Polttoaineista

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

10 Kesä 2012, 15:07

Tuossa mietiskelin noita polttoainemääräyksiä, että mitä ja missä sillä löpöllä nyt sitten oikeestaan saa ajella. Oiskohan täällä kellään mitään tietoa aiheesta? Että esimerkiksi maatalousrattori tai kaivuri yksityiskäytössä, millonka pitäs olla verollista ainetta tankissa, vai pitääkö millonkaan?
Ketjut päällä kesät talvet...
jetze
Proto suunnittelija
Viestit: 112
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 22:09
Konekalustoani: 255 Kartano,TS100A.,472 synchro
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

10 Kesä 2012, 15:57

oman käsityksen mukaan aina kun teet vieraalle jotain,joka ei liity suoranaisesti maatalouteen/metsätalouteen olisi oltava verolliset aineet tankissa/maksettava päivävero.. ainakin itse olen maksanut suosiolla sen 5e päivämaksun,jos haen jostain esim multaa tms jollekkin. mutta jos kyseessä omien tiluksien (vaikka vähän kauempanakin,esim mökki,yms) kunnossapito/vastaava,niin voi mennä löpöllä.

Eli löpöllä jos liittyy maatalouteen,jos pyörit kylillä muitten hommissa,maksa päivämaksu/aja diisselillä. ei ainakaan tule turhan kalliiksi,jos poliisit pysäyttää.. :roll: tämähän vain minun käsitys/mielipide.. tiedä sitten noitten kuntien hommista,millä niitä ajavat..


Trafin sivuilta..
"Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Metsätalouden kuljetukseksi katsotaan muun ohessa puun korjuuseen käytettävän traktorin siirtäminen puutavaraa kuljettamatta yleisellä tiellä työkohteeseen tai työkohteesta toiseen sekä puutavaran siirtäminen yleisen tien yli.

Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:

1) maatilatalouden harjoittajan oman tilan puutavaran hankintakauppaan;

2) maatilatalouden harjoittajan oman tilan maa- ja kiviaineksen myyntiin;

3) maatilatalouden harjoittajan omaan puutarhaviljelyyn tai turkistarhaukseen silloinkin, kun niitä harjoitetaan maa- ja metsätaloudesta erillisenä liikkeenä; sekä

4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen."

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... suvapaus_2" onclick="window.open(this.href);return false;
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

10 Kesä 2012, 16:05

Jos ajat tavaraa, tai tyhjääkin peräkärryä niin aina päivävero maksettu (pl. jos olet maa tai metsätalouden harjoittaja tai ajat talkoita).

Jos perässä työkone, vaikka linko tai harjakonekin niin löpöllä saa ajaa. Ei liity mitenkään maatalouteen tai metsätalouteen tuo polttoainepykälä kuin vain ja ainoastaan kuljetuksiin liittyessä.

Traktori muuttuu työkoneeksi jo etukuormaimella, ja näinollen löpön käyttö on sallittua ajoon.

Ja poliisilla ei ole mitään asiaa nuuskia tankkeja, sen asian hoitaa tulliviranomainen.

Kaivuri on työkone, siinä löpö tankissa aina, ja perässä saa olla perävaunu, jossa saa kuljettaa vain tarpeellisia työkaluja, esim. kauhat ja löpösäiliö.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

10 Kesä 2012, 19:02

Joo, niin tämähän juttu lähti liikkelle siitä, kun Vanhat Koneet lehdestä luin, ettei rattorilla saisi ajaa löpöllä yleisillä teillä ollenkaan ja sanottiin vielä, että polttoainemaksun suuruus on "autoilla 330-1500€/päivä ja muilla ajoneuvoilla 100-670€/päivä." Kuulosti aika hurjalta. Eli onko nyt totuus se, että ainoastaan peräkärryn vedossa pitää olla polttoainemaksu maksettuna, vaikka ajo ei tulonhankintaa olisikaan? Tuossa masteri puhui työkoneesta, mutta onko asia sitten eri, jos kyseessä on pelkkä traktori ilman kuormaajaa tai muutakaan työlaitetta, ajatellaan vaikka, että ihan terveisiä lähtis ajelemaan? Ja mites tää polttoainemaksuhomma sitten taas ihan käytännössä toimii?

Pitäs vissiin unohtaa koko juttu, kun Leukusta kuormaaja löytyy, enkä edes kärryä omista. :mrgreen:
Ketjut päällä kesät talvet...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

10 Kesä 2012, 19:40

Se vanhat koneet lehden artikkeli oli taas aika hutaisemalla tehty.

Tosiaan talkoopykälä oli unohdettu kokonaan ja polttoainemaksu traktorille on se 5 € pv, tosin jos kiinni jäät tieliikenteessä niin sitten maksaa aikaslailla. Ja ei autoille ole erillistä maksua jonka voi etukäteen maksaa (tietääkseni), vaan sanktio joka löpöllä ajosta tulee...

Hirveän huonosti oli pohjustettu tuo artikkeli, sekoitti vain monet :evil:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

10 Kesä 2012, 19:45

Nuffieldmaster kirjoitti:Se vanhat koneet lehden artikkeli oli taas aika hutaisemalla tehty.
Ilmankos, kyllä ihmetytti tuo juttu. Lopulta skippasin yli, ei enää mennyt jakeluun :evil:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

11 Kesä 2012, 21:04

Mites, kun rakennustyömaalla on dumpperi, ja siinä on tankissa punaista. Saako käyttää?.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

12 Kesä 2012, 21:25

Kontio kirjoitti:Mites, kun rakennustyömaalla on dumpperi, ja siinä on tankissa punaista. Saako käyttää?.

Saa, mutta tielle ei ole asiaa kuormalla, suljetulla alueella siis. Siirtoajon työmaalta toiselle voi TYHJÄNÄ ajaa punaisellakin
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

14 Kesä 2012, 21:12

Päivävero huomiselle maksettuna, rankakuorman kuskausta rattorilla kaupunkiin päin :wink:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

15 Kesä 2012, 17:55

jusape kirjoitti:
Kontio kirjoitti:Mites, kun rakennustyömaalla on dumpperi, ja siinä on tankissa punaista. Saako käyttää?.

Saa, mutta tielle ei ole asiaa kuormalla, suljetulla alueella siis. Siirtoajon työmaalta toiselle voi TYHJÄNÄ ajaa punaisellakin
Joskus tuli telkkarista sarja kuin: Tulli. Niin siellä olivatten saaneet haisun, että rakennustyömaalla käytetään dumpperia p:ööllä. No partio kurvasi rakennustyömaalle, ja samalla siinä dumpperin luona oli sen koneen kuskikin paikalla, tullipartio kysyi kuskilta, että mitäs tankissa, johon kuski sitten tietenkin vastasi että polttoöljyä.
Partio pyysi sitten saada nähdä päivämaksu tms. paperin, jota tietenkään ei löytynyt/ollut, koska eihän kukaan edes ajatellut että rakennustyömaalla tarvitsisi olla verollista/päivämaksu maksettuna, kun ajetaan kuormia.
Kuitenkin partio otti näytteen vielä tankin sisällöstä ja lähettivät sen sitten tullilaboratorioon tutkittavaksi.

Lopussa tuota ohjelmaa, sitten tuli yhteenvetoa tullin toimista, ja siellä sitten oli tullut verotuspäätös tuosta dumpperihommasta. Olivat jotenkin laskeneet, että kolmekertaa käytetty polttoöljyä ajoissa (tai jotenkin noin vastaavasti, en muista miten se meni), niin lopullinen tuomio tuosta verottoman käytöstä rakennustyömaalla oli 17000€ jälkivero :!:

Edit: oliskohan ollut tämä jakso:
http://yle.fi/ohjelmat/1179814
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

15 Kesä 2012, 19:35

Rakennustyömaa on eri asia kuin tienrakennustyömaa, jonne ei ole yleistä liikennettä mitenkään, esim. motarin rakennustyömaa on eri kuin kaupunkialueella kauppakeskusksen rakennustyömaa. Laki on tässä kohtaa käsittääkseni hieman tulkinnanvarainen asia, ja ainahan päätökset ovat yleensä valtion rahastuksen puolella
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

15 Kesä 2012, 19:54

jusape kirjoitti:Rakennustyömaa on eri asia kuin tienrakennustyömaa, jonne ei ole yleistä liikennettä mitenkään, esim. motarin rakennustyömaa on eri kuin kaupunkialueella kauppakeskusksen rakennustyömaa. Laki on tässä kohtaa käsittääkseni hieman tulkinnanvarainen asia, ja ainahan päätökset ovat yleensä valtion rahastuksen puolella
Jos on kuorma-autoksi tai liikennetraktoriksi rekisteröity dumpperi, ajetaan työmaasta riippumatta aina verollisella. Kun lavan leveys ylittää 2,5 metriä, ei voida ajaa normaalisti liikenteessä ja sama laite on nyt työkone jolloin siinä voidaan suljetulla alueella käyttää polttoöljyä.
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

15 Kesä 2012, 20:01

Dumpperi on kaiketi laissa "kuormaa kantava traktori" samoin kuin metsä-ajokoneet,
niillä EI saa ajaa yleisellä tiellä/alueella kuormalla lainkaan, vaikka olisi mitä tankissa.
Näin minun käsittääkseni (tosin maanrakennushommissa en ole ollut enää pitkään mukana, koneita vaan laitellut...)
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

15 Kesä 2012, 22:38

Minä ajan vain löpöllä, jos tullia kiinnostaa minun verorikos niin tutkikoot
Ei kai tavallisen harrastetraktoristin kannata moisia murehtia, jokainen kuitenkin jollain
tasolla koittaa säästää
Joku polttoaineissa, joku jossain muussa :!:
Mukana kuin peräpukama!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

16 Kesä 2012, 16:26

Nuhviweljet ajavat löpöllä metsätalousajot, mutta esimerkiksi pihatraktorina palveleva 10/60 on käynyt koko ajan verollisella, kun siinä tuo vuosikulutus on pyörinyt 30l tuntumassa.

Kuulamoottorit pyörivät löpöllä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Vastaa Viestiin