Maamoottorit
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
- Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
- NLCF r.y jäsen Nro: 267
- Paikkakunta: JUUKA
vieläköhän oes moottor petroolilla kysyntee oes joetae satoja litroja tuolla vajan nurkassa
aja millä ajat mutta majorilla loput
No ainakin anhojen 15 ja 20 Valmettien kanssa värkkäilevät kaverit tuntuu silloin tällöin kyselevän petroolin perään ja kun ei sitä enää ole saatavilla, tehdään erilaisia sekoituksia bensan kanssa, enemmän tai vähemmän hyviä.
Oiskohan siellä kiinnostusta?
Valmet- talli.fi
Oiskohan siellä kiinnostusta?
Valmet- talli.fi
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Tommonen Olympia tuli taloon tänään
Vuosimalli 1937 ja tehoa 5-6 heppaa
Ollut myyjän suvussa uudesta asti
Voikos olla työkalulootasta löytyny avain alkuperäinen, sillä samaa värisävyä näkyy siinäkin
Muutama kuva: http://kuvablogi.com/nayta/1906506/
Vuosimalli 1937 ja tehoa 5-6 heppaa
Ollut myyjän suvussa uudesta asti
Voikos olla työkalulootasta löytyny avain alkuperäinen, sillä samaa värisävyä näkyy siinäkin
Muutama kuva: http://kuvablogi.com/nayta/1906506/
Mukana kuin peräpukama!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Taas yksi tartunnan saanut lisää, elikkäs Onnittelut uudesta hankinnasta.jamppi kirjoitti:Tommonen Olympia tuli taloon tänään
Vuosimalli 1937 ja tehoa 5-6 heppaa
Ollut myyjän suvussa uudesta asti
Voikos olla työkalulootasta löytyny avain alkuperäinen, sillä samaa värisävyä näkyy siinäkin
Muutama kuva: http://kuvablogi.com/nayta/1906506/
Kohtuullisen täydellisen näköinen E-malli. Oletko kokeillut, että pyöriikö kone?
Avain voi olla alkuperäinenkin, omassa Olympiassani vain oli tuo yleisavain vähän eri mallinen. Parhaiten tuon pystyy varmistamaan, kokeilemalla avainta koneen pultteihin, isolla pitäisi irrota tulppa ja pienemmillä sylinterikansi, sekä sylinterin helmapultit, kuin myös imu ja pakosarja.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Tänään löyty lisää avaimia lootasta eli haka-avain mikä käy vesipumppuun
sekä ´bosch sytytystulppatyökalu ja vielä ilmeisesti rakotulkkisarja joka muodostuu
messinkisistä liuskoista
Moottorihan pyörii ja on myyjän mukaan käynyt viimeksi 3 vuotta sitten
Kunhan saadaan puuosat korjattua niin koitetaan käyntiin
Ryyppykupista vaan puuttuu se kansi, millanen liekään ja vesipumpun kammen
öljyämiseen tarkotetusta putkesta se hattu
Mikähän virka on pakarin ja kaasarin välisessä putkessa kierrettävä holkki joka
avaa ja sulke siinä olevia reikiä
Vesisäiliön pohjassa on pari pientä reikää jotka on tinattava
Nyt vain mietityttää kumman tekis tuolle, säilyttäskö tuollasena vain kiillottasko ja maalaisko kokonaan
sekä ´bosch sytytystulppatyökalu ja vielä ilmeisesti rakotulkkisarja joka muodostuu
messinkisistä liuskoista
Moottorihan pyörii ja on myyjän mukaan käynyt viimeksi 3 vuotta sitten
Kunhan saadaan puuosat korjattua niin koitetaan käyntiin
Ryyppykupista vaan puuttuu se kansi, millanen liekään ja vesipumpun kammen
öljyämiseen tarkotetusta putkesta se hattu
Mikähän virka on pakarin ja kaasarin välisessä putkessa kierrettävä holkki joka
avaa ja sulke siinä olevia reikiä
Vesisäiliön pohjassa on pari pientä reikää jotka on tinattava
Nyt vain mietityttää kumman tekis tuolle, säilyttäskö tuollasena vain kiillottasko ja maalaisko kokonaan
Mukana kuin peräpukama!
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Onnittelut uudesta hankinnastajamppi kirjoitti:Tommonen Olympia tuli taloon tänään
Vuosimalli 1937 ja tehoa 5-6 heppaa
Ollut myyjän suvussa uudesta asti
Voikos olla työkalulootasta löytyny avain alkuperäinen, sillä samaa värisävyä näkyy siinäkin
Muutama kuva: http://kuvablogi.com/nayta/1906506/
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Pakarin ja kaasarin välissä on etulämmitin petroolikäyttöä varten ja muistaakseni tuo holkki on siinä sen vuoksi, että saa kaiken imuilman kierrätettyä etulämmittimen kautta, kun ilma on kylmää (eli jäänne aktiivipalvelusajoilta).jamppi kirjoitti: Ryyppykupista vaan puuttuu se kansi, millanen liekään ja vesipumpun kammen
öljyämiseen tarkotetusta putkesta se hattu
Mikähän virka on pakarin ja kaasarin välisessä putkessa kierrettävä holkki joka
avaa ja sulke siinä olevia reikiä
Siis puuttuuko koneesta ryyppymalja kokonaan, vai pelkästään maljan yläosa? Vanhemmassa Olympiassa muistakseni on venttiili maljan alla, jolla ryyppy päästetään sylinteriin, kantta siinä ei pitäisi olla minkään laista.
