Valmet 565:sen laturin hihnanvaihto
Valvoja: automies560
En nyt ole varma, mutta vaihtoikos Nuffieldmasteri omaansa 500-valmettiin ohjausvaihteeseen uudet stefat?
Muistelisin jostain lukeneeni ko.vaihtotyöstä... Voi olla että muistan väärin.
Mutta jos on vaihtanut, muistuisiko niiden huulitiivisteiden mittoja?
Edit. muokattu otsikkoa toisen aiheen takia.
Muistelisin jostain lukeneeni ko.vaihtotyöstä... Voi olla että muistan väärin.
Mutta jos on vaihtanut, muistuisiko niiden huulitiivisteiden mittoja?
Edit. muokattu otsikkoa toisen aiheen takia.
Viimeksi muokannut Kontio, 07 Helmi 2012, 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Joskus vaihdoin toiselle puolelle vuotavan stefan, vaan en muista enää mittoja. Pikaisella googlauksella tuli mitta 28x42x7
Masinisti Borg on tehnyt vähän syvällisemmän remontin.
http://kuvablogi.com/nayta/2223798/
Masinisti Borg on tehnyt vähän syvällisemmän remontin.
http://kuvablogi.com/nayta/2223798/
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Niin, voisikohan tätä nyt sanoa "hieman" laajentuneeksi laturin hihnanvaihdoksi?
Huomatkaa, nyt on uusi remmi paikoillaan...
Eli homman nimi on seuraava:
Laitoin uuden laturin valmettiin vanhan laturin antauduttua. Sitten tuo hihnan pituus muuttui merkittävästi, no tässähän on sitten vielä nokkapumppu alunperinkin, sitten jossain vaiheessa joku on hitsannut sitten tuon nokkapumpun käyttöakselin "yhdeksi puuksi" eli sitä ei saa katkaistua esim.hihnanvaihdon takia / pumpun irroittamiseksi maantieajon ajaksi.
Homma lähti ensinnä jäähdytysnesteiden poistamisella, jäähdyttimen irroittamisella, hydrauliöljyjen lasku, hydr.pumpun irroitus, ja sitten "jo" pääsikin laturinhihnaan käsiksi
Olin kyllä jo pidemmän aikaa suunnitellut tekeväni tuon etuakselille remonttia, keinu on väljä, olka-akselit on väljät jne. Joten siitä se ajatus sitten lähti
Kaksituntia, pumpun irroittamisen jälkeen siivosinkin jo lattiaa, ja valmetti oli neljässä eri osassa
Tuon näköinen on etuakselin keinu:
Pitää jossain välissä sitten vielä vaihtaa nuo ohjausvaihteen stefatkin. Kiitoksia masterilla mitasta.
Huomatkaa, nyt on uusi remmi paikoillaan...
Eli homman nimi on seuraava:
Laitoin uuden laturin valmettiin vanhan laturin antauduttua. Sitten tuo hihnan pituus muuttui merkittävästi, no tässähän on sitten vielä nokkapumppu alunperinkin, sitten jossain vaiheessa joku on hitsannut sitten tuon nokkapumpun käyttöakselin "yhdeksi puuksi" eli sitä ei saa katkaistua esim.hihnanvaihdon takia / pumpun irroittamiseksi maantieajon ajaksi.
Homma lähti ensinnä jäähdytysnesteiden poistamisella, jäähdyttimen irroittamisella, hydrauliöljyjen lasku, hydr.pumpun irroitus, ja sitten "jo" pääsikin laturinhihnaan käsiksi
Olin kyllä jo pidemmän aikaa suunnitellut tekeväni tuon etuakselille remonttia, keinu on väljä, olka-akselit on väljät jne. Joten siitä se ajatus sitten lähti
Kaksituntia, pumpun irroittamisen jälkeen siivosinkin jo lattiaa, ja valmetti oli neljässä eri osassa
Tuon näköinen on etuakselin keinu:
Pitää jossain välissä sitten vielä vaihtaa nuo ohjausvaihteen stefatkin. Kiitoksia masterilla mitasta.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Hyvin on "mopo" karannut käsistä, vaikka niinhän näissä yleensä tahtoo käydä.
Ens ihan "pikkuhomma" - ja sit "...kas tuossakin olis hiukan laitettavaa, nyt kun melkein irti on....." ..... jne.jne....
Ens ihan "pikkuhomma" - ja sit "...kas tuossakin olis hiukan laitettavaa, nyt kun melkein irti on....." ..... jne.jne....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 407
- Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
- Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
- NLCF r.y jäsen Nro: 218
- Paikkakunta: Perho
Ja minä kun luulin ensimmäisen kuvan katottuani että Kontio on ostanu Valametin tuollasena kokoa-itse versiona.
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
Juu, ei tämä ole mikään IKEA mallinen traktoriNuffiPekka kirjoitti:Ja minä kun luulin ensimmäisen kuvan katottuani että Kontio on ostanu Valametin tuollasena kokoa-itse versiona.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ainut ero IKEA mallin, joutuu ensin hajoittamaanKontio kirjoitti:Juu, ei tämä ole mikään IKEA mallinen traktoriNuffiPekka kirjoitti:Ja minä kun luulin ensimmäisen kuvan katottuani että Kontio on ostanu Valametin tuollasena kokoa-itse versiona.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Tutunnäköistä huoltoa valmettiin ja yleensäkin vanhaan traktoriin, johon edelliset omistajat tehneet tai jättäneet tekemättä remontteja.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
"Ikea"Valmettiin koneistin tänään sen keinun pesän kehdossa ja etuakselin saranatapin.
Saranatapin moottorin puoleisesta piti ajaa pois n.6mm että sai akselin pinnan suoraan. Toki olisihan tuon tapin voinut tehdä uudenkin, mutta kun tuo koko akseli mahtui sorvissa pyörimään, niin en sitten viitsinyt alkaa rälläköimään tappia irti akselista ja tekemään uutta tappia.
Työnantajalle pitää kyllä antaa iso kiitos, kun on mahdollista iltaisin tehdä firaapeli töitä koneilla
Saranatapin moottorin puoleisesta piti ajaa pois n.6mm että sai akselin pinnan suoraan. Toki olisihan tuon tapin voinut tehdä uudenkin, mutta kun tuo koko akseli mahtui sorvissa pyörimään, niin en sitten viitsinyt alkaa rälläköimään tappia irti akselista ja tekemään uutta tappia.
Työnantajalle pitää kyllä antaa iso kiitos, kun on mahdollista iltaisin tehdä firaapeli töitä koneilla
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kohtuullisen kokkoinen sorvi, joo.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
[quote="Kontio"]"Ikea"Valmettiin koneistin tänään sen keinun pesän kehdossa ja etuakselin saranatapin.
Saranatapin moottorin puoleisesta piti ajaa pois n.6mm että sai akselin pinnan suoraan. Toki olisihan tuon tapin voinut tehdä uudenkin, mutta kun tuo koko akseli mahtui sorvissa pyörimään, niin en sitten viitsinyt alkaa rälläköimään tappia irti akselista ja tekemään uutta tappia.
Työnantajalle pitää kyllä antaa iso kiitos, kun on mahdollista iltaisin tehdä firaapeli töitä koneilla
Jo minä katon, että onpa hyvät harrastus-työkalut
Saranatapin moottorin puoleisesta piti ajaa pois n.6mm että sai akselin pinnan suoraan. Toki olisihan tuon tapin voinut tehdä uudenkin, mutta kun tuo koko akseli mahtui sorvissa pyörimään, niin en sitten viitsinyt alkaa rälläköimään tappia irti akselista ja tekemään uutta tappia.
Työnantajalle pitää kyllä antaa iso kiitos, kun on mahdollista iltaisin tehdä firaapeli töitä koneilla
Jo minä katon, että onpa hyvät harrastus-työkalut
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Sacem, tulossa ilmeisesti myyntiin. Vuosimalli taisi olla -82/83mestari kirjoitti:tere
minkä merkkinen se tuo apo on?
Tuossa muuten vielä kuva kaivurileukun etuakselin työstöstä samalla koneella.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Valmetti on saatu takaisin lumitöihin. Hihnanvaihto lisääntyi sitten olka-akseleiden hitsaukseen (juu, tiedän ohjausosia ei saisi hitsailla... )ja koneistukseen, no etupyörien navat auki ja purkuun, ja molemmista kartiorullalaakereiden rullat pyöri pitkin lattiaa, joten laakerit uusiksi.
Sähköissä ongelmia, joten ne uusittiin tarpeellisilta osin, hydraulipumpun akselin uusin, niin että remmin pystyy nyt vaihtamaan ilman koko pumpun irroittamista...
No nyt on kuitenkin monien vuosien suunnitellut korjaukset tehty sitten kerralla
Sähköissä ongelmia, joten ne uusittiin tarpeellisilta osin, hydraulipumpun akselin uusin, niin että remmin pystyy nyt vaihtamaan ilman koko pumpun irroittamista...
No nyt on kuitenkin monien vuosien suunnitellut korjaukset tehty sitten kerralla
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.