Sivu 4/15

Lähetetty: 14 Helmi 2009, 08:32
Kirjoittaja tommi
Antaahan se tuosta holkistakin aavistuksen anteeksi.

Omassa hahmotelmassani on käynyt mielessä Velun ehdotus runko-ohjauksestakin, ja toinen nuffin perä edessä... lautaspyörä käännettynä toiselle puolelle.

Lähetetty: 14 Helmi 2009, 17:34
Kirjoittaja Velu
Tällaista tänään. Kytkimen sain kasaan ja akseliakin soviteltua.

Kuva

Rungon alapuolelle hitsailin 15mm levyt, tai siis melkein hitsasin. Homma on vielä vaiheessa, koska kävi kuten hitsareille yleensä viikonloppuna käy ja piti lähteä langan ostoon. Nyt sitä olisi 15kg lisää. Rungon alapuoelle tuli siis 15mm levyt. Levyt on valmiiksi leikattu oikeaan muotoon, joten ne olivat suoraan sopivat. Poikittaisten RHS:n päktien sisään hitsasin 8 milliset laput.

Kuva
Kuva
Kuva

Lähetetty: 14 Helmi 2009, 19:30
Kirjoittaja kari t
Kylläpäs tulee jäsäkkä runko nuffiin :?: vai mikähän siintä tullenee :?: Nuffield/Perkins v8.510 :?: :?:
Kaikesta tähän asti nähdystä näkee ,että on ammattimies asialla :lol:
Velulla on homma hanskassa :lol: eikä ole hanskat hukassa :lol: :lol:

Lähetetty: 15 Helmi 2009, 17:12
Kirjoittaja Velu
Ei olla nuhvia kastettu vielä, olkoon nyt vaikka 10/170. Keksitään sitten parempi nimi, jos on tarvista.

Alkaisi tuo kone olla jo vähän kiinni. Yksi korvakko on enää tekemättä. Jätin korvakoita tehdessä parin millin säätövaran, että saisi tuota akselia linjattua. Siksi tuo pellin palanen on tuolla välissä.

Kuva
Kuva
Kuva


Ensi viikonlopuksi jäi sitten viimeisen korvakon teko, linjaus ja etuakselin kiinnityksen teko.

Siinäpä onkin sitten se ongelma. En ole vieläkään keksinyt helppoa ja hyvää tapaa linjata moottoria vaihteistoon. Virallisestihan tuollaisessa saisi olla vain 0,1mm heitto. :?

Lähetetty: 15 Helmi 2009, 18:01
Kirjoittaja jamppi
Minä käytin korkona vaihdeakselin keskipistettä mutta sulla se ei välttämättä toimi
kun ei tiedä onko runko täysin suora
Minä kyllä väittäsin että parinkaan millin heitto ei pilaa sitä
Tee suoralla viivaimella kohdistusmerkki etukehdon päälle ja linjaa sillä

Lähetetty: 15 Helmi 2009, 20:38
Kirjoittaja UniversalDM4
jamppi kirjoitti:Minä käytin korkona vaihdeakselin keskipistettä mutta sulla se ei välttämättä toimi
kun ei tiedä onko runko täysin suora
Minä kyllä väittäsin että parinkaan millin heitto ei pilaa sitä
Tee suoralla viivaimella kohdistusmerkki etukehdon päälle ja linjaa sillä
Vaihdelaatikkohan siinä sitten hajoaa, jos kone ja laatikko ei ole suorassa. Esimerkiksi eräästä Dodgesta meni monta vaihteistoa, kun oli itse asennettu välilaipalla dieselmoottori ja linjaus epäonnistunut. Oli kuulemma ollut n.2mm virhettä...

Lähetetty: 15 Helmi 2009, 21:15
Kirjoittaja jamppi
Ei varmana haittaa nuhvissa väljän holkin kanssa mitään
Lähes kaikki nuhvit mitä olen kattonu niin keulakiinniikkeestä kuluneet
runko kuopallle ja linjaus pielessä
Silti ne vain puksuttaa
Kiinteällä kytkinakselilla tilanne on toinen

Lähetetty: 15 Helmi 2009, 22:08
Kirjoittaja tommi
Jotkut löysää nuffissa moottorin kiinnityspultteja kaivurissa tahallaan että runko pääsee elämään siten että lohko ei rasitu. Olettekos kuulleet? Tällöin kytkinakseli joustaa holkista melkoisesti. Sillä tavalla oli moottori irti minunkin nuffissa valmiiksi ostaessa, enkä sitä kiristänänyt koskaan. Holkkia en muista oliko kuinka kulunut, mutta itse akselin boori on hiukan väljä. siihen muuten sopii suoraan Wärtsilä niittokoneen nivelakselin pienempi pää, onko se ferkun ulosoton kanssa sama kenties?

Mutta tietysti parasta olisi saada se mahdollisimman suoraan.

