Sivu 1/1

Kannen Jälkikiristyksestä?

Lähetetty: 07 Kesä 2011, 07:59
Kirjoittaja hokke
Kysellään tätä asiaa taas.
Eli MITEN tapahtuu oikeaoppinen kannen jälkiristys nuhviin.
1.Ajetaan kone lämpimäksi ja sitten jälkikiristys lämpimänä
2.Ajetaan kone lämpimäksi ,annetaan jäähtyä ja jälkikiristys kylmänä
3.Ajetaan kone lämpimäksi, annetaan jäähtyä, käytetään uudestaan lämpimäksi ja jälkikiristys lämpimänä.

Kaikilla tavoilla varmasti kiristyy mutta millä ne jää kireimmälle.

Re: Kannen Jälkikiristyksestä?

Lähetetty: 07 Kesä 2011, 16:48
Kirjoittaja jamppi
korjaamokirja sanoo:

Käytetään moottori nopealla tyhjäkäynnillä täysin lämpimäksi
Pysäytetään moottori, irrotetaan venttiilikoppa
Jos ja kun ei ole erikoistyökalua kiristykseen, irrotetaan myös keinuvivusto
Jokainen mutteri löysätään yksi kerralllaan ja kiristetään uudestaan
Keskeltä alotetaan ja päätyihin päin ristiin kiristys
Säädetään venat uudelleen

Eli kuumana kiristys tämän mukaan

Re: Kannen Jälkikiristyksestä?

Lähetetty: 07 Kesä 2011, 22:39
Kirjoittaja Warpu
tossa kattelin nykyisen massapintaisen tiivisteen mukana tullutta ohjetta ja siinä käsketään
jäähdyttämään 4 tuntia eli kylmänä tiukkaus lisäksi käsikirjassa mainitaan 50 h ensihuollon
yhteydessä kannen kiristys elikkä on vähän niin tai näin. Omassa 460 tiukkasin jossain 40-50h
kasauksesta kylmänä ja jokaisen mutterin yksittäisen pienen löysäämisen jälkeen menivät
selvästi tiukemmalle 8)

Re: Kannen Jälkikiristyksestä?

Lähetetty: 08 Kesä 2011, 15:28
Kirjoittaja hokke
Joo ,näitä ohjeita on tosiaan montaa eri sorttia.Vaan miten tuota jos järjellä yrittäisi pohtia niin minun mielestä jos lämpinä kiristää niin silloin jäisi kireämmälle vai kuinka?

Re: Kannen Jälkikiristyksestä?

Lähetetty: 13 Heinä 2011, 19:10
Kirjoittaja jore
hokke kirjoitti:Joo ,näitä ohjeita on tosiaan montaa eri sorttia.Vaan miten tuota jos järjellä yrittäisi pohtia niin minun mielestä jos lämpinä kiristää niin silloin jäisi kireämmälle vai kuinka?
niimpä,lämpöhän laajentaa metalli osia,lohkoa,kantta,ja myös kannenpultteja sekä pituus että paksuus muuttuu lämmön vaikutuksesta.
ite oon jälkikiristäny kylmänä,jäähtyneen kannen :) :) .
On mielestäni tärkeää muistaa se, että kun löysää jälkikiristyksessä kannenpultteja ,ettei löysää liikaa :( sen tähen ettei jäähytinneste
pääse kansipahvin ja kannen-lokin väliin :roll:
en tiiä,näin oon tehny ite :shock: :shock: .

Re: Kannen Jälkikiristyksestä?

Lähetetty: 13 Heinä 2011, 19:32
Kirjoittaja jusape
Jälkikiristyksessä, kuumana tai kylmänä, pultti ensin löysätään ja sit kiristetään, pultti kerrallaan.
Sitten vasta siirrytään seuraavan pultin kimppuun.
Siinä ei nesteet pääse sekasin menemään missään vaiheessa

Re: Kannen Jälkikiristyksestä?

Lähetetty: 13 Heinä 2011, 19:44
Kirjoittaja jamppi
Se löysääminen on sen takia että pultti tai mutteri jämähtää asentoon seistessään ja löysäys saa sen liikkeelle
ja uudelleen kiristys tulee oikeaan momenttiin
Nesteistä ei tarvi huolehtia :!:

Re: Kannen Jälkikiristyksestä?

Lähetetty: 13 Heinä 2011, 21:45
Kirjoittaja iippo
jamppi kirjoitti:Se löysääminen on sen takia että pultti tai mutteri jämähtää asentoon seistessään ja löysäys saa sen liikkeelle
ja uudelleen kiristys tulee oikeaan momenttiin
Nesteistä ei tarvi huolehtia :!:
Täällä ei oo sitä "tykkää" nappulaa, mutta näin toimin minäkin. Tosin velimies opasti ja teki, olin itse Joo-mies.