Leyland 804 SQMS -81
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Eihän vain kone ole ollut 2006 tienoilla ilomantsin seutuvilla? Täällä on yksi etukuormaajallinen, siinä vissiinkin jotain linjausvikaa, katkoo noita ko. tappeja kuin hevonen heinää tai näin ainakin uskon... Mietin onko kuormaaja poistettu ja myyty inter-tractoriin?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
On tuossa luultavasti ollut kuormaaja, ainakin koetaulussa on semmoisia reikiä niinku olisi ollut hallintavipu. Mutta olisikko kone sitten tullut suoraan itä-suomesta kokkolaan, ei vaikuta todennäköiseltä. Edellinen omistaja on kylläkin ostanut tuon koneen 2006 alkuvuodesta mutta sitä en tiedä mistä.
Kytkin oli kyllä ennenkin avattu. Niin ja sen lisäksi että toinen tapeista oli poikki, niin ne molemmat reikäpultit oli siis irti, toisessa väärä kierre ja itse tehdyn näköinen se osa. Toisesta oli kierre mennyt sukeaksi. Akseleiden puolella oli onneksi ehjät kierteet.
Nyt ilmeni sellainen ongelma, kun asetelma olisi jo muuten irrotettu, niin en saanut sitä nousemaan pois paikoiltaan. Nähtävästi kytkinakseli ei tule nyt kunnolla pois silmälaakerista. Miten pitkälle sen akselin pään pitäisi tulla, sain sen vain vo-kytkimen akselin kanssa samaan tasaan? Onko tarpeellista irrottaa irrotushaarukat akseleista ja ottaa akselit kokonaan pois, saisiko sillä lisää pelivaraa? Entä mahtuuko se tukikotelon alapuolisko mitenkään tulemaan pois välistä, sekin näyttää olevan esteenä. Jäi homma vähän kesken taas kun rupesi tuolleen kanittamaan.
Kytkin oli kyllä ennenkin avattu. Niin ja sen lisäksi että toinen tapeista oli poikki, niin ne molemmat reikäpultit oli siis irti, toisessa väärä kierre ja itse tehdyn näköinen se osa. Toisesta oli kierre mennyt sukeaksi. Akseleiden puolella oli onneksi ehjät kierteet.
Nyt ilmeni sellainen ongelma, kun asetelma olisi jo muuten irrotettu, niin en saanut sitä nousemaan pois paikoiltaan. Nähtävästi kytkinakseli ei tule nyt kunnolla pois silmälaakerista. Miten pitkälle sen akselin pään pitäisi tulla, sain sen vain vo-kytkimen akselin kanssa samaan tasaan? Onko tarpeellista irrottaa irrotushaarukat akseleista ja ottaa akselit kokonaan pois, saisiko sillä lisää pelivaraa? Entä mahtuuko se tukikotelon alapuolisko mitenkään tulemaan pois välistä, sekin näyttää olevan esteenä. Jäi homma vähän kesken taas kun rupesi tuolleen kanittamaan.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Melko tarkka on pois ottaa, varsinkin jos käpäliä ei ole saanu kokonaan puristettua kasaan
Kytkinakseli on vedettavä voimanottoakseliin kiinni
Se alakansi ei tulu pois ennen kytkimen nostoa ja haarukoita ja akseleita ei tarvi purkaa
Kytkinakseli on vedettavä voimanottoakseliin kiinni
Se alakansi ei tulu pois ennen kytkimen nostoa ja haarukoita ja akseleita ei tarvi purkaa
Mukana kuin peräpukama!
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 23
- Liittynyt: 13 Maalis 2010, 14:44
- Paikkakunta: pohjois-pohojanmaa
Tuohon tappien katkomiseen helppo selitys: yhdysholkin, kytkinakselin ja vaihteiston pääakselin poorit hakkautunu väljäksi...tapit ja nuo ruuvintumpit (joista toinen vasenkätisellä jengalla) tahtoo olla aina vähän kärsineet...ja nuo akseleiden pooritukset oon täytelly omasta 472 härvelistä nykyään jo migillä (ei kantsi muuten päästää lämpymäksi) ja antanu rälläkkää ja viilaa...viimmenen yhdysholkki hitsattu kahdesta vanhasta sorvissa (kumma juttu toisessa päässä aina täysin kulumaton)...niin ja se "valupuolisko" sopii pyörähtämään kunhan vedät voa. kytkimen pohjaan, lisäksi piti irroittaa muistaakseni joku pultti vaihdelaatikon päädystä, kun kanta tiellä.
