Polttoaineista
Valvoja: automies560
- Spoileri
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 98
- Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
- Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
- Paikkakunta: Lemi
Tuossa mietiskelin noita polttoainemääräyksiä, että mitä ja missä sillä löpöllä nyt sitten oikeestaan saa ajella. Oiskohan täällä kellään mitään tietoa aiheesta? Että esimerkiksi maatalousrattori tai kaivuri yksityiskäytössä, millonka pitäs olla verollista ainetta tankissa, vai pitääkö millonkaan?
Ketjut päällä kesät talvet...
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 112
- Liittynyt: 26 Helmi 2012, 22:09
- Konekalustoani: 255 Kartano,TS100A.,472 synchro
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
oman käsityksen mukaan aina kun teet vieraalle jotain,joka ei liity suoranaisesti maatalouteen/metsätalouteen olisi oltava verolliset aineet tankissa/maksettava päivävero.. ainakin itse olen maksanut suosiolla sen 5e päivämaksun,jos haen jostain esim multaa tms jollekkin. mutta jos kyseessä omien tiluksien (vaikka vähän kauempanakin,esim mökki,yms) kunnossapito/vastaava,niin voi mennä löpöllä.
Eli löpöllä jos liittyy maatalouteen,jos pyörit kylillä muitten hommissa,maksa päivämaksu/aja diisselillä. ei ainakaan tule turhan kalliiksi,jos poliisit pysäyttää.. tämähän vain minun käsitys/mielipide.. tiedä sitten noitten kuntien hommista,millä niitä ajavat..
Trafin sivuilta..
"Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Metsätalouden kuljetukseksi katsotaan muun ohessa puun korjuuseen käytettävän traktorin siirtäminen puutavaraa kuljettamatta yleisellä tiellä työkohteeseen tai työkohteesta toiseen sekä puutavaran siirtäminen yleisen tien yli.
Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:
1) maatilatalouden harjoittajan oman tilan puutavaran hankintakauppaan;
2) maatilatalouden harjoittajan oman tilan maa- ja kiviaineksen myyntiin;
3) maatilatalouden harjoittajan omaan puutarhaviljelyyn tai turkistarhaukseen silloinkin, kun niitä harjoitetaan maa- ja metsätaloudesta erillisenä liikkeenä; sekä
4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen."
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... suvapaus_2" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli löpöllä jos liittyy maatalouteen,jos pyörit kylillä muitten hommissa,maksa päivämaksu/aja diisselillä. ei ainakaan tule turhan kalliiksi,jos poliisit pysäyttää.. tämähän vain minun käsitys/mielipide.. tiedä sitten noitten kuntien hommista,millä niitä ajavat..
Trafin sivuilta..
"Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Metsätalouden kuljetukseksi katsotaan muun ohessa puun korjuuseen käytettävän traktorin siirtäminen puutavaraa kuljettamatta yleisellä tiellä työkohteeseen tai työkohteesta toiseen sekä puutavaran siirtäminen yleisen tien yli.
Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:
1) maatilatalouden harjoittajan oman tilan puutavaran hankintakauppaan;
2) maatilatalouden harjoittajan oman tilan maa- ja kiviaineksen myyntiin;
3) maatilatalouden harjoittajan omaan puutarhaviljelyyn tai turkistarhaukseen silloinkin, kun niitä harjoitetaan maa- ja metsätaloudesta erillisenä liikkeenä; sekä
4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen."
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... suvapaus_2" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Jos ajat tavaraa, tai tyhjääkin peräkärryä niin aina päivävero maksettu (pl. jos olet maa tai metsätalouden harjoittaja tai ajat talkoita).
Jos perässä työkone, vaikka linko tai harjakonekin niin löpöllä saa ajaa. Ei liity mitenkään maatalouteen tai metsätalouteen tuo polttoainepykälä kuin vain ja ainoastaan kuljetuksiin liittyessä.
Traktori muuttuu työkoneeksi jo etukuormaimella, ja näinollen löpön käyttö on sallittua ajoon.
Ja poliisilla ei ole mitään asiaa nuuskia tankkeja, sen asian hoitaa tulliviranomainen.
Kaivuri on työkone, siinä löpö tankissa aina, ja perässä saa olla perävaunu, jossa saa kuljettaa vain tarpeellisia työkaluja, esim. kauhat ja löpösäiliö.
Jos perässä työkone, vaikka linko tai harjakonekin niin löpöllä saa ajaa. Ei liity mitenkään maatalouteen tai metsätalouteen tuo polttoainepykälä kuin vain ja ainoastaan kuljetuksiin liittyessä.
Traktori muuttuu työkoneeksi jo etukuormaimella, ja näinollen löpön käyttö on sallittua ajoon.
Ja poliisilla ei ole mitään asiaa nuuskia tankkeja, sen asian hoitaa tulliviranomainen.
Kaivuri on työkone, siinä löpö tankissa aina, ja perässä saa olla perävaunu, jossa saa kuljettaa vain tarpeellisia työkaluja, esim. kauhat ja löpösäiliö.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Spoileri
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 98
- Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
- Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
- Paikkakunta: Lemi
Joo, niin tämähän juttu lähti liikkelle siitä, kun Vanhat Koneet lehdestä luin, ettei rattorilla saisi ajaa löpöllä yleisillä teillä ollenkaan ja sanottiin vielä, että polttoainemaksun suuruus on "autoilla 330-1500€/päivä ja muilla ajoneuvoilla 100-670€/päivä." Kuulosti aika hurjalta. Eli onko nyt totuus se, että ainoastaan peräkärryn vedossa pitää olla polttoainemaksu maksettuna, vaikka ajo ei tulonhankintaa olisikaan? Tuossa masteri puhui työkoneesta, mutta onko asia sitten eri, jos kyseessä on pelkkä traktori ilman kuormaajaa tai muutakaan työlaitetta, ajatellaan vaikka, että ihan terveisiä lähtis ajelemaan? Ja mites tää polttoainemaksuhomma sitten taas ihan käytännössä toimii?
Pitäs vissiin unohtaa koko juttu, kun Leukusta kuormaaja löytyy, enkä edes kärryä omista.
Pitäs vissiin unohtaa koko juttu, kun Leukusta kuormaaja löytyy, enkä edes kärryä omista.
Ketjut päällä kesät talvet...
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Se vanhat koneet lehden artikkeli oli taas aika hutaisemalla tehty.
Tosiaan talkoopykälä oli unohdettu kokonaan ja polttoainemaksu traktorille on se 5 € pv, tosin jos kiinni jäät tieliikenteessä niin sitten maksaa aikaslailla. Ja ei autoille ole erillistä maksua jonka voi etukäteen maksaa (tietääkseni), vaan sanktio joka löpöllä ajosta tulee...
Hirveän huonosti oli pohjustettu tuo artikkeli, sekoitti vain monet
Tosiaan talkoopykälä oli unohdettu kokonaan ja polttoainemaksu traktorille on se 5 € pv, tosin jos kiinni jäät tieliikenteessä niin sitten maksaa aikaslailla. Ja ei autoille ole erillistä maksua jonka voi etukäteen maksaa (tietääkseni), vaan sanktio joka löpöllä ajosta tulee...
Hirveän huonosti oli pohjustettu tuo artikkeli, sekoitti vain monet
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Ilmankos, kyllä ihmetytti tuo juttu. Lopulta skippasin yli, ei enää mennyt jakeluunNuffieldmaster kirjoitti:Se vanhat koneet lehden artikkeli oli taas aika hutaisemalla tehty.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Mites, kun rakennustyömaalla on dumpperi, ja siinä on tankissa punaista. Saako käyttää?.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kontio kirjoitti:Mites, kun rakennustyömaalla on dumpperi, ja siinä on tankissa punaista. Saako käyttää?.
Saa, mutta tielle ei ole asiaa kuormalla, suljetulla alueella siis. Siirtoajon työmaalta toiselle voi TYHJÄNÄ ajaa punaisellakin
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Päivävero huomiselle maksettuna, rankakuorman kuskausta rattorilla kaupunkiin päin
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Joskus tuli telkkarista sarja kuin: Tulli. Niin siellä olivatten saaneet haisun, että rakennustyömaalla käytetään dumpperia p:ööllä. No partio kurvasi rakennustyömaalle, ja samalla siinä dumpperin luona oli sen koneen kuskikin paikalla, tullipartio kysyi kuskilta, että mitäs tankissa, johon kuski sitten tietenkin vastasi että polttoöljyä.jusape kirjoitti:Kontio kirjoitti:Mites, kun rakennustyömaalla on dumpperi, ja siinä on tankissa punaista. Saako käyttää?.
Saa, mutta tielle ei ole asiaa kuormalla, suljetulla alueella siis. Siirtoajon työmaalta toiselle voi TYHJÄNÄ ajaa punaisellakin
Partio pyysi sitten saada nähdä päivämaksu tms. paperin, jota tietenkään ei löytynyt/ollut, koska eihän kukaan edes ajatellut että rakennustyömaalla tarvitsisi olla verollista/päivämaksu maksettuna, kun ajetaan kuormia.
Kuitenkin partio otti näytteen vielä tankin sisällöstä ja lähettivät sen sitten tullilaboratorioon tutkittavaksi.
Lopussa tuota ohjelmaa, sitten tuli yhteenvetoa tullin toimista, ja siellä sitten oli tullut verotuspäätös tuosta dumpperihommasta. Olivat jotenkin laskeneet, että kolmekertaa käytetty polttoöljyä ajoissa (tai jotenkin noin vastaavasti, en muista miten se meni), niin lopullinen tuomio tuosta verottoman käytöstä rakennustyömaalla oli 17000€ jälkivero
Edit: oliskohan ollut tämä jakso:
http://yle.fi/ohjelmat/1179814
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Rakennustyömaa on eri asia kuin tienrakennustyömaa, jonne ei ole yleistä liikennettä mitenkään, esim. motarin rakennustyömaa on eri kuin kaupunkialueella kauppakeskusksen rakennustyömaa. Laki on tässä kohtaa käsittääkseni hieman tulkinnanvarainen asia, ja ainahan päätökset ovat yleensä valtion rahastuksen puolella
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Jos on kuorma-autoksi tai liikennetraktoriksi rekisteröity dumpperi, ajetaan työmaasta riippumatta aina verollisella. Kun lavan leveys ylittää 2,5 metriä, ei voida ajaa normaalisti liikenteessä ja sama laite on nyt työkone jolloin siinä voidaan suljetulla alueella käyttää polttoöljyä.jusape kirjoitti:Rakennustyömaa on eri asia kuin tienrakennustyömaa, jonne ei ole yleistä liikennettä mitenkään, esim. motarin rakennustyömaa on eri kuin kaupunkialueella kauppakeskusksen rakennustyömaa. Laki on tässä kohtaa käsittääkseni hieman tulkinnanvarainen asia, ja ainahan päätökset ovat yleensä valtion rahastuksen puolella
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
ja vielä kolmannen polven poikamies
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Dumpperi on kaiketi laissa "kuormaa kantava traktori" samoin kuin metsä-ajokoneet,
niillä EI saa ajaa yleisellä tiellä/alueella kuormalla lainkaan, vaikka olisi mitä tankissa.
Näin minun käsittääkseni (tosin maanrakennushommissa en ole ollut enää pitkään mukana, koneita vaan laitellut...)
niillä EI saa ajaa yleisellä tiellä/alueella kuormalla lainkaan, vaikka olisi mitä tankissa.
Näin minun käsittääkseni (tosin maanrakennushommissa en ole ollut enää pitkään mukana, koneita vaan laitellut...)
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Minä ajan vain löpöllä, jos tullia kiinnostaa minun verorikos niin tutkikoot
Ei kai tavallisen harrastetraktoristin kannata moisia murehtia, jokainen kuitenkin jollain
tasolla koittaa säästää
Joku polttoaineissa, joku jossain muussa
Ei kai tavallisen harrastetraktoristin kannata moisia murehtia, jokainen kuitenkin jollain
tasolla koittaa säästää
Joku polttoaineissa, joku jossain muussa
Mukana kuin peräpukama!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Nuhviweljet ajavat löpöllä metsätalousajot, mutta esimerkiksi pihatraktorina palveleva 10/60 on käynyt koko ajan verollisella, kun siinä tuo vuosikulutus on pyörinyt 30l tuntumassa.
Kuulamoottorit pyörivät löpöllä.
Kuulamoottorit pyörivät löpöllä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...