Leyland 472S -81 ja toisestakin projektista...
Valvoja: automies560
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Tässä kuvassa näkyy tuo runkonivel ja sylinterit paremmin:valmet kirjoitti:http://www.huutokaupat.com/016/ilmoituk ... C00091.JPG
Nuissa malleissa on jo runkolukko ja ovat sisältäkin aika erinäköisiä.
Onkos sinun koneessa taka-ajo laitteet?
Tässä on näkymä taaksepäin. Kytkin ja kaasu on siis taakseajoa varten, ohjaus toimii vasemmalla näkyvästä vivusta. Vaihdevipu tulee kätevästi vasemmalle puolelle kun istuimen kääntää ja voihan konetta siirtää pelkällä hydraulivedollakin. Ja kun kuormauksen ajaksi kytkee paineilmajarrun päälle niin kone on ja pysyy siinä. Täällä meilläpäin kun tasaista maastoa saa hakemalla hakea niin kunnon jarruja osaa arvostaa
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Kevät tulee ja parin kuukauden päästä alkaa varmasti olla lumet vähissä leukun päältä. Antakaapa äkkinäiselle vinkkiä mistä kannattaisi haeskella tuohon koneeseen soppelia ahdinta, mieluiten hyväkuntoista käytettyä.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
No vaikka tuolta: http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a69300d8baKerkänmatti kirjoitti:Kevät tulee ja parin kuukauden päästä alkaa varmasti olla lumet vähissä leukun päältä. Antakaapa äkkinäiselle vinkkiä mistä kannattaisi haeskella tuohon koneeseen soppelia ahdinta, mieluiten hyväkuntoista käytettyä.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Siinäkö se ois? Mulla kun ei oo yhtään kokemusta turbokoneen rakenteluista nii en kyllä ite osaa arvioida minkälainen leukkuun on järkevää laittaa. Mutta noin 100hp tehot mulla ois kiikarissa...Leukkumies kirjoitti:No vaikka tuolta: http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a69300d8ba
Viitsisikö joku laittaa kuvaa turboleukun pakosarjasta?
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Muutin otsikon vastaamaan muuttunutta tilannetta.
Puutelistalla ollut oikean mallinen etukuormaaja tuli tänä aamuna kotipihaan. Myös hitsailematon etupainoteline tuli jo aikaisemmin haettua Järviseudun Traktorista. Ehkä projekti nyt saa uutta intoa kun sai hommattua tärkeimmät osat. Silti uupuu vielä liuta ohjaamon osia, pisteosia nostolaitteisiin ynnä muuta.
Tuo kuvissa oleva sininen kuormaaja joutaisi nyt myydä pois, se ei käy nelivetoon. On järeä, varmasti hyvä johonkin 384/270/272 leukkuun. Myyntipalstalla on siitä tarkemmat tiedot. Kuljetuskin järjestyy sovittaessa ainakin kohtuulliselle etäisyydelle.
Puutelistalla ollut oikean mallinen etukuormaaja tuli tänä aamuna kotipihaan. Myös hitsailematon etupainoteline tuli jo aikaisemmin haettua Järviseudun Traktorista. Ehkä projekti nyt saa uutta intoa kun sai hommattua tärkeimmät osat. Silti uupuu vielä liuta ohjaamon osia, pisteosia nostolaitteisiin ynnä muuta.
Tuo kuvissa oleva sininen kuormaaja joutaisi nyt myydä pois, se ei käy nelivetoon. On järeä, varmasti hyvä johonkin 384/270/272 leukkuun. Myyntipalstalla on siitä tarkemmat tiedot. Kuljetuskin järjestyy sovittaessa ainakin kohtuulliselle etäisyydelle.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Tuossa viestiketjua alusta selatessani kiinitin huomiota neliveon hammas-
pyörän rikkoon ,niin tuli mieleen sen ulosotto vaihteistosta ,joka otetaan
juuri nopian puolen hammasrattaalta. Nelikossa on nopianpuolen kytkentä
siiretty murikka-akselilta ala-akselille juuri sen takia ,jotta saadaan jatkuva pyöritys nelivejolle ,joten hammasrikko täytyy olla tällä ala-
akselin nopianpuolen hammasrattaalla. Korjaus vaatii ikävä kyllä vai-
hteiston täydelisen purkamisen ,sitä hieman ihmetelen ,miksi ääni kuu-
luu vain nopian päällä ollessa ,koska voima kyllä välityy muillakin alueil-
la samojen pyörien kautta se vain kiertää ensin murikka-akselin kautta,
kun nopialla puolen se menee suoraa ,koska ala-akseli kytketään kiin-
teäksi nopiallapuolen hammaspyörään
pyörän rikkoon ,niin tuli mieleen sen ulosotto vaihteistosta ,joka otetaan
juuri nopian puolen hammasrattaalta. Nelikossa on nopianpuolen kytkentä
siiretty murikka-akselilta ala-akselille juuri sen takia ,jotta saadaan jatkuva pyöritys nelivejolle ,joten hammasrikko täytyy olla tällä ala-
akselin nopianpuolen hammasrattaalla. Korjaus vaatii ikävä kyllä vai-
hteiston täydelisen purkamisen ,sitä hieman ihmetelen ,miksi ääni kuu-
luu vain nopian päällä ollessa ,koska voima kyllä välityy muillakin alueil-
la samojen pyörien kautta se vain kiertää ensin murikka-akselin kautta,
kun nopialla puolen se menee suoraa ,koska ala-akseli kytketään kiin-
teäksi nopiallapuolen hammaspyörään
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Jos vähän tarkennan tuota vikakuvausta, eli se kolkattaa aina kun neliveto on kytkettynä, kaikilla alueilla, ja neliveto irtikytkettynä kolina kuuluu vain "high" alueella.