Läjätessä ehdottoman tärkeää tarkistaa ajokytkimen irroitusvipujen puslat, ainakin seitkytluvun leukuissa ohuet jotain fiiberiä/muovia...kuluvat poikki, ja kun tuollainen "epäkesko" pyörii siellä "saranatapin" ympärillä tuloksena jatkuvasti yksilöllisesti muuttuva (vielä erikseen kolmen vivun kesken) kytkimen säätö....ravistaa eikä irroita hyvin.
Tuon kampiakseli/vaihteiston-pääakseli linjauksen voipi tarkistaa mittakellolla ja magneettijalalla tms. virityksellä aika näppärästi jos pielessä peltiä moottorin etu tai takakannattimien alle...
Läjätessä ehdottoman tärkeää tarkistaa ajokytkimen irroitusvipujen puslat, ainakin seitkytluvun leukuissa ohuet jotain fiiberiä/muovia...kuluvat poikki, ja kun tuollainen "epäkesko" pyörii siellä "saranatapin" ympärillä tuloksena jatkuvasti yksilöllisesti muuttuva (vielä erikseen kolmen vivun kesken) kytkimen säätö....ravistaa eikä irroita hyvin.
Tuon kampiakseli/vaihteiston-pääakseli linjauksen voipi tarkistaa mittakellolla ja magneettijalalla tms. virityksellä aika näppärästi jos pielessä peltiä moottorin etu tai takakannattimien alle...
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Ei muuten ainakaan tuossa ole vasenkätistä jenkaa tapeissa, kumpaankin akseliin meni normaali tiuhakierteinen pultti kun kokeilin. Ja eihän ne mitenkään pysty pyörimään irti kun booriholkki pitää akselit kiinni toisissaan ja molempien läpi tulee tappi! Holkkikaan ei mitenkään pahoin kuluneelta vaikuttanut.leylänni kirjoitti:Tuohon tappien katkomiseen helppo selitys: yhdysholkin, kytkinakselin ja vaihteiston pääakselin poorit hakkautunu väljäksi...tapit ja nuo ruuvintumpit (joista toinen vasenkätisellä jengalla) tahtoo olla aina vähän kärsineet...ja nuo akseleiden pooritukset oon täytelly omasta 472 härvelistä nykyään jo migillä (ei kantsi muuten päästää lämpymäksi) ja antanu rälläkkää ja viilaa...viimmenen yhdysholkki hitsattu kahdesta vanhasta sorvissa (kumma juttu toisessa päässä aina täysin kulumaton)...niin ja se "valupuolisko" sopii pyörähtämään kunhan vedät voa. kytkimen pohjaan, lisäksi piti irroittaa muistaakseni joku pultti vaihdelaatikon päädystä, kun kanta tiellä.
Läjätessä ehdottoman tärkeää tarkistaa ajokytkimen irroitusvipujen puslat, ainakin seitkytluvun leukuissa ohuet jotain fiiberiä/muovia...kuluvat poikki, ja kun tuollainen "epäkesko" pyörii siellä "saranatapin" ympärillä tuloksena jatkuvasti yksilöllisesti muuttuva (vielä erikseen kolmen vivun kesken) kytkimen säätö....ravistaa eikä irroita hyvin.
Tuon kampiakseli/vaihteiston-pääakseli linjauksen voipi tarkistaa mittakellolla ja magneettijalalla tms. virityksellä aika näppärästi jos pielessä peltiä moottorin etu tai takakannattimien alle...
Kytkinakselia en vieläkään saanut tulemaan ulos holkin läpi, tein jo ulosvetäjänkin eli iso aluslaatta holkkia vasten ja pultilla vedätin akselin pään kierteestä. En uskaltanut paljon kiristää kun kuitenkin rikkoo jotain, ku en nyt tiedä mihin se vastaa...
Voiko akseli mennä niin eteen että levy olisi pois booreilta, ja nyt se sen takia ei liiku tarpeeksi taakse?
Kyllä tuo nyt kuntoon kuitenkin laitetaan, ja uusilla osilla, laskun maksaja on sentään muu kuin minä.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Lähtihän se lopussaan kun pari kaveria tuli avuksi. Tukikotelon alapuoli piti keplotella pois välistä, ajopuolen irrotushaarukka ja akseli pois että sai tilaa siihen.
Näky oli murheellinen.
Silmälaakeri paskana, ja sen pesä vauhtipyörässä. Kytkinlevystä boorit sorvautunu lähes kokonaan pois, siksi akseli ei liikkunu niin paljon kuin olisi pitänyt. Yhdysholkki oli sittenkin aika pahoin kuluut, kytkimen puolelta, samoin vo-akselin laipan boorit. Itse kytkinakseli, ja paineasetelma vaikuttivat sentään ehjiltä...
Näky oli murheellinen.
Silmälaakeri paskana, ja sen pesä vauhtipyörässä. Kytkinlevystä boorit sorvautunu lähes kokonaan pois, siksi akseli ei liikkunu niin paljon kuin olisi pitänyt. Yhdysholkki oli sittenkin aika pahoin kuluut, kytkimen puolelta, samoin vo-akselin laipan boorit. Itse kytkinakseli, ja paineasetelma vaikuttivat sentään ehjiltä...
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Tässäpä taas kuvia. Kytkin oli muuten 11 tuuman. Mitä minä tuolle vauhtipyörälle nyt teen, voiko siihen sorvata ja sovittaa uuden laakeripesän, vai menikö uusiksi? Näkyy säröjäkin olevan mutta haitanneeko ne niin. Joutuuko sitten tasapainottamaan kampiakselin, jos vauhtipyörän vaihtaa kokonaan, vai onko ne painotettu erikseen?
On siinä edellinen omistaja tempun tehnyt, kun ei oo avannu kytkintä vaikka tuo vika on pesinyt varmasti pitkän aikaa, ja ääntä pitänyt.
On siinä edellinen omistaja tempun tehnyt, kun ei oo avannu kytkintä vaikka tuo vika on pesinyt varmasti pitkän aikaa, ja ääntä pitänyt.
- Liitteet
-
- tn_804 kytkin 003.jpg (98.67 KiB) Katsottu 7610 kertaa
-
- tn_804 kytkin 006.jpg (131.11 KiB) Katsottu 7610 kertaa
-
- tn_804 kytkin 008.jpg (111.41 KiB) Katsottu 7610 kertaa
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Laippa ja holkki. Booreista on puolet kulunut pois. Onneksi sentään vaihteiston päät on säilyneet ehjinä, akselit on kait niin paljon kovemmat.
- Liitteet
-
- tn_804 kytkin 005.jpg (121.96 KiB) Katsottu 7608 kertaa
-
- tn_804 kytkin 009.jpg (61.09 KiB) Katsottu 7608 kertaa
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Kaiva nyt ne vanhat koolin kappaleet sieltä vauhtipyörästä jo9s vaikka olis sen verran
ehjää jälellä että uusi laakeri kävis suoraan
Muutenhan tuo on käytettävä sorvin kautta ja etittävä seuraava laakerikoko ja jos ei sisäreikää saa sopivaa
niin ktkinakselin voi täyttää ja sorvata senkin seuraavaan kokoon
Osaava sorvari sorvaa myös tuon kytkinpinnan suoraksi
Tasapainotuksista en tiedä mutta tuskin noilla kierroksilla suuria vipotuksia tulee
Niin ja aina pitää muistaa että minun antamat ohjeet ei varmastikkaan ole ne parhaimmat
mutta ajattelen näitä korjauksia käytännön kannalta
ehjää jälellä että uusi laakeri kävis suoraan
Muutenhan tuo on käytettävä sorvin kautta ja etittävä seuraava laakerikoko ja jos ei sisäreikää saa sopivaa
niin ktkinakselin voi täyttää ja sorvata senkin seuraavaan kokoon
Osaava sorvari sorvaa myös tuon kytkinpinnan suoraksi
Tasapainotuksista en tiedä mutta tuskin noilla kierroksilla suuria vipotuksia tulee
Niin ja aina pitää muistaa että minun antamat ohjeet ei varmastikkaan ole ne parhaimmat
mutta ajattelen näitä korjauksia käytännön kannalta
Mukana kuin peräpukama!
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 23
- Liittynyt: 13 Maalis 2010, 14:44
- Paikkakunta: pohjois-pohojanmaa
Otan osaa, kovin murheellista on...kun leulänniin laitetaan vetävä etuakseli niin alkaa aika kovaa olla tuo kytkimen elämä...allekirjottaneella "vanhaan pahaan aikaan" kun 472 oli oikeasti ainoa työkone, loppui kytkinlevy aina kahdessa vuodessa...vaikka tietoisesti vältin kytkimen luistatusta, raskaalla kuormalla pikkuvaihteilla(alueella) liikkeelle jne.
Tuo vauhtipyörä minusta kannattaa puslauttaa, onnistunut hyvin ainakin omassani, pikku halkeilu pinnoissa ei haittaa muuta kuin "nuukan" omistajan uneenpääsyä ja sekin vain silloin jos ei oo mitään oikeita murheita!
Tuo vauhtipyörä minusta kannattaa puslauttaa, onnistunut hyvin ainakin omassani, pikku halkeilu pinnoissa ei haittaa muuta kuin "nuukan" omistajan uneenpääsyä ja sekin vain silloin jos ei oo mitään oikeita murheita!
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Tuota puslittamista en kyllä ymmärrä sillä kyllä kuulalaakeri aina paineöljyttömän liukulaakerin voittaa
Tai jos tarkoitus on holkittaa reikä omalleen laakerille niin siinäkin tulee kaksinkertainen työ ja vikapaikat
Mutta nämä on juuri niitä eri tapoja hoitaa asioita
Tai jos tarkoitus on holkittaa reikä omalleen laakerille niin siinäkin tulee kaksinkertainen työ ja vikapaikat
Mutta nämä on juuri niitä eri tapoja hoitaa asioita
Mukana kuin peräpukama!
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Eilen otin vauhtipyörän pois, ja ei se ollutkaan niin paha mitä ensin vaikutti, se pulttien alle tuleva levy (joka ilmeisesti pitää laakerinkin paikoillaan?) oli vain särkynyt, oli vauhtipyörän reijässäkin jälkiä mutta kun mittailin niin halkaisija oli 39,6-40 milliä, sai vähän eri tuloksia eri kantilta.
Konekorjaamo marjakankaan sivuilla sanotaan että silmälaakerin koko on 15.8X39.8, eli sehän voisi hyvinkin vielä mennä jos vaikka laittaisi hyvän lukkoliiman kanssa, vai mitä mieltä olette?
Keskireikähän ei kait saa tiukalla sovitteella ollakkaan.
Pyöri mulla sellainenkin ajatus mielessä, että onko sitä paljon puhuttua heavy duty-kytkintä kovin monessa leukussa, kun tuossakaan sitä ei ole vaikka suurin malli kyseessä? Mietin jos olisi sellaisen laittanut, mutta taitaa olla hankalaa löytää osia kun pitäisi vauhtipyörästä alkaen kaikki vaihtaa.
Asetelma vaikutti melko hyvältä, mutta kannattaneeko entisellä kasata kun uudessa tulee kuitenkin uudet vipujen puslat yms. mukana.. Lisäksi tuo oli yhdestä kohti vähän sinistynyt.
Hyvin muuten näytti olevan osia tuolla marjakankaan verkkokaupassakin, mutta ajattelin tilata Leypartin kautta, ni saa samalla asiantuntijan neuvot tuosta hommasta. Pitää tänään koettaa soittaa sinne.
Konekorjaamo marjakankaan sivuilla sanotaan että silmälaakerin koko on 15.8X39.8, eli sehän voisi hyvinkin vielä mennä jos vaikka laittaisi hyvän lukkoliiman kanssa, vai mitä mieltä olette?
Keskireikähän ei kait saa tiukalla sovitteella ollakkaan.
