Sivu 1/1

272:sen voimanulosotto hyppii pois päältä ja kone huohottaa

Lähetetty: 05 Loka 2011, 18:18
Kirjoittaja Leukku_272
Pyörittelin tuossa leukullani (272, vm -76) klapikonetta. 15 tuntisen urakan aikana voimanulosotto putosi itsestään pois päältä 5-7 kertaa. Ulosotto vaan tavallaan yht'äkkiä putosi pois päältä ja heti perään kovaa rutinaa. Menin pysäyttämään ulosoton ''käsijarruvivulla'' ja työnsin ulosoton vivun takaisin ylös. Käynnistelin ulosoton ja kaikki toimi taas normaalisti jonkin aikaa. Mistä tämmönen voi johtua? Hirvittää vaan vähän kun pitäis linkoa talvella pyöritellä että mites sitten.

Samaisen urakan aikana kone puski melkoisesti öljyä pakoputkesta. Ja älkää sanoko että palamatonta löpöä vaan sillä urakan jälkeen piti lisätä 2 litraa öljyä joten oli sen öljyä oltava ainakin enimmäkseen. Muuten kone ei juuri öljyä syö, huohottaa kylläkin. Koneessa jotain suurempaakin vikaa? Pittee viisammilta kysellä kun ite en ole vielä oikein jyvällä kaikista leukun oikuista, sen verta vähän aikaa leukku on vasta omistuksessa ollut :D Muutoin olen kyllä talon uusimpaan asukkiin ollut todella tyytyväinen, erityisesti vaihteisto miellyttää ja kulkee kyllä mahotonta vauhtia :)

Re: 272:sen voimanulosotto hyppii pois päältä ja kone huohot

Lähetetty: 05 Loka 2011, 18:33
Kirjoittaja jamppi
Voimanottoakselin boorit on päistään kuluneet hieman viistoiksi jonka vuoksi potkii ulosoton pois päältä
Vikaa on varmaan myös putkiakselissakin
Lasket perästä öljyt pois ja ulosottoakseli lähtee taaksepäin kunhan
irrotat vetokoukun ja laakerimurikan
Täytät hitsaamalla boorit ja hiot ja sorvaat ne kuntoon
Saman tein omaani kesällä ja hyvin kesti ainakin halkaisukierukkaa käytellä
Jos putkiakselin joudut vaihtamaan niin sitten koko peräreppu tarvii purkaa irti, ei ole paha sekään

Tuo öljyn räkiminen on aika normaalia kun konetta käytetään ilman sen kummepaa kuormaa pitkiä aikoja

Re: 272:sen voimanulosotto hyppii pois päältä ja kone huohot

Lähetetty: 06 Loka 2011, 02:31
Kirjoittaja Warpu
tuossa 272 osaa olla myöskin uudempi voimanoton kytkentä.
montako asentoa/lovea vivulle on? 8)

Re: 272:sen voimanulosotto hyppii pois päältä ja kone huohot

Lähetetty: 06 Loka 2011, 06:20
Kirjoittaja jamppi
Tuohan on ihan totta, varmaan onkin jo uudempi malli eli voimanottoakseli ei lähde kokonaisena
Peräreppu irti, samalla tulee putsattua pumpun imusihti ja tarkastettua tasauspyörästön rattaiden helat

Re: 272:sen voimanulosotto hyppii pois päältä ja kone huohot

Lähetetty: 06 Loka 2011, 07:48
Kirjoittaja simonmies
Millaiset on uudempi ja vanhempi ulosotto ja mistä vuosimallista on vaihtunut ?

Re: 272:sen voimanulosotto hyppii pois päältä ja kone huohot

Lähetetty: 06 Loka 2011, 08:16
Kirjoittaja Tammi
Akseli vaihtui toiseksi kesken vuotta -77.