Vesipumpun kiertokangen voitelu ainakin HL:ssä, eli 7-9Hv koneessa on hoidettu avonaisella öljytilalla kammen alapäässä, sekä kiertokangen ja varsinaisen männän välissä on vain kaksi öljyreikää männäntapille.
Männän voitelu huolehditaan Stauffer-kupilla (muistaakseni kokoa 3)
Oma koneeni on vähän uudempi, eli vm: 49-50, mutta voin ottaa siitä pari detaljikuvaa vesipumpusta, joista pitäisi selvitä malli.
Ei tuon pitäisi olla paha täristin, vaikka vääntäisit heti käyntiin, niin en usko että tapahtuu mitään vahinkoa, mikäli regulaattorin käpälät liikkuvat ja jouset ovat kunnossa.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Mites Jampin Olympiaprojekti?
itse värkkäsimme tuossa morsion kanssa HL:ään vesipöntön paikalleen, seuraavaksi häätyy koeajaa kone vedet sisällä ja paikata sylinterinvaipasta pari huokosta.
Ja taas tuo vanha tuttu, eli KIIRE... kone pitäs saada Lauantaina 23.5 näytille ja äänenvaimentaja on vielä kahtena puolikkaana, sekä ylävesiputki kovasti kotitekoisen näköinen. Eiköhän tämä tästä kuitenki vielä iloksi muutu.
itse värkkäsimme tuossa morsion kanssa HL:ään vesipöntön paikalleen, seuraavaksi häätyy koeajaa kone vedet sisällä ja paikata sylinterinvaipasta pari huokosta.
Ja taas tuo vanha tuttu, eli KIIRE... kone pitäs saada Lauantaina 23.5 näytille ja äänenvaimentaja on vielä kahtena puolikkaana, sekä ylävesiputki kovasti kotitekoisen näköinen. Eiköhän tämä tästä kuitenki vielä iloksi muutu.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Kiirettä on pitäny
Sen verrran velipojan kanssa yhtenä iltana reistattiin että muutama put put
ääni saatiin koneesta
Melko heikko on kipinä tuossa magneetossa
Nyt löyty paksua moottoriöljyä joten seuraavaksi öljyn vaihto kampikammioon ja
vesisäiliön paikkaus jonka jäkeen tosissaan käyntiin yrittämään
Muutama asia on vielä aika epäselvä alottelijalle joten jos jompikumpi
nuhviveljistä antas puhelinnumeron vaikka yksityisviestinä niin sais kysellä
ihan livenä
Onkos se niin noissa että ei ole kovin suositeltavaa käyttää bensalla pitempiä aikoja
Sen verrran velipojan kanssa yhtenä iltana reistattiin että muutama put put
ääni saatiin koneesta
Melko heikko on kipinä tuossa magneetossa
Nyt löyty paksua moottoriöljyä joten seuraavaksi öljyn vaihto kampikammioon ja
vesisäiliön paikkaus jonka jäkeen tosissaan käyntiin yrittämään
Muutama asia on vielä aika epäselvä alottelijalle joten jos jompikumpi
nuhviveljistä antas puhelinnumeron vaikka yksityisviestinä niin sais kysellä
ihan livenä
Onkos se niin noissa että ei ole kovin suositeltavaa käyttää bensalla pitempiä aikoja
Mukana kuin peräpukama!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
En usko, että bensalla käyttö haittaa, koska ovathan nämä alkujaankin tarkoitettu sekä bensalle, että petroolille (sen vuoksi nuo kaksi teholukemaa). Mutta bensa-naftaseokset kyllä laimentavat moottoriöljyjä, sekä karstaavat konetta.
Sinisellä puolella kehuivat Arwinan uusiotärpättiä lähes moottoripetrooliksi...häätyy kokeilla joskus.
Sinisellä puolella kehuivat Arwinan uusiotärpättiä lähes moottoripetrooliksi...häätyy kokeilla joskus.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Pakostakin alkaa jo Olympia valmistumaan...Nyt on äänenvaimenninkin korjattu ja asennettu virkaansa. Vielä puuttuu uusi ylävesiputki ja suorakylkisempi polttoainetankki... Kylläpä tämä tästä taas.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Mites Jampin Olympiaprojekti etenee? Joko on savut saatu?
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Tämä viikko on menny pojan lakkiaisia valmistellessa ja juhliessa
Peti on saatu valmiiksi, tervattu ja asennettu
Sitä ei tiedä mikä ilta taas kerkiää ja silloin soi puhelin.....
Peti on saatu valmiiksi, tervattu ja asennettu
Sitä ei tiedä mikä ilta taas kerkiää ja silloin soi puhelin.....
Mukana kuin peräpukama!