Miksi Nuhvi huohottaa?

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Rauta on parasta
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Syys 2007, 09:09
Paikkakunta: Tampere

11 Syys 2007, 09:26

Tervehdys kaikelle Nuhviväelle. Löysin tämän foorumin Nuhvin teknisten ongelmien vuoksi Nettiä selaillessani. Nuhvini alkoi lykätä huohotusputkesta savua oikein reilusti ja samalla tyhjäkäyntikierrokset hieman väheni. Sammutin koneen ja käynnistin hetken päästä ja kone kävi hienosti eikä yhtään huohotusta ollut havaittavissa. Seuraavana päivänä käynnistin Nuhvin ja taas kova huohotus.
Jos huohotus olisi jatkuvaa vika lienee selvä, mutta miksi se vaihtelee.
Uskaltaisiko ajaa koneen lämpöiseksi ja savun hälvettyä katsoa paraniko vika. Kyseessä on DM4/1980-60 valmistenumero 787-8891.
Simo
Mini -nuhvisti
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Huhti 2007, 16:42
Paikkakunta: Pori

12 Syys 2007, 11:36

Jotain ylimääräistä painetta kampikammioon kehittyy, jos huohottaa. Ja jos vielä savuakin niin arvaus on yhden sylinterin männänrenkaat/ mäntävaurio... Vai voisiko jäähdytysnesteen pääsy öljytilaan aiheuttaa huottamista? Tuo tuskin vaikuttaisi käyntinopeuteen.
Itselläni on samanlainen Nuffi Ulvilassa (Porin lähellä).

Olikos Sinun Nuffistasi maininta FMAgazinessa :D
Rauta on parasta
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Syys 2007, 09:09
Paikkakunta: Tampere

12 Syys 2007, 16:24

Nuhvini on pelannut vuosia hienosti ja nyt yksi kaunis aamu kymmenen minuuttia käynnistyksestä alkoi huohotusputkesta lykätä normaalia enempi käryä. Jäähdytyspuolella ei ollut painetta eikä öljyssä jäähdytysnestettä.
Onkohan kellään kuvia mäntien/männänrenkaiden vaihdosta nelos nuffiin.
Sellainen remppa taitaa olla tulossa. Nuffini ei ollut fmagazinessa (Simo kysyi).
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

12 Syys 2007, 17:54

Ompas erikoinen vika :shock:
Tietäiskös meidän ammattilaiset(ESM ja Jukkis)
Tuo renkaiden vaihtohan ei ole kummoinen juttu
Kansi pois
Öljypohja pois
Kanki irti-mäntä ylös
renkaat vaihtaen(olakkeen kaavinta jos on tarpeen)
Mutta olikohan niin että joitain renkaita oli hankala saada
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

12 Syys 2007, 18:35

Niin minustakin on erikoinen vika. Kokeiles, kun huohotusta tapahtuu, nosta öljyntäyttökorkki auki puhaltaako sieltä yhtä lujaa? Minun nuhvissa ainakin tulee semmoinen pössähdys sieltä korkin takaa, sen kun aukaisee, vaikka itse huohottimesta ei tule juuri mitään, ihan pikkuisen kovassa työssä pitää putkea ja sen alaosan runkoa märkänä.

Kuulostaisi, että joku paikka kun lämpenee (laajenee), niin huohotus loppuu.
Kun kone taas kerkeää kylmetä, huohotus alkaa, mutta että noin raaka on tuo ero :roll: :?:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-jukkis-
Proto suunnittelija
Viestit: 196
Liittynyt: 03 Heinä 2007, 20:27
Paikkakunta: Oulu

12 Syys 2007, 20:55

Oiskohan noin että männänrenkaat pikeytyneet tahmeiksi
Joskus 3 nuutu tekee samaa jos kauan pyörittää sirkkeliä pikkukierroksilla
Vaiva häipyy kun ajaa kuumaksi ( eikait sieltä kuulu lievää naputusta)
nuffi59
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 854
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:48

13 Syys 2007, 09:24

Oiskohan noissa männänrenkaissa jotain häikkää, kun tommosia oireita potilaalla on.

Pieni huohotus kuuluu vielä asiaan, ainahan se vähän ohi puhaltaa. :wink:


Tuossa kesällä ruuvilla puita halkoessa monena päivänä huomasi hyvin sellaisen ilmiön, että pakoputki rupesi öljyyntymään.Todellakin kevyt työkäyttö aiheutta dieselille moisen probleeman.

Tollaisen savotan jälkeen on syytä antaa koneelle kunnolla kenkää! :)
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

13 Syys 2007, 10:06

nuffi59 kirjoitti:
Tuossa kesällä ruuvilla puita halkoessa monena päivänä huomasi hyvin sellaisen ilmiön, että pakoputki rupesi öljyyntymään.Todellakin kevyt työkäyttö aiheutta dieselille moisen probleeman.

Tollaisen savotan jälkeen on syytä antaa koneelle kunnolla kenkää! :)

Jo noin 10 minuutin tyhjäkäynti dieselillä huomaa eron kun lähtee ajamaan, tulee mustaa hetkisen.