Olen tehnyt koneella jonkin verran peltotöitä takavedolla ja vaihteiston keskialueella, koska silloin ei sivuääniä ole kuulunut. Mutta tietenkin se täytyisi ruveta laittamaan kuntoon jos meinaan leukusta vielä koneen saada.
Tuleekohan siitä kauhean kallis remontti, kun on ainakin ratas rikki ja ties mitä muutakin. Ja jos vaihteisto pitää purkaa niin siellä on sitten varmaan kaikkea muutakin jotka kannattaa samalla katsoa/uusia?
Olen tehnyt koneella jonkin verran peltotöitä takavedolla ja vaihteiston keskialueella, koska silloin ei sivuääniä ole kuulunut. Mutta tietenkin se täytyisi ruveta laittamaan kuntoon jos meinaan leukusta vielä koneen saada.
Tuleekohan siitä kauhean kallis remontti, kun on ainakin ratas rikki ja ties mitä muutakin. Ja jos vaihteisto pitää purkaa niin siellä on sitten varmaan kaikkea muutakin jotka kannattaa samalla katsoa/uusia?
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
No kallis ja kallis ,itse pidän lähinnä työläänä ,kun joutuu ottamaan
hytin pois -,ronkat pois -,nostolaite pois -,vaihteisto irti kytkimen
kohdalta koska ala-akseli purkautuu eteenpäin. Mutta mitä vikahan
tulee niin kannattaa ennen purkua sekata vielä nelivejon ulosoton
hammaspyörät ,eli vaihteiston öljyt pois ,sekä kartaani ,jonka jälkeen
neliveon lähtökoppa irroitetaan jossa hammaspyöriä kahdella akselilla,
jos hyvä tuuri niin voi hammas vika voi olla näillä hammaspyörillä ,jolloin
remontiki helppoa, kun ei vaihteistua tarvi purkaa.
hytin pois -,ronkat pois -,nostolaite pois -,vaihteisto irti kytkimen
kohdalta koska ala-akseli purkautuu eteenpäin. Mutta mitä vikahan
tulee niin kannattaa ennen purkua sekata vielä nelivejon ulosoton
hammaspyörät ,eli vaihteiston öljyt pois ,sekä kartaani ,jonka jälkeen
neliveon lähtökoppa irroitetaan jossa hammaspyöriä kahdella akselilla,
jos hyvä tuuri niin voi hammas vika voi olla näillä hammaspyörillä ,jolloin
remontiki helppoa, kun ei vaihteistua tarvi purkaa.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Niin no olipa se tiedossa jo rattoria ostaessa että mitä vikaa siinä on. Eli en minä silleen täyspurkua kammoa, hytti nyt muutenkin pitää käyttää pois kun se on ehostuksen tarpeessa ja puretut osat olisi hyvä samalla maalata. Nostolaitehydrauliikkakin on vähän eloton, pumppukin tulisi katsottua samalla. Siitä oli muuten silloin myyjän kanssa puhetta että viallinen ratas on nimenomaan vaihteiston puolella, ei murikassa.
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
tuosta ei nyt sitten saa ihan varmaa ennenkuin aukasee ainakin
vaihteiston kannen niin pääsee näkemään että missä hammaspeikko
pesii H alueen pyörillä kuitenkin. tais olla ala-akselille tuleva H pyörä +
kytkentäholkki + napa vähän päälle tonnin , ne kun mulla ootteelee
hyllyssä vaihtoa H alueen vapaalle hyppimisen takia
ainakin viimekesänä synchron ala-akseli purkautui taaksepäin...
ollu ajatus tutkia että mahtuisko h pyörä putoamaan nelivedon ulostolo
aukosta ois aikapaljon vähätöisempi vaan todennälköisesti ei
tossa laatikossa muut uusinta tarpeet on sitten lähinnä tapauskohtaisia
vaihteiston kannen niin pääsee näkemään että missä hammaspeikko
pesii H alueen pyörillä kuitenkin. tais olla ala-akselille tuleva H pyörä +
kytkentäholkki + napa vähän päälle tonnin , ne kun mulla ootteelee
hyllyssä vaihtoa H alueen vapaalle hyppimisen takia
ainakin viimekesänä synchron ala-akseli purkautui taaksepäin...