Re: 272:sen voimanulosotto hyppii pois päältä ja kone huohot

Lähetetty: 06 Loka 2011, 10:14
Kirjoittaja Leukkumies
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=2&t=2111" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=2&t=2135" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla vähän osviittaa mitä tuleman voipi pitää, jos on vanhemmalla 3-asentoisella ulosoton kytkentävivulla (uudemmissa 2-asentoinen joissa ei saa pumppua pois päältä, näissä ei ole enää putkiakselia) Onko traktorissasi muuten valkokattoinen Junkkarihytti vai onko jo harmaakattoisella tehtaan Q-hytillä?

Re: 272:sen voimanulosotto hyppii pois päältä ja kone huohot

Lähetetty: 06 Loka 2011, 15:05
Kirjoittaja Leukku_272
Q-hytillähän tuo on ja vivussa on kaksi asentoa. Uskaltaiskohan kokeilla semmosta että hitsailis vivun pitorautaan paremmat pykälät että vois linkoa pyöritellä vai hajoaako siinä sitten paikat jos väkisin pitää sen päällä? Oishan se toki varmaan viisainta tehä vaan se remontti...

Re: 272:sen voimanulosotto hyppii pois päältä ja kone huohot

Lähetetty: 06 Loka 2011, 16:05
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Leukku_272 kirjoitti:Q-hytillähän tuo on ja vivussa on kaksi asentoa. Uskaltaiskohan kokeilla semmosta että hitsailis vivun pitorautaan paremmat pykälät että vois linkoa pyöritellä vai hajoaako siinä sitten paikat jos väkisin pitää sen päällä? Oishan se toki varmaan viisainta tehä vaan se remontti...
Särkee sen vivun, nimim. kokemusta on. Potkii sen verta kovasti lopulta, että vääntää sen vivun.

Re: 272:sen voimanulosotto hyppii pois päältä ja kone huohot

Lähetetty: 06 Loka 2011, 16:18
Kirjoittaja Leukku_272
Särkee sen vivun, nimim. kokemusta on. Potkii sen verta kovasti lopulta, että vääntää sen vivun.[/quote]


Siis ulosoton vipu hajoaa? Onko vaaraa suuremmasta jos hätäratkaisuna käyttää edellänä mainittua keinoa?

Re: 272:sen voimanulosotto hyppii pois päältä ja kone huohot

Lähetetty: 06 Loka 2011, 18:56
Kirjoittaja jamppi
Ei se ulosotto pysy päällä vaikka hitsaisit sen vivun kaarirautaan kiinni, on siellä sen verran isot voimat kyseessä
Kokeile siten että joku pitää kampea käsin paikoillaan ja jos ei pysy sitten niin vaihtoehtoja on tasan yksi
Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tutustua leukun sielunelämään

Re: 272:sen voimanulosotto hyppii pois päältä ja kone huohot

Lähetetty: 06 Loka 2011, 20:38
Kirjoittaja Leukku_272
Jaa ei kai siinä sitten muu auta... Noo täytyy ottaa sukulaismies avuksi kun tuohon joskus rupeaa, siltä luulis homman luonnistuvan kun on ollu leukkujen aikaan keskolla huoltomiehenä, kehuu tuntevansa kyseiset koneet perin pohjin :) yksin en rohkene hommaan ruveta, sen verta untamo olen vielä noissa isommissa traktori remonteissa.. vähän kyllä suututtaa ruveta vasta vähän aikaa sitten hankittua konetta remppaamaan... kuinkakohan kalliiksi tuo mahdollisesti voi tulla? ja kuinka montaa päivää pitää hommaan varata? että jos löytyis sopiva väli ennen lumen tuloa kun linkokoneeksi tuo hommattiin...

Re: 272:sen voimanulosotto hyppii pois päältä ja kone huohot

Lähetetty: 06 Loka 2011, 22:56
Kirjoittaja Warpu
tuota 2 asentoista vipua kannattaa koittaa säätää niin että ulosotto menee
varmuudella kokonaan päälle eli vipu menee taaemmas, jos on kunnolla
pohjassa ja terveet osat niin ei pitäisi pyrkiä kovasti pois päältä.
jos tämä ei auta niin ulosottoakselin repusta irroittamalla pääsee tarkistamaan
osien kunnon vaikkakaan ei vaihtamaan muutakuin akselin päässä olevan laakerin 8)