Terve, tässä uusi foorumilainen. Olen nyt kiinnostunut ostamaan erästä Nuffieldia (DL 3), mutta en ole aiemmin omistanut traktoria, joten olisi hieman kysyttävää. Onko normaalia, että moottori ei jaksa vetää nelosvaihteella traktoria, jossa toinen takakumi on melkein tussu? Moottori hyytyy eli kierrokset hiipuu, vaikka kaasu on täysillä. Mistä voisi päätellä vikaa, jos takakumi ei ole syypää?
Kaverini, joka tietää "hieman" traktoreista, sanoi, että jos savu on mustaa, kone ei saa tarpeeksi ilmaa ja jos savu on sinistä, kone polttaa öljyä ja on väljä ja mitähän se vielä sanoi harmaasta savusta... Olikohan se jotain suuttimien kunnosta? En tietenkään hoksinut katsoa sen savun väriä, kun testasin rattoria. Mustaa se taisi olla käynnistettäessä, ehkä. Eikä se ainakaan häiritsevästi savuttanut käydessään.
Jarrujakaan en voinut testata, kun laite pysähtyi melkein heti, kun nostin painoin kytkimen alas, enkä niin ikään pahemmin moottorijarrutusta peruutettaessa (traktorin osto-ohjeen mukaan, tältä samalta sivustolta, sitä piti testata).
Ja käynnistys vei melko kauan. Osaltaan syynä oli se, että akun kenkä ei ollut kunnolla kiinni, ja myyjänainen yritti käsin pitää sitä paikoillaan sen aikaa, että starttimoottori sai pyöriä, mutta silti pyöriminen vei aikaa ennen kuin rupesi käymään.
Naisen mies oli kuulemma tehnyt traktorilla lumityöt, joten ilmeisesti on saanut sen talvellakin käymään Toisaalta, saahan sitä sanoa (olen kai epäluuloista sorttia, kokemus opettanut).
Ne hyvät puolet on siinä, että rattori oli edullinen ja siihen tulee vielä kasa lisälaitteita kaupanpäälle. Mutta jos joutuu koneremppaa tekemään, niin ei hyvä Renkaatkin siihen pitää vielä ainakin ostaa.
Käynti hiipuu
Valvoja: automies560
Sellaisen joskus huomasin nuhvissa , kun parin vuoden sahausten
jälkeen oli ilmanputsari tukossa niin tehot vain hävisi . Ilmeisesti
tämä alipainesäädin vähensi syöttöä samassa suhteessa , ettei
savutus eikä muita merkkejä ilmennyt . Käyntiinlähtö oli silloinkin
hyvä .
jälkeen oli ilmanputsari tukossa niin tehot vain hävisi . Ilmeisesti
tämä alipainesäädin vähensi syöttöä samassa suhteessa , ettei
savutus eikä muita merkkejä ilmennyt . Käyntiinlähtö oli silloinkin
hyvä .
Kiitos, yritetään ottaa selvää ilmanputsarista. Menen katsomaan vielä kerran sitä nuffia ja otan kaverin matkaan. Pyysin naista, että täyttäisi sen renkaankin kunnolla, niin saa testata ne muutkin jutut. Menen vasta sunnuntaina, joten jos tulee mieleen muita juttuja, jotka voisi tarkistaa, niin olisi tosi hyvä! Erityisesti kiinnostaisi, että onko mitään vihjeitä siihen, että onko kone väljä. Ilmeisesti sitä sinistä savua pitää etsiä kuitenkin... Ensin ajaa konetta lämpimäksi ja jos vielä on sinistä, niin männät ehkä falskaa?
Voi tietty olla venttiilivikakin. Tai polttoaineen syötön vika. Mutta mitenpä noista ottaisi selvää ennen ostoa... Ison venttiilinvälyksen pitäisi kai kuulua kolkutuksena, mutta venttiilin kantamista/kanittamista taitaa olla hankala todentaa? Kaveri ehdotti myös jotain vikaa pakkosyöttövivussa. Kaikki on niin teoreettista vielä tässä vaiheessa, kun ei ole kokemusta noista laitteista Pelkään tässä sitä moottoriremontin mahdollisuutta. Traktorin pitäisi tulla rakennukselle pihanlaittohommiin ja muuhunkin, eikä olisi nyt aikaa hirveästi ruveta korjailemaan sitä talon rakennuksen lomassa (muutama päivä ok). Kun sen aikaa kestäisi, että talo valmistuu, niin sitten voisi olla aikaa laitella.
Voi tietty olla venttiilivikakin. Tai polttoaineen syötön vika. Mutta mitenpä noista ottaisi selvää ennen ostoa... Ison venttiilinvälyksen pitäisi kai kuulua kolkutuksena, mutta venttiilin kantamista/kanittamista taitaa olla hankala todentaa? Kaveri ehdotti myös jotain vikaa pakkosyöttövivussa. Kaikki on niin teoreettista vielä tässä vaiheessa, kun ei ole kokemusta noista laitteista Pelkään tässä sitä moottoriremontin mahdollisuutta. Traktorin pitäisi tulla rakennukselle pihanlaittohommiin ja muuhunkin, eikä olisi nyt aikaa hirveästi ruveta korjailemaan sitä talon rakennuksen lomassa (muutama päivä ok). Kun sen aikaa kestäisi, että talo valmistuu, niin sitten voisi olla aikaa laitella.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Sehän on aina hieman onnekauppaa kun vanhan traktorin ostaa
Tempase irti se ilmanputsarin letku niin selviää sekin vaihtoehto
Kannattaa myös tarkastaa ettei kumpikaan jarru laahaa kun tuossa
kolmosessa ei tuo teho päätä huimaa
Omanikaan ei suurimmalla vaihteella jaksa juurikaan mennä ennenkuin saa vauhtiin
Jakopään ketju voi olla venynyt jolloin syöttöpumpun ajoitus muuttuu ja teho laskee
Muuten tuo kolmosnuhvi on mitä parhain pikkutraktori ja oiva ostos
Tempase irti se ilmanputsarin letku niin selviää sekin vaihtoehto
Kannattaa myös tarkastaa ettei kumpikaan jarru laahaa kun tuossa
kolmosessa ei tuo teho päätä huimaa
Omanikaan ei suurimmalla vaihteella jaksa juurikaan mennä ennenkuin saa vauhtiin
Jakopään ketju voi olla venynyt jolloin syöttöpumpun ajoitus muuttuu ja teho laskee
Muuten tuo kolmosnuhvi on mitä parhain pikkutraktori ja oiva ostos
Mukana kuin peräpukama!
Nyt käytiin katsomassa kaverin kanssa sitä nuffia. Kaveri antoi sellaisen tuomion, että yksi pytty on koneesta pimeänä. Näki sen kuulemma siitä, että kone tupsautti tasaisin väliajoin erilaista savua pakoputkesta. Hänellä itsellään oli ollut juuri samanlainen vika omassa volvossa ja äänikin oli ollut samanlainen. Eli jonkinlaista moottoriremonttia olisi luvassa. Voi olla pytty väljä tai venttiilit tai suuttimet kränätä, syytä ei osannut sanoa. Ilmeisesti hidas käynnistyvyys johtuu samasta syystä (ei käynnistynyt siis edes lämpimänä nopeasti). Pahimmillaan traktorin hinta siis voi kaksinkertaistua... Eli tuntuu nyt siltä, että tämän traktorin osto jää väliin. Ei ole aikaa ruveta korjaamaan traktoria tällä hetkellä, eikä se liene kovin järkevääkään, kun kunnossa olevia saa halvemmalla.
Myyjänainen sanoi, että traktoria oli käynnistelty pilotilla eli voisiko olla, että rasitus olisi vähitellen tappanut yhden pytyistä?
Myyjänainen sanoi, että traktoria oli käynnistelty pilotilla eli voisiko olla, että rasitus olisi vähitellen tappanut yhden pytyistä?
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kolmosen moottoriremontti maksaa abauttirallaa kaikkineen 300-1000€ riippuen vakavuudesta, tuo ei kuulostane vielä kovin pahalta, eli 500€ voisi olla kohtuullinen!
Kerroppas missä nuhvi sijaitsee, jos sen tuohon viiteensataan saa
Käyn itte sen pois
Kerroppas missä nuhvi sijaitsee, jos sen tuohon viiteensataan saa
Käyn itte sen pois
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.