Miksi Nuhvi huohottaa?
Valvoja: automies560
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 4
- Liittynyt: 11 Syys 2007, 09:09
- Paikkakunta: Tampere
Tervehdys kaikelle Nuhviväelle. Löysin tämän foorumin Nuhvin teknisten ongelmien vuoksi Nettiä selaillessani. Nuhvini alkoi lykätä huohotusputkesta savua oikein reilusti ja samalla tyhjäkäyntikierrokset hieman väheni. Sammutin koneen ja käynnistin hetken päästä ja kone kävi hienosti eikä yhtään huohotusta ollut havaittavissa. Seuraavana päivänä käynnistin Nuhvin ja taas kova huohotus.
Jos huohotus olisi jatkuvaa vika lienee selvä, mutta miksi se vaihtelee.
Uskaltaisiko ajaa koneen lämpöiseksi ja savun hälvettyä katsoa paraniko vika. Kyseessä on DM4/1980-60 valmistenumero 787-8891.
Jos huohotus olisi jatkuvaa vika lienee selvä, mutta miksi se vaihtelee.
Uskaltaisiko ajaa koneen lämpöiseksi ja savun hälvettyä katsoa paraniko vika. Kyseessä on DM4/1980-60 valmistenumero 787-8891.
Jotain ylimääräistä painetta kampikammioon kehittyy, jos huohottaa. Ja jos vielä savuakin niin arvaus on yhden sylinterin männänrenkaat/ mäntävaurio... Vai voisiko jäähdytysnesteen pääsy öljytilaan aiheuttaa huottamista? Tuo tuskin vaikuttaisi käyntinopeuteen.
Itselläni on samanlainen Nuffi Ulvilassa (Porin lähellä).
Olikos Sinun Nuffistasi maininta FMAgazinessa
Itselläni on samanlainen Nuffi Ulvilassa (Porin lähellä).
Olikos Sinun Nuffistasi maininta FMAgazinessa
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 4
- Liittynyt: 11 Syys 2007, 09:09
- Paikkakunta: Tampere
Nuhvini on pelannut vuosia hienosti ja nyt yksi kaunis aamu kymmenen minuuttia käynnistyksestä alkoi huohotusputkesta lykätä normaalia enempi käryä. Jäähdytyspuolella ei ollut painetta eikä öljyssä jäähdytysnestettä.
Onkohan kellään kuvia mäntien/männänrenkaiden vaihdosta nelos nuffiin.
Sellainen remppa taitaa olla tulossa. Nuffini ei ollut fmagazinessa (Simo kysyi).
Onkohan kellään kuvia mäntien/männänrenkaiden vaihdosta nelos nuffiin.
Sellainen remppa taitaa olla tulossa. Nuffini ei ollut fmagazinessa (Simo kysyi).
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Ompas erikoinen vika
Tietäiskös meidän ammattilaiset(ESM ja Jukkis)
Tuo renkaiden vaihtohan ei ole kummoinen juttu
Kansi pois
Öljypohja pois
Kanki irti-mäntä ylös
renkaat vaihtaen(olakkeen kaavinta jos on tarpeen)
Mutta olikohan niin että joitain renkaita oli hankala saada
Tietäiskös meidän ammattilaiset(ESM ja Jukkis)
Tuo renkaiden vaihtohan ei ole kummoinen juttu
Kansi pois
Öljypohja pois
Kanki irti-mäntä ylös
renkaat vaihtaen(olakkeen kaavinta jos on tarpeen)
Mutta olikohan niin että joitain renkaita oli hankala saada
Mukana kuin peräpukama!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Niin minustakin on erikoinen vika. Kokeiles, kun huohotusta tapahtuu, nosta öljyntäyttökorkki auki puhaltaako sieltä yhtä lujaa? Minun nuhvissa ainakin tulee semmoinen pössähdys sieltä korkin takaa, sen kun aukaisee, vaikka itse huohottimesta ei tule juuri mitään, ihan pikkuisen kovassa työssä pitää putkea ja sen alaosan runkoa märkänä.
Kuulostaisi, että joku paikka kun lämpenee (laajenee), niin huohotus loppuu.
Kun kone taas kerkeää kylmetä, huohotus alkaa, mutta että noin raaka on tuo ero
Kuulostaisi, että joku paikka kun lämpenee (laajenee), niin huohotus loppuu.
Kun kone taas kerkeää kylmetä, huohotus alkaa, mutta että noin raaka on tuo ero
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Oiskohan noissa männänrenkaissa jotain häikkää, kun tommosia oireita potilaalla on.
Pieni huohotus kuuluu vielä asiaan, ainahan se vähän ohi puhaltaa.
Tuossa kesällä ruuvilla puita halkoessa monena päivänä huomasi hyvin sellaisen ilmiön, että pakoputki rupesi öljyyntymään.Todellakin kevyt työkäyttö aiheutta dieselille moisen probleeman.
Tollaisen savotan jälkeen on syytä antaa koneelle kunnolla kenkää!
Pieni huohotus kuuluu vielä asiaan, ainahan se vähän ohi puhaltaa.
Tuossa kesällä ruuvilla puita halkoessa monena päivänä huomasi hyvin sellaisen ilmiön, että pakoputki rupesi öljyyntymään.Todellakin kevyt työkäyttö aiheutta dieselille moisen probleeman.
Tollaisen savotan jälkeen on syytä antaa koneelle kunnolla kenkää!
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
nuffi59 kirjoitti:
Tuossa kesällä ruuvilla puita halkoessa monena päivänä huomasi hyvin sellaisen ilmiön, että pakoputki rupesi öljyyntymään.Todellakin kevyt työkäyttö aiheutta dieselille moisen probleeman.
Tollaisen savotan jälkeen on syytä antaa koneelle kunnolla kenkää!
Jo noin 10 minuutin tyhjäkäynti dieselillä huomaa eron kun lähtee ajamaan, tulee mustaa hetkisen.
Kun on pitkään käyttänyt konetta pienellä kuormalla, kannattaa kova ajo sijoittaa illanhämyyn, nimittäin näkymä putken päästä on kaunis
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Arvelin vain, kun em. lehden tamperelainen päätoimittaja mainitsi Nuffinsa konevaivoista. Taitaan sillä suunnalla olla jotain nuffiköhää liikkeelläRauta on parasta kirjoitti:. Nuffini ei ollut fmagazinessa (Simo kysyi).
(lehti on Suomen Moparkerhon jäsenlehti)
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 4
- Liittynyt: 11 Syys 2007, 09:09
- Paikkakunta: Tampere
Kesällä olen sirkkeliä pyörittänyt muutaman päivän tjk:llä eikä sitten muuta ajoa. Kolmosnuffisti kertoi samlaisesta oireesta sirkkelöinnin jälkeen. Arvio männänrenkaiden pikeentymisestä lienee mielestäni aika oikea. Eli kokeilen ensiksi kuumaksi ajoa ja katsotaan sitten mitä tapahtuu.
Minulla on DM 4:ssa samanlainen ongelma. Öljyä tulee huohotinputkesta kun kone kuuma. Ajattelin just samaa hommaa että onkohan männänrenkaat jumineet kiinni. Tuossa Jamppi antoikin jo ohjeita renkaiden vaihtoon. Tarviiko sitten etupäälle tehdä mitään jos otan kannen pois ja nostan männät yläkautta ylös. Olisiko tarpeellista hoonata sylinteteitä vai laitanko kylmästi vaan uudet renkaat. Mäntiähän ei tietysti kannata sotkea keskenään. Luulisin niin. Tarviiko mitään ajoituksia tarkistella jos kannen irroitan? Ajattelin jos tekis tuon tempun. Renkaita toivottavasti saa, Kansipahvi pitää varmaan uusia kanssa. Kiertokangen laakerit, kannattaako lähteä siihen jos vaan pelkät renkaat vaihtaa, vaikka ilman hoonausta. Kaulojen hiominen tulee myös maksamaan. Mitä mieltä ootte jos tekee vain pientä pintaremonttia.
Nuhvi ja Valametti siinä on melkonen paketti
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Ajoituksista ei tarvi huolehtia kun jakopäätä ei tarvi avata
Männät takaisin omiin sylintereihinsä ja laakerikansia ei saa sotkea keskenään
Ei hoonaus pahasta ole mutta jos kovin kulunut sylinteri on kyseessä niin kalvaisin tuota olaketta pois ettei ylin rengas törmää ja katkea
Laakerit näkee sitten kun purkaa
Tuo kansi kannattaa kyllä rempata/tarkistaa samalla
Männät takaisin omiin sylintereihinsä ja laakerikansia ei saa sotkea keskenään
Ei hoonaus pahasta ole mutta jos kovin kulunut sylinteri on kyseessä niin kalvaisin tuota olaketta pois ettei ylin rengas törmää ja katkea
Laakerit näkee sitten kun purkaa
Tuo kansi kannattaa kyllä rempata/tarkistaa samalla
Mukana kuin peräpukama!
Nyt sain tänä aamuna hyviä uutisia. Nuffi pääsee hoitoon talveksi Pohjois- Karjalan Ammattiopistolle Auto- ja Konepuolelle. Hoito alkaa huomenna. Käyvät hakemassa kotoa käsin. Nyt tehdään Nuffista talven aikana hyvä peli. Samalla kun kone avataan laitetaan kytkin kuntoon. Vaihdetaan vaihtovirtalaturi tasavirtalaturin paikalle. Uusitaan valot ja johdotukset. Luulisin siinä pojilla menevän kevyesti syksy ja talvi. Käyn katsomassa viikottain työn etenemistä ja kommentoin tänne mitä sieltä koneen sisältä löytyy. Tää oli meikäläiselle huippujuttu että sain Nuffin sisätiloihin. Itellä kun ei oo kuin tiaisen talli ja se voi talvella olla vähän kolea.
Nuhvi ja Valametti siinä on melkonen paketti
Nuffissa voi tulla öljyä huohotinputkesta kuumana,vaikka moottori olisi hyvässä kunnossa.Nimittäin huohotinputken yläpäässä "tuhkaluukun"eli venttiilinostajien kannen alla on pistehitsattu pelti jonka pitäisi estää öljyn valuminen huohotinputkeen.Jos kuitenkin vuosien kuluessa pistehitsaus on ruvennut vähän irvistämään öljyä pääsee huohotinputkeen.Kaasun paine huohotinputkesta on sitten eri juttu ja merkki moottoriremontin tarpeesta.
3DL -60,4DM-61