4 vetoa ostamassa
Valvoja: automies560
Jos metsässä ajaa pitää niin kannattaa vilkaista koneen pohjaa. Oman käsityksen mukaan valmetti on ainoa jossa komponentit on edes auttavasti suojattu.
Muita koneita mitä olen metsähommissa nähnyt enemmän, on fiiatit, lähinnä -80 sarja.
Jos metsäkäyttö on vähäistä, niin katsoo tilastoista myyntilukuja ja kartalta huoltomiehien tiheyttä. Myyntiluvut kertoo varaosien saannista ja huoltomiesten määrä tiukassa tilanteessa saatavasta tuesta. ->massikka, jontikka, valmetti ja nyykkäri. Kaikki taitavat vaan paukkua hinta katosta yli
Muita koneita mitä olen metsähommissa nähnyt enemmän, on fiiatit, lähinnä -80 sarja.
Jos metsäkäyttö on vähäistä, niin katsoo tilastoista myyntilukuja ja kartalta huoltomiehien tiheyttä. Myyntiluvut kertoo varaosien saannista ja huoltomiesten määrä tiukassa tilanteessa saatavasta tuesta. ->massikka, jontikka, valmetti ja nyykkäri. Kaikki taitavat vaan paukkua hinta katosta yli
Toi takaveto ketjuilla olis muuten hyvä,mutta kun sinne palstalle on 25km matkaa,tuntuu aika nuljulta ajaa ketjut päällä siksi nelikko harkinnassa.Jos totta puhutaan niin pärjäisin hyvin ilman koko rattoria mutta jotain pitää aina harrastaa.Fiiatti polttelee kovasti....massikka olis myös tarjolla mutta mitä ihmettä?huoltomies kertoi korjanneensa kyseisen yksilön etuvedon 3 kertaa ,pisti vähän empimään.....no kommenttia vaan.Näaistä saa hyvää osviittaa.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Pitänee sanoa, että pitkälle et sillä nelikollakaan pötki ilman ketjuja. Onneton se on nelikkokin ketjutta etenemään metsässä. Esim. 8 pyöräinen ajokone ei hiemankaan liukkaammassa kaltto paikassa kulje ketjutta, vaan jää sutimaan onnettomana paikoilleen, nimim. kokemusta on
Hyvät ketjut eivät hakkaa ajaessa, niihin siis kannattaa panostaa. Hyvät ketjut ovat nopeat myös asentaa. 5 - 15 min per puoli.
Hyvät ketjut eivät hakkaa ajaessa, niihin siis kannattaa panostaa. Hyvät ketjut ovat nopeat myös asentaa. 5 - 15 min per puoli.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Hakukriteereilläsi keskittyisin nelivedoissa Valmettiin ja Zetoriin, mutta takavedoissa kyllä löytyy valinnanvaraa.
Vaikka ei Fiattikaan mikään mahdoton ajatus ole, kuten nämä 640 ja 750 mallit nelivetoina.
Tärkeänä pointtina kannattaa ottaa huomioon, huolto ja varaosat, niiden nopea saanti ja edullinen hinta. Ne ovat ratkaisseet omankin kalustoni valinnan juuri kyseisiin merkkeihin. Vaikkakin tuo setka on nyt jäänytkin jo pois aktiivikäytöstä minulla.
Mutta on silti edelleen tulevaisuuden merkki kuten kotimainenkin.
Väillä tuli kokeiltua Leylandia Fiattia Casea Massikkaa, eivät vaan herättäneet luottamusta tai eivät muuteen soveltuneet käyttötarkoituksiini.
Vaikka ei Fiattikaan mikään mahdoton ajatus ole, kuten nämä 640 ja 750 mallit nelivetoina.
Tärkeänä pointtina kannattaa ottaa huomioon, huolto ja varaosat, niiden nopea saanti ja edullinen hinta. Ne ovat ratkaisseet omankin kalustoni valinnan juuri kyseisiin merkkeihin. Vaikkakin tuo setka on nyt jäänytkin jo pois aktiivikäytöstä minulla.
Mutta on silti edelleen tulevaisuuden merkki kuten kotimainenkin.
Väillä tuli kokeiltua Leylandia Fiattia Casea Massikkaa, eivät vaan herättäneet luottamusta tai eivät muuteen soveltuneet käyttötarkoituksiini.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Sen verran minäkin tuosta massikan voimansiirrosta tiedän että ei ole aivan
parhaasta päästä
Liekö sitten eri malleilla eri ratkaisuja mutta töissä oli vuoden verran joku 500
sarjan massikka ja sinä aikana se katko molemmat etuvetoakselinsa
Silloin joku sanoi että on noissa vaivana
parhaasta päästä
Liekö sitten eri malleilla eri ratkaisuja mutta töissä oli vuoden verran joku 500
sarjan massikka ja sinä aikana se katko molemmat etuvetoakselinsa
Silloin joku sanoi että on noissa vaivana
Mukana kuin peräpukama!
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 290
- Liittynyt: 24 Marras 2007, 10:28
- Paikkakunta: Jämijärvi/ tampereen seutu
Minä puollan tuota fiiattia kun itellä on 2kpl 110-90. metsä ajoon ovat huonoja (akoja pohjasta esim. perän öljy suodatin)
eikä ole pahaa sanaa sanottavana
naapurilla on 680 nelikko fiude mettä ajos ja muuta ei oo koko aikana hajonnu ku toine vetari takaa. piukas paikas väkisi kääntöjarrulla nii vetariin tuli jengat
eikä ole pahaa sanaa sanottavana
naapurilla on 680 nelikko fiude mettä ajos ja muuta ei oo koko aikana hajonnu ku toine vetari takaa. piukas paikas väkisi kääntöjarrulla nii vetariin tuli jengat
projektit tulee ja venyy.... kuitenkin hyvä tulee ku maalataan
Nuffield universal tree
Leyland 384 kartano
Leyland 272 synchro
2* NH 110-90
Nuffield universal tree
Leyland 384 kartano
Leyland 272 synchro
2* NH 110-90
Niin, kyllä se nelikko ketjuitta menee metsässä melkeimpä poikkeuksetta siitä mistä ketjullinen takapotku ei mene. Se oli uskomaton tunne kun ensimmäisen kerran ajoi metsässä nelikolla paksussa lumessa; -Hei, tätähän voi ohjata! -Oho, tällähän pääsee taaksepäinkin. -Hups, meni keula ojaan, no perhana, sehän nousi sieltä. Tai jos jää kannon nokkaan, auttaa monesti irtipääsemiseen se, että kääntelee sutimisen yhteydessä eturenkaita, saattaa saada jostakin juuri sen verran pitoa että liikahtaa irti mahasta. Mutta kyllä ne ketjut siinä nelikossa auttaa. Varsinkin kauheassa kivikossa.
Myös peltotöissä se keulaveto on mahtava. Lisää ketteryyttä ja vauhtia kummasti, kun voi päisteessä saran reunassa ajaa keulan ojaan reilusti ja kääntää suoraan reunalle ja siitä ilman venkslausta jatkamaan toiseen päähän. Myös muissa töissä on luistoa vähemmän, ja jos ollaan liikkeellä kasvuston päällä, ei se tee niin paljoa tuhoja ajourissa.
Myös peltotöissä se keulaveto on mahtava. Lisää ketteryyttä ja vauhtia kummasti, kun voi päisteessä saran reunassa ajaa keulan ojaan reilusti ja kääntää suoraan reunalle ja siitä ilman venkslausta jatkamaan toiseen päähän. Myös muissa töissä on luistoa vähemmän, ja jos ollaan liikkeellä kasvuston päällä, ei se tee niin paljoa tuhoja ajourissa.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
- Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
- NLCF r.y jäsen Nro: 267
- Paikkakunta: JUUKA
kyllä nykyisillä kumiloilla pito on olematon joten jottae karkeempoo pittää olla muuten lipsuu joka kivessä ja kannonjuuressa
aja millä ajat mutta majorilla loput
Joo ei kulje metrisessä umpihangessa täyden 8000 tonnin kuorman kanssa, eikä 45asteen ylämäkeen olleskaa, mutta jos vaikka ajaa jäljen ensin tyhjänä, ei mee sinne mäen päälle, eikä tee muuta extreemiä, niin ei tarvi ketjuja.
Mutta normaali rankakuorma kyllä tulee paluujälkeä pitkin puolimetrisessä hangessa vielä ilman ketjuja. Ja tulipa pöllikuormakin tuossa joku aika sitten, umpisessa joka oli n. 30cm, sellaisessa tasaisessa mutta möykkelikköisessä maastossa.
Nelikossakin on kääntöjarrut , mutta niitä tarvii harvemmin.
kannoissa ja kivissä auttaa monesti ennakoiva lukko, ne kolme muuta rengasta kun voivat olla pitävällä. Lisäksi suurempien töyssyjen ja kivien ylitys on helpompaa kun eturengaskin vetää yli.
Mutta normaali rankakuorma kyllä tulee paluujälkeä pitkin puolimetrisessä hangessa vielä ilman ketjuja. Ja tulipa pöllikuormakin tuossa joku aika sitten, umpisessa joka oli n. 30cm, sellaisessa tasaisessa mutta möykkelikköisessä maastossa.
Nelikossakin on kääntöjarrut , mutta niitä tarvii harvemmin.
kannoissa ja kivissä auttaa monesti ennakoiva lukko, ne kolme muuta rengasta kun voivat olla pitävällä. Lisäksi suurempien töyssyjen ja kivien ylitys on helpompaa kun eturengaskin vetää yli.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Mä oon tykänny tosta massikasta mettässä. Menee ilman ketjuja hyvässä maastossa vaikka ja kuinka. Keväällä kun päivät alkaa olemaan suojasella niin kietaisee ketjut etupyöriin ja matka jatkuu. Maavaraa on riittävästi eikä nostele lonkkia vaikka kuormaaja roikkuu nostovarsissa. Pumpun tuotto riittää hyvin kuormaajan liikutteluun. Ei moiti kuormia kotiin tuotaessa. Lämmin hytti. Miinuksiakin toki on. Kukaan ei ole saanut penkkiä kääntymään kun siihen kerran sopii istumaan väärinpäinkin. Todella hidas tiellä. Isot pojat pelottelevat heikoilla etuvetareilla(? Luulisin että jos ne oikeasti olis heikot niin ne olis jo katkennu.). Vaihdelaatikko on yhtä kankea käyttää kun valmeteissa. Polttoainetta palaa kierroksilla enemmäin kuin riittävästi, toki ei savua ilman tulta... Vähän kankeaksi voi joku sitä moittia mutta kankeus on katsojan silmissä. Kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon perseessä- Se ehtii sulaa ennen kuin siihen tottuu.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
onnittelut uuden koneen johdosta!!!
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.