ollu ajatus tutkia että mahtuisko h pyörä putoamaan nelivedon ulostolo
aukosta ois aikapaljon vähätöisempi vaan todennälköisesti ei
tossa laatikossa muut uusinta tarpeet on sitten lähinnä tapauskohtaisia
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
En nyt varma ole siittä purkaus suunnasta , itseasiasahan siellä
on ulosotonakseli sisällä ja oliko sen takia sitte vaihteiston irrotamine tarpeen vaikko pelkkä työskentelyn helpotuminen ,koska vaihteiston
irroitin , ilman muuta kannattaa vaihteiston kansi ottaa ensin pois ,koska
sieltä näkee paljon ,mm. murikka-akselin päälaakerin kunto ja kireys on
varsinki nelikossa ollut ongelmia ,milloin mutteri kokonaan auki tai liian
kiriällä, laakeripinnat loheneet taikka sitten liian löysällä kuten omassa oli.
on ulosotonakseli sisällä ja oliko sen takia sitte vaihteiston irrotamine tarpeen vaikko pelkkä työskentelyn helpotuminen ,koska vaihteiston
irroitin , ilman muuta kannattaa vaihteiston kansi ottaa ensin pois ,koska
sieltä näkee paljon ,mm. murikka-akselin päälaakerin kunto ja kireys on
varsinki nelikossa ollut ongelmia ,milloin mutteri kokonaan auki tai liian
kiriällä, laakeripinnat loheneet taikka sitten liian löysällä kuten omassa oli.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Jaahas, no, sitä pitää sitten seuraavana kesänä ruveta tutkimaan jos ei ole tähdellisempää, että kehtaisi pistää koneen levälleen. Tuota H alueen hyppimistä siinä ei kyllä koskaan ole esiintynyt. Uutuuden viehätyksessä kävin hakemassa leukulla sorakuorman 10km päästä montulta, ja tuolloin kai olisi tieajossa moiset hyppimiset tulleet esiin.
Mutta eihän se purkaminen oo muuta kun pulttia auki
Enemmän mietityttää juurikin se, että jos arvokkaita osia joutuu paljon uusimaan, onko jo kannattavampaa sitten etsiä parempi koneyksilö ja laittaa tuo kylmästi varaosiksi.
Miten hyvin tuollaisten vaihteiston rattaiden täyttö ja uudelleen koneistaminen muuten onnistuu, olisihan se varmaan ainakin halvempi vaihtoehto kuin kokonaan uudet osat?
Mutta eihän se purkaminen oo muuta kun pulttia auki
Enemmän mietityttää juurikin se, että jos arvokkaita osia joutuu paljon uusimaan, onko jo kannattavampaa sitten etsiä parempi koneyksilö ja laittaa tuo kylmästi varaosiksi.
Miten hyvin tuollaisten vaihteiston rattaiden täyttö ja uudelleen koneistaminen muuten onnistuu, olisihan se varmaan ainakin halvempi vaihtoehto kuin kokonaan uudet osat?
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Onko muuten 482:ssa nostolaitepumpun tuotto isompi?
Tässä sitten pähkinä purtavaksi. Kuvaan on numeroitu 5 letkua jotka ovat sekaisin. Alkuperäinen lisälohko puuttuu joten ei oikein tiedä mihin minkäkin kuuluisi mennä.
1 ja 2 lähtevät siitä kahdella pultilla kiinnitetystä jutusta sivulle päin, ja letkun päät menevät vastakkain. Mikä on niiden funktio?
3,4 ja 5 allekkain olevat lähdöt lähempänä perärepun saumaa. 3 ja 5 liitetty yhteen pehmeällä letkulla. Kuuluuko siihen väliin sivuvirtasuodatin vai mikä, kun senkin tuosta on vienyt Alfred N.
keskimmäisestä paikasta lähtevä letku eli nro. 4 ei mene mihinkään, ja pää on auki. Ilmeisesti paluuliitin?
Tässä sitten pähkinä purtavaksi. Kuvaan on numeroitu 5 letkua jotka ovat sekaisin. Alkuperäinen lisälohko puuttuu joten ei oikein tiedä mihin minkäkin kuuluisi mennä.
1 ja 2 lähtevät siitä kahdella pultilla kiinnitetystä jutusta sivulle päin, ja letkun päät menevät vastakkain. Mikä on niiden funktio?
3,4 ja 5 allekkain olevat lähdöt lähempänä perärepun saumaa. 3 ja 5 liitetty yhteen pehmeällä letkulla. Kuuluuko siihen väliin sivuvirtasuodatin vai mikä, kun senkin tuosta on vienyt Alfred N.
keskimmäisestä paikasta lähtevä letku eli nro. 4 ei mene mihinkään, ja pää on auki. Ilmeisesti paluuliitin?