Sivu 1/3
Projekti: Eka-Nuffield 10/60 -67
Lähetetty: 17 Touko 2010, 17:33
Kirjoittaja jokke
Nyt sitten sattui silmiin tuommoinen Eka-Nuffield ja eikä siitä yli päässyt, vaan poishan tuo piti hakea
Ensimmäinen traktoriostos joka ei käynyt eikä ääntänsä päästänyt ostopäätöstä tehdessä. Elikkä siis vahvahko projekti
Muutenhan tuo lienee niitä viimeisintä sarjaa mitä on tehty. Rakkine on 10/6o Nuffieldin päällä ja vuosimalli näkyy olevan valujen perusteella -67
Tiedossa olevaa vikaa: Moottorissa kahdessa sylinterissä vettä ja sylintereitten välisissä kannakkeissa ohuet halkeamat.
Lohkossa tyypillisessä kohdassa ruiskutuspumpun takana jäätymisvaurio joka näkyy korjatun migillä
Muuten näyttäisi kohtuullisen täydelliseltä ja kauppaan tuli kauha ja ketjut.
Senverran aloittelin, että kannen nostin pois ja pistin löpöä sylintereihin liuottamaan.
Varmaan kone täytyy nostaa ensi viikonloppuna pois niin näkee mitä muuta vikaa siellä löytyy.
Kuvia löytyy :
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2eikd+j ... field.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Eka-Nuffield 10/60 -67
Lähetetty: 17 Touko 2010, 17:46
Kirjoittaja jamppi
Oikein
Re: Eka-Nuffield 10/60 -67
Lähetetty: 17 Touko 2010, 17:54
Kirjoittaja Warpu
Onnittelut!!!
oiskohan tuohon jo vaihdettu nelosnuhvin kone, oliko 95mm männillä
Re: Eka-Nuffield 10/60 -67
Lähetetty: 17 Touko 2010, 17:56
Kirjoittaja jokke
jamppi kirjoitti:Oikein
Kiitos Jampille hyvästä vinkistä
Re: Eka-Nuffield 10/60 -67
Lähetetty: 17 Touko 2010, 17:58
Kirjoittaja jokke
Warpu kirjoitti:Onnittelut!!!
oiskohan tuohon jo vaihdettu nelosnuhvin kone, oliko 95mm männillä
Tuotapa en tullut mitanneeksi, mutta kone vaikuttaa vanhemmalta kuin muu vehjes. Lohkossa valukoodi kertoo ymmärtääkseni 1961.
Samoin ruiskutuspumppu on alipainesäätimellä.
Re: Eka-Nuffield 10/60 -67
Lähetetty: 17 Touko 2010, 19:17
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Hieno rojekti!
Jos en ole aivan väärässä, niin EKA:a tehtiin myös Leyland pohjalle, mutta voi hyvinkin olla, että on viimeisiä tenspeedin päälle tehtyjä. Olikohan Vesa Rohila joka kirjoitteli joskus näistä tietoja...
Re: Eka-Nuffield 10/60 -67
Lähetetty: 17 Touko 2010, 20:16
Kirjoittaja anglia67
Hyvä hyvä
Re: Eka-Nuffield 10/60 -67
Lähetetty: 17 Touko 2010, 21:05
Kirjoittaja kari t
Onnittelut EKA:n ostosta
olikohan myyjänä Tujunen
Re: Eka-Nuffield 10/60 -67
Lähetetty: 18 Touko 2010, 05:27
Kirjoittaja jokke
kari t kirjoitti:Onnittelut EKA:n ostosta
olikohan myyjänä Tujunen
Sama mies
Re: Eka-Nuffield 10/60 -67
Lähetetty: 18 Touko 2010, 10:15
Kirjoittaja kari t
Olin myös kiinnostunut kyseisestä EKA:sta, mutta vain tälläisen kuvan sain 20.2.2010 joten kiinnostus minun kohdaltani lopahti tuohon kuvaan.
http://kuvablogi.com/nayta/2599436/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Eka-Nuffield 10/60 -67
Lähetetty: 18 Touko 2010, 10:49
Kirjoittaja jokke
kari t kirjoitti:Olin myös kiinnostunut kyseisestä EKA:sta, mutta vain tälläisen kuvan sain 20.2.2010 joten kiinnostus minun kohdaltani lopahti tuohon kuvaan.
http://kuvablogi.com/nayta/2599436/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eipä tosiaan tuossa kuvassa näytä kovin haluttavalta.
Kuitenkin mielestäni oli ihan kohtuullinen projekti kun kävin tuota katsomassa.
Moottorin kunto on suurin kysymysmerkki uskoakseni, mutta eiköhän tuohon jotain keksittäne.
Katsoit varmaan nuo minun kesäisemmät kuvat? Tuosta tulee vielä ajopeli, lupaa hän
Re: Eka-Nuffield 10/60 -67
Lähetetty: 18 Touko 2010, 17:10
Kirjoittaja kari t
jokke kirjoitti:kari t kirjoitti:Olin myös kiinnostunut kyseisestä EKA:sta, mutta vain tälläisen kuvan sain 20.2.2010 joten kiinnostus minun kohdaltani lopahti tuohon kuvaan.
http://kuvablogi.com/nayta/2599436/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eipä tosiaan tuossa kuvassa näytä kovin haluttavalta.
Kuitenkin mielestäni oli ihan kohtuullinen projekti kun kävin tuota katsomassa.
Moottorin kunto on suurin kysymysmerkki uskoakseni, mutta eiköhän tuohon jotain keksittäne.
Katsoit varmaan nuo minun kesäisemmät kuvat? Tuosta tulee vielä ajopeli, lupaa hän
Joo, jospa olis ollut tuollaiset kuvat nähtävänä niin luulenpa että olisin päätynyt toisenlaiseen ratkaisuun
Moottorin kunnonhan myyjä kertoi minullekin, mutta onhan sinulla se BMC kuutonen, sen kun laitat keulalle, vai pitäiskö sanoa taakse, niin kyllä tuosta vielä kalu tulee
Tärkeintä kuitenkin ettei joutunut sulattoon
Re: Eka-Nuffield 10/60 -67
Lähetetty: 18 Touko 2010, 20:16
Kirjoittaja automies560
Mielenkiintoinen projektihan tuosta on tulossa
Re: Eka-Nuffield 10/60 -67
Lähetetty: 19 Touko 2010, 06:58
Kirjoittaja NH 110-90dtt
Hienoa Jokke
nyt on siis vapaa ajan ongelmat hoidettuna
pääsee kissakin helpommalla, kun ei tarvi sitä kiusata
Re: Eka-Nuffield 10/60 -67
Lähetetty: 25 Touko 2010, 13:07
Kirjoittaja jokke
Päivitystä tilanteeseen.
Viikonloppuna lauantai-iltana rupesin purkamaan ohjaamoa pois jotta pääsee konetta irroittamaan.
Aika paljon peittää tuo ohjaamo ja kuormaajan varret noita kriittisiä paikkoja nuhvista. Aikansa ruosteisia pultteja mitä kummallisimmista paikoista etsittyäni sain vinssattua ohjaamon sen verran ylös jotta pääsi käsiksi kytkinkopan äällä olevan kansiosan pultteihin käsiksi. Sitten myös kansi liinalla ylös kattoon roikkumaan.
Kannen alta paljastui ehkäpä reilu 5 senttiä vettä. Oli näkyy pohjassa oleva vedenpoistoaukko tukkeutunut. Harmittavasti oli myös painehiili haljennut, joten sekin menee hankintalistalle.
Siitäpä sitten pääsi konetta jo konetta nostamaan ketjutaljalla ylös ja koneen sivuun vierelle. Teen tätä hommaa katoksessa jossa kaikki kolme nuhvia on vierekkäin kuten kuvista varmaan näkyykin, niin turhan paljon tuota tilaa ei ole käytettävissä.
Seuraava yllätys tuli kun rupesin laskemaan öljyjä koneesta pois ennen kokonaan maahanlaskua. Ropusta tuli luonnollisesti vettä ensin, mutta kun ei se meinannut loppua ollenkaan
Vettä tuli varmaan enemmän kuin 5 litraa ennen kuin alkoi tulla tosi mustaa ja kökköstä öljyä. Ei vaikuttanut kovin lupaavalta
Liekkö kaikki tullut vuotavien o-renkaiden kautta vai olisko sadevettä päässyt menemään. Nimittäin kansi oli ostaessani avattu aiemmin ja laskettu vain paikalleen.
Käänsin koneen vielä ylösalaisin taljalla ja eikun öljypohjaa jännityksellä avaamaan.
Kannen pois nostettuani ensimmäisenä huomio kiinnittyi öljypumpun imusiivilään joka oli aivan limainen ja tukkoisen näköinen.
Tässä vaiheessa sunnuntaina rupesi olemaan jo lähdön hetki kotiin arjeksi käsillä, mutta avasin vielä yhden runko- ja kiertokangenlaakeri kaulan todetakseni, että ei pahemmalta näyttänyt. Kiertokangen kaulan laakerit olivat Std, eikä juurikaan kulumista ollut näkyvissä. Runkolaakerissa ei ollut muita merkintöjä kuin numerokoodi. Mahtaako tuo olla jo alimittaan hiottu
Tosiaan konehan on vielä jumissa, joten varmaan tarvitaan jonkinsorttista lievää voimakkaampaa väkivaltaa mäntien irroittamiseen. Onkos muita hyviä konsteja kuin koivupulikalla hakkaaminen?
Kuvia löytyy
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2eikd+j ... field.html" onclick="window.open(this.href);return false;