Ahdinta valmetiin
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kertokaapas, tietääkö kukaan millaisia on jontikan käyttämät VGT ahtimet?
Onko VGT säätö mekaaninen vai alipaine, elektroniikka?
Ois saatavilla 6.8 litraisen powertech moottorin tehdasuusi säilytysvikaantunut turbo edullisesti niin arvelin jos panisin valmetin konepellin viereen puhaltamaan, vaikka koppiin raitista ilmaa
Onko VGT säätö mekaaninen vai alipaine, elektroniikka?
Ois saatavilla 6.8 litraisen powertech moottorin tehdasuusi säilytysvikaantunut turbo edullisesti niin arvelin jos panisin valmetin konepellin viereen puhaltamaan, vaikka koppiin raitista ilmaa
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Tuskimpa alipainetta löytyy John Deerestä, jos on turbokone... Saattaa olla ko.ahdin hieman isohko, jos meinaat siihen kolipyttyseen Valmettiin laittaa, eikös siihen kannattaisi ihan esimerkiksi 602 tai 604 mallin osat koettaa sovittaa, vai oliko siinä joku este, ettei ne sovi?
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Este on valuutan puuteUniversalDM4 kirjoitti:Tuskimpa alipainetta löytyy John Deerestä, jos on turbokone... Saattaa olla ko.ahdin hieman isohko, jos meinaat siihen kolipyttyseen Valmettiin laittaa, eikös siihen kannattaisi ihan esimerkiksi 602 tai 604 mallin osat koettaa sovittaa, vai oliko siinä joku este, ettei ne sovi?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Pistä se turbo pörssiin ja osta rahoilla pienempi. Tuo on sen verran iso, ettei se mitään ahda valmetissa, vai mihinkä sitä meinasit laittaa.
Turbotus on kivaa hommaa ja huolella suunnitellen sillä saa aikaan ihmeitä, eikä kone edes kärsi siitä hommasta. Sinuna katselisin ahdinta jostain 2-litraisesta turbodieseliautosta. Voisi löytyä modernia ahdintekniikkaa, vaikka olisi vähän vanhempikin auto. Sillä saisi Valmetin vääntämään reippaasti jo alakierroksilta.
Turbotus on kivaa hommaa ja huolella suunnitellen sillä saa aikaan ihmeitä, eikä kone edes kärsi siitä hommasta. Sinuna katselisin ahdinta jostain 2-litraisesta turbodieseliautosta. Voisi löytyä modernia ahdintekniikkaa, vaikka olisi vähän vanhempikin auto. Sillä saisi Valmetin vääntämään reippaasti jo alakierroksilta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
No juu, mutta eikös se hauskuus hommassa ole viritystä mukavempi homma. Ei nimittäin joka valtussa ole tuommoista "luolamies turboa"Velu kirjoitti:Pistä se turbo pörssiin ja osta rahoilla pienempi. Tuo on sen verran iso, ettei se mitään ahda valmetissa, vai mihinkä sitä meinasit laittaa.
Turbotus on kivaa hommaa ja huolella suunnitellen sillä saa aikaan ihmeitä, eikä kone edes kärsi siitä hommasta. Sinuna katselisin ahdinta jostain 2-litraisesta turbodieseliautosta. Voisi löytyä modernia ahdintekniikkaa, vaikka olisi vähän vanhempikin auto. Sillä saisi Valmetin vääntämään reippaasti jo alakierroksilta.
Sanotaan sekin, että en ole hakemassa tehon lisäystä vaan ääntä ja näkyä...
Se vain kiinnostaa millä tuota vgt ahdinta ohjataan, onko se ollenkaan pelaava ilman ohjausyksikköä mikä se nyt sitten näissä lienee?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kokeiles volvon turbodieselin ahdinta siis noista 700 sarjasista. voi olla kyllä kiven alla kun kuuluvat olevan jälkivirityksiin suosittuja pelejä.
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Nyt on semmonen luolamiesturbo hankittuna, että oksat pois Valmistaja Borg & Warner
Kokoa "ämpäri"
Kokoa "ämpäri"
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Näkyy tuo VGT ohjaus olevan elektronismekaaninen, eli CAN väylä syöttää informaation boksiin jossa askelmoottori joka mekaanisesti säätää pakopuolen pakopesän geometriaa. Eli turbon saa siis lukittua mekaanisesti johonkin asentoon...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Eikös kannattaisi hyödyntää sitä ohjaus elektroniikkaakin?
"Helppo" tie olisi varmaan ottaa se nykyinen irti ja rakennella oma ohjaus sille moottorille. Näkemättä härpätintä/käyttämättä googelia tulee semmoisia kutinoita persukseen että ohjauksen voisi toteuttaa täysin analogisesti.
Vaihtoehtoisesti siihen voisi ympätä jonkun pienen kontrollerin, joka ohjaa can-väylän läpi sitä moottoria. Tällä tavoin turboa pääsisi säätämään reaaliaikaisesti. Valmiita piirejä on olemassa jotka hoitavat kommunikaation CAN-väylän kanssa, joten CAN-väylän kättelyistä yms muusta mukavasta ei tarvitse itse huolehtia.
"Helppo" tie olisi varmaan ottaa se nykyinen irti ja rakennella oma ohjaus sille moottorille. Näkemättä härpätintä/käyttämättä googelia tulee semmoisia kutinoita persukseen että ohjauksen voisi toteuttaa täysin analogisesti.
Vaihtoehtoisesti siihen voisi ympätä jonkun pienen kontrollerin, joka ohjaa can-väylän läpi sitä moottoria. Tällä tavoin turboa pääsisi säätämään reaaliaikaisesti. Valmiita piirejä on olemassa jotka hoitavat kommunikaation CAN-väylän kanssa, joten CAN-väylän kättelyistä yms muusta mukavasta ei tarvitse itse huolehtia.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Joo, pittää kahtoa mitä tuolla tekis...sakkuli kirjoitti:Eikös kannattaisi hyödyntää sitä ohjaus elektroniikkaakin?
"Helppo" tie olisi varmaan ottaa se nykyinen irti ja rakennella oma ohjaus sille moottorille. Näkemättä härpätintä/käyttämättä googelia tulee semmoisia kutinoita persukseen että ohjauksen voisi toteuttaa täysin analogisesti.
Vaihtoehtoisesti siihen voisi ympätä jonkun pienen kontrollerin, joka ohjaa can-väylän läpi sitä moottoria. Tällä tavoin turboa pääsisi säätämään reaaliaikaisesti. Valmiita piirejä on olemassa jotka hoitavat kommunikaation CAN-väylän kanssa, joten CAN-väylän kättelyistä yms muusta mukavasta ei tarvitse itse huolehtia.
Mutta kuva ja mittasuhde (Nuutun tänne jättämä...!) http://kuvablogi.com/nayta/2293075/
http://kuvablogi.com/nayta/2293096/
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Tuolla ei taida olla tulevaisuutta valmetissa. Ei välttämättä edes vingu.
Jos tuollaisen turbon tahtoo asennella, niin mikään amerikan temppu se ei ole - tai siis taitaa olla juuri sellainen. Tuohon laitetaan vain ahtopainekello askelmoottorin tilalle kääntämään johdesiipiä. Pitää olla tarkkana, että ääriasennot tulee rajattua oikein. Siihen sitten sopivasti jousta vastukseksi ja vastusvastaventiiliä painekellon putkeen, niin ahtopaineet tulee kohdalleen. Noita VNT-ahtimia on nimittäin laitettu paljonkin autopuolella vanhempaan kalustoon viriahtimiksi. Toivimat kyllä tosi hyvin, eikä ole muuten turboviivettä. Ahdin vinkaisee jo lupaavasti kun autoa siirtää parkkipaikalla.
Tuon sähköohjauksen anti on oikeastaan siinä, että sillä saadaan pudotettua ahtopaineet pois, kun niitä ei tarvita eli osakuormalla ja isommilla kierroksilla. Vakioturboilla tuota ilmiötä ei juuri ole, mutta noilla herkillä muuttuvasiipisillä nousee ahtopaineet hyvinkin helposti, vaikka kone ei sitä lisäilmaa tarvitsisi. Turhasta ahtopaineesta on taas se haitta, että polttoainetta kuluu turhaan ja taitaa se niitä typenoksidejakin tehdä.
Jos tuollaisen turbon tahtoo asennella, niin mikään amerikan temppu se ei ole - tai siis taitaa olla juuri sellainen. Tuohon laitetaan vain ahtopainekello askelmoottorin tilalle kääntämään johdesiipiä. Pitää olla tarkkana, että ääriasennot tulee rajattua oikein. Siihen sitten sopivasti jousta vastukseksi ja vastusvastaventiiliä painekellon putkeen, niin ahtopaineet tulee kohdalleen. Noita VNT-ahtimia on nimittäin laitettu paljonkin autopuolella vanhempaan kalustoon viriahtimiksi. Toivimat kyllä tosi hyvin, eikä ole muuten turboviivettä. Ahdin vinkaisee jo lupaavasti kun autoa siirtää parkkipaikalla.
Tuon sähköohjauksen anti on oikeastaan siinä, että sillä saadaan pudotettua ahtopaineet pois, kun niitä ei tarvita eli osakuormalla ja isommilla kierroksilla. Vakioturboilla tuota ilmiötä ei juuri ole, mutta noilla herkillä muuttuvasiipisillä nousee ahtopaineet hyvinkin helposti, vaikka kone ei sitä lisäilmaa tarvitsisi. Turhasta ahtopaineesta on taas se haitta, että polttoainetta kuluu turhaan ja taitaa se niitä typenoksidejakin tehdä.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kovasti on porukka vastaan minun rojektia, mutta ei se haittaa... totta se on, että ei tuo mahda edes pyöriä tuossa valmetissa, mutta hällä väliä, kunhan on komee
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Ostaisit tuohon projektiin menevillä rahoilla vaikka kukkia Kaisalle
Se jos mikä olis komeeta
Se jos mikä olis komeeta
Mukana kuin peräpukama!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Onhan se, kyllä tästä vielä kukkarahat jääjamppi kirjoitti:Ostaisit tuohon projektiin menevillä rahoilla vaikka kukkia Kaisalle
Se jos mikä olis komeeta
Rojektiin kaavailin muutoksia:
Ensin tuossa suunnittelin, että turbotetaankin tuo nuutun 460 rojekti ja kattotaan miten tuommonen turbo toimii siinä.
Jos homma pelaa niin sitten pannaan kolmas turbo nuutun 10/60:n, mää testaan tota omaa valmetiin ja itelle jätän vielä varmuuden varalle ton yhen jos vaikka joskus sattuu tulemaan isompimukista konetta edullisesti tähän pihamaalle. No sitä ei tiedä sitten, miten nämä tehtaan hylkytavarat toimii, mutta sen näkee sitten.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.