Kun on pitkään käyttänyt konetta pienellä kuormalla, kannattaa kova ajo sijoittaa illanhämyyn, nimittäin näkymä putken päästä on kaunis :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Simo
Mini -nuhvisti
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Huhti 2007, 16:42
Paikkakunta: Pori

13 Syys 2007, 11:25

Rauta on parasta kirjoitti:. Nuffini ei ollut fmagazinessa (Simo kysyi).
Arvelin vain, kun em. lehden tamperelainen päätoimittaja mainitsi Nuffinsa konevaivoista. Taitaan sillä suunnalla olla jotain nuffiköhää liikkeellä :D

(lehti on Suomen Moparkerhon jäsenlehti)
Rauta on parasta
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Syys 2007, 09:09
Paikkakunta: Tampere

13 Syys 2007, 12:12

Kesällä olen sirkkeliä pyörittänyt muutaman päivän tjk:llä eikä sitten muuta ajoa. Kolmosnuffisti kertoi samlaisesta oireesta sirkkelöinnin jälkeen. Arvio männänrenkaiden pikeentymisestä lienee mielestäni aika oikea. Eli kokeilen ensiksi kuumaksi ajoa ja katsotaan sitten mitä tapahtuu.
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

14 Syys 2007, 21:13

Olen kerran tavannut moottorin josta tuli huohotinputkesta tupakansavun tyyppistä savua ja kuului lievä kolina.Syynä kiertokangen laakerivaurio.Joten varovaisuutta kuumaksi ajoon.
3DL -60,4DM-61
fanerinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 31
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 08:44
Paikkakunta: Rääkkylä

17 Syys 2007, 19:57

:roll: Minulla on DM 4:ssa samanlainen ongelma. Öljyä tulee huohotinputkesta kun kone kuuma. Ajattelin just samaa hommaa että onkohan männänrenkaat jumineet kiinni. Tuossa Jamppi antoikin jo ohjeita renkaiden vaihtoon. Tarviiko sitten etupäälle tehdä mitään jos otan kannen pois ja nostan männät yläkautta ylös. Olisiko tarpeellista hoonata sylinteteitä vai laitanko kylmästi vaan uudet renkaat. Mäntiähän ei tietysti kannata sotkea keskenään. Luulisin niin. Tarviiko mitään ajoituksia tarkistella jos kannen irroitan? Ajattelin jos tekis tuon tempun. Renkaita toivottavasti saa, Kansipahvi pitää varmaan uusia kanssa. Kiertokangen laakerit, kannattaako lähteä siihen jos vaan pelkät renkaat vaihtaa, vaikka ilman hoonausta. Kaulojen hiominen tulee myös maksamaan. Mitä mieltä ootte jos tekee vain pientä pintaremonttia.
Nuhvi ja Valametti siinä on melkonen paketti
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

17 Syys 2007, 20:27

Ajoituksista ei tarvi huolehtia kun jakopäätä ei tarvi avata
Männät takaisin omiin sylintereihinsä ja laakerikansia ei saa sotkea keskenään
Ei hoonaus pahasta ole mutta jos kovin kulunut sylinteri on kyseessä niin kalvaisin tuota olaketta pois ettei ylin rengas törmää ja katkea
Laakerit näkee sitten kun purkaa
Tuo kansi kannattaa kyllä rempata/tarkistaa samalla
Mukana kuin peräpukama!
fanerinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 31
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 08:44
Paikkakunta: Rääkkylä

18 Syys 2007, 17:18

:) Nyt sain tänä aamuna hyviä uutisia. Nuffi pääsee hoitoon talveksi Pohjois- Karjalan Ammattiopistolle Auto- ja Konepuolelle. Hoito alkaa huomenna. Käyvät hakemassa kotoa käsin. Nyt tehdään Nuffista talven aikana hyvä peli. Samalla kun kone avataan laitetaan kytkin kuntoon. Vaihdetaan vaihtovirtalaturi tasavirtalaturin paikalle. Uusitaan valot ja johdotukset. Luulisin siinä pojilla menevän kevyesti syksy ja talvi. Käyn katsomassa viikottain työn etenemistä ja kommentoin tänne mitä sieltä koneen sisältä löytyy. Tää oli meikäläiselle huippujuttu että sain Nuffin sisätiloihin. Itellä kun ei oo kuin tiaisen talli ja se voi talvella olla vähän kolea.
Nuhvi ja Valametti siinä on melkonen paketti
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

18 Syys 2007, 18:21

Nuffissa voi tulla öljyä huohotinputkesta kuumana,vaikka moottori olisi hyvässä kunnossa.Nimittäin huohotinputken yläpäässä "tuhkaluukun"eli venttiilinostajien kannen alla on pistehitsattu pelti jonka pitäisi estää öljyn valuminen huohotinputkeen.Jos kuitenkin vuosien kuluessa pistehitsaus on ruvennut vähän irvistämään öljyä pääsee huohotinputkeen.Kaasun paine huohotinputkesta on sitten eri juttu ja merkki moottoriremontin tarpeesta.
3DL -60,4DM-61
Vastaa Viestiin