: Velsa perävaunu

Lähetetty: 05 Helmi 2013, 18:33
Kirjoittaja nuhvi63
Kierrätyspeltiä jostain,kuka hullu uutta ostaa,ite oon ainaki löytäny paikallisesta teräskaupasta hyvää purkulevyä,palkkia ym. tarverautaa kun olen tarvinut.

Re: Velsa perävaunu

Lähetetty: 05 Helmi 2013, 19:54
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Joensuun seudulla eivät enää myy romukaupat rautaa ulos :!: Meni monelta harrastajalta hommat puihin :evil: