Vanhalla Savotalla Pälkäneen Rautajärvellä
Kone Savotta Kylmä kyyti
10. – 11.3 klo 10 alkaen
Metsäkuljetuksien koneellistuminen.
Hevosista kuormaa kantaviin metsätraktoreihin
Moottorisahoja, Koneita, Metsätraktoreita,
Metsäperinnettä, Työnäytöksiä ja Musiikkia
Otavan kaarihallissa remontoi Arto Haapakorpi
Timo Lehmunen Olli J Ojanen Keijo Jäppinen ym. konekuskit kertovat savotoiden koneellistumisesta
Paikalla 4-kertainen hevoskynnön Suomenmestari ja 3-kertainen
Vanhan Savotan halonajomestari
tamma Napsukka ja omistaja Eeva-Liisa Pitkänen ja Reijo Nieminen
Kämppäkaupalta perinnevaatteita ja - jalkineita ym.
Kämppäemänniltä evästä.
Tervetuloa näkemään ja kokemaan
aito ainutlaatuinen savottatunnelma
koko perheen voimin.
Liput: aikuiset 8 euroa
lapset 2 euroa
Lisätietoja Hartsuherra Jouko Vilkman puh. 040 506 8536www.vanhasavotta.yrittaa.fi
Kone Savotta
Valvoja: automies560
-
kari t
- Vuoden 2012 Nuffisti
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
Ei pelkällä kirveellä savotoita tehty
Pokasaha ja kirves, pokasaha kuten nuffiko esitti kysymysmerkkien kera, nimenomaan puupäinen, narulla kiilan kanssa kiristettiin terä, taikka "lavi" kuten kasvatuspitäjässä sanottiin. Tukkisavotoilla justeeri.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Päätalon kirjassa, muistaakseni Nuoruuteni savotat, Kalle kertoo vaarinsa "Ukkeli" Augusti Päätalon tehneen metsätöitä pelkällä kirveellä joskus 1800 -luvun puolella. Pitkät mäntyrungot, pelekkapuut, kaadettiin ja katkottiin latvat kirveellä, ja uitettiin lauttoina Iijokea pitkin Iin Haminan satamaan. Ja Kalle ei laittanut eholle! 
-
opellove
- Proto suunnittelija
- Konekalustoani: Kaikenlaisia vanhoja koneita
- Viesti:
no mul on yks poka saha ja 8 kirvestä,3vikuria,1 kassara (vesuri),2 vuolu rautaa ja pari vuolu petkelettä.

Miun lempinimi onki Romu Kortelainen ja Romut ja Koneet mua ovat kiinnostanut koko ikäni!
-
opellove
- Proto suunnittelija
- Viesti:
ja onhan mul yhet vanahat tukki sakset verrattuna tämän vuoden tukki saksiin ja on mun onneksi jo moottorisaha

Miun lempinimi onki Romu Kortelainen ja Romut ja Koneet mua ovat kiinnostanut koko ikäni!
-
opellove
- Proto suunnittelija
- Viesti:
ne on semmoset oiken vanahan aikaiset tukki miehen tukki sakset 
Eikköön tuo oo kasken kuatohi erräänlaista savotan tekkoo, ja sitä on suomennii mualla harjotettu tietääkseni jo tuolta pronssikauvelta asti. Niin minä sanon tähän jotta kivinen kirvesopellove kirjoitti:mikäs on olluna suomen ensimäinen savotaa vehje...
Nuffi= King of the road
-
opellove
- Proto suunnittelija
- Viesti:
mul on sen takia ja muutenkin nuita vanhoja savotta vehkeitä kun ei tulevaisuudesta koskaan tiedä vaik viel tarttee ja mul
ja mul viel puuttuu justeeri ja uitto keksi