Pyöri mulla sellainenkin ajatus mielessä, että onko sitä paljon puhuttua heavy duty-kytkintä kovin monessa leukussa, kun tuossakaan sitä ei ole vaikka suurin malli kyseessä? Mietin jos olisi sellaisen laittanut, mutta taitaa olla hankalaa löytää osia kun pitäisi vauhtipyörästä alkaen kaikki vaihtaa.
Asetelma vaikutti melko hyvältä, mutta kannattaneeko entisellä kasata kun uudessa tulee kuitenkin uudet vipujen puslat yms. mukana.. Lisäksi tuo oli yhdestä kohti vähän sinistynyt.
Hyvin muuten näytti olevan osia tuolla marjakankaan verkkokaupassakin, mutta ajattelin tilata Leypartin kautta, ni saa samalla asiantuntijan neuvot tuosta hommasta. Pitää tänään koettaa soittaa sinne.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Minusta myös tuntuu, että suurinosa on tällä 11" kytkimellä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Tuo vähän ihmetyttää, kun katsoo miten väliholkki on kulunut, niin on kuin se olisi alun alkaenkin liian väljä, akselin boorit ei yletä holkin urien pohjaan saakka. Toisaalta, jos tuo osa on vielä alkuperäinen ja 5000 tuntia ajettu, niin uusi kestänee minun käytössä hamaan tulevaisuuteen.
Eilen purin asetelmankin vielä osiksi, ei siinä mitään näkyvää vikaa olisi, putkiakselin silmälaakerin lukkorengas tosin puuttui siitä. Ihan kuin olisi jotenkin hätäisesti tehty siihen viime remontti... VO-kytkinlevy näytti melko kulahtaneelta. Putkiakselin etupäässä oli pari lyhyttä hiusmurtumaa, mahtaneeko nuo haitata kun se kohta tulee laakerin sisään eikä niinkään rasitu?
Sitten jäin pohtimaan sitä, että mihin väliin kuuluu kytkinakselin fiber rikka, jollainen on tarjolla Marjakankaan luettelossa? Semmoista en purkaessa nähnyt. En vielä eilen soitellu uusia osia, kun kuitenkaan asia ei viikonloppuna joudu, ajattelin että jos täällä kuulee ensin viisaita ajatuksia tuohon liittyen.
Eilen purin asetelmankin vielä osiksi, ei siinä mitään näkyvää vikaa olisi, putkiakselin silmälaakerin lukkorengas tosin puuttui siitä. Ihan kuin olisi jotenkin hätäisesti tehty siihen viime remontti... VO-kytkinlevy näytti melko kulahtaneelta. Putkiakselin etupäässä oli pari lyhyttä hiusmurtumaa, mahtaneeko nuo haitata kun se kohta tulee laakerin sisään eikä niinkään rasitu?
Sitten jäin pohtimaan sitä, että mihin väliin kuuluu kytkinakselin fiber rikka, jollainen on tarjolla Marjakankaan luettelossa? Semmoista en purkaessa nähnyt. En vielä eilen soitellu uusia osia, kun kuitenkaan asia ei viikonloppuna joudu, ajattelin että jos täällä kuulee ensin viisaita ajatuksia tuohon liittyen.
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
Tuohon silmälaakeriksi löytyy laakerikaupasta laakeri jossa ulkomitta on hieman alkuperäistä
suurempi tais olla juurikin 40,00mm ko. laakeri on muuten millimittainen mutta varustettu 5/8"
reiällä eli tuon 15,875mm, vauhtipyörä vaan sorviin.
Laitoin omaan 285:seen semmosen kun oli vastaavaa tautia
Itse ainakin harkittisin tuossa vaiheessa koko asetelmapaketin uusimista
Niin ja 13" vaihtoehto on yksöiskytkin
suurempi tais olla juurikin 40,00mm ko. laakeri on muuten millimittainen mutta varustettu 5/8"
reiällä eli tuon 15,875mm, vauhtipyörä vaan sorviin.
Laitoin omaan 285:seen semmosen kun oli vastaavaa tautia
Itse ainakin harkittisin tuossa vaiheessa koko asetelmapaketin uusimista
Niin ja 13" vaihtoehto on yksöiskytkin
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um