Lähetetty: 21 Helmi 2009, 19:31
Kirjoittaja Velu
Kiitokset linjausvinkeistä. Warpu antoi minulle linjaamisen lyhyen oppimäärän puhelimessa ja heittokellon kanssa touhuten sain akselin aika hyvin linjaan.

Sain hitsattua korvat niin, että kytkinakselin suoruutta mitatessa kello näytti 015mm heittoa ja moottorin suuntaa mitatessa jäi 0,05mm. Aika näyttää mihin suuntaan linjaus muuttuu, kun tuolla aletaan ajella.

Kuva

Kylläpä ihan mukavasti helpotti kun sai moottorin paikalleen ja juuri sille paikalle kuin sen kuuluukin olla. Nyt alkaakin sitten helpommat hommat. tuon parissa.

Lähetetty: 23 Helmi 2009, 13:30
Kirjoittaja Velu
Runko alkaa olla valmiiksi hitsailtu. Moottorin alle tullee jossain vaiheessa vielä poikittaistuki, öljypohjan patin takapuolelle sellaisen saa. Samaan tukee tulee sitten kolmiotuki kiinni.

Kuva

Tuohon olisi sitten tarkoitus sovitella painelaakeri ja irroitusvivusto.

Kuva

Lähetetty: 02 Maalis 2009, 08:38
Kirjoittaja Velu
Rojekti jatkui painelaakerin sovittelulla. Nimim. ukki järjesti painelaakerilla holkin ja vieläpä sopivasti viikonlopuksi. Nuhvin oma painelaakerin akseli ei tietenkään käynyt vaan sitä piti lyhentää sillä seurauksella, että seuraavaksi piti sorvauttaa uusi akseli, joka olikin sitten juuri oikeanlainen. Siirsin vain käpälät entisestä akselista uuteen ja hitsillä kiinni.

Kuva
Kuva

Ohjauslaitteen saattoikin nyt nostaa paikalleen. Kaikki sopi aika hyvin paikalleen, tosin kytkinpolkimelta tulevaan takoa piti hieman taivuttaa. Kytkinkin alkoi toimia ihan ensiyrittämällä.

Kuva
Kuva
Vaikuttaa, että akutkin saa ihan entiseen paikkaansa.

Kuva

Kuva


Vaikka viikonlopun aikaansaannokset sopivat helposti parille riville. Niin varsinkin tuo painelaakerin kanssa touhutessa kului aika ihan mukavasti Vaati useamman yrityksen, ennen kuin kaikki oli niin kuin pitikin.

Seuraava homma olisi laittaa jäähdytin paikalleen. Sitä ennen tarvitsisin kuitenkin pätkän silikoniletkua, tai muuten pitää hitsata yksi letkulähtö moottorista uudelleen. Kajaanista ei muuten saa silikoniletkua.

Kuva

Lähetetty: 02 Maalis 2009, 13:03
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Voi pertskeen jehvakka jotta on jytäkän näköinen nuhvi :D

saadaankos me milloin videota asiasta?

Lähetetty: 02 Maalis 2009, 15:03
Kirjoittaja tommi
Hyväpä taitaa tulla.

Ja hyvän näköinen.

Kiitos Velulle kun jaksaa kuvata iloksemme!

Lähetetty: 04 Maalis 2009, 13:58
Kirjoittaja Velu
Katotaan videoasiaa sitten, kun nuhvi murahtelee ja sattuu joku kameran omistava kaveri käymään kylässä. Videota on kyllä varmaan loppukeväästä luvassa. Mukavahan näitä kuvia on lisäillä. Kuvista kun on sekin hyöty, että on helppo suunnitella viikon aikan projektia eteen päin ja hommata viikonlopuksi tarvikkeita valmiiksi.

Omasta mielestä tuntuisi projeti nyt olevan hyvällä mallilla, edellyttäen ettei tarvitse jo tehtyjä hommia parsia. Loppu on sellaiseta näpertelyä. Viikonloppuna ajattelin ruveta putkitöihin ja pistää jäähdyttäjän paikalleen.

Jäähdyttäjään liittyen. Perkinsi tarvitsisi tuulettajan siivet ja tehokkaat sellaiset. Viikolla en yleensä käy nuhvin luona, joten itse en pääse heti mittailemaan. Paljonko siis mahtaisi olla nuhvin tuulettajan siipien halkaisija? Jäähdyttjän kennon mitat voisi myös valintaa helpottaa. Suunnitelmissa olisi hommata mersun V8:sta alumiinisiivet.

Lähetetty: 04 Maalis 2009, 14:55
Kirjoittaja kari t
Tässäpä "Velulle" nuo kaipaamasi mitat:Siipien halkaiaia 41 cm,tunnelin halkaisia 42 cm, kennon mitat 62x44 cm ,ilman korkkia. Kyllä tulee muhkean näköinen nuffi :lol: Tuohonko laittaa vielä leveämmät taka ja etupyörät,niin kelpaa kylilla hurjastella :lol: